Brewferm Diabolo

Gestart door svvander, 03-09-2018 18:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

svvander

Zoals aangegeven in mijn "even voorstellen" topic, ben ik begonnen met mijn eerste biertje te brouwen. Dit is een Diabolo van het welgekende merk Brewferm.

Na veel lees en opzoekwerk, begon ik ongeveer een 12-tal dagen geleden aan dit brouwsel. Eerste vaststelling: ik geraakte niet aan de densiteit of dichtheid die het recept vooropstelde. Alle gewichten en maten klopten, dus... ik weet niet wat hier foutgelopen is. Na veel lezen vertelden men mij dat dit wel goed kwam, na het overhevelen en bij het bottelen.
Na 10 dagen stopte het borrelen in het slot, dus tijd om te gaan overhevelen (of lageren, zoals je wenst). Nieuw vat, ontsmet en alvorens het overhevelen, snel nog eens meten... quasi identiek dezelfde densiteit als bij het starten. Terug suiker erbij en dan op naar een ruimte waar de temperatuur rond de 15° zat en vrij stabiel bleef... probleem: kelder 19,5° (buiten was het 23°), garage 18°, maar als de zon op de carport staat, gaat dit al snel richting 30°. Ok, misschien had ik beter nog een maandje gewacht.

Volgende vaststelling: de kleur. Deze is niet goudkleurig, maar eerder amberkleurig.

Mijn vraag is: zou dit nog goedkomen? En zo ja, wat moet ik dan juist doen?

Heisenberg

Gewoon rustig afwachten. Laat het nog een paar dagen staan. Verstokte vergisting?

Fruitbiertje

Ben toch bang dat het om een meetfout gaat.
Je geeft aan dat er 10 dagen gassen ontsnappen uit je waterslot, maar dat het SG van je bier niet is veranderd.

Bij activiteit in je waterslot produceert de gist CO2 en alcohol door suiker op te eten.
Hierdoor moet je SG wel dalen.
10 dagen is ook wel gemiddeld dat de gist klaar is.
Ook zie je in je gistvat waarschijnlijk wel een bruine rand net boven je bier op de emmer. Opgedroogd schuim van de gisting.

De Amber kleur klopt wel. Dit is niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken.
Zou mij sowieso niet zoveel zorgen maken.

Als advies zou ik wel willen geven om een koelkast te proberen te krijgen.
Oude tafelkoelkast voldoet al snel.
Hiermee heb je zelf meer in de hand welke temperatuur je bier mag zijn, en dat vind je gist ook prettiger en maakt deze dan als dank nog lekkerdere biertjes voor je.

Overhevelen verschillen de meningen over, maar ik zeg doe het lekker niet. Wees lui en doe pas na 2 en een half of 3 weken naar een bottelvat overhevelen, en niet na de hoofdvergisting.
Als je toch een koelkast hebt, dan kan je de laatste 2 a 3 dagen nog de temperatuur flink omlaag brengen om je bier meer helder te maken.

Voor nu zou ik het vat nog lekker een week laten staan.
Beter iets te lang dan te kort laten staan.
Na 3 weken mag je wel verwachten dat de gist klaar is.
Beter is het natuurlijk om dit te meten met zo'n dobber.
Is de SG 3 dagen hetzelfde dan kan je het bier in een fles doen.

Binnen 2 weken zal de gist in de fles het toegevoegde suiker aan het bottelvat hebben opgegeten, en is er koolzuur ontstaan in je fles
Ik heb ooit gelezen dat je het bier het aantal weken moet laten rusten hoe hoog het alcohol percentage is.
Geldt niet voor alle bieren, maar denk in ieder geval de zwaardere wel.

Proef gewoon elke week een biertje.
Je zal dan als het goed is wel verschil proeven. Na een tijdje zla het verschil steeds kleiner worden.
Probeer gewoon lekker met je eerste biertjes.
Je zal zien dat het steeds beter en makkelijker gaat.




svvander

Ok, ja ik heb het gemeten met zo'n dobberding. Maar echt precies meten kan ik daarmee toch ook niet.
Die bruine rand klopt inderdaad.
Dus, ik heb zaterdag 01/09 alles overgeheveld... rond 15/09 pas op fles zetten? (Maar 21/09 zou nog beter zijn dan?). Een heel domme vraag: maar moet er nog suiker bij, tijdens het bottelen? En kan proeven nu al (ik bedoel een bodempje om te zien of alles nog ok zit).

Bedankt alvast voor alle tips!

JamMasterJustin

Wat was je SG voor vergisting en wat is je SG nu? Hoe heb je gemeten? Met zo'n dobber (= hydrometer?)? Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat je SG niet is gedaald? De omstandigheden die je noemt lijken er vrijwel zeker op te wijzen dat er vergisting heeft plaatsgevonden. Hoeveel suiker heb je tussentijds in hoeveel water bijgevoegd? Hoeveel liter wort zat er in het gistvat? Welke gist heb je gebruikt?

Als ongeschreven regel om te bottelen kun je hanteren dat je SG 3 dagen gelijk moet zijn. Het kan soms dagen zijn, soms weken of zelfs langer, voordat dat moment is bereikt. Voordat je dat kan controleren, zou ik niet bottelen omdat je dan het risico hebt dat de vergisting nog niet klaar was en verder gaat in de fles. Als de druk te hoog wordt (doordat de gisting in de fles verder gaat en er meer koolzuur wordt ontwikkeld) kan de fles kapot springen. Dat wil je niet ivm veiligheid en ivm het feit dat je dan je bier niet kan drinken.

Bij het bottelen voegt een (groot) deel van de hobbybrouwers suiker toe. Dat is de meest veilige manier om de druk in de fles te bepalen. Er zijn andere mogelijkheden maar die heb ik zelf niet geprobeerd. Je voegt voor het bottelen dan suiker toe die je vooraf in water hebt gekookt (ik kook ongeveer 10 minuten). Ik koel het meestal af (door met een deksel erop de ketel in koud water te zetten), maar er zijn ook brouwers die het al kokend aan het jongbier toevoegen.

De hoeveelheid is deels afhankelijk van wat je wilt bereiken (veel/weinig koolzuur) en dat verschilt weer naargelang het type bier dat je hebt gebrouwen en wat je zelf wilt bereiken

Op internet vond ik de volgende tekst:

"De hoeveelheid suiker die je moet toevoegen, verschilt enigszins per biertype. In deze tabel kun je aflezen wat gebruikelijk is.
 
Blond pils, bokbier, pale ale en vruchtenbier    7,4 gram per liter
Amberbier, blonde en amber mengstijl    7 gram per liter
Donker lagerbier    7,9 gram per liter
IPA, mild, kruiden- en specerijenbier    5,1 gram per liter
Zuur bier en lambiek; tarwe- en roggebier    13,2 gram per liter
Bitter    2,8 gram per liter
Strong ale    4,7 gram per liter
Brown ale    4 gram per liter
Barley wine    4,2 gram per liter
Stout en porter    5,1 gram per liter"


Dat is wel een redelijke goed kader, met de slag op de arm dat ik totaal geen verstand heb van het brouwen van lambiek en zure bieren. 13,2 gram per liter lijkt mij redeijk veel, maar ik gok dat dat sowieso niet valt onder de Diabolo.

Ik gebruik meestal tussen de 5 en 7 gram per liter als ik bottel (als je op een fust gaat afvullen, kan het verschillen), omdat ik dat een makkelijk richtlijn voor mijzelf vind en ik een gewoontedier ben

Je kunt gerust al proeven. Regelmatig proeven is, naast leuk, ook leerzaam. Uiteraard moet je (zodra je geproefd hebt) niet het wort terug in het gistvat doen ivm infectiegevaar. Ik spuit mijn kraantje na het tappen altijd even in/af met StarSan




Heisenberg

Citaat van: svvander op 04-09-2018  17:59 uOk, ja ik heb het gemeten met zo'n dobberding. Maar echt precies meten kan ik daarmee toch ook niet.
Die bruine rand klopt inderdaad.
Dus, ik heb zaterdag 01/09 alles overgeheveld... rond 15/09 pas op fles zetten? (Maar 21/09 zou nog beter zijn dan?). Een heel domme vraag: maar moet er nog suiker bij, tijdens het bottelen? En kan proeven nu al (ik bedoel een bodempje om te zien of alles nog ok zit).

Bedankt alvast voor alle tips!
Ja er moet nog suiker bij. Staan genoeg topics over op dit forum. Hoeveel staat in de beschrijving van de kit. Wat betreft wanneer te bottelen. Als je SG niet meer zakt, na 3 dagen nogmaals meten, is het SG niet verder gezakt dan kun je bottelen. Succes!!!

flo

Het overhevelen kun je beter doen aan het einde van de hoofdgisting (als het waterslot minder actief begint te worden). Jij geeft aan dat het waterslot was gestopt en toen hebt overgeheveld om te lageren. Als je dan pas overhevelt, ontstaat er geen CO2 deken ter bescherming in je biervat, waardoor je grote kans hebt op oxidatie. Dit kan ook van invloed zijn op de kleur.


svvander

Citaat van: JamMasterJustin op 04-09-2018  19:45 uWat was je SG voor vergisting en wat is je SG nu? => 1020 (dus een pak lager dan de opgegeven 1075)  Hoe heb je gemeten? Met zo'n dobber (= hydrometer?)? => met de hydrometer in zo'n cilindervormige fles. Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat je SG niet is gedaald? => omdat het af te lezen cijfer, quasi identiek was. De omstandigheden die je noemt lijken er vrijwel zeker op te wijzen dat er vergisting heeft plaatsgevonden. Hoeveel suiker heb je tussentijds in hoeveel water bijgevoegd?=> bij het overhevelen heb ik 2,5g/l (of 22,5 gram voor 9 liter) toegevoegd. Hoeveel liter wort zat er in het gistvat? Welke gist heb je gebruikt? => de hoeveelheid weet ik niet exact meer, maar het was de hoeveelheid zoals aangegeven en de gist die in het pakket zat.

Als ongeschreven regel om te bottelen kun je hanteren dat je SG 3 dagen gelijk moet zijn. Het kan soms dagen zijn, soms weken of zelfs langer, voordat dat moment is bereikt. Voordat je dat kan controleren, zou ik niet bottelen omdat je dan het risico hebt dat de vergisting nog niet klaar was en verder gaat in de fles. Als de druk te hoog wordt (doordat de gisting in de fles verder gaat en er meer koolzuur wordt ontwikkeld) kan de fles kapot springen. Dat wil je niet ivm veiligheid en ivm het feit dat je dan je bier niet kan drinken. => volgens mij is de vergisting wel ok... maar ik ken er (nog) te weinig van om dit met 100% te zeggen. Het slot heeft de eerste dagen heel goed geborreld... na 5 dagen sterk verminder en na ongeveer 10 dagen, was het helemaal gedaan. Ik dacht eerst dat het aan het vatje lag (niet geheel luchtdicht). Maar als ik dan begon te lezen, las ik dat het ook kon dat het tijd was om over te hevelen.

Bij het bottelen voegt een (groot) deel van de hobbybrouwers suiker toe. Dat is de meest veilige manier om de druk in de fles te bepalen. Er zijn andere mogelijkheden maar die heb ik zelf niet geprobeerd. Je voegt voor het bottelen dan suiker toe die je vooraf in water hebt gekookt (ik kook ongeveer 10 minuten). Ik koel het meestal af (door met een deksel erop de ketel in koud water te zetten), maar er zijn ook brouwers die het al kokend aan het jongbier toevoegen.

De hoeveelheid is deels afhankelijk van wat je wilt bereiken (veel/weinig koolzuur) en dat verschilt weer naargelang het type bier dat je hebt gebrouwen en wat je zelf wilt bereiken

Op internet vond ik de volgende tekst:

"De hoeveelheid suiker die je moet toevoegen, verschilt enigszins per biertype. In deze tabel kun je aflezen wat gebruikelijk is.
 
Blond pils, bokbier, pale ale en vruchtenbier    7,4 gram per liter
Amberbier, blonde en amber mengstijl    7 gram per liter
Donker lagerbier    7,9 gram per liter
IPA, mild, kruiden- en specerijenbier    5,1 gram per liter
Zuur bier en lambiek; tarwe- en roggebier    13,2 gram per liter
Bitter    2,8 gram per liter
Strong ale    4,7 gram per liter
Brown ale    4 gram per liter
Barley wine    4,2 gram per liter
Stout en porter    5,1 gram per liter"


Dat is wel een redelijke goed kader, met de slag op de arm dat ik totaal geen verstand heb van het brouwen van lambiek en zure bieren. 13,2 gram per liter lijkt mij redeijk veel, maar ik gok dat dat sowieso niet valt onder de Diabolo. => Het is inderdaad 7 gr/l. Nu, ik gebruik brew sugar... en ik las juist op de verpakking dat je best 10% meer suiker gebruikt dan standaard!!!  :o En nu lees ik ook dat je dit best ook kookt... klopt dit?

Ik gebruik meestal tussen de 5 en 7 gram per liter als ik bottel (als je op een fust gaat afvullen, kan het verschillen), omdat ik dat een makkelijk richtlijn voor mijzelf vind en ik een gewoontedier ben

Je kunt gerust al proeven. Regelmatig proeven is, naast leuk, ook leerzaam. Uiteraard moet je (zodra je geproefd hebt) niet het wort terug in het gistvat doen ivm infectiegevaar. Ik spuit mijn kraantje na het tappen altijd even in/af met StarSan =>
Ga ik eens opzoeken (ken ik nog niet)

Heisenberg

Citaat van: svvander op 04-09-2018  20:36 uGa ik eens opzoeken (ken ik nog niet)
Ik zou me eerst eens heel goed inlezen svvander. Star San gebruik je om te ontsmetten. Ontsmetten en vergisten zijn belangrijk. Omdat je met een bierkit het maischen en koken in feite overslaat, en je na het koken steriel moet werken is zo´n kit om te beginnen super! Meten = weten. Met een hydrometer is meten toch niet zo moeilijk. Holle meniscus: onderste lijn, bolle meniscus: bovenste lijn.

svvander

Ontsmetten hebben we gedaan hoor... voor we met alles begonnen hebben we met ontsmettingspoeder (zat ook in de kit) alles enkele minuten laten weken. Star San is dus een merk. Ik vroeg me gewoon af hoe je dit met die ontsmettingskristallen of met dit poeder moet doen: in een glas en dan het kraantje erin? Ik zal gewoon maar ff wachten tot het bottelen zeker? Inlezen had ik wel gedaan, enkel waren er zaken die ze in het ene boek zo doen en op het andere forum dan weeral helemaal niet. Misschien moet ik mij maar een andere hydrometer kopen, want zowel mijn stiefvader als ikzelf lazen hetzelfde af... maar het staat ook zo verdomd klein.

Heisenberg

Citaat van: svvander op 04-09-2018  20:59 uOntsmetten hebben we gedaan hoor... voor we met alles begonnen hebben we met ontsmettingspoeder (zat ook in de kit) alles enkele minuten laten weken. Star San is dus een merk. Ik vroeg me gewoon af hoe je dit met die ontsmettingskristallen of met dit poeder moet doen: in een glas en dan het kraantje erin? Ik zal gewoon maar ff wachten tot het bottelen zeker? Inlezen had ik wel gedaan, enkel waren er zaken die ze in het ene boek zo doen en op het andere forum dan weeral helemaal niet. Misschien moet ik mij maar een andere hydrometer kopen, want zowel mijn stiefvader als ikzelf lazen hetzelfde af... maar het staat ook zo verdomd klein.
Dat poeder is een schoonmaakmiddel. Daarmee maak je alles schoon. Voordat je iets gaat gebruiken moet je het ontsmetten. Dat is een wezenlijk verschil, schoonmaken of ontsmetten.


Zo klein is dat toch ook weer niet, of wel?

Star San: https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/stabiliseren-reinigen/reinigingsmiddelen/d/star-san-hb-five-star-236-ml-es-pt?gaCategory=search

Star San is vloeibaar en verdun je met water. Op de foto (dat roze ding) staat een plantenspuit. Daarmee spuit ik mijn spullen in voordat ik ze ga gebruiken. Ik maak meestal een paar liter tegelijk. Daarmee heb ik genoeg voor een brouwdag. Ik gebruik demi water i.p.v. kraanwater, dan is het langer houdbaar.


JamMasterJustin

Het is mij niet helemaal duidelijk: heb je vóór de gisting je SG gemeten en was het toen 1,020? Op 9 liter? Of heb je (wat ik vermoed) alleen gemeten nadat je wort een paar dagen stond met gist erin en bleef het toen op 1,020? En is de 1,020 de waarde voor het toevoegen van de hoeveelheid suiker?

svvander

Ik heb gemeten, zoals aangegeven op de "handleiding" na het toevoegen van de suiker 1x voor de gisting en dan heb ik gemeten na ongeveer 9 dagen.
Mijn cijfertjes zij een pak kleiner op de hydrometer (staan ook nog andere maten op, vermoedelijk daardoor). Zo'n vloeibaar ontsmettingsmiddel moet ik dus ook kopen.

Heisenberg

Citaat van: svvander op 05-09-2018  22:23 uIk heb gemeten, zoals aangegeven op de "handleiding" na het toevoegen van de suiker 1x voor de gisting en dan heb ik gemeten na ongeveer 9 dagen.
Mijn cijfertjes zij een pak kleiner op de hydrometer (staan ook nog andere maten op, vermoedelijk daardoor). Zo'n vloeibaar ontsmettingsmiddel moet ik dus ook kopen.
Ja, dat heb je zeker nodig, maar je doet er best lang mee. Je verdunt het met water. Ik meng 3 ml. per liter water. Gebruik je gedemineraliseerd water dan kun je het een paar dagen bewaren.

svvander

Bedankt voor alle nuttige tips. Ik heb ondertussen even geproefd... ik moet zeggen, mja... valt veel beter mee dan gedacht. Eerste smaak was eentje van een flauw biertje, licht bitter. Maar eens dat de smaak doorkomt, top. Als het nog een weekje of 2 blijft staan en dan in de fles nog een beetje kan nagisten, kan het wel zijn dat het beter gaat meevallen, dan gedacht.

JamMasterJustin

Het is mij nog steeds niet suidelijk wat je begin SG was. Welke waarde was het ongeveer na koken?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.