Bier troebel

Gestart door beermenke, 08-09-2018 20:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beermenke

Ik heb een bier gebrouwen met pilsmout en 20% brouwgerst gebruikt. Deze gerst is niet gemout maar wel in de oven gebakken op ca 10 ebc. Lekker knapperig en broodachtig. Nu is mijn bier na bottelen veel troebeler dan mijn andere bieren zonder brouwgerst. Zou dit van invloed kunnen zijn?
Ik heb nog hoop want heb gisteren pas gebotteld maar zie duidelijk verschil met reeds eerdere gebrouwen, zelfs zo vlak na bottelen.

Jacques

Citaat van: beermenke op 08-09-2018  20:03 uIk heb een bier gebrouwen met pilsmout en 20% brouwgerst gebruikt. Deze gerst is niet gemout maar wel in de oven gebakken op ca 10 ebc. Lekker knapperig en broodachtig. Nu is mijn bier na bottelen veel troebeler dan mijn andere bieren zonder brouwgerst. Zou dit van invloed kunnen zijn?
Ik heb nog hoop want heb gisteren pas gebotteld maar zie duidelijk verschil met reeds eerdere gebrouwen, zelfs zo vlak na bottelen.

Ongemoute gerst bevat eiwitten die niet zijn afgebroken tijdens het moutproces. Hierdoor heb je meer grote eiwitten in je bier die voor troebelheid zorgen.
Meer eiwitten betekent in de regel ook meer body en schuimhoudbaarheid. Helderheid en een goede schuimhoudbaarheid gaan meestal niet altijd hand in hand...

beermenke

Citaat van: Jacques op 09-09-2018  22:23 uOngemoute gerst bevat eiwitten die niet zijn afgebroken tijdens het moutproces. Hierdoor heb je meer grote eiwitten in je bier die voor troebelheid zorgen.
Meer eiwitten betekent in de regel ook meer body en schuimhoudbaarheid. Helderheid en een goede schuimhoudbaarheid gaan meestal niet altijd hand in hand...
Dank je, dacht al zoiets. Zakt het nog uit op termijn? Tijd zal het leren maar als de kans groot is dat het blijft zou ik jammer vinden. Tot nog toe altijd heldere bieren gehad.

Heisenberg

Citaat van: beermenke op 10-09-2018  09:22 uDank je, dacht al zoiets. Zakt het nog uit op termijn? Tijd zal het leren maar als de kans groot is dat het blijft zou ik jammer vinden. Tot nog toe altijd heldere bieren gehad.

Het is wel hip hoor, ongefilterd bier...  ;) :proost: :biersmile: :brouwen:

CeesM

Citaat van: beermenke op 10-09-2018  09:22 uDank je, dacht al zoiets. Zakt het nog uit op termijn? Tijd zal het leren maar als de kans groot is dat het blijft zou ik jammer vinden. Tot nog toe altijd heldere bieren gehad.
Tuurlijk zakt het na een week of 3 - 4 wel uit. Samen met de gist krijg je een laagje depot. Alleen krijg je door het koelen weer een koude waas.

Jacques

Citaat van: beermenke op 10-09-2018  09:22 uDank je, dacht al zoiets. Zakt het nog uit op termijn? Tijd zal het leren maar als de kans groot is dat het blijft zou ik jammer vinden. Tot nog toe altijd heldere bieren gehad.

Na een tijd doet de zwaartekracht zijn werk. Dat kan een hele tijd duren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.