Koelen IN het gistvat

Gestart door hobbyman, 19-11-2018 12:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hobbyman

Hallo,

Wat is wijsheid,

A
Na het koken, whirlpoolen in de kookketel, via de pomp en tegenstroomkoeler (zonder koelwater, zodat de pomp en koeler zijn ontsmet). Dan na een 10 minuten de nog hete wort in het RVS gistvat pompen zodat het gistvat is ontsmet met de hete wort. Daarna koelen in het gistvat via de koeler.

B
Koelen in de kookketel (wat een whirlool veroorzaakt) dan het gekoelde wort in het onstsmette gistvat pompen

C
In de kookketel whirlpoolen, daarna via de koeler direct naar het gistvat waarbij de temperatuur uit komt op de gewenste gist temperatuur.

In geval van B en C wordt uiteraard ook de pomp en koeler ontsmet met hete wort
Bij C is de koeltijd korter, en bij A denk ik het gistvat te kunnen ontsmetten met hete wort. Bij B zit de tijdwinst in het gelijktijdig koelen en whirlpoolen

Hoe doen jullie dat?

Brouwert

Ik doe optie C: Eerst een Wirlpool in de kookketel. Dan via de tegenstroomkoelen naar het gistvat.
Mijn tegenstroomkoeler ontsmet ik vooraf door hem te spoelen met Star San.

Ontsmetten door middel van hete wort zou ikzelf niet zo snel doen. Een RVS gistvat ontsmetten is m.i. minder werk dan de extra handelingen die je noemt.

haicoterbeek


Serge VL

Optie B!
Dan zit je cold break niet bij in je gistvat, en gaat je isomerisatie van je late hop giften niet verder in je kookketel, en heb je minder DMS in je bier.

TimW

Optie B. Dan blijven de hoppen en eiwitten achter in de kookketel.

mbroek

Optie B plus een whirlpool en daarna een uurtje laten uitzakken voor je het wort overbrengt naar het gistvat.

hobbyman

Ik, dan houd ik het bij optie B. Maar duurt dat echt zo lang na het whirlpoolen, voordat het wort naar het gist vat kan? Ik heb een CCT, dus ik kan ook nog wat aftappen tzt, maakt dat nog uit op de wacht tijd na de whirlpool?

Serge VL

Citaat van: hobbyman op 20-11-2018  12:39 uIk, dan houd ik het bij optie B. Maar duurt dat echt zo lang na het whirlpoolen, voordat het wort naar het gist vat kan? Ik heb een CCT, dus ik kan ook nog wat aftappen tzt, maakt dat nog uit op de wacht tijd na de whirlpool?
Je kan desgewenst alles laten uitzakken in je CCT maar daar win absoluut je geen tijd mee (je verliest eerder tijd), je kan de gist immers ook pas toevoegen als je de grootste hoeveelheid trub hebt afgescheiden.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 20-11-2018  16:45 uJe kan desgewenst alles laten uitzakken in je CCT maar daar win absoluut je geen tijd mee (je verliest eerder tijd), je kan de gist immers ook pas toevoegen als je de grootste hoeveelheid trub hebt afgescheiden.

Je kunt rustig trub verwijderen nadat de gist is toegevoegd. De gist zakt niet meteen naar beneden. De trub wel...

Jacques

Overigens zag ik op de BrauBeviale in de stand van Speidel de volgende gistvaten.






Beide gistvaten zijn voorzien van een koeling. De eerste een interne spiraal en de tweede de buitenmantel met Gardena aansluitingen.

Brouwert

Zonder het onderwerp te proberen te kidnappen: Wat is er op tegen om wat trub mee te laten komen in het gistvat? Zoals Jacques aangeeft zakt dat snel uit en ik heb links en recht ook wel gelezen dat er nutige voedingsstoffen meekomen.
Er is volgens mij wel al meer over geschreven op het forum maar ik kon zo snel geen antwoorden vinden die voor mij doorslaggevend zijn.

MikeG

Citaat van: Jacques op 21-11-2018  22:51 uOverigens zag ik op de BrauBeviale in de stand van Speidel de volgende gistvaten.






Beide gistvaten zijn voorzien van een koeling. De eerste een interne spiraal en de tweede de buitenmantel met Gardena aansluitingen.

Ziet er "Cool" uit  8) maar wat ik me direct afvraag hoe de koeling wordt geregeld. Ik vermoed dat er water of andere koelvloeistof door het spiraal wordt gepompt maar wat voor een computer of Inkbird stuurt zoiets aan? En hoe zit het met de verwarming zat er daar ook iets voor bij? Gewoon uit interesse ;)

Serge VL

Citaat van: Jacques op 21-11-2018  22:38 uJe kunt rustig trub verwijderen nadat de gist is toegevoegd. De gist zakt niet meteen naar beneden. De trub wel...
Ooit al met kveik vergist? die slaat op  minder dan 30 min neer dan is je trub nog bijlage niet uitgezakt, Veralgemenen is toch zo gevaarlijk  ;)
Waarom zou je je gist zo snel willen toevoegen als je toch in een hermetisch steriel vat zit?

emiel1

Citaat van: Jacques op 21-11-2018  22:51 u
Als je die vult met kopruimte voor schuimvorming zal die koelmantel maar weinig effectief zijn...

Jacques

Citaat van: Serge VL op 22-11-2018  10:08 uOoit al met kveik vergist? die slaat op  minder dan 30 min neer dan is je trub nog bijlage niet uitgezakt, Veralgemenen is toch zo gevaarlijk  ;)
Waarom zou je je gist zo snel willen toevoegen als je toch in een hermetisch steriel vat zit?

Kveik gist? Die gebruik ik niet... Er zijn genoeg andere gisten.

Hoe sneller de gist bij het wort des te sneller de vergisting start. Vaak is de gist het eerste wat ik na desinifectie in het gistvat doet. Het in de brouwketel afgekoelde wort giet ik op de gist.



mbroek

Citaat van: hobbyman op 20-11-2018  12:39 uIk, dan houd ik het bij optie B. Maar duurt dat echt zo lang na het whirlpoolen, voordat het wort naar het gist vat kan? Ik heb een CCT, dus ik kan ook nog wat aftappen tzt, maakt dat nog uit op de wacht tijd na de whirlpool?

Met een CCT kan dat anders dat klopt. Maar tijdverlies is dat wachten niet, die tijd kun je gewoon besteden aan schoonmaken van de rest van je spullen na het brouwen en een  :proost: nemen.

haicoterbeek

Citaat van: MikeG op 22-11-2018  09:19 uZiet er "Cool" uit  8) maar wat ik me direct afvraag hoe de koeling wordt geregeld. Ik vermoed dat er water of andere koelvloeistof door het spiraal wordt gepompt maar wat voor een computer of Inkbird stuurt zoiets aan? En hoe zit het met de verwarming zat er daar ook iets voor bij? Gewoon uit interesse ;)
Door de spiraal stroomt een gekoelde vloeistof bv. glycol. De pomp die dit medium rondpompt wordt gestart door een controller (zoals een Inkbird) Meestal wordt de temperatuur gemeten in het vat via een thermowell.

Om met dit gistvat te kunnen werken heb je dus in ieder geval nog een koelaggregaat, een pomp, een sensor, een controller en slangen en koppelingen nodig.


Haagse Wouter

Overigens, nog een praktische reden als je met een spiraalkoeler koelt.
In je ketel kun je makkelijker roeren dan in je gistvat ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.