Filteren met rijsthulzen

Gestart door Enos, 27-11-2018 21:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Enos

Ik zat met een idee te stoeien.
Niet dat ik vaak filter problemen heb ( soms met veel tarwe mout ) maar gewoon kan ik het verbeteren.

Ik zat te denken als je standaard rijsthulzen gaat toevoegen zal het filteren beter gaan denk ik.
Maar waar ik meer aan dacht is het misschien ook niet beter.
De massa is dan niet meer zo compact, waardoor je in feite honderden kanaaltjes krijgt waar spoelwater door kan gaan en de suikers beter meeneemt.
Dus een beter rendement.
Als je geen rijsthulzen toevoegt krijg je een compactere massa waar je snel enkele kanaaltjes (die je niet waarneemt ) krijgt waar het water door sijpelt.

Ik hoop dat jullie het idee begrijpen wat ik bedoel.

Of zie ik dit niet goed   :denken: :denken:

haicoterbeek

Rice huls worden voornamelijk gebruikt om een  verstopte filtratie te voorkomen. Dit door maximaal 5% rice huls toe te voegen aan je stort. Met name bij het gebruik van tarwe of haver is het risico van een vastgelopen filtratie groter.

Er zijn een aantal andere invloeden die het risico van een vastgelopen filtratie verlagen.

- Grover schroten. Hoe fijner je schroot, hoe meer fijn gemalen kafjes het filterbed verstoppen. Dit is een compromis tussen filtersnelheid en rendement.
- Langzaam beginnen met de filtratie. Als de filtratie snel begint dan wordt er veel fijnstof op een bepaalde hoogte in het filter opgeslagen. Door de hoge snelheid wordt de onderste laag uitgespoeld. Daar boven ontstaat een laag met veel fijnstof waardoor de filtratie stokt. Door langzaam te beginnen wordt het fijnstof verdeeld over het hele filterbed. Als er een homogeen filterbed is gevormd kan de flow verhoogd worden.
- De temperatuur hoog houden. Hierdoor blijft de viscositeit laag en klonteren er minder stoffen samen. Uitmaischen bij 78 C dus.

Ik denk niet dat rice huls altijd het rendement verhogen. Bij een te snel verlopende filtratie blijven er veel suikers achter in de bostel.
Rice huls zie ik meer als gevolgbestrijding.

wiliam

Rice huls is uiteraard gevolgbestrijding.
Om het standaard te gaan gebruiken is in mijn ogen overkill.
Als je te fijn schroot, heb je de keuze/fout gemaakt om dit te doen.
Rice huls is een oplossing, en geen standaard toevoeging.
Als het niet nodig is, wordt het een extra kostenplaatje, en het levert niets extra toe.
Werk je met grondstoffen die snel dichtslippen, dan is het een top-product.
Als je je voorbereid hebt weet je wanneer je ze nodig hebt of niet, en anders is het toch te laat.
Voorbereiding en weten wat je problemen kunnen zijn is dus belangrijk.
Weet je dat je een risico op dichtslippen hebt, door grondstof of je schroottechniek, dan zeker een toegevoegde waarde.
Maar standaard iets toevoegen, voor het geval dat, is zoiets als je handrem ,op je fiets , steeds in te knijpen,
voor het geval er een afdaling komt.

Niels B.

Wij gebruiken altijd rijstekaf.
Ons filterbed is eigenlijk te klein voor de hoeveelheid graan die we erop gooien.
Ik maak meestal een laag rijstekaf tot net onder het snijwerk en pomp daar de maisch op.

Daarnaast doen we ook opwarmen, goede mout kopen, precies groot genoeg schroten... Maar zonder het kaf wordt dit zelfs niets! (tenzij we de helft gaan brouwen...)

haicoterbeek

Citaat van: Niels B. op 28-11-2018  09:38 uWij gebruiken altijd rijstekaf.
Ons filterbed is eigenlijk te klein voor de hoeveelheid graan die we erop gooien.

Dan is het gevolgbestrijding omdat de constructie van je maischton ontoereikend is!

Begrijp me niet verkeerd! Daar is niets mis mee. Dan is het een prima oplossing.

Jacques

Als je zoveel tarwemout gebruikt heb je om geen filterproblemen te hebben rijsthulzen nodig. Zo'n 5 tot 7% van de storting.

Welke gist wil je gebruiken? Een klassieker voor een weizen is de Lallemand Munich Classic. Via deze pagina kun je een andere korrelgist vinden https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/overzicht-korrelgisten/

tdp

Ik heb in de afgelopen 10 jaar menig weizen gebrouwen, maar altijd zonder rijsthulzen. In mijn optiek heb je die niet nodig, wanneer je het proces op orde hebt. Wel lees je vaak dat mensen met een brouwautomaat wel problemen ondervinden. Ik zie dat je een Klarstein ketel hebt. Het kan dus wel een goede keuze zijn.

Jacques

Citaat van: tdp op 21-08-2023  22:48 uIk heb in de afgelopen 10 jaar menig weizen gebrouwen, maar altijd zonder rijsthulzen. In mijn optiek heb je die niet nodig, wanneer je het proces op orde hebt.
Een tijdje geleden heb ik in mijn Grainfather G40 een weizen gebrouwen met 50% tarwemout. Het was voor het eerst dat ik filterprobemen kreeg met deze automaat.
In het verleden had ik traditionele filterkuip en daarbij had ik geen problemen bij het brouwen van een weizen met een stevig aandeel aan tarwemout (in die tijd waren rijsthulzen nog niet beschikbaar voor ons hobbybrouwers...)

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 21-08-2023  23:27 uEen tijdje geleden heb ik in mijn Grainfather G40 een weizen gebrouwen met 50% tarwemout. Het was voor het eerst dat ik filterprobemen kreeg met deze automaat.
In het verleden had ik traditionele filterkuip en daarbij had ik geen problemen bij het brouwen van een weizen met een stevig aandeel aan tarwemout
ik gebruik een hevelfilter wat zo goed mogelijk gelijkmatig over de bodem is verdeeld. Het punt bij filterproblemen is vooral dat alles via een klein oppervlak je filter ingaat in combinatie met een te grote stroomsnelheid.Daardoor perst het filterbed in elkaar en gaat het filteren daardoor nog slechter. Filterproblemen zijn te voorkomen door:
1) niet te snel spoelen. Spoelen duurt al snel 1-1.5 uur
2) het filterbed nooit helemaal droog laten vallen dus voortijdig spoelwater toevoegen zorgt dat de deeltjes blijven zweven en voorkomt daarmee dat het filterbed in elkaar drukt.

(bij een brouwautomaat vraagt punt 1 en 2 dat om speciale aanpassingen zoals takel)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-08-2023  11:51 uFilterproblemen zijn te voorkomen door:

Het gebruik van rijsthulzen maakt een wereld van verschil. Ze zorgen er voor dat het filterbed niet in elkaar gedrukt wordt en dat je sneller kunt filteren met een goed rendement.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-08-2023  12:05 uHet gebruik van rijsthulzen maakt een wereld van verschil. Ze zorgen er voor dat het filterbed niet in elkaar gedrukt wordt en dat je sneller kunt filteren met een goed rendement.

Dat klopt. Maar wat ik wilde aangeven is dat het een 'geneesmiddel' is voor een probleem tgv een brouwinstallatie met compromissen.
was ongeveer dezelfde strekking als het antwoord van tdp: 'In mijn optiek heb je die niet nodig, wanneer je het proces op orde hebt.'

Schanulleke

Hoe ga jij dan het proces op orde krijgen met 30% Rogge? Of ga jij gewoon op 3 uur s'nachts uit je nest om nog wat water op het filterbed te gieten

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 22-08-2023  14:51 uHoe ga jij dan het proces op orde krijgen met 30% Rogge? Of ga jij gewoon op 3 uur s'nachts uit je nest om nog wat water op het filterbed te gieten
Wat is het verschil tussen rogge en tarwe? Het spoelen duurt 1.5 uur, dus als je op tijd begint hoef je niet op 3 uur snachts nog bezig te zijn. Dan heb je het proces inderdaad niet onder controle.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-08-2023  17:07 uHet spoelen duurt 1.5 uur,

Als je rijsthulzen gebruikt gaat het allemaal wat sneller, zeker als je spoelwater van 95°C gebruikt.
Het mooie van zelfbrouwen is dat er meer wegen zijn die bewandeld kunnen worden.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-08-2023  19:59 uAls je rijsthulzen gebruikt gaat het allemaal wat sneller, zeker als je spoelwater van 95°C gebruikt.
Bij mij is die 1.5 uur niet omdat het niet sneller kan, maar het is om de suiker zo efficient mogelijk uit te spoelen met een gegeven hoeveelheid spoelwater. Water van 95 °C kan zeker helpen omdat bij hogere temperatuur het oplossen sneller gaat. Of rijsthulzen de efficiency verbeteren heb ik nooit onderzocht. (nog nooit rijsthulzen gebruikt).   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-08-2023  21:48 umaar het is om de suiker zo efficiënt mogelijk uit te spoelen

Het is maar net wat je belangrijk vindt. Persoonlijk vind ik de meest maximale opbrengst van de moutstorting niet het hoogste doel. Ik neem genoegen met een iets lager rendement als ik daarmee 45 minuten kan winnen.

Citaat van: hansHalberstadt op 22-08-2023  21:48 uOf rijsthulzen de efficiency verbeteren heb ik nooit onderzocht. (Nog nooit rijsthulzen gebruikt).
Dan wordt het tijd om daarin verandering te maken.  smile

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 22-08-2023  22:55 uDan wordt het tijd om daarin verandering te maken.  smile

Ach,laat maar zitten. Dan wordt het weer zo'n experiment om gelijk te krijgen. Ik denk dat niemand hier zit te  wachten op eindeloos gezever over het wel of niet nuttig zijn van rijsthulzen. Ik denk alleen dat ze niet voor niets verkocht worden.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 22-08-2023  23:02 uIk denk alleen dat ze niet voor niets verkocht worden.
Voor bepaalde combinaties van apparatuur en recepten kan het een uitkomst zijn. Maar voor mijn situatie ga ik geen oplossing proberen voor een probleem wat er niet is. 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-08-2023  22:55 uDan wordt het tijd om daarin verandering te maken.
Zeker een leuk onderzoeks topic, maar ik heb nog zoveel andere dingen die hoger op mijn prioriteitenlijstje staan en nog steeds beperkte tijd, dus keuzes maken. Als ik ooit aan pensioen toekom, zal ik waarschijnlijk niet achter de geraniums belanden.

Chris71

Citaat van: Jacques op 21-08-2023  23:27 uEen tijdje geleden heb ik in mijn Grainfather G40 een weizen gebrouwen met 50% tarwemout. Het was voor het eerst dat ik filterprobemen kreeg met deze automaat.

Vorige week heb ik in mijn Grainfather G40 een Weizen gebrouwen met 60% tarwemout. Ik heb als eerste stap een bèta-glucaan rust gehouden van 20 minuten op 45°C. Hierdoor bleef het beslag goed roerbaar en was het filteren met kokend water uit mijn Quooker zeer goed te doen. In mijn ervaring zijn rijsthulzen niet nodig, dat was in mijn Speidel Braumeister ook al het geval.

hansHalberstadt

Citaat van: Chris71 op 23-08-2023  07:28 uVorige week heb ik in mijn Grainfather G40 een Weizen gebrouwen met 60% tarwemout. Ik heb als eerste stap een bèta-glucaan rust gehouden van 20 minuten op 45°C. Hierdoor bleef het beslag goed roerbaar en was het filteren met kokend water uit mijn Quooker zeer goed te doen.
voor een Weizen doe ik ook standaard die stap. Ik weet niet of dat de verklaring is, maar feit blijft wel dat ook ik geen problemen heb met filteren.

Jacques

Citaat van: Chris71 op 23-08-2023  07:28 uVorige week heb ik in mijn Grainfather G40 een Weizen gebrouwen met 60% tarwemout. Ik heb als eerste stap een bèta-glucaan rust gehouden van 20 minuten op 45°C. Hierdoor bleef het beslag goed roerbaar en was het filteren met kokend water uit mijn Quooker zeer goed te doen. In mijn ervaring zijn rijsthulzen niet nodig, dat was in mijn Speidel Braumeister ook al het geval.

Dat had ik ook gedaan, desondanks kreeg ik filterproblemen. Kan een gevolg zijn van verschil in kwaliteit van de tarwemout die van batch to batch kan verschillen. Een reden waarom niet iedereen dezelfde ervaring heeft.
Feit is dat tarwemout geen kafdeeltjes hebben en dat je dit gemis kunt ondervangen door gebruik van rijsthulzen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-08-2023  23:23 uZeker een leuk onderzoeks topic, maar ik heb nog zoveel andere dingen die hoger op mijn prioriteitenlijstje staan en nog steeds beperkte tijd, dus keuzes maken. Als ik ooit aan pensioen toekom, zal ik waarschijnlijk niet achter de geraniums belanden.

Je ook simpelweg een keer als je tarwebier of een weizen brouwt een hoeveelheid rijsthulzen toevoegen en kijken hoe het bevalt. Een test hoeft niet altijd met 4 cijfers achter de komma...

Jacques

Citaat van: tdp op 23-08-2023  11:58 uHeren, is het een idee om deze discussie af te splitsen? Volgens mij gaan we volledig voorbij aan de initiële vraag van de topicstarter.

De discussie over het nut van rijsthulzen past nog steeds binnen de vraag wat je nodig hebt voor het brouwen van een weizen...

Maar om aan te geven dat dit topic ook over het gebruik van rijsthulzen gaat pas ik de titel aan.

Schanulleke

Tsja, het punt is dat er op dit forum een aantal zijn die zich proberen te profileren als irritante betweters. En ik moet toegeven: het lukt ze aardig smile

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-08-2023  12:06 uDe discussie over het nut van rijsthulzen past nog steeds binnen de vraag wat je nodig hebt voor het brouwen van een weizen...

Maar om aan te geven dat dit topic ook over het gebruik van rijsthulzen gaat pas ik de titel aan.
Daarmee suggereer je een beetje dat je rijsthulzen per se nodig hebt voor een weizen. Daarom zou mijn voorstel zijn om het algemener te houden en er bestaat al een topic specifiek over rijsthulzen:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38075.msg576843.html#msg576843 dus beter om de discussie daar te voeren.
Verder valt het me op als ik op rijsthulzen zoek dat ik nergens een link vind naar een grote weizenbrouwerij. Gebruiken die dan wel rijsthulzen? En het is een kosten adder. (spul kost net zoveel als mout, maar voegt niets toe aan het bier zelf dus prijstechnisch aan nadeel, zeker voor een grote brouwerij)

Hopfenfox

Citaat van: Schanulleke op 23-08-2023  12:35 uTsja, het punt is dat er op dit forum een aantal zijn die zich proberen te profileren als irritante betweters. En ik moet toegeven: het lukt ze aardig smile

Eens, er zijn te veel topics die op een welles-nietes uitdraaien. Ik kom steeds minder voor de lol op het forum daardoor.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-08-2023  15:40 uVerder valt het me op als ik op rijsthulzen zoek dat ik nergens een link vind naar een grote weizenbrouwerij. Gebruiken die dan wel rijsthulzen?

De nodige jaren geleden heb ik tijdens een bezoek aan een commerciële brouwerij gezien dat daar een hele grote voorraad aan rijsthulzen stonden. Die stonden daar niet voor niets.

Citaat van: hansHalberstadt op 23-08-2023  15:40 uDaarmee suggereer je een beetje dat je rijsthulzen per se nodig hebt voor een weizen
Het is niet per se noodzakelijk, maar maakt het filteren wel een heel stuk handiger. In het verleden gebruikte ik ze ook niet en begreep ik niet waarom je zou gebruiken, maar ik moet er niet meer aan denken om nu nog een weizen te brouwen zonder ruisthulzen. Het scheelt veel tijd en gedoe.
De vorige keer had er te weinig van gebruikt, dat was een drama.

Guppie

Citaat van: Hopfenfox op 23-08-2023  16:12 uEens, er zijn te veel topics die op een welles-nietes uitdraaien. Ik kom steeds minder voor de lol op het forum daardoor.

Klopt, er zijn een handvol die dat doen en die jagen mensen weg, ken genoeg mensen die zich niet eens wilden inschrijven hier omdat ze al die discussies zien, en steeds dezelfde mensen willens en wetens gelijk moeten krijgen, terwijl ze het niet altijd hebben.

Jacques

Citaat van: Jacques op 23-08-2023  16:12 uDe nodige jaren geleden heb ik tijdens een bezoek aan een commerciële brouwerij gezien dat daar een hele grote voorraad aan rijsthulzen stonden. Die stonden daar niet voor niets.

Nog even gezocht naar foto's in mijn archief...
Deze voorraad rijsthulzen zag ik in Belgische brouwerij. De foto is uit 2016. Ik had ze hiervoor nooit eerder gezien. Ze waren destijds ook niet te koop voor hobbybrouwers.
Niet zo heel lang geleden heb ik ze ook gezien in een Nederlandse brouwerij.
Bij Duitse brouwerijen zul je niet snel vinden, omdat rijst niet past in het Duitse Reinheitsgebot.

Rijsthulzen.png

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 23-08-2023  22:41 uDeze voorraad rijsthulzen zag ik in Belgische brouwerij. De foto is uit 2016. Ik had ze hiervoor nooit eerder gezien.

Zou die brouwerij z'n proces ook niet op orde hebben?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-08-2023  22:41 uBij Duitse brouwerijen zul je niet snel vinden, omdat rijst niet past in het Duitse Reinheitsgebot.
Het gaat in het topic over weizen waarvan deze discussie is overgeheveld juist om de vraag of het voor een weizen toegepast wordt. Dus de Duitsers kunnen het prima zonder.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-08-2023  23:48 uHet gaat in het topic over weizen waarvan deze discussie is overgeheveld juist om de vraag of het voor een weizen toegepast wordt. Dus de Duitsers kunnen het prima zonder.

Ja Hans, dat is iets wat ik al schreef...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-08-2023  23:58 uJa Hans, dat is iets wat ik al schreef...
Ik raakte een beetje in verwarring door jouw antwoord in #27. daar vroeg ik het specifiek.

tdp

Citaat van: Jacques op 23-08-2023  22:41 u...
Bij Duitse brouwerijen zul je niet snel vinden, omdat rijst niet past in het Duitse Reinheitsgebot.

...

Los van het Reinheitsgebot... Ze hebben waarschijnlijk hun proces gewoon goed op orde!

Ik heb dan niet de beperking van een automaat maar wanneer ik tijdens het maischen rondpomp, slaat uiteindelijk ook mijn filterbed dicht, het klinkt dan in. Een van de redenen dat ik nu pas rondpomp tijdens de laatste stap (uitmaischen), of in de tijd daarvoor tijdens het verwarmen vanaf 72 graden.

Ik ben niet tegen rijsthulzen of andere spullen in de brouwketel, maak vooral je eigen keuzes daarin. Maar vaak worden dit soort hulpmiddelen neergezet als het gouden ei, als de oplossing. Ik zie het meer als een pleister, terwijl ik zelf probeer niet te vallen en mijn knie niet schaaf.

seed7

Citaat van: Schanulleke op 22-08-2023  14:51 uHoe ga jij dan het proces op orde krijgen met 30% Rogge?

Voordat het proces aan bod komt is er het materiaal. Da's bij rogge nog belangrijker dan bij veel tarwemout. Als je veel met dit soort mouten brouwt is het zinvol om een maischketel/filterkuip te gebruiken met een groot oppervlak zodat het filterbed laag blijft. Een JAVAL-filter werkt beter dan een filterbodem.

Dan het proces, zo min mogelijk roeren (eenstapsmaisch en alleen bij het inmaischen roeren). Spoelen bij relatief lage temperatuur, je wilt niet dat de temperatuur boven de 80°C komt anders worden er veel ongewenste gomstoffen vrij gemaakt. Dus bij roggemout bijvoorbeeld ook niet uitmaischen. Dun maischen helpt ook, tot 8 liter per kilo. Dan, met name in het begin, heel langzaam filteren. De snelheid gaat pas lichtjes omhoog als je gaat spoelen. Snelheid ca. 10 l/uur.

Om een idee te geven, ik brouw in een 27l weckketel slechts voor 10l bier. Rogge stort tot 80% is probleemloos gegaan bij een SG van ~1050.

ingo

Jacques

Citaat van: tdp op 24-08-2023  09:00 uIk zie het meer als een pleister, terwijl ik zelf probeer niet te vallen en mijn knie niet schaaf.

Het beste is natuurlijk niet te vallen. Je hebt dan de minste blauwe plekken.

Maar als je weet dat je gaat vallen omdat je evenwichtsorgaan minder goed werkt, kun je een pleister preventief plakken op je knie. Wanneer je dan valt, is je knie niet kapot.

Anders gezegd: eenieder kiest een wijze die hem het beste past. Zelf ben ik erg blij met rijsthulzen, ze maken het filteren een stuk makkelijker bij bieren met een hoog aandeel tarwe.

tdp

Prima, je wilt toch je gelijk hebben...

hansHalberstadt

Het is denk ik goed om te weten dat het er is. Als je het nodig blijkt te hebben kun je wel verder in ieder geval, maar ook goed om dan wat verder te kijken en na te gaan of je je brouwproces voor de toekomst kunt verbeteren. Maar ik kan me voorstellen dat dat bij een brouwautomaat misschien niet lukt.

Jacques

Citaat van: tdp op 24-08-2023  13:17 uPrima, je wilt toch je gelijk hebben...

Ik wil duidelijk maken dat er meer wegen zijn...

Guppie

Tijd voor een slotje, het welles nietes gehalte is weer erg aanwezig.

Jacques

Citaat van: Guppie op 24-08-2023  16:09 uTijd voor een slotje, het welles nietes gehalte is weer erg aanwezig.

Een welles niets discussie is zeker niet altijd slecht. Het kan dingen helder maken.
In dit geval dat de een het niet nodig vindt om rijsthulzen te gebruiken en de ander het wel handig vindt bij een lastig filtreerbaar beslag en er niet zonder zou willen.

Chris71

Citaat van: Jacques op 24-08-2023  16:25 uEen welles niets discussie is zeker niet altijd slecht. Het kan dingen helder maken.
In dit geval dat de een het niet nodig vindt om rijsthulzen te gebruiken en de ander het wel handig vindt bij een lastig filtreerbaar beslag en er niet zonder zou willen.

Volgens mij zou het veel beter zijn om de parameters vast te stellen waarbij een wort met veel bèta-glucanen slecht filtreerbaar wordt. Ik kan me voorstellen dat pH, schrootafstand, graantype (gerst, tarwe, haver, rogge), maar ook mout of vlokken een verschil kan maken. Ik vind het bijvoorbeeld wel interessant dat wij op zowel de Speidel Braumeister als de Grainfather G40 verschillende ervaringen hebben. Ik las in een andere post dat jij op 1.1mm schroot, ik deed dat op 1.3mm. Toch al een mogelijk verschil...

Jacques

Citaat van: Chris71 op 24-08-2023  18:56 uVolgens mij zou het veel beter zijn om de parameters vast te stellen waarbij een wort met veel bèta-glucanen slecht filtreerbaar wordt. Ik kan me voorstellen dat pH, schrootafstand, graantype (gerst, tarwe, haver, rogge), maar ook mout of vlokken een verschil kan maken. Ik vind het bijvoorbeeld wel interessant dat wij op zowel de Speidel Braumeister als de Grainfather G40 verschillende ervaringen hebben. Ik las in een andere post dat jij op 1.1 mm schroot, ik deed dat op 1.3 mm. Toch al een mogelijk verschil...

Terechte opmerking. De grofheid van schroten maakt zeker uit voor de filtreerbaarheid. Mijn molen heb ik al heeeeeeeel lang. Het is Jack Schmidling Maltmill. Toen die net op de markt kwamen was er alleen een model met onverstelbare walsen. Die heb ik nog steeds. Destijds werd een levenslange werking gegarandeerd. Hij werkt nog altijd en heeft heel wat kilo's mout geschroot. De walsenafstand van 1,1 mm levert normaal gesproken geen problemen op. In de loop der tijd heb ik gemerkt dat rijsthulzen bij brouwsels met tarwe, rogge en boekweit filterproblemen voorkomen.

Jacques

Nog even een foto van rijsthulzen bij een commerciële brouwerij.
Deze foto is vorig jaar gemaakt bij een brouwerij die hoog aangeschreven is omdat ze mooie bieren brouwen. De brouwerij heeft de laatste jaren een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. De brouwerij is gesitueerd in het zuiden van het land.

IMG20220904144644.jpg

Overigens heb ik de laatste jaren bij meer brouwerijen rijsthulzen gezien. Daarvan heb ik niet altijd foto's van gemaakt.

Spyro

Doet niks aan de "lekkerheid/smaak" van het bier, enkel het gemak aan filteren, dus ze moeten maar leren van langzamer te filteren, hebben ze die "klooizooi" niet nodig, heb al eens een brouwseltje van 90% tarwe en 10% rogge gebrouwen zonder rijsthulzen, ging perfect, als je maar tijd genoeg hebt, maar bij die gastsen is dat "$'s" hé.....  ::) 8)

seed7

Citaat van: Chris71 op 24-08-2023  18:56 uVolgens mij zou het veel beter zijn om de parameters vast te stellen waarbij een wort met veel bèta-glucanen slecht filtreerbaar wordt.

Ja. Maar je moet niet alleen naar beta-glucaan kijken maar naar de gehele pentosanen groep.

ingo

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 24-08-2023  21:20 uDoet niks aan de "lekkerheid/smaak" van het bier, enkel het gemak aan filteren, dus ze moeten maar leren van langzamer te filteren, hebben ze die "klooizooi" niet nodig, heb al eens een brouwseltje van 90% tarwe en 10% rogge gebrouwen zonder rijsthulzen, ging perfect, als je maar tijd genoeg hebt, maar bij die gastsen is dat "$'s" hé.....  ::) 8)
En daar bij: rijst kost ca 2 euro per kg en rijsthulzen (feitelijk het afvalproduct van rijst) kost 4,95 per kg [1] dus het afvalproduct is 2 x zo duur als het product zelf.

Dat is nog eens een mooi verdienmodel.

[1]
https://www.unibrew-nederland.nl/rijsthulzen-1-kg.html?gclid=EAIaIQobChMIk9KLsKn3gAMVQ6zVCh3Lxg1eEAAYASAAEgJnHvD_BwE

Kapau

Citaat van: hansHalberstadt op 25-08-2023  09:53 uEn daar bij: rijst kost ca 2 euro per kg en rijsthulzen (feitelijk het afvalproduct van rijst) kost 4,95 per kg [1] dus het afvalproduct is 2 x zo duur als het product zelf.

[1]
https://www.unibrew-nederland.nl/rijsthulzen-1-kg.html?gclid=EAIaIQobChMIk9KLsKn3gAMVQ6zVCh3Lxg1eEAAYASAAEgJnHvD_BwE

Dit is een product dat enkel en alleen prijzig is vanwege de omvang en de moeite van vervoer/verpakkingen. 1 kg rijsthulzen is dan 4,95, maar 200 liter (ommenabij 20 kilo) kost 18 euro: https://brouwland.com/nl/klaringsmiddelen/13280-Brewferm-rijsthulzen-200-l-circa-20-kg.html

hb-lot

Citaat van: hansHalberstadt op 25-08-2023  09:53 uEn daar bij: rijst kost ca 2 euro per kg en rijsthulzen (feitelijk het afvalproduct van rijst) kost 4,95 per kg [1] dus het afvalproduct is 2 x zo duur als het product zelf.

Dat is natuurlijk ook een verschil in kwantiteit. Zowel qua opbrengst (een rijstkorrel zal aanzienlijk zwaarder zijn dan z'n huls) als qua hoeveelheid vraag. Het moet natuurlijk wel de moeite waard zijn om te verpakken, distribueren, etc. De marge op rijst zal ongetwijfeld heel laag moeten zijn, terwijl bij de hulzen die hoger zal moeten zijn om het überhaupt de moeite waard te maken.

Ik was gisteren toevallig bij een kleinschalige wijnproducent. Een wijn, oogstjaren 2014 & 2018, beiden dit jaar pas in de verkoop. Kwalitatief vergelijkbaar, maar verschillende prijzen. De 2014 heeft dan weer wel 4 jaar langer gelagerd, maar welke denk je dat duurder was? De 2018, die was ondanks de kortere lagering zo'n 35% duurder. Waarom? 2018 was een kwalitatief goed, maar kwantitatief slecht oogstjaar. Er zijn vele factoren die een producent zal meenemen om de prijs te bepalen.

Ik als consument? Vind ik het product het bedrag waard? Als de producent hier (te) veel aan verdient, mooi meegenomen voor hem of haar. Heb rijsthulzen zelf (nog) nooit gebruikt, maar zou het zo bekijken: Jij brouwt 50l meen ik. Zeg 10 kg mout, 5% rijsthulzen is dan ~2,50, minder dan 2 cent per flesje. Nog minder als je groter inkoopt (45 cent totaal, 0,3 cent per flesje bij de zak van 20 kilo). Als dat het leven van een brouwer een stuk makkelijker maakt, is dat het dan niet waard?

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 25-08-2023  10:54 uDat is natuurlijk ook een verschil in kwantiteit. Zowel qua opbrengst (een rijstkorrel zal aanzienlijk zwaarder zijn dan z'n huls) als qua hoeveelheid vraag. Het moet natuurlijk wel de moeite waard zijn om te verpakken, distribueren, etc. De marge op rijst zal ongetwijfeld heel laag moeten zijn, terwijl bij de hulzen die hoger zal moeten zijn om het überhaupt de moeite waard te maken.

Ik was gisteren toevallig bij een kleinschalige wijnproducent. Een wijn, oogstjaren 2014 & 2018, beiden dit jaar pas in de verkoop. Kwalitatief vergelijkbaar, maar de 2014 heeft dus 4 jaar langer gelagerd. Maar welke denk je dat duurder was? De 2018, die was ondanks de kortere lagering zo'n 35% duurder. Waarom? 2018 was een kwalitatief goed, maar kwantitatief slecht oogstjaar. Er zijn vele factoren die een producent zal meenemen om de prijs te bepalen.

Ik als consument? Vind ik het product het bedrag waard? Als de producent hier (te) veel aan verdient, mooi meegenomen voor hem of haar. Heb rijsthulzen zelf (nog) nooit gebruikt, maar zou het zo bekijken: Jij brouwt 50l meen ik. Ze 10k mout,5% rijsthulzen is dan ~2,50, minder dan 2 cent per flesje. Nog minder als je groter inkoopt (45 cent totaal, 0,3 cent per flesje bij de zak van 20 kilo). Als dat het leven van een brouwer een stuk makkelijker maakt, is dat het dan niet waard?
Zo kun je het ook bekijken. Per flesje is het niet veel. En op die manier zou de leverancier ook kunnen kijken hoeveel meer marge die op de rest van de ingrediënten nog kan maken om het voor de brouwer nog net interessant te houden. Maar dan is wel het leuke eraf. Maar zoals al eerder gezegd: ik heb nog nooit een probleem met filteren gehad sinds ik een goed hevelfilter heb gemaakt [1], dus waarom zou ik dan rijsthulzen gaan gebruiken. Het filter was een veel betere investering.

[1]
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=491042

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.