Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gose (Brand bierbrouwwedstrijd 2018, 40/50 punten behaald)  (gelezen 3673 keer)

Offline Bearded Rens

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • facebook.com/brouwgildebreda
    • Brouwgilde Breda
Re: Gose (Brand bierbrouwwedstrijd 2018, 40/50 punten behaald)
« Reactie #25 Gepost op: 07-05-2019 22:53 u »
Wat de specifieke pH voor de K-97 gist weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat de meeste biergisten prima vergisten bij een pH tussen de 4,0 en 4,5. Zeker als je een giststarter maakt is dat iets om in de gaten te houden. Door de toevoeging van gistvoeding kan de pH boven de 7 komen. Dat remt de vergisting. Door zuur toe te voegen waardoor de pH onder de 5,2 komt werkt de giststarter een stuk sneller en beter.

Wanneer het wort een pH heeft onder de 4,5 loop je het risico dat de pH onder de 4,0 komt. De vergisting werkt dan nog steeds, maar je bier gaat dan wel een zurige beleving geven.

Dank je Jacques!
Ik heb zojuist ook Fermentis gemaild om daar eens navraag te doen.

De "zurige beleving" die je noemt lijkt me in deze geen probleem, wel?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Gose (Brand bierbrouwwedstrijd 2018, 40/50 punten behaald)
« Reactie #26 Gepost op: 07-05-2019 23:00 u »
Dank je Jacques!
Ik heb zojuist ook Fermentis gemaild om daar eens navraag te doen.

De "zurige beleving" die je noemt lijkt me in deze geen probleem, wel?

Bij een gose is dat geen probleem, maar bij veel andere bierstijlen wel...

Tags: