Wat was je SG voor vergisting en wat is je SG nu? Hoe heb je gemeten? Met zo'n dobber (= hydrometer?)? Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat je SG niet is gedaald? De omstandigheden die je noemt lijken er vrijwel zeker op te wijzen dat er vergisting heeft plaatsgevonden. Hoeveel suiker heb je tussentijds in hoeveel water bijgevoegd? Hoeveel liter wort zat er in het gistvat? Welke gist heb je gebruikt?
Als ongeschreven regel om te bottelen kun je hanteren dat je SG 3 dagen gelijk moet zijn. Het kan soms dagen zijn, soms weken of zelfs langer, voordat dat moment is bereikt. Voordat je dat kan controleren, zou ik niet bottelen omdat je dan het risico hebt dat de vergisting nog niet klaar was en verder gaat in de fles. Als de druk te hoog wordt (doordat de gisting in de fles verder gaat en er meer koolzuur wordt ontwikkeld) kan de fles kapot springen. Dat wil je niet ivm veiligheid en ivm het feit dat je dan je bier niet kan drinken.
Bij het bottelen voegt een (groot) deel van de hobbybrouwers suiker toe. Dat is de meest veilige manier om de druk in de fles te bepalen. Er zijn andere mogelijkheden maar die heb ik zelf niet geprobeerd. Je voegt voor het bottelen dan suiker toe die je vooraf in water hebt gekookt (ik kook ongeveer 10 minuten). Ik koel het meestal af (door met een deksel erop de ketel in koud water te zetten), maar er zijn ook brouwers die het al kokend aan het jongbier toevoegen.
De hoeveelheid is deels afhankelijk van wat je wilt bereiken (veel/weinig koolzuur) en dat verschilt weer naargelang het type bier dat je hebt gebrouwen en wat je zelf wilt bereiken
Op internet vond ik de volgende tekst:
"De hoeveelheid suiker die je moet toevoegen, verschilt enigszins per biertype. In deze tabel kun je aflezen wat gebruikelijk is.
Blond pils, bokbier, pale ale en vruchtenbier 7,4 gram per liter
Amberbier, blonde en amber mengstijl 7 gram per liter
Donker lagerbier 7,9 gram per liter
IPA, mild, kruiden- en specerijenbier 5,1 gram per liter
Zuur bier en lambiek; tarwe- en roggebier 13,2 gram per liter
Bitter 2,8 gram per liter
Strong ale 4,7 gram per liter
Brown ale 4 gram per liter
Barley wine 4,2 gram per liter
Stout en porter 5,1 gram per liter"
Dat is wel een redelijke goed kader, met de slag op de arm dat ik totaal geen verstand heb van het brouwen van lambiek en zure bieren. 13,2 gram per liter lijkt mij redeijk veel, maar ik gok dat dat sowieso niet valt onder de Diabolo.
Ik gebruik meestal tussen de 5 en 7 gram per liter als ik bottel (als je op een fust gaat afvullen, kan het verschillen), omdat ik dat een makkelijk richtlijn voor mijzelf vind en ik een gewoontedier ben
Je kunt gerust al proeven. Regelmatig proeven is, naast leuk, ook leerzaam. Uiteraard moet je (zodra je geproefd hebt) niet het wort terug in het gistvat doen ivm infectiegevaar. Ik spuit mijn kraantje na het tappen altijd even in/af met StarSan