Hallo ik ben Joep

Gestart door Joep, 06-02-2006 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Barry

Citaat van: Oscar op 07-02-2006  00:07 uDie  opleiding bedoelde ik ook...'k wist alleen niet dat die opleiding daar niet meer is.... :-[   

Groeten en gezondheid
Oscar


inderdaad de school die daar zat is nu in Leeuwarden onder het Van Hall daar heb ik nu de module bier :D in de oude school zit nu de Us Heit brouwerij.

Joep

Allereerst mijn excuses voor het opdoen van allerlei informatie en niks te posten  :biersmile:

Ik vond het wel even tijd worden voor een kleine update. Allereerst de brouwerij op het werk:

Het draait goed! Zelfs zo goed dat we enkele malen al achter de feiten aan lopen en dus tijdelijk zonder bier zitten. Naast de "standaard" blond en alt heb ik in de tussentijd enkele eigen recepten gedraaid en met succes.

Voor een lokale carnavalsvereniging heb ik een makkelijk toegankelijk bier gemaakt dat voor de carnaval al op was!
Voor de lente heb ik naar Duits recept een Maibock gebrouwen, ± 400 liter met een uiteindelijk alc % van 8.4. Dit biertje werd geweldig goed gedronken en ook zeer veel complimenten over gehad.
Uiteraard ga ik voor het komende na-jaar een donkere bok brouwen beetje aan de late kant maar deze word de komende week gebrouwen.
Daarnaast word en nog een Weizner gebrouwen voor een feest in oktober....

En dan het volgende,

Ik ga samen met een vriend van mij thuis brouwen, veel kleinschaliger, minder geautomatiseerder en stukken bourgondischer..

Na lang wikken en wegen hebben we een vrij makkelijke manier gekozen en een Brewferm totaal pakket aangeschaft.

We gaan brouwen in een klein schuurtje in mijn tuin. Beperkte ruimte en op het moment nog een water toevoer of afvoer. Dit gaat in de toekomst wel komen, voorlopig word het werken met een tuinslang.

Zodra alles in huis is en aangesloten is (lees: klussen!) zal ik foto's plaatsen in het daarvoor bestemde topic!

Tot dan!

Hopmans

CiteerAllereerst mijn excuses voor het opdoen van allerlei informatie en niks te posten
Inderdaad, niets posten sucks.
Wel profiteren, maar inbreng ho maar.
Kan je net zo goed een weblog beginnen ipv een forum.

ed

Wel grappig dat je op je werk met zo'n grote installatie werkt en thuis met een Brewferm starterspakket begint. Waarom geen Braumeister of zo'n andere installatie (iets met eule geloof ik, maar ik ben de naam kwijt).

ed

Cambrinus

Ha, ha, 'iets met Eule geloof ik'. je bedoelt de BrauEule van Brumas: http://www.brumas.de/

Joep

Citaat van: ed op 21-08-2008  23:48 uWel grappig dat je op je werk met zo'n grote installatie werkt en thuis met een Brewferm starterspakket begint. Waarom geen braumeister of zo'n andere installatie.(iets met eule geloof ik, maar ik ben de naam kwijt.

ed

Vrij simpele reden, beperkt budget. Heb er nog een tijdje over gedacht om met allerlei losse spullen e.d. iets samen te stellen maar dit al gauw op gegeven.

Uiteraard ga ik op termijn enkele dingen aanpassen in de toekomstige thuisbrouwerij ter denken aan een andere gistingkuip/ketel.

En zulk een grote installatie als op mijn werk is leuk maar zeer geautomtiseerd en door de insteek van de baas ook gelimiteerd qua brouwen.

Thuis wordt dus veel bourgondischer qua brouwen experimenteler etc.

Drents Hopbier

Citaat van: Joep op 21-08-2008  22:18 uZodra alles in huis is en aangesloten is (lees: klussen!) zal ik foto's plaatsen in het daarvoor bestemde topic!

Misschien kun je de foto's boven in deze posting ook (terug)zetten? Ik zie nu alleen rode kruisjes.

Hopbier

Joep

Helemaal niet gezien dat ik die verwijderd had. Ze staan er in ieder geval weer.

MO

Joep, hoe heet de 400 liter brouwerij nu precies? Heeft die al een website?

alessi

Citaat van: MO op 22-08-2008  14:05 uJoep, hoe heet de 400 liter brouwerij nu precies? Heeft die al een website?
Zoals hierboven vermeld is dit Stadsbrouwerij 'de Romein' in Heerlen.

http://www.bierbrouwerijderomein.nl/

RobinB

Volgens mij ook een foutje gezien:
onder "ons brouwproces staat" "De capaciteit gaat tot 250 hl." moet dat niet 250l zijn?
250hl is 25000l en dat gaat niet passen in de ketels denk ik...
;D

alessi

Citaat van: RobinB op 22-08-2008  16:40 uVolgens mij ook een foutje gezien:
onder "ons brouwproces staat" "De capaciteit gaat tot 250 hl." moet dat niet 250l zijn?
250hl is 25000l en dat gaat niet passen in de ketels denk ik...
;D
Robin,
waarschijnlijk bedoelt Joep 250 hl/jaar ...
Hierboven zegt hij dat hij twee keer per week zou brouwen, 500 à 1000 liter, ...
Dit lijkt mij tamelijk veel voor een café, die doen gouden zaken ...
Capaciteit moet je inderdaad uitdrukken per brouwsessie.

Joep

Inderdaad de brouwerij is de Romein (www.deromein.eu)

Over de teksten op de site, daar heb ik eigenlijk vrij weinig mee te maken. Het liefst zou ik deze wel aangepast willen zien maar om nou nog een extra taak erbij te nemen zie ik niet gebeuren.

Jacques

Een kritische blik over de teksten zou volgens mij niet verkeerd zijn. Daar kan wel het een en ander aan verbeterd worden.

Ook viel mij op dat vermeld wordt dat er een menukaart te zien zou zijn, maar waar die is weet ik niet.

Dit soort foutjes zijn natuurlijk jammer en doen afbreuk aan deze horecagelegenheid.

Joep

De keuken is dan ook nog steeds niet geopend..

Ik kan hier wel tig redenen voor geven maar aangezien het niet mijn zaak is doe ik dat dan ook niet.

Joep

Vandaag de eerste brouw gedraaid met de huis apparatuur met mijn medebrouwer Nico  samenvol .

Gekozen voor een Brewferm pakket Barley wine, 15 liter.

Zoals eerder al aangegeven brouw ik thuis dus met een heel simpele "installatie" en momenteel met geen eigen water toe en afvoer in de schuur.


Na ongeveer 5 minuten handmatig schroten heb ik de eerste aanpassing gemaakt, de moutmalen werkt nu met een boormachine op laag toerental, stukken prettiger. :clownsmile:

Terwijl ik aan het schroten/klussen was alvast het maischwater op temperatuur laten komen.
Het maischen ging lekker, qua temperatuurstijging en behoud voldoet de elektrische ketel zeer goed.

De eerste filtrering ging ook lekker alleen hier merkte ik dus de eerste verschillen in het thuis en werkbrouwen na allerlei artikelen o.a. hier te hebben gelezen over het naspoelen. Ik heb dus na gespoeld met lauw water via een tuinslang vanuit het badkamer raam richting de schuur. Echter uiteraard geen rekening gehouden met hoeveelheden  :stom: .


Uiteindelijk resultaat hierdoor is dat ik minder wort heb overgehouden dan gepland.

Het koken ging zeer soepel, eerste keer gewerkt met hopzakjes. Hier ben ik nog niet overuit of ik dit nu prettiger vind maar dat is te bezien bij volgende brouwen.

Het koelen van het geheel met de dompelkoeler ging eveneens prettig, hiervoor heb ik het geheel verplaatst naar de badkamer waar ik de dompelkoeler op de badkamer kraan heb weten aan te sluiten door middel van een Gardena koppeling.

Toen kwam eigenlijk pas het eerste echte probleem... het overhevelen naar het gistvat...
Het hele hevel gebeuren is nieuw voor mij en dus ook een kleine bron van nadenken geweest.  :denken:

Uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om een kaasdoek te gebruiken deze heb ik eerst gesteriliseerd in de magnetron (hopend dat dit afdoende zal zijn ).

Het geheel staat nu de vergisten in de schuur. S.g. diende op 1100 uit te komen, uiteindelijk resultaat was 1050 al met al aardig in de buurt.

Ben er nu wel sterk over aan het na-denken om toch een platenfilter te gaan gebruiken en een andere manier voor de 2e filtrering aangezien dit geklungel was.

Suggesties zijn altijd welkom!

Oscar

Citaat van: Joep op 27-08-2008  23:29 uUiteindelijk resultaat hierdoor is dat ik minder wort heb overgehouden dan gepland.

Als daardoor ook je SG hoger uitkwam dan gepland, had je kunnen verdunnen met kraanwater waardoor je toch nog de juiste hoeveelheden had gehad. Wellicht handig om wat brouwsoftware te gebruiken?  ;)

Adrie

1050 aardig in de buurt van 1100? Dat betekent grofweg dat je de helft van de suikers hebt dan dat de bedoeling was. Het lijkt me dat er iets fundamenteel fout is gegaan. Ik lees dat je ook nog eens minder wort na het filteren had, dus je rendement is nog lager dan dat. Het lijkt me dat je maar eens een ervaren brouwer mee moet laten kijken als je brouwt. Dan krijg je vast nuttige tips om het brouwproces te verbeteren.

Trouwens, ik zie dat het hete wort lekker in de kookketel klettert. Dat is geen goed idee, omdat oxidatie van hete wort smaakafwijkingen kan geven. Beter kun je aan het kraantje een slangetje monteren die tot op de bodem van de pan loopt. Zo komt er veel minder zuurstof in het hete wort.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.