Amerikaanse hoppen, gezamenlijke inkoopactie?

Gestart door Johannes, 29-01-2006 12:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Ik boek vooruitgang. Het is veel werk geweest, maar ik heb een groothandel gevonden die mij Amerikaanse hoppen kan verkopen. Ik loop wel enig risico want ik moet groot inkopen (minstens 5 kg per keer) en de verzendkosten zijn ook erg hoog. Geen idee of er nog belasting bij komt, dat is ook weer zoiets. Maar dat is allemaal mijn risico.

Ik denk wel dat het moet lukken om op ongeveer 2/3 van de Brouwland prijs te gaan zitten. Is dit acceptabel? Bedenk wel dat deze hoppen in Nederland/Belgie niet verkrijgbaar zijn voor de particulier.

De leverancier die ik heb gevonden heeft niet zo heel veel soorten op voorraad, maar ik kan Columbus (ca 12%), Chinook (ca 10%) en Crystal (ca 4%) bestellen. Is hier genoeg vraag naar? Ik wil ompakken naar 250 g hoeveelheden (luchtdichte verpakkingen, in plastic, ik zal ze ingevroren bewaren), op verzoek wil ik ook wel naar 100 g ompakken, dit moet je echter wel op tijd aanvragen.
Ik wil ze wel opsturen maar ik zal ook tijdens de hobbybrouwen dag op 21 oktober verkopen. Ik heb de hoppen op zijn vroegst over twee maanden binnen (als ik genoeg enthousiaste reacties krijg). Bestellingen graag naar muifelbrouwerij@gmail.com

Adrie

Ha MO,

Ik heb zeker interesse! 250 grams verpakkingen lijken me OK. Als je een klein volume per keer brouwt, gebruik je deze hoppen toch gewoon een paar keer achter elkaar? Ingevroren zijn zij trouwens lang  houdbaar.

Oscar

Gaat het hier om korrels ? of bloemen ? Als het bloemen zijn doe ik mee !!

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Zijn het dezelfde hopsoorten die Siris eerder in deze thread heeft gepost..?

Groeten en gezondheid
Oscar

Johannes

Oscar,

Citaat van: MO op 06-06-2006  16:10 uDe leverancier die ik heb gevonden heeft niet zo heel veel soorten op voorraad, maar ik kan Columbus (ca 12%), Chinook (ca 10%) en Crystal (ca 4%)

En ik heb ook belangstelling, 250 gr. voor max 3 soorten.

groet Johannes

Oscar

 :verbergen: had ik zo gauw niet gezien.....Mo Heb je een prijs indicatie ? dan ga ik binnen ons gilde eens informeren of er belangstelling voor is...Hoe meer je besteld hoe goedkoper toch..??

Groeten en gezondheid
Oscar

Caspar

Citaat van: MO op 06-06-2006  16:10 uDe leverancier die ik heb gevonden heeft niet zo heel veel soorten op voorraad, maar ik kan Columbus (ca 12%), Chinook (ca 10%) en Crystal (ca 4%) bestellen. Is hier genoeg vraag naar? Ik wil ompakken naar 250 g hoeveelheden (luchtdichte verpakkingen, in plastic, ik zal ze ingevroren bewaren), op verzoek wil ik ook wel naar 100 g ompakken, dit moet je echter wel op tijd aanvragen.

Hoi MO,

Ik ben wel geinteresseerd in 100 gram per soort. Met 300 gram hop kan ik wel weer even vooruit... anders is het echt te veel, ik brouw misschien eens in de 1,5 maand.

Leuk initiatief! Bestelling is gemaild...

MO

Bedankt voor de eerste reacties. Ik denk dat ik eind deze week ga bestellen. Ik bestel korrels, Oscar, met als belangrijkste reden dat die langer houdbaar zijn.

Ik zou als vierde hop Cascade kunnen bestellen. Dan heb je dus de real thing uit Amerika (misschien komt Cascade van Brouwland ook wel uit  Amerika maar ik heb wel eens gelezen dat in Amerika er een betere kwaliteit is). Ook die zou ongeveer voor de helft van de Brouwland prijs weg kunnen. Hoeveel interesse is hiervoor? Die hop wordt toch erg veel gebruikt door ons thuisbrouwers.

Adrie

Zeker interesse, Martin. Ik wil ze alle vier (250 gram).

Herman

Ik heb met Amerikaanse Cascade gebrouwen en die van Brouwland, heb zo geen verschil gemerkt. Overigens verkoopt van der Kooy weer andere Cascade (vierkante foliepak hopbloemen), volgens mij ook gewoon Amerikaanse hop.

Goede zet trouwens die inkoopactie. Ik heb zelf nog steeds het e.e.a. liggen, maar zal kijken of er nog wat bij kan (vast wel).

Oscar

Citaat van: MO op 30-03-2006  10:37 u@Oscar: vanwege de houdbaarheid zal ik alleen pellets inkopen. Sorry, maar ik moet keuzes maken.

ikke ook...dus ik kies er maar voor om af en toe met korrelhop te brouwen  :D  :D . In combinatie met hopbloemen moet dat m.b.t. het filteren wel lukken denk ik
Voor mij 250 gam van iedere soort !!

Ik heb het ook ff binnen mijn vereniging doorgemaild.....

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Jammer dat je korrels bestelt, anders deed ik mee. Houdbaarheid van bloemen in de vriezer is trouwens erg lang (jaar+), dus helemaal snappen doe ik het niet. Behalve dan voor volume-redenen (kleiner pakket).

Oscar

Principieel ben ik ook een voorstander van bloemen (bloemen houden van mensen  ;D  ;D) , maar anderzeits is het ook wel leuk om eens met uitheemse hopsoorten een uitheems biertje te maken....dus ga ik maar eens overstag. Zijn toch ook voor koudhoppen te gebruiken..?

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Citaat van: Oscar op 07-06-2006  15:59 uZijn toch ook voor koudhoppen te gebruiken..?

Niet ideaal... Als ze niet zinken heb je een probleem, en over mijn laatste koudhop-met-korrels (al lang niet meer gekorrelkoudhopt) ben ik helemal niet tevreden. Bovendien is de smaak en het aroma toch wat harder, heb ik het idee. Niet mijn ding, ik wil niet kunnen proeven in een bier dat de hop niet helemaal top is. Zeker niet bij hoppen die (voor ons) juist heel bijzonder zijn en dus een belangrijke rol gaan spelen in de bieren die ermee gebrouwen gaan worden.

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 07-06-2006  15:51 uJammer dat je korrels bestelt, anders deed ik mee. Houdbaarheid van bloemen in de vriezer is trouwens erg lang (jaar+), dus helemaal snappen doe ik het niet. Behalve dan voor volume-redenen (kleiner pakket).
Een (gulden of is het nu Euro) middenweg zouden hoppluggen zijn (extreem geperste bellen). Maar die zijn waarschijnlijk wat lastiger te krijgen.

Hopbier

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 07-06-2006  16:04 uBovendien is de smaak en het aroma toch wat harder, heb ik het idee. Niet mijn ding, ik wil niet kunnen proeven in een bier dat de hop niet helemaal top is.
Pellets zijn wat geconcentreerder dan bellen (bladdelen, steeltjes en spil zijn verwijderd). Of daardoor het aroma en de smaak veranderd is, kan ik me niet goed voorstellen. Dat ze langer blijven drijven is wel vervelend.

Hopbier

Adrie

Door het malen verdwijnen er wat aroma's, dat is wel aangetoond. Sommige hoppen hebben hier relatief veel last van dan andere, zoals Saaz, andere minder. Maar dat neemt niet weg dat pellets ook prima voor koudhoppen te gebruiken zijn. Ik heb het meerdere keren gedaan met prima resultaten. Ons kampioensbier is trouwens ook met pellets gekoudhopt.
Voordeel van pellets is daarentegen weer dat er minder stelen en harde delen (met weinig tot geen aromastoffen, maar wel tanninen) in verwerkt zitten omdat die voor persen verwijderd zijn.

Edgar

Citaat van: Hoorns Hopbier op 07-06-2006  16:41 uPellets zijn wat geconcentreerder dan bellen (bladdelen, steeltjes en spil zijn verwijderd). Of daardoor het aroma en de smaak veranderd is, kan ik me niet goed voorstellen.
Dat is niet het enige dat er mee gebeurt, anders hadden we wel losse bloemblaadjes in het wort. Ze worden ook gemalen.

Zoals Adrie al zegt, schijnt het inderdaad aangetoond te zijn dat er een verschil is, maar ik heb het zelf, denk ik (hoe bewijs je zoiets...), al wel geproefd en dat is voor mij het meest overtuigend. Waarmee ik niet wil zeggen dat je met pellets geen geweldig bier kunt brouwen.

Over voorstellen gesproken: zo moeilijk is dat denk ik niet. Gemalen blad is iets heel anders dan intact blad. Poederthee (wat ze in zakjes stoppen) heeft een mindere smaak/geur dan bladthee, ter illustratie. Veel vezelmateriaal en andere delen die blij intacte bloemen één geheel blijven, worden bij pellets in vele kleine stukjes gescheurd, waardoor ze veel meer raakoppervlak met het wort hebben en hun inhoud gemakkelijker prijsgeven.
Dan ga ik er van uit dat ze onder zuurstofloze omstandigheden worden gemalen, wat ik niet zeker weet. Anders speelt dat ook nog een rol.

Citaat van: Adrie op 07-06-2006  16:45 uOns kampioensbier is trouwens ook met pellets gekoudhopt.

Bij een Orvallerig bier kan ik me nu juist voorstellen dat een wat hardere hopsmaak past. Goede keuze dus. Maar lastig blijft het, als de boel blijft drijven en/of zweven.

Jacques

Citaat van: Hoorns Hopbier op 07-06-2006  16:41 uPellets zijn wat geconcentreerder dan bellen (bladdelen, steeltjes en spil zijn verwijderd). Of daardoor het aroma en de smaak veranderd is, kan ik me niet goed voorstellen. Dat ze langer blijven drijven is wel vervelend.

Een paar jaar geleden toen ik op bezoek was bij de trappistenbrouwerij van Westmalle vertelde de brouwer ons dat ze bewust geen pellets gebruiken maar bloemen omdat deze een verfijnder hoparoma zouden geven.

Overigens gebruik ik tegenwoordig zowel bloemen als pellets. Het grote voordeel van pellets is dat je deze met de uitgefilterde eiwitvlokken door de gootsteen kwijt kunt. Een groot nadeel van pellets is dat de filtering van het gehopte wort moeizamer verloopt dan bij het werken van bloemen. Hierdoor is het rendement niet hoger ondanks het feit dat bloemen een veel groter volume inneemt (en daardoor meer vocht vasthoudt') dan pellets.

Edgar


Oscar

Mooi assortiment hoppen....en woow er zit een bitterop tussen van 17,4%... :proost:

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Ed,
ik heb ze gemaild maar ik heb de hoppen die ik eerder aangaf eigenlijk al min of meer besteld. Ze hebben alleen mijn credit card gegevens nog niet.
Kan iemand mij in het kort uitleggen wat die plugs zijn? Het lijken me een soort grote pellets. Of brouwt het misschien meer als hopbellen omdat ze meer letterlijk samengeperste hopbellen zijn?
Nog een nadeel van de American hop plugs is dat ze geen columbus op voorraad hebben. Ik ben benieuwd wat hun prijs is. Als ze niet te duur zijn dan ben ik bang dat dit voor volgend jaar wordt (of het projectje wat ik nu doe moet super succesvol zijn).

MO

Dit zegt de leverancier er zelf over:

Pellets are the poorest quality hops as they are the most highly processed. They contain more of the stems and leaves along with the desirable cones. Heat and extreme compression cause deterioration of the lupulin glands which are the essential part of the hop. This makes pellets a cheap alternative but quality and flavor are compromised...
  Loose leaf hops are a better alternative than pellets but they still have several distinct disadvantages. They are less stable than plugs because they have a larger surface area which allows the hops to deteriorate faster for a poorer quality product. Also, they are harder to weigh accurately because of their loose nature, the homebrewer will have trouble adding a correct volume to their wort and an even harder time trying to dry hop with them. 

Adrie

Nou, doe dan maar plugs. Raar eigenlijk dat die hier niet te krijgen zijn...

JeroenCV

Dus als ik het goed begrijp zijn plugs een product tussen hopbloemen en pellets in. Waardoor ze lager goed blijven, maar niet "kapot" geproduceerd zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.