Kruidigheid in een blond: ferulazuurrust en POF+ gist

Gestart door Brouwert, 02-01-2019 12:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwert

Ik hou best wel van wat kruidigheid in een blond (bv in een Leffe blond) en vroeg me af of een ferulazuurrust in de maisch in combinatie met een POF+ gist een goed resultaat gaat opleveren. Hiermee verwacht ik wat van de kruidnagel in het bier te verkrijgen zoals in een weizen.
Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Ik zat te denken aan de T-58 (Deze is POF+) of anders een weizengist.

hobbybob

T-58 op 18 graden

Het beste bier brouw jezelf


seed7

Rust van 10 min op 44-45C, niet hoger, Schneider gist, opkweken uit flesje en niet warm gisten ~18C starten en en een beetje laten oplopen. Een alternatieve gist kan die van LaTrappe zijn (opkweekbaar?) die is ook vrij fenolisch.

ingo

Jacques

Citaat van: Brouwert op 02-01-2019  12:38 uIk hou best wel van wat kruidigheid in een blond (bv in een Leffe blond) en vroeg me af of een ferulazuurrust in de maisch in combinatie met een POF+ gist een goed resultaat gaat opleveren. Hiermee verwacht ik wat van de kruidnagel in het bier te verkrijgen zoals in een weizen.
Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Ik zat te denken aan de T-58 (Deze is POF+) of anders een weizengist.

Ja dit werkt. Je hebt geen tarwe nodig om een kruidnageltje in je bier te krijgen. Ook gerst is een leverancier van ferulazuur als je bij 42 tot 45 ÂșC een pauze houdt. In combinatie met de juiste gist krijg je 4-viylguiacol, een stof die verantwoordelijk is voor het kruidnageltje.

tdp

Ga vanavond een blond bier brouwen op basis van een dergelijke insteek, waarbij ik het ga verdelen over 3 gisten, namelijk de T-58, de WB-06 en de US-05 of Lallemand Munich (al is de laatste ver over datum...)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.