Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwsoftware Hans Halberstadt nu op 1 plek te downloaden  (gelezen 4913 keer)

Offline Joop van den Hoek

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Ik ben een hoptimist....
Re: Brouwsoftware Hans Halberstadt nu op 1 plek te downloaden
« Reactie #25 Gepost op: 10-12-2018 17:45 u »
Het doel is de lezer snel een overzicht te geven wat hij kan downloaden en wat het ongeveer doet. Helpfiles zitten in de software zelf.

De ene sneer na de andere tussen Hans en Oscar, keer op keer.
Zou het niet verstandiger zijn als jullie twee niet meer op elkaar reageren? ???
Zitten de andere forumleden zich ook minder te ergen hier.
Leven en laten leven...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #26 Gepost op: 10-12-2018 18:39 u »
De ene sneer na de andere tussen Hans en Oscar, keer op keer.
Zou het niet verstandiger zijn als jullie twee niet meer op elkaar reageren????
Zitten de andere forumleden zich ook minder te ergen hier.
Leven en laten leven.....

Volgens mij ben ik niet de enige waar Oscar sneren tegen geeft. En er zijn inderdaad meer mensen die zich daaraan ergeren naast mijzelf. Laat ik dus inderdaad de wijste zijn en er niet op reageren naar Oscar toe. Mits hij natuurlijk zelf dan niet gaat provoceren want ik laat door niemand over me heen lopen.     

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 24-02-2019 14:40 u »
Dit weekend was ik eens aan het kijken of ik wat berekeningen kon doen zonder windows software. In Excel kun je ook op mac werken. Ik was vooral geinteresseerd om snel de invloed van mout op het SG te kunnen zien en liefst een beslag maken met de optimale hoeveelheid maisch en spoelwater.
Zie bijgaande sheet en een voorbeeld op een echt bier. in de sheet heb ik een formule weten te afleiden uit de masich en spoelwater berekeningen zoals die in bierpro zitten. Daar komt een mooie voorspelling uit voor de optimale beslagdikte.als je die dan aanhoudt rekent de sheet de rest door op basis van de beslagdikte.
er zit ook een berekening in om het effect van extra suiker door te rekenen die je bv toevoegt tijdens het koken of tijdens de gisting. ook hopberekeningen zitten erin (Rager)
Ben benieuwd of anderen hier ook iets mee kunnen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 24-02-2019 21:34 u »
Vandaag nog wat verder gekeken naar refractometer metingen. In mijn Rekendemo die via de link aan het begin te downloaden is kun je heel nauwkeurig zowel SG als Brix laten berekenen van wort en bier. De formules zijn echter niet heel geschikt om in excel te stoppen.  Ik vroeg me daarom af of het ook simpeler kan.

Met de hydrometer kun je de schijnbare veristingsgraad gebruiken SVG=(begin SG-eind SG)/(begin SG-1000). Je zou ook zoiets voor de refractometer kunnen definieren:
SVG_refracto=(beginbrix-eindbrix)/beginbrix. In dit geval hoef je er niets vanaf te trekken omdat het nulpunt van Brix al 0 is (ipv 1000 voor SG)
Nu heb ik via een serie berekeningen met de rekendemo  proberen na te gaan of er een verband is tussen SVG en SVG_refracto.
Dat verband blijkt er inderdaad te zijn, maar de ratio blijkt licht afhankelijk van het begin SG:

Hiermee kun je dus de SVG voor de refractometer uitrekenen als je de SVG voor de hydrometer weet en het begin SG.
Uiit de SVG voor de refractometer kun je dan uit de beginbrix de eindbrix berekenen.De beginbrix kun je weer berekenen uit het begin SG. (zie Rekenen aan bier boekwerk_V2_2018.pdf, blz 49)

voor de brixcorrectiefactor kun je in de meeste gevallen 1.03 nemen.

Uiteindelijk komt daar de volgende formule uit voor de eind Brix:

En daaruit volgt:

Op basis van deze formules zit de berekening voor begin Brix en eind Brix nu ook in de sheet.

Tags: