Eerder bottelen om "droog" bier tegen te gaan

Gestart door nampen, 26-09-2018 21:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nampen

Gisteren heb ik een IPA gebrouwen met 7,5 Pale mout. Ik weet dat het voor een IPA niet gebruikelijk is om suiker toe te voegen, maar wilde toch een hoger alcohol percentage halen.

Ik heb 25 liter gebrouwen en 500 gram kandijsuiker toegevoegd.
Volgens BrouwHulp zou ik uit moeten komen op een SG van 1064, maar dit is 1074 geworden. Te hoog dus.
Eind SG is berekend op 1016.

Nou ben ik dus bang dat het een erg droog biertje gaat worden als ik hem helemaal laat uitgisten.

Zou het helpen als ik eerder ga bottelen? Zeg op een SG van 1025.
Of werkt het niet zo?



chthon

Nee, het werkt niet zo. Gewoon laten uitgisten. 500 g suiker op 25 liter zal echt geen extra droog bier opleveren.

De gist blijft doorwerken zolang er suiker is. Wanneer je te vroeg bottelt zal de ontstane CO2 je flesjes laten ontploffen.

BrouwMark

Nee! Het werkt zo: eerst helemaal laten uitgisten en dan een afgemeten hoeveelheid bottelsuiker toevoegen, die zorgt voor de hergisting en de 'prik'.
Eerder bottelen is niet weten hoeveel suiker er nog te vergisten valt, dat is meestal teveel en resulteert in boem!

Niet doen dus  :biersmile:

nampen

Bedankt voor jullie reactie!
Dan laat ik het vat gewoon uitgisten.

Ontploffende flesjes zit niemand op te wachten :-X

haicoterbeek

Verschil tussen droog of een ietwat zoetig bier met meer body bepaal je door de mout in het recept, het maischproces, het toevoegen van extra suiker en de toegepaste gist.

Misschien dat je met onvergistbare suiker zoals lactose nog wat kunt doen om meer body te krijgen. Dit gebruik ik om een Milk Stout te brouwen. Maar voeg het wel toe voor de vergisting begint.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.