(Irish) Red soort van ipa

Gestart door Broeky, 02-12-2018 23:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Broeky

Hallo iedereen,

Om mijzelf te ontwikkelen in het brouwen en het bedenken/aanpassen van recepten heb ik een leuk idee met wat maten van me. Ik ga drie keer achter elkaar een brouwdag organiseren met één van de maten. Die maat (zelf geen brouwer) bedenkt dan een soort bier waarvan ik een recept probeer te maken ongeacht ik een voorstander van de stijl/type ben of niet.

Dit keer wilde die maat van mij een wat moutige Irish Red combineren met wat fruitigheid, frisheid en bitterheid van een IPA (met name Amerikaanse ipa)

Ik wilde hier een uitdraai vanuit BrouwHulp neerzetten, maar dit programma kent de soort mout die ik wil gebruiken niet. Dus ik som het recept hieronder even handmatig op;

naam: RRA
Begin SG: 1069
Eind SG:  1013
Alcoholgehalte: 7,3
IBU: 45
Kleur: Frisrood tot donkerrood
Hoeveelheid in gistvat: 31 liter
Brouwzaalrendement: (niet zeker, maar ik kwam uit op ongeveer 80% de vorige keer)

Maischen:
6 kg RedX
3 kg Pilsner
0,3 kg ontbitterd zwart mout

maischschema:
53 graden voor 30 minuten
65 graden voor 30 minuten
72 graden voor 30 minuten
78 graden voor 5 a 10 minuten

Liever wilde ik een eenstapsmaisch maar volgens meerdere bronnen kwam de rode kleur van de RedX hiermee niet naar voren. Dit was wel een belangrijk punt voor die maat van mij, vandaar toch weer meerdere maischstappen. Mocht je uit ervaring weten dat de rode kleur wel met een eenstapsmaisch te halen is, laat het me dan vooral weten!

hop
25 gram Citra 13,8% bellen  - 60 minuten koken
60 gram Citra 13,8% bellen  - 20 minuten koken
40 gram Citra 13,8% bellen  - 05 minuten koken
60 gram Citra 13,8% bellen  - 7 dagen koudhop (worp na hoofdvergisting)

gist
US-05 23 gram (2 zakjes)
In 5 dagen geleidelijk van 12 graden naar 18 graden
dag 6 en 7 op 22 graden
Wanneer hoofdvergisting 'klaar' is een coldcrash van 5 dagen op 6 graden en 2 dagen op 4 graden.

Dit is mijn eerste recept dat ik zelf maak na inspiratie opgedaan te hebben uit boeken en dit forum. Zou dit recept kans van slagen hebben? De bitterheid en hoppigheid mag iets minder zijn dan in de hippe IPA's maar moet zeker aanwezig zijn. Ik heb bewust gekozen voor maar 1 soort hop om zo bij de verschillende batches de ingrediënten goed te leren kennen. Mocht je aanvullingen of verbeteringen hebben, dan hoor ik het graag  :D

Nick H.

Je kunt bij het programma BrouwHulp zelf ingrediënten toevoegen in de databank. Zie het voorbeeld. Dan kun je je recept in ieder geval goed voorbereiden.



Broeky

Bedankt! Dit heeft geholpen. Ik heb inmiddels de beide mouten toegevoegd en onderstaand recept uitgedacht. Mijn bovenstaande vraag blijft bestaan. Heeft hier iemand nog tips voor?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk201802
Naam receptRicardo's Red Ale
Brouwdatum02-12-2018
BierstijlIrish Red Ale
Volume31,2 l
Begin SG1,067 SG
Berekende kleur (Morey)30 EBC
Berekende bitterheid (Rager)50 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
30,00 lWater uit Zutphen
15,85 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,79 kgRedXBestmalz30 EBC59,8 %
3,89 kgPilsnerBestmalz4 EBC40,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.3,1 l/kg
Beta-amylase63,0 °C20 min.30 min.3,1 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.3,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
17,2 gCitrabellen12,0%60 min.18,5 IBU
65,5 gCitrabellen12,0%20 min.23,8 IBU
40,6 gCitrabellen12,0%5 min.7,3 IBU
60,0 gCitrabellen12,0%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafale American (US-05)bovengist


Chilobrachys

Waarom begin je de vergisting op 12 graden?

RienP

Voor de beste rode kleur bij dit SG: 71% Red-X en 29% pilsmout.

Als je niet aanzuurt (of de pH niet kunt meten): 1-2% zuurmout toevoegen. Dit helpt ook bij de kleur.

Nick H.

Ik heb onlangs een Irish Red Ale gebrouwen, maar gewoon een traditionele. Jij wil de moutigheid combineren met een stevige hopsmaak. Wat jij wil is iets heel anders. Dat moet je ook gewoon doen. De tip van Rien kun je nog meenemen. En de eiwitrust is ook niet nodig bij deze mouten.
Laat svp weten hoe het geworden is, liefst met foto van zo'n schitterend knalrood biertje.

 :proost:

Broeky

Citaat van: Chilobrachys op 04-12-2018  06:57 uWaarom begin je de vergisting op 12 graden?
Dit doe ik omdat ik mijn vorige bier (een blond) ook vergist heb met de US-05 en ook op deze manier begonnen ben met de vergisting. Dit leverde een (erg) lekker biertje op. Ik wil in dit bier hetzelfde effect van de gist bereiken.

Citaat van: RienP op 04-12-2018  09:00 uVoor de beste rode kleur bij dit SG: 71% Red-X en 29% pilsmout.

Als je niet aanzuurt (of de pH niet kunt meten): 1-2% zuurmout toevoegen. Dit helpt ook bij de kleur.
Bedankt voor de tip! Ik kan momenteel inderdaad de pH nog niet meten (staat nog op mijn lijstje om dit te regelen, wellicht koop ik bij de eerstvolgende bestelling wat testpapier) Zuurmout ken ik eigenlijk nog niet. Ga ik mij in verdiepen. Hoe kom je op de percentages 71% - 29%. Is daar een berekening voor?

Citaat van: Nick H. op 04-12-2018  12:01 uIk heb onlangs een Irish Red Ale gebrouwen, maar gewoon een traditionele. Jij wil de moutigheid combineren met een stevige hopsmaak. Wat jij wil is iets heel anders. Dat moet je ook gewoon doen. De tip van Rien kun je nog meenemen. En de eiwitrust is ook niet nodig bij deze mouten.
Laat svp weten hoe het geworden is, liefst met foto van zo'n schitterend knalrood biertje.

 :proost:
Dat klopt helemaal. Het is eigenlijk niet mijn stijl, dat overmatig hopgebruik (ook al ben ik wel een liefhebber van hop), maar die van mijn maat. Hij mocht kiezen en ik heb de uitdaging om er wat lekkers van te maken. Vandaar deze zijstap van het traditioneel af. Ik ben desondanks wel erg nieuwsgierig en het lijkt me erg leerzaam dit zo te doen. Weet je zeker dat ook bij de RedX de eiwitrust niet nodig is? Dit zou tegenstrijdig zijn aan andere berichten die ik lees. Niet om jouw kennis in twijfel te brengen, maar om het even zeker te weten. Ik haal zelf namelijk liever de eiwitrust eruit als dit geen negatieve effecten heeft op bijv. de kleur.

Ik zal zeker een foto plaatsen van het uiteindelijke bier. Ik hoop op een goed rood, maar vooral een lekker apart bier.

Nick H.

Citaat van: Broeky op 04-12-2018  13:50 uWeet je zeker dat ook bij de RedX de eiwitrust niet nodig is? Dit zou tegenstrijdig zijn aan andere berichten die ik lees. Niet om jouw kennis in twijfel te brengen, maar om het even zeker te weten. Ik haal zelf namelijk liever de eiwitrust eruit als dit geen negatieve effecten heeft op bijv. de kleur.

Bij gerstmout is het tegenwoordig echt niet meer nodig.

Broeky

Duidelijk. Ik ga de eiwitrust overslaan en begin gelijk met de eerstvolgende stap. 15 december wordt de brouwdatum.  :brouwen:

Voor mijn eigen nieuwsgierigheid: Heeft de eiwitrust ook nadelige effecten bij mout die deze rust eigenlijk niet nodig heeft? (of überhaubt effecten, ook al vallen deze positief uit?)


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk201802
Naam receptRicardo's Red Ale
Brouwdatum15-12-2018
BierstijlIrish Red Ale
Volume31,2 l
Begin SG1,067 SG
Berekende kleur (Morey)33 EBC
Berekende bitterheid (Rager)45 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
30,00 lWater uit Hardenberg
1,3 gCaCl2
3,00 gCaSO4
0,20 mlMelkzuur
15,90 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
93 mg/l6 mg/l25 mg/l165 mg/l39 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,86 kgRedXBestmalz30 EBC70,5 %
2,72 kgPilsnerBestmalz4 EBC28,0 %
0,15 kgZuurmoutWeyermann5 EBC1,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.3,1 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
17,2 gCitra 13,8%bellen13,8%60 min.21,3 IBU
36,7 gCitra 13,8%bellen13,8%20 min.15,3 IBU
40,6 gCitra 13,8%bellen13,8%5 min.8,4 IBU
60,0 gCitra 13,8%bellen13,8%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafale American (US-05)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting12,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting22,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting22,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,014 SG
Schijnbare vergistingsgraad79,1%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


RienP

Citaat van: Broeky op 04-12-2018  13:50 uBedankt voor de tip! Ik kan momenteel inderdaad de pH nog niet meten (staat nog op mijn lijstje om dit te regelen, wellicht koop ik bij de eerstvolgende bestelling wat testpapier) Zuurmout ken ik eigenlijk nog niet. Ga ik mij in verdiepen. Hoe kom je op de percentages 71% - 29%. Is daar een berekening voor?

Daar is helaas geen berekening voor. Ik brouw op grotere schaal ook met RED-X en daarom heb ik uitgebreid contact met de mouterij gehad.
Als het aankomt op kleur kun je tot 13 Plato 100% RED-X storten. Zwaarder of lichtere bieren dan dat hebben bijmenging van andere mouten nodig om de kleur dieprood te houden.


Biertje1985

Red-X mout is wel een favorieten van me geworden. Zou het zeker doen. ik had het volgende recept en die was erg lekker :

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36964.0.html

Als je met meerdere mouten aan de slag gaat wordt het nooit zo dieprood als met alleen RED-X tot max 1060.
Wellicht zou je nog wat melanoidin mout kunnen toevoegen om de roodheid te bewaren.

Let op dat je de juiste pH hebt, dat helpt bij de kleur, beperk de oxidatie en daarbij kook niet te lang en te heftig anders krijgt bruin (maillard) de overhand.


RienP

Melanoidin mout toevoegen bij een SG van 1067 maakt de kleur te donker.

SG +/- 1055 => 100% Red X
SG < 1055    => des te lager het SG des te meer melanoidin mout je toevoegt om de rode kleur te behouden.
SG > 1055    => des te hoger het SG des te meer pilsmout je toevoegt om de rode kleur te behouden.




Broeky

Ik was zelf ook bang voor een te donkere kleur. Vandaar geen extra toevoegingen. Maar ik heb inmiddels de boodschappen gedaan en heb verder geen mouten op voorraad dus ik moet het nu wel maken zoals bovenstaand laatste recept qua ingrediënten. Ik ben erg nieuwsgierig en heb er ook erg zin in. De percentages zijn door de zuurmout niet helemaal 71 - 29, maar ik ga er van uit dat dit hele kleine verschil geen aanwijsbare effecten gaat maken. Ook ben ik benieuwd naar wat de citra met dit bier gaat doen aangezien ik citra nog nooit gebruikt heb.  :degroeten:

RienP

Dat kleine verschil zal inderdaad niet veel verschil maken. Veel succes met brouwen.

Martijn0172

Waar is deze red x mout te koop? Bij de bekende leveranciers in Nederland kan ik het niet vinden

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 05-12-2018 &nbsp;17:19 uWaar is deze red x mout te koop? Bij de bekende leveranciers in Nederland kan ik het niet vinden

Daar is een topic over...

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22629.0.html

Broeky

Citaat van: RienP op 05-12-2018 &nbsp;17:02 uDat kleine verschil zal inderdaad niet veel verschil maken. Veel succes met brouwen.
Bedankt. Ik heb er veel vertrouwen in dat dit goed gaat komen.  :D

Citaat van: Martijn0172 op 05-12-2018 &nbsp;17:19 uWaar is deze red x mout te koop? Bij de bekende leveranciers in Nederland kan ik het niet vinden
Ik heb ook niets in Nederland gevonden. Ik heb deze mout bij een winkel in Duitsland besteld en laten bezorgen bij een collega van mij die net over de grens in Duitsland woont. Die neemt het mee naar ons werk. www.hobbybrauerversand.de

Broeky

Even een update.

Vandaag heb ik samen met wat maten het bier geproefd. Het zit sinds zaterdag pas op de fles voor de hergisting dus het is nog erg vroeg maar de smaak is al erg lekker. Lekker moutig, goed vol van smaak en de hop is goed te proeven. Dit belooft hopelijk veel goeds voor het bier over een week of 5 a 6.
De kleur valt me toch iets tegen. Ook al vind ik dat het wel een erg mooie rode gloed heeft en dit er goed smakelijk uit ziet, ik had toch een meer fel/fris rood bier verwacht. Schuim zit er nog zo goed als niet op. Daarom komt de beloofde foto wat later.

 :degroeten:

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 05-12-2018 &nbsp;23:04 uDaar is een topic over...

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22629.0.html
Google eens op Twoj Browar polen, die verzenden red-x naar NL. Ik koop daar vaker mout en hop.
Wel ff de zloty omrekenen. Bij betalen altijd een euro meer overmaken ivm wisselkoers anders verzenden ze niet, ze willen daar geen cent mislopen. Echter als je teveel stort hoor je niks., noujah ze zijn niet duur en leveren binnen 5 werkdagen met GLS.

En het is echt een heerlijke mout, beetje als munchener met wat meer melanoidin! Probeer er maar eens een Smash (IPA) mee!
En voordat die discussie weer oplaait, het is geen blend de mout is door een proces zo geworden. (info van Best-Malz)




Broeky

Zoals beloofd hier de foto's van een proeverij van vandaag. Het bier zit nu een week op fles. Zoals gezegd had ik de kleur anders rood verwacht alhoewel ik dit wel een erg leuk rode kleur vind.





De smaak is zeer zeker niet verkeerd. Ik vind het erg lekker geworden. Het is behoorlijk moutig en ook wel zoet (voor mijn smaak misschien te. Ik ga er van uit dat dit wat minder wordt naarmate de hergisting vordert). Wel balanceert dit goed door de hoge IBU. Het bier is dan ook niet bitter als een IPA alhoewel in de nasmaak een goed merkbaar bittertje aanwezig is.

De schuimkraag is nog steeds nauwelijks of niet aanwezig. Hopelijk knapt dit nog goed op na een tijdje staan. Of is RedX toevallig een moutsoort die er om bekend staat schuimnegatief te werken?

Iedereen bedankt in ieder geval voor de hulp met dit erg leerzame recept!  :D :proost: .

Ondertussen ben ik mij aan het richten op de volgende. Maat 2 van de 3 zijn recept, namelijk een DIPA.  8)

RienP

Kleur is precies juist voor een recept met RED-X
Het klopt dat de RED-x iets meer zoetigheid geeft. Dit maskeert de bitterheid ook wat.
RED-X heeft geen negatieve invloed op het schuim.

Oftwel je hebt precies wat je op basis van het recept kon verwachten (afgezien van wat schuim). Heel goed gebrouwen dus. :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.