3/4” gat in pan ponsen

Gestart door haicoterbeek, 21-08-2018 00:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haicoterbeek

Om een 3/4" weldless bulkhead in een brouwketel te bevestigen, moet er eerst een gat in de ketelwand gemaakt worden.
Methoden hiervoor zijn boren, zagen of ponsen.
Ponsen is verreweg de makkelijkste en snelste methode. Ook het gat is perfect rond en hoeft nauwelijks bewerkt te worden. De ketelwand vervormt niet en de afdichting met een o-ring aan de binnenzijde is perfect.
Van de laatste keer ponsen heb ik een paar foto's gemaakt om een indruk te geven van de eenvoud van deze methode. De hele procedure kost hooguit 10 minuten.


De schroefdraad van de door mij gebruikte pons is M10. Hiervoor moet een gat geboord worden waar de schroefdraad door heen kan met een diameter van 10 mm. Voorboren met resp. 3 en 7 mm.



Daarna de pons samenbouwen in het geboorde gat.



De pons samenbouwen in het geboorde gat.



Nadat de pons in elkaar is geschroefd ziet het gat er zo uit.



De pons met het uitgesneden materiaal.



De gemonteerde bulkhead aan de buitenzijde.



De gemonteerde bulkhead aan de binnenzijde. Hier zit ook de o-ring.



De ronde gaten pons voor 3/4" gaten.

NB: De O-ring altijd aan de binnenzijde monteren.

hansHalberstadt

Mooi systeem. Lijkt zo te zien mooi rond gat op te leveren zonder veel vervorming op het punt waar de pons als eerste door het metaal komt. Hoe heb je de zaak ontbraamd? Of laat je het scherpe randje gewoon zitten?

Jaap W

Boren kost inderdaad veel meer tijd (uit ervaring). Mocht ik ooit nog weer eens gaten in een ketel moeten maken ga ik ook zo'n pons aanschaffen.  :brouwen: :biersmile: :proost:

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 21-08-2018  08:03 uMooi systeem. Lijkt zo te zien mooi rond gat op te leveren zonder veel vervorming op het punt waar de pons als eerste door het metaal komt. Hoe heb je de zaak ontbraamd? Of laat je het scherpe randje gewoon zitten?

Ik doe er verder niets aan. De binnenkant, waar de o-ring tegenaan komt te liggen is mooi glad. Dit komt omdat de pons van binnen naar buiten door de wand snijdt.
Dit zal trouwens afhangen van de kwaliteit van de pons. Als het snijvlak slijtage vertoond zal het resultaat wat minder strak zijn.

Eric v B

Sommige pannen, waaronder de "Menno pannen" zijn gewalst en gelast op een bodem. Als je goed kijkt kun je zien waar de lassen zitten. Als je in deze pannen een gat gaat ponsen moet je zorgen dat je bij de lassen uit de buurt blijft. Als je op de las ponst, is er kans dat de lassen gaan scheuren.

Je pan kun je daarna weggooien.

JamMasterJustin

Het ponsen is inderdaad een mooie en makkelijke werkwijze..

Tip voor anderen (die vooral hun pons niet naar de mallemoer willen helpen): ponsen werkt niet op een (tot ketel omgebouwd) fust. Het metaal is te dik en je pons komt er niet doorheen en wordt direct bot en onbruikbaar

CeesM


Wijbrouwers

Wij hebben ons 3/4"gat ook geponst. Is echt de meest ideale methode (tenzij je fusten gebruikt). En inderdaad wel opletten op de lasnaad.


Welke doorvoer hebben jullie gebruikt? Ziet er netjes uit.



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.