Bulldog B38 Amber Lager

Gestart door Etn82, 02-01-2019 18:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Etn82

Momenteel heb ik een Vienna Lager in de vergisting staan met deze gist. Hier op het forum heb ik er verder nog helemaal niets over kunnen vinden, en ook op het wereld wijde web heb ik nog geen ervaringen met deze gist kunnen bespeuren.

Vorige week donderdag (27/12) heb ik dit bier gebrouwen en teruggekoeld tot ongeveer 16 ºC. Op 23 liter heb ik wee zakjes (20 gr) geënt en in de vergistingskoelkast geplaatst. Die ingesteld om 10 ºC om het bier overnacht verder terug te koelen naar de start vergistingstemperatuur.   

De eerste twee dagen vrijwel geen enkele activiteit te bespeuren. SG was van 1.044, maar drie punten gezakt. Toen besloten het bier 5 minuten te beluchten doormiddel van een luchtpomp en een rvs bruissteen. De activiteit was de volgende ochtend ietsjes gestegen, maar nog steeds niet heel actief. Vandaar nog maar eens 5 minuten belucht.

De volgende dag was de activiteit lichtjes toegenomen, maar nog niet heel erg sterk. Toen besloten om het bier langzaam op te laten warmen tot 12 ºC. Ook dit had weinig invloed op de activiteit. 

Nu bijna een week later zit ik op een SG van 1.033. De vergisting loopt dus rustig door, maar in dit tempo gaat het nog wel een paar weken duren voordat ik het beoogde eind SG van 1.012 heb bereikt.

Ben heel erg benieuwd of iemand hier al ervaring heeft opgedaan met deze gist. Er zijn aardig wat zakjes uitgedeeld tijdens het forumtreffen afgelopen zomer, dus je zou het eigenlijk wel verwachten.

Oscar

Ik zou dan bij die 16°C wachten tot de vergisting start en dan pas terug koelen naar 12°C. 10°C is wel bijna de ondergrens van die gist...  Ik ben nu met een bier bezig met de B5... ^-^

Etn82

Citaat van: Oscar op 02-01-2019  19:53 uIk zou dan bij die 16°C wachten tot de vergisting start en dan pas terug koelen naar 12°C. 10°C is wel bijna de ondergrens van die gist...  Ik ben nu met een bier bezig met de B5... ^-^

Dat zal ik een volgende keer met deze gist doen. Ben gewend met de meeste lagergisten die ik gebruik om het zo te doen. Met de W34/70, S189 en S23 van Fermentis daar nog nooit problemen mee gehad.

emiel1

Citaat van: Etn82 op 02-01-2019  18:40 uBen heel erg benieuwd of iemand hier al ervaring heeft opgedaan met deze gist. Er zijn aardig wat zakjes uitgedeeld tijdens het forumtreffen afgelopen zomer, dus je zou het eigenlijk wel verwachten.

Ik heb hier afgelopen zomer mijn bockbier mee gebrouwen. 3/4 weken vergist op 12 graden, temperatuur verhoogd naar (ik meen) 16/17 graden, 2 weken geen daling in SG gemeten (langer dan normaal, maar was druk) en daarna gebotteld. Paar weken later eerste flesje opengetrokken, niet het beste bier ooit, maar de hoeveelheid koolzuur was goed. Ingeleverd voor een wedstrijd en verder niet meer gedronken (het was tenslotte nog geen bockbiertijd) en toen kreeg ik de uitslag terug: gusher. Thuis dus een paar flesjes opengetrokken en inderdaad, het spoot niet uit de fles, maar openmaken en niet direct inschenken was geen optie, want het kwam enthousiast uit de fles zetten. Dat betekent dus dat er 5, 6 weken na het schijnbare einde van de vergisting toch nog activiteit heeft plaatsgevonden. Dit was mijn eerst ondergister, dus misschien is het wel een beginnersfout en is dit heel gebruikelijk, maar ik ben het met bovengisters niet gewend en blij was ik er ook niet mee :)

Ventus

Heb deze gist ook gebruikt voor een bockbier.
Stort van Münchener, lichte tarwe en Caramünich.
Zelfde ervaring qua traag opstarten. Bij 14 graden duurde het 2,5 dag voordat de vergisting op gang kwam.
Hierna vergisting voor een week op 12,5 graad gedaan, daarna een week op 18 (Brülosophy methode) en vervolgens coldcrash en gebotteld.
Vergisting ging behoorlijk ver door (1012 ongeveer) en de moutigheid was niet overheersend, de zoetheid was zelfs afwezig, hetgeen mij verbaasde gezien de stort.
Al met al een aardige gist naar mijn idee, maar niet direct voor een volgend brouwsel.

Etn82

Dank voor het delen van de ervaringen. Ik zal mijn batch geheel keggen en geforceerd carboneren. Aangezien het bier bij mij in een gekoelde tapkoelkast zal staan, ben ik niet zo bang voor doorvergisten.

@ emiel1 weet jij nog je start SG en eind SG en SVG?

Citaat van: Ventus op 03-01-2019  12:33 uZelfde ervaring qua traag opstarten. Bij 14 graden duurde het 2,5 dag voordat de vergisting op gang kwam.
Hierna vergisting voor een week op 12,5 graad gedaan, daarna een week op 18 (Brülosophy methode) en vervolgens coldcrash en gebotteld.

Dat klinkt hoopvol. De mijne is inmiddels van de 1.044 gedaald tot 1.031. Dus vannacht toch weer twee punten gedaald. Had de temperatuur al ingesteld op 14 ºC en vanochtend naar 15 ºC gezet.

@Ventus heb jij misschien ook een begin SG en SVG?   

Marcel_k

Bij een bóvengister gebruik ik bij 23 L al 2 zakjes.  Aangezien je bij ondergisters 2x zoveel moet gebruiken, is mijn sterke vermoeden dat je veel te weinig gist gebruikt.
En dan krijg je volgens mij een slepende vergisting. Kan nog wel een tijdje duren dan.

Biertje1985

Citaat van: Marcel_k op 03-01-2019  22:19 uBij een bóvengister gebruik ik bij 23 L al 2 zakjes.  Aangezien je bij ondergisters 2x zoveel moet gebruiken, is mijn sterke vermoeden dat je veel te weinig gist gebruikt.
En dan krijg je volgens mij een slepende vergisting. Kan nog wel een tijdje duren dan.
Tja, dat ken ik inderdaad met sommige vloeibare ongergisters, toch met een grote starter niet genoeg cellen, en dan een slepende vergisting, tot nu toe kwamen ze bij ondergisters met een diacetylrust op het einde altijd aan het beoogde eind SG. Met korrels doe ik vaak over-enten met ondergist, dat schijnt geen kwaad te kunnen (behalve in de portemonnee).

Geef je een review van het gistprofiel als het bier klaar is? Ik ben namelijk wel benieuwd.

(die Munchener Dunkel bij Chiel is trouwens erg lekker geworden overigens!.)

Etn82

Citaat van: Marcel_k op 03-01-2019  22:19 uBij een bóvengister gebruik ik bij 23 L al 2 zakjes.  Aangezien je bij ondergisters 2x zoveel moet gebruiken, is mijn sterke vermoeden dat je veel te weinig gist gebruikt.
En dan krijg je volgens mij een slepende vergisting. Kan nog wel een tijdje duren dan.

Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan je start SG. Bij 1.044 (11*P) zou het normaal gesproken toch mogelijk moeten zijn.

Citaat van: Biertje1985 op 03-01-2019  22:56 uGeef je een review van het gistprofiel als het bier klaar is? Ik ben namelijk wel benieuwd.

Zal ik zeker doen.

Ventus

Citaat van: Etn82 op 03-01-2019  12:42 u@Ventus heb jij misschien ook een begin SG en SVG?

Van 1060 naar 1012, SVG van 80%.
Maischen uurtje op 64 graden.

Etn82

Citaat van: Ventus op 04-01-2019  08:49 uVan 1060 naar 1012, SVG van 80%.
Maischen uurtje op 64 graden.

Dat is een stuk hoger dan de 70 - 75 % die ze zelf aangeven in de specificaties. Maar 64 ºC is ook wat aan de lage kant. Heb zelf op 68 - 67 graden gemaischt. 

Ventus

Heb het maischen opzettelijk op een wat lagere temperatuur gedaan ivm de moutsoorten om een niet al te zoetig bier met onvergistbare suikers te krijgen.
Blijkbaar heeft deze gist wel een aardige potentie om de simpelere suikers om te zetten.

emiel1

Ik had een SVG van 66% (1068-1023), na een uur maischen op 67 graden. Maar goed, gezien de gushers, vermoed ik dat de 70% uiteindelijk alsnog wel gehaald is

Etn82

Tijd voor een korte update. Het SG van het bier is al een paar dagen constant op 1.009.

Dat betekent dus een SVG van 79%, dus ook hoger dan de fabrikant zelf aangeeft.

Hieronder een grafiek van het verloop van de vergisting uit de PLAATO app



Leuk om de piek in de vergistingsactiviteit op het einde vd vergisting te zien. Net na het toevoegen vd dryhop (groene lijn).

Jedoka

Ik heb zelf een splitbatch van 23 liter gebrouwen en de helft met de bulldog amber lager en de andere helft met de bulldog german lager. Brouwdatum was 30/12 en start sg was 1058. De german lager heb ik vanochtend gemeten omdat het waterslot stil stond en het sg was 1020. De amber lager zit nog steeds leven in en ga ik pas meten zodra het waterslot daar ook stil staat. Ik druk elke dag het vat iets in zodat ik kan zien na verloop van tijd over nog druk opgebouwd worden. Kan bij de amber nog wel even duren als ik het zo lees.

Edit:
Vanochtend uit nieuwsgierigheid de amber gemeten en deze zat op 1018.

Jelle

Knobby

Citaat van: Etn82 op 15-01-2019  22:19 uTijd voor een korte update. Het SG van het bier is al een paar dagen constant op 1.009.

Dat betekent dus een SVG van 79%, dus ook hoger dan de fabrikant zelf aangeeft.

Hieronder een grafiek van het verloop van de vergisting uit de PLAATO app



Leuk om de piek in de vergistingsactiviteit op het einde vd vergisting te zien. Net na het toevoegen vd dryhop (groene lijn).
Die piek is geen echte vergistingsactiviteit maar gewoon CO2 die uit het bier vrijkomt door nucleatie op de hopdeeltjes. Het mentos in de cola light effect.
De bult na de piek daarentegen zal waarschijnlijk wel vergistingsactiviteit zijn door de enzymatische werking van de hop

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.