Hallo ik ben Joep

Gestart door Joep, 06-02-2006 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

Hallo allemaal,

Nou zoals de topic titel en mijn usernaam al zegt..ik ben Joep.

Woon en werk in het centrum van Heerlen. Daar ben ik tevens bier aan het brouwen, beroepsmatig maar toch op natuurlijke wijze.

We hebben een vrij flinke capaciteit. 250 liter per brouw, 2 gistkuipen van elk 500 liter. 6 lagertanks van ieder 500 liter, en 2 taptanks. Uiteraard kunnen de lagertanks ook als taptank worden gebruikt.

We hebben afgelopen vrijdag en zaterdag de eerste 4 brouwen gedraaid. De installatie is afkomstig van www.dreher.at

Het is allemaal denk ik wat proffesSioneler dan wat op dit forum zal zijn, echter hoop toch in ervaring mogen te delen met jullie.

Vriendelijke groet,

Joep

Hopmans

Welkom op het forum Joep.  :biersmile:

Dat ziet er inderdaad professioneler uit als mijn gistingsemmertje.
Mooi voor het forum dat je beroepsmatig bezig bent. Dan heb je toch weer
andere ervaringen waar wij weer van kunnen leren.

Is het net toevallig deze brouwerij Joep?
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3581.msg35217.html#msg35217

 :degroeten:

MO

Wat goed, een "echte" brouwer op het forum. Waar halen jullie je gist vandaan op deze schaal?

Oscar

Kijk eens aan, dat klink proffesioneel zeg...Dus Nederland is weer een lokale brouwerij rijker?   :hoera:  :hoera:
Een een mooie koperen (of koperkleurig) installatie...  :duimop:

Houd ons vooral op de hoogte van je brouwsels..  ;D

Groeten en gezondheid
Oscar


Joep

Bedankt allemaal voor de postieve reacties!

Het is inderdaad de brouwerij die in o.a. het Limburgs dagblad heeft gestaan.

De eerste gist hebben we gekregen van de leverancier van de hele installatie, (Leopold is zn naam). In princiepe kan die gist jaren mee gaan, dat is ook het raar verwoorde gedeelte in het krantenartikel. Als alles gaat zoals het zou moeten gaan laten we na 5-6 dagen de temp in de gisttanks zakken zodat de gist inactief word en dusdoende naar de bodem zakt. De bodems van de gisttanks lopen in trechter vorm dus de nog levende maar inactieve gist verzameld zich daar. Hierna worden de dode cellen en eventuele vervuiling handmatig afgeschept. Bij het ompompen naar de lagertanks word het geheel boven deze trechter aangesloten. Reslutaat is dus dat de nieuwe gist "oogst" op de bodem over blijft.

Verder staan er nog een paar incorrecte gegevens in het verhaal, we "kunnen" ieder bier maken dat we zouden willen. Echter hebben we er voor gekozen om een weisner te maken, een helles, en een alt -achtig bier.

Uiteraard als dit gedeelte onder controle is wil ik gaan experimenteren, eerst op kleine schaal , mocht het resultaat smaken , op grotere schaal.

Het gedeelte rondom de brouwerij, het restaurant en bar gedeelte, is verre van af. De opening....ik gok begin zomer. De hele vergunning rompslomp en het brilliante pleinenplan maakt het ook nog allemaal wat ingewikkelder.

Ik zal een dezer dagen kijken of ik foto's kan maken en plaatsen. Vooral de kelder met lagertanks e.d. is nogal imposant.

Ik hoop dat ik een invulling kan geven aan dit forum, en dat ik eveneens veel van jullie kan leren. Niks mooiers als informatie vergaring over een prachtprodukt als bier!


Oscar

Joep,

Heb jij een brouwersopleiding genoten (Bolsward?) of kom je uit de hobbybrouwen sfeer?

Groeten en gezondheid
Oscar

Johannes

Citaat van: Oscar op 06-02-2006  23:40 uJoep,

Heb jij een brouwersopleiding genoten (Bolsward?)


Brouwersopleiding en Bolsward kan ik niet rijmen, wel dat er in Bolsward een brouwer is gevestigd in de oude school voor Levensmiddelen technologie.

Joep,

Welkom op dit forum, het zou leuk zijn als iemand zijn ervaringen op multi-hectoliter schaal met ons gaat delen.

:degroeten:

Johannes

Oscar

Citaat van: Johannes op 07-02-2006  00:05 uwel dat er in Bolsward een brouwer is gevestigd in de oude school voor Levensmiddelen technologie.

Die  opleiding bedoelde ik ook...'k wist alleen niet dat die opleiding daar niet meer is.... :-[   

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Ha Joep,

Welkom op het forum. Leuk dat een prof zijn bevindingen met ons wil delen. Op vallend trouwens dat je je richt op Duitse biertypen, de meeste Nederlandse brouwers houden het bij meer Belgisch gerichte biertypen. Heb je daar een speciale reden voor? Overigens feliciteer ik je met die keuze, want mijn voorkeur gaat steeds vaker uit naar de Duitse bieren.

Je zegt dat de gist jaren mee kan, maar dan moet je die wel op schuine buis zetten, toch? Steeds weer gist gebruiken van het vorige brouwsel gaat een paar keer goed, maar dan treden er mutaties op. De meeste profs gebruiken hun gist een keer of vijf tot tien en dan maken ze een nieuwe starter van hun reincultuur.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 06-02-2006  22:05 uWat goed, een "echte" brouwer op het forum.
Ik denk dat er wel meer zijn, maar die lezen alleen maar.

Hans Hans

Oscar

Hans, Hans,

Als dat zou is dan kijken de profs dus het kunstje af van de amateurs.. ;D ;D :D ...Het zou toch andersom moeten?..... ;D ;D ;D

Groeten en gezondheid
Oscar

Joep

Oscar, nee, wederom een van de onjuistheden in het krantenartikel. We zijn op cursus geweest in Oostenrijk bij de leverancier van de installatie. Daar hebben we op 3 dagen 2 brouwen gedraaid en een hele massa theorie gehad. Uiteraard allemaal in het Duits.

Als vooropleiding heb ik de middelbare horeca school gedaan, tevens hier in Heerlen. Werk al sinds mijn 16e in de horeca en ben er letterlijk ingerold. Ook met het brouwen nu, ben oorspronkelijk begonnen bij Oppdiom om een meisje te vervangen die met zwangerschapsverlof ging. Tijdelijk dus, daarna toch een vast contract en toen de vraag of ik de brouwer wilde worden.

Adrie, het gehele gist gebeuren is mij ook vrij onbekend nog, we gaan uiteindelijk onze eigen gist cultiveren en bewaren, het hoe en wat....

Qua ervaring zal ik gelijk zitten als ieder ander nieuw lid hier. Alleen heb ik het voordeel dat ik met proffesionele apparatuur mag werken.

Verder hartstikke bedankt voor alle positieve berichten  :) en ik zal jullie op de hoogte houden van de vooruitgang !

Oscar

We zijn beniewd. Alvast succes met je brouwerij en de brouwsels. :duimop:

groeten en gezondheid
Oscar

Joep

Hallo Allemaal!

Allereest mijn excuses voor de lange tijd tussen mijn berichten en het gebrek aan foto's. Dit laatste is echter te verwijten aan de geheugenkaart van de digi camera die er zonodig te brui aan moest geven.

Er is eigenlijk weinig gebeurt in de tussen tijd,de vergunningen zijn terug gekomen met de vraag voor meer specificaties ( ja het is niet te geloven dat we alleen alchohol en water als reinigingsmiddelen gebruiken).

Inmiddels heb ik verschillende brouwen gedraaid. :

Helles (pilsener) 1000 liter ( 2 x 500)
Dunkels (amber) 750 liter ( 500 en 250)

Op het moment brouw ik 1 keer per 2 weken, met name om de gist te verversen. Zodra we open kunnen zal er waarschijnlijk 1 á 2 keer per week worden gebrouwen afhankelijk van de afname.

Afgelopen maandag t/m woensdag zijn we ( mijn baas en ikzelf ) op het brouwerstreffen geweest. Dit is een jaarlijks treffen van klanten van de brouwinstallatie. Hier werden uiteraard menig biertje gedronken en menige discussies gevoerd.

Verder is er vrij weinig extra's te vertellen.... vragen beantwoord ik uiteraard graag :)

Oscar

Citaat van: Joep op 11-03-2006  00:30 uAllereest mijn excuses voor de lange tijd tussen mijn berichten en het gebrek aan foto's. Dit laatste is echter te verwijten aan de geheugenkaart van de digi camera die er zonodig te brui aan moest geven.

Door mij : Excuus aanvaaard !!   :biersmile:

Citaat van: Joep op 11-03-2006  00:30 uOp het moment brouw ik 1 keer per 2 weken, met name om de gist te verversen. Zodra we open kunnen zal er waarschijnlijk 1 á 2 keer per week worden gebrouwen afhankelijk van de afname.

Doe je nog een "officiele" opening..?? waar bezoekers aanwezig kunnen zijn ? Meld dit dan even....ik kan mij nog herinneen dat brouwerij  't Vølen, zijn opening had.....was erg gezellig..en met live gerookte paling...hmmmm


Citaat van: Joep op 11-03-2006  00:30 uAfgelopen maandag t/m woensdag zijn we ( mijn baas en ikzelf ) op het brouwerstreffen geweest. Dit is een jaarlijks treffen van klanten van de brouwinstallatie. Hier werden uiteraard menig biertje gedronken en menige discussies gevoerd.

Hebben jullie De brouwers van Mommeriete (Regio Drente) nog ontmoet...?? (Gert en Carina) volgens mij hebben die een soortgelijke installatie....?
Groeten en gezondheid
Oscar

Joep

Officiele opening: Ja, echter ik weet bijna zeker dat deze voor genodigden zal zijn. Op het moment is er zulk een animo dat we er over aan het denken zijn om bij de opening het naast gelegen restaurant/bar erbij te betrekken voor de ruimte. ( zelfde eigenaar)


Die mensen (Gert en Carina) .....nee,  het was een bijeenkomst van mensen die de installatie hebben van dreher (www.dreher.at) , dus voornamelijk Duitsers en Oostenrijkers . Wij zijn de enige Nederlanders in het geheel. De site is helaas verre van up to date mbt de "kunden".


Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 11-03-2006  00:54 uHebben jullie De brouwers van Mommeriete (Regio Drenthe) nog ontmoet...?? (Gert en Carina) volgens mij hebben die een soortgelijke installatie....?
Gert en Carina hebben een  -installatie is een echte Kaspar Schulz , de Rolls Royce onder de brouwinstallaties!!!
En brouwen daar mooie bieren in.

Hans Hans

Joep

Hallo,

Die Kaspar Schultz installatie heb ik recent ooknog in Duitsland gezien bij Vogel Brau (http://www.vogelbraeu.de/)  zeer imposante installatie!

Hierbij dan ook zoals beloofd enkele foto's van de Dreher installatie.



De ketel vooraan is puur voor de show, achter dooris de brouwketel.



Zoals eerder vermeld is het restaurant/bar gedeelte nog één grote bouwput.



De 6 lagertanks en links de 2 taptanks. In de praktijk kunnen ze voor beide doeleinden worden gebruikt.



Één van de twee gistkuipen in bedrijf.



De wortkoeler,gistkuipen van zijaanzicht, en een chaostishe meute slangen. De buis linksboven de wasbak met blauwe hendel is trouwens waar het wort de kelder binnenkomt.(excuses voor de mindere kwaliteit van deze foto)






Hopmans

Heftig !

Zal wel een paar centen kosten.  :pan:
Zeer mooie ketels moet ik zeggen.

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Joep op 25-03-2006  13:37 uDe ketel vooraan is puur voor de show, achter dooris de brouwketel.

Mooi spul.
Gaan de (kook)dampen door het dak of door het riool?

Je schrijft:<Uiteraard als dit gedeelte onder controle is wil ik gaan experimenteren, eerst op kleine schaal , mocht het resultaat smaken , op grotere schaal.<
Betekent dit dat er ook nog een kleine installatie is? Hoe groot? Of wordt er dan in deze installatie minder gebrouwen?

Hans Hans

Joep

De Kookdampen zullen uiteindelijk door het dak gaan, alles ligt klaar op het gedeelte na waar we door het dak gaan. Dus op het moment ruikt de hele ruimte naar het brouwproces ( persoonlijk geen enkel probleem mee).

In de gist/lagerkelder hebben we een afzuiging die werkt aan de hand van de buitenlucht verplaatsing.

In de installatie word per keer 250liter gebrouwen, echter de lagertanks zijn 500liter, dus normaliter brouw ik 2 brouwen achter elkaar. Het kleinschalige experimenteren ...hoe..wat...moet ik nog zien. Kan zijn dat we "kleinschalig" 250liter maken.

Het plan is er ook hoe dan ook om eenmalige brouwen te maken, bv een bok, eenmalige brouw van 250liter en op is op. Dus wie weet.

Hans (Lagos)

Citaat van: Joep op 06-02-2006 &nbsp;23:37 uDe eerste gist hebben we gekregen van de leverancier van de hele installatie, (Leopold is zn naam). In princiepe kan die gist jaren mee gaan, dat is ook het raar verwoorde gedeelte in het krantenartikel. Als alles gaat zoals het zou moeten gaan laten we na 5-6 dagen de temp in de gisttanks zakken zodat de gist inactief word en dusdoende naar de bodem zakt. De bodems van de gisttanks lopen in trechter vorm dus de nog levende maar inactieve gist verzameld zich daar. Hierna worden de dode cellen en eventuele vervuiling handmatig afgeschept. Bij het ompompen naar de lagertanks word het geheel boven deze trechter aangesloten. Reslutaat is dus dat de nieuwe gist "oogst" op de bodem over blijft.


Hoi Joep,

Hoe doen jullie dat verder met de gist, de koelkast in en maken jullie later een enorme giststarter en komt dat overeen zoals op dit form de "perfecte giststarter" wordt beschreven ?

Een hoop vragen in een zin niet?

Gr. en dank Hans


Joep

Klopt, in de biercel heb ik een "apart" hoekje kunnen creeren waar ik mijn 2emmers kwijt kan. Na iedere gistings periode kan ik dus op de bodem van de kuipen, nieuwe gist scheppen. In theorie kan ik zo dus altijd mijn eigen gist laten groeien. En mocht het fout gaan.Op uur rijden richting Duitsland ligt een collega brouwer die gelijk met ons op cursus is geweest waar ik gist kan halen.

MO

Ik weet niet wat ze jouw geleerd hebben in Duitsland, en ik ben bepaald geen bierprofessor, maar ik heb altijd geleerd dat je beter de gist van bovenaf af kunt scheppen. Tijdens de heftigste vergistingsperiode (krausen) komt de gist als een deken bovenop het jongbier te liggen. Dit is de zuiverste gist die je kunt bedenken. In de onderste koek zitten veel dode gistcellen, eiwit- en hopresten. Misschien een idee?

Joep

Zal misschien afhankelijk zijn van de gist die word gebruikt. Wij gebruiken ondergistende gist. Wat ik boven afschep zijn onder ander hopresten, gerst resten en dode gist cellen.

Op het moment dat de temp naar 4 c word gezet zakt de op dat moment verse maar inactieve gist naar beneden.
De laag gist op de bodem is dan ook te verdelen in3 lagen. De dode gistcellen + troep (gerst/hopresten), in het midden de nieuwe gist, en bovenop een laag met vervuiling (gerst/gist/hopresten).

Er zit een duidelijk kleurverschil in waaraan alles te herkennen is. Ik zal proberen er een foto van te maken de volgende keer.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.