Fosforzuur

Gestart door bartbier, 05-02-2006 21:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bartbier

Weet er soms iemand waar je fosforzuur in België vindt?
Ik hoor heel veel positiefs in verband met fosforzuur daarnaast heb ik bij mijn laatste brouwsel 14 ml melkzuur
nodig gehad om mijn 32 liter brouwsel op pH peil te houden.
Misschien is dit wat teveel en gaat het zuurtje smaakbaar worden.

Pallieter

Hallo bart,

misschien een tip
http://www.ceepal.be/ned/ceep.html
 
http://www.bevepe.be/nl/nieuwe_producten.dhtml
                                                                             mvg,
                                                                                Jan

Edgar

De eerste link biedt voedingskwaliteit, de tweede technische. Ik denk dat je de eerste wil.

Je apotheek kan je ook helpen, als je er tenminste niet uitziet als iemand die op het punt staat een eerwraak te plegen. Apothekers zijn nog wel eens knorrig (ooit een vrolijke apotheker gezien?), dus je moet het treffen.

bartbier

Bedankt jongens voor de snelle reactie?ik heb reeds mijn bestelling doorgestuurd naar de eerste link.

Oscar

Kun je fosforzuur dan ongestraft gebruiken bij het brouwen? heeft iemand hier goede ervaringen mee ?  :weetniet:

Vroeger bij scheikunde geleerd dat dit een agressief zuurtje is... :rundum:

Groeten en gezondheid :brouwen:
Oscar

MO

Het is een sterk zuur, maar ik neem aan dat je in de winkel een verdunde oplossing koopt. Dan is het niet gevaarlijker dan azijnzuur.

Oscar

En het fosfor in dit zuur wordt weer door de gist geconsumeerd neem ik aan? Of wordt dit op een andere manier verwerkt/afgebroken?  :weetniet:

groeten en gezondheid
Oscar
 :brouwen:

stoker

Gist kan fosfaten gebruiken, en natuurlijk ook om de pH te laten zakken.
Bij de apotheek kun je eens proberen, ze zullen wel eens raar kijken, de vraag naar fosforzuur horen ze niet dagelijks.
In een (brouw)winkel heb ik het nog nooit gezien.

Johannes

Fosforzuur 75% is nu ook via Brouwland verkrijgbaar.

Menno

Dat werd vroeger toch gebruikt?  :verbergen:

JWVG

Dat was volgens mij fosfor. Brandt lekker....

JW.

Edgar

Napalm.

Goed nieuws dat Brouwland het nu voert. Mijn apotheek vroeg er idiote, astronomische prijzen voor.

Oscar

Citaat van: Edgar op 16-04-2008  13:35 uNapalm.

of Na Palm   :D :D

JWVG

Nee, napalm en (witte) fosfor zijn verschillende dingen. Fosfor werd gebruikt als ontstekingsmiddel voor napalm. Maar, we dwalen af....

JW.

Ronnie

Citaat van: Edgar op 05-02-2006  21:51 uApothekers zijn nog wel eens knorrig (ooit een vrolijke apotheker gezien?), dus je moet het treffen.

Vlaams gezegde: Nen viezen apotheker.

Maar bij de apotheker mag je een deftige prijs wel vergeten want de normen van hun producten liggen nog hoger en moeten aan strenge voorwaarden voldoen.

Zo bestaat er bijvoorbeeld een ziekenhuis versie van Oxonia: 4 x zo streng op expire date  en kostprijs om van omver te vallen.

Ronnie

Met deze voordelige prijzen van chemicaliën kan je ook overwegen je oxonia zelf te maken,

zie hier

Opgelet! Niet vergeten dat de Fritzen H2O2 gebruikten om hun raketbrandstof voor V2's aan te maken.

Edgar

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 16-04-2008  16:30 uVlaams gezegde: Nen viezen apotheker.

Maar bij de apotheker mag je een deftige prijs wel vergeten want de normen van hun producten liggen nog hoger en moeten aan strenge voorwaarden voldoen.

Ik denk toch niet dat die 85% fosforzuur 280 Euro per liter mag kosten. Ik geloof dat ik achtentwintig euro voor 100 ml moest aftikken. Ik was zodanig sprakeloos dat ik het nog betaald heb ook. Totaal van de pot gerukt.

bartbier

Ja de fosforzuur is zeker een aanwinst bij Brouwland (staat intussen al fier te blinken in mijn bierlabo).
Nu kan ik me trouwens ook eens wagen aan een gistwassing. Nu nog even uitzoeken naar een goede beshchrijving van het procedé zelf, denk dat er op de Wyeast webstek wat info te vinden is. Ook in het boek van prof Baetslé wordt hierop ingegaan echter niet praktisch genoeg naar mijn gevoel. Misschien kunnen we het hem vragen toekomende week tijdens de opendeurdagen bij Brouwland waar hij een lezing geeft.

Prachtige uitspraak van Edgar "van de pot gerukt", moet ik zeker gaan gebruiken in mijn omgangstaal hier in Vlaanderen.

EBC

Het basisprincipe voor het procedé is heel simpel.

Gewoon het fosforzuur toevoegen aan een gistslurrie tot een pH van 2.0 of iets hoger. Dit doodt alle bacterien. De gisten overleven net, maar je moet ze dan niet te lang in deze zuurgraad houden, [correctie] na ongeveer een uur [/correctie] voeg je het geheel toe aan je wort. Daarmee wordt de pH weer snel teruggebracht tot normale waarden.

Het is dus vooral een kwestie van de juiste hoeveelheid fosforzuur bepalen en een goede timing.



oranjeboombiertje

Dat kan zeker langer dan 5 minuten. Bij de pelgrim wassen we ook gist(slurrie) en hier staat die gist vaak een kwartier of soms zelfs veel langer (een uur?) in deze omstandigheden en de gisting verloopt als een trein sinds we dat doen. De tijden, methode, pH etc zijn afkomstig uit het boek van Baetslé.

 :degroeten:
Wesley

EBC

Wesley heeft gelijk, het mag langer duren. Hier een tekst van WhiteLabs.

bartbier

Meestal bewaar ik wat van mijn gepropageerde hoofdgist voor de hergisting op fles.
Deze wordt dus enkele weken bewaard om dan terug te activeren/propageren. Denk dat ik in de toekomst deze gist wel eens zal zuurwassen vooraleer te activeren.
Volgens prof Baetslé steekt het blijkbaar niet op 5 min vermits in z'n boek tijden beschreven worden van 1 a 2 h.
Laat ons aannemen dat 30 a 45min wellicht ideaal is bij een pH van 2, langere tijden de gistslurrie laten vertoeven in dergelijke omstandigheden zal echt wel slopend zijn voor de celwand.

Titus

Citaat van: Oscar op 06-02-2006  14:05 uKun je fosforzuur dan ongestraft gebruiken bij het brouwen? heeft iemand hier goede ervaringen mee ?  :weetniet:


Oscar

Oscar,

Ik zuur altijd aan met fosforzuur 75%.
Ik ben nog nooit gestraft. zeker niet met mislukte bieren.
Prima ervaring ermee. Kunst is het doseren...

Fosforzuur ritsel ik op m´n werk. We gebruiken 10T per jaar, ugh.

groet, Titus

Menno

[ off-topic ]

Titus, tijdje niet hier geweest? Ik heb toch enkele jaren terug van jou die prachtige dubbelspiraals RVS koeler gekocht? ;)

[ / off-topic ]

Edgar

Citaat van: Menno op 04-06-2008  21:03 u[ off-topic ]

Titus, tijdje niet hier geweest? Ik heb toch enkele jaren terug van jou die prachtige dubbelspiraals RVS koeler gekocht? ;)

[ / off-topic ]

 :verbergen: ik ook geloof ik, en ik heb 'm nooit afgehaald... :verbergen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.