Voortgang wilde tripel (brett)

Gestart door Martijn0172, 26-08-2018 17:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Eind maart heb ik 25 L tripel geënt met Brett gist (zuivere Orval brett, via een forumgenoot). Het recept van de tripel was 85% pilsmout, 15% suiker en Safale BE-256 gist. Voor het enten met brett stond deze op SG1008, ik heb nu nog geen metingen gedaan. Het betreft een 25 liter petfles met een siliconen carboy afgesloten met een standaard waterslot. Ik heb nooit een borrel gezien, ik vermoed dus dat de CO2 ontsnapt via de carboy. De fles staat in mijn trapkast met een temperatuur van 20-25c, weinig flucturerend. Er zit nog veel gist bovenop, enigszins gestort doordat ik de fles moest verschuiven voor de foto. Iemand die wat kan zeggen over de voortgang"?


DoubleW

Wat ik zie is een flor de vin (bovendrijvende gist)
Mijn voorstel is om te proeven, pH meting doen en sg bepaling, als de brett actief is gaat de sg door onder de 1000. Wat je daarna kan doen is rijpen op hout of tank omdat de kwaliteit dan beter wordt. Dat is tenminste het idee achter bret en Orval[emoji3]

Serge VL

Orval brett eindigt meestal ergens in de buurt van SG 0.998 a 0.996 in de nagisting.

Martijn0172

Smaak is goed, en SG is ook goed. Ik neig er naar om niet te coldcrashen en te bottelen met 3,5 g per liter. Is dit juist?

Dund

Ik zou goed meten brett gist kan echt heel ver doorgaan. Voor een tripel zou ik zeker wat meer suiker nemen 7-8 gram per liter is zeker niet overdreven.

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 29-09-2018  09:17 uSmaak is goed, en SG is ook goed. Ik neig er naar om niet te coldcrashen en te bottelen met 3,5 g per liter. Is dit juist?

Het is goed om te weten wat het echte eind SG is. Als je wat eerder bottelt dan weet je nooit waar je precies op uitkomt.

Er is wel een truc om daar achter te komen. Neem een monster van je bier met een overmaat aan gist onder uit het gistvat. Zet het monster goed warm weg en zwenk er regelmatig mee. Laat het minstens een week staan. En meet het SG nog een keer.
Als alternatief voor de SG meting kun je de weegmethode gebruiken. De absolute waarde van het SG is daarbij niet van belang wel het feit dat het gewicht van het flesje niet afneemt.

Je kunt hiervoor deze weegschaal gebruiken.

Johnny Stardust

Gisteren brouwde ik een tripel. Start SG 1076. Deze laat ik nu vergisten met T58. Idee is om deze na vergisting een paar maanden in een houten vat weg te leggen. Bij overhevelen daar het depot van een paar flessen Orval bij te schenken. Kan iemand mij vertellen of de Orval-brett gist dan deze alcoholpercentages aan kan?

Martijn0172

De t58 vergist meestal niet verder, ik verwacht een hoog eind sg? In mijn ervaring werkt een tripel met een eind sg van 1.010-1.008 het best met brett in de secundaire. Ik heb brett tripels gehad die een (berekend) abv hadden van 11,5% en dan ging er nog hergisting op de fles bij. Ze kunnen secundair best veel hebben. Check ff de website milk the funk, goed om deze even te lezen zodat je over een paar maanden niet met een teleurstelling te maken krijgt. De belangrijkste punten zijn weinig kopruimte, goed afsluitend waterslot en wanneer je CO2 hebt, het vat goed flushen voor je start.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.