"Commerciële" brouwerij

Gestart door MikeG, 14-08-2018 17:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zou jij eventueel willen deelnemen in een semi commerciële brouwerij?

Ja
15 (34.9%)
Nee
17 (39.5%)
Moet ik over nadenken
11 (25.6%)

Totaal aantal stemmen: 43

CeesM

Citaat van: Marksbrew op 16-08-2018  17:09 uEn tenslotte zou je dan accijns over je eigen bier moeten gaan betalen, hoeveel is dat eigenlijk per flesje....?
Per flesje van 33cl, Plato 7-11 € 0,09, Plato 11-15 € 0,12 en Plato 15+ € 0,15. Maar dan moet je geloof ik per hectoliter brouwen, want de tarieven gaan per hectoliter.

lier

Als het alleen om brouwen gaat en de brouwer neemt het jongbier mee voordat het vergist is, niks loos bevat geen alchohol dus geen accijns verschuldigd  :biersmile: Verkopen na vergisting is wat anders uiteraard, daar hebben we een warenwet voor.

Ik denk als je een huurbrouwerij start voor hoeveelheden tussen de 100 liter en zeg 250 liter heb je wel kans om veel hobbybrouwers te bereiken die aspiraties hebben om commercieel te gaan.

De meeste huurbrouwerijen hebben een minimum van volgens mij 500 liter als het er geen 1000 zijn en dat is voor veel mensen net wat veel.

Als daarna alles geregeld is met accijnzen en haccp aantoonbaar, dan maak je de brug die voor de meeste hobbybrouwers nu nog te groot is.

Wie er dan de brouwmeester is (jij of de hobbybrouwer zelf) maakt dan niet uit. Bier moet dan wel ook lokaal vergist en gebotteld worden.

RienP

Citaat van: lier op 16-08-2018  22:17 uAls het alleen om brouwen gaat en de brouwer neemt het jongbier mee voordat het vergist is, niks loos bevat geen alchohol dus geen accijns verschuldigd
Dit is fout. Je betaalt in Nederland suiker accijns en geen alcohol accijns (op limonade zit ook accijns). Dus over wort moet gewoon accijns worden afgedragen.

hansHalberstadt

Citaat van: RienP op 17-08-2018  09:47 uDit is fout. Je betaalt in Nederland suiker accijns en geen alcohol accijns (op limonade zit ook accijns). Dus over wort moet gewoon accijns worden afgedragen.
Wij hebben vorig jaar iemand van de accijns op de gildeavond uitgenodigd en die bevestigde dat de accijns betaald wordt over de alcohol. Dus als je alleen wort brouwt in een brouwerij en dan verdeelt over hobbybrouwers die het dan thuis laten vergisten dan hoeft de brouwerij geen accijns te betalen en omdat het verder gaat als hobbybrouwsel valt het dan onder thuisbrouwen, immers de alcohol ontstaat pas thuis.

Jan iets Grunn

Bij bierbrouwer Heineken zeggen ze dat accijns moet worden betaald over het stamwortgehalte, dus de hoeveelheid opgeloste stof in het wort. Hoe zit het nu?

emiel1

Gelukkig is de belastingdienst hier heel duidelijk over

CiteerHet extractgehalte van bier bepaalt hoeveel accijns u moet betalen. Het extractgehalte wordt uitgedrukt in percenten Plato.

Bier gemengd met een alcoholvrije drank noemen we limonade als in het mengsel 0,5% of minder alcohol zit. Voor limonade betaalt u verbruiksbelasting, geen accijns.
Bron

Hans en de bierbrouwer bij Heineken hebben dus beide gelijk. Het is gebaseerd op het stamwortgehalte maar hoeft pas betaald te worden wanneer er in het eindproduct meer dan 0,5% alcohol in zit. Als het minder is is het limonade en over limonade hoeft geen accijns betaald te worden, maar wel verbruiksbelasting.

Waarschijnlijk moet je echter wel aan kunnen tonen dat de meegenomen wort ook daadwerkelijk vergist gaat worden en als bier op de markt gebracht gaat worden, anders moet je alsnog verbruiksbelasting betalen:

CiteerU kunt vrijstelling krijgen van verbruiksbelasting voor alcoholvrije dranken. Voorbeeld daarvan:

  • alcoholvrije dranken die worden gebruikt als grondstof voor het maken van andere goederen dan alcoholvrije dranken
Bron

RienP

Stamwortgehalte (wat dus de hoogte van de accijns bepaald) wordt hoofdzakelijk bepaald door het suikergehalte, vandaar dat ik het zo noemde.

Citaat van: hansHalberstadt op 17-08-2018  09:59 uDus als je alleen wort brouwt in een brouwerij en dan verdeelt over hobbybrouwers die het dan thuis laten vergisten dan hoeft de brouwerij geen accijns te betalen en omdat het verder gaat als hobbybrouwsel valt het dan onder thuisbrouwen, immers de alcohol ontstaat pas thuis.
Dan moet de brouwerij dit boekhoudkundig heel goed vastleggen, want naar de douane toe moet ook je voorraad beheer kloppend zijn (even vanuit gaande dat de grondstoffen door de brouwerij worden geleverd).

hansHalberstadt

Citaat van: RienP op 17-08-2018  11:00 uDan moet de brouwerij dit boekhoudkundig heel goed vastleggen, want naar de douane toe moet ook je voorraad beheer kloppend zijn (even vanuit gaande dat de grondstoffen door de brouwerij worden geleverd).

Volgens mij wordt in zo'n geval mout gebruikt buiten het voorraadbeheer om. In ieder geval werkt het in de praktijk.

RienP

Als het werk, werkt het (en het is een leuke manier om als brouwgilde/vereniging iets met een bier te doen).

Ik hoor wel van redelijk wat brouwerijen dat de douane steeds vaker, strenger en uitgebreider aan het controleren is. Dus in het verleden behaalde resultaten...

hansHalberstadt

Citaat van: RienP op 17-08-2018  13:07 uAls het werk, werkt het (en het is een leuke manier om als brouwgilde/vereniging iets met een bier te doen).

Ik hoor wel van redelijk wat brouwerijen dat de douane steeds vaker, strenger en uitgebreider aan het controleren is. Dus in het verleden behaalde resultaten...
Die meneer van de douane die op onze gildeavond was gaf aan dat het op die manier legaal kan.

MikeG

Citaat van: hansHalberstadt op 17-08-2018  13:12 uDie meneer van de douane die op onze gildeavond was gaf aan dat het op die manier legaal kan.

Dank voor alle reacties. Ik ben ondertussen met de douane in de weer geweest om eea op te vragen en uit te zoeken. Wat ik nu heb begrepen maakt het de fiscus niet zo heel veel uit hoeveel of hoe weinig een brouwerij brouwt zolang de regels maar gevolgd worden. Zolang het brouwlokaal en de opslag vanaf de openbare ruimte toegankelijk zijn en gescheiden zijn van een woning mag dit ook in een schuur of garage zijn. Ook de apparatuur maakt niet uit voor de fiscus. Mag met een klein keteltje op een gasfornuis aldus de douane
Wel gaf de beambte aan dat er bij een nano-brouwerij (zo noemde hij het) wel iets minder vaak gecontroleerd wordt omdat de "omzet" vaak zo weinig is dat er niet veel eer aan valt te behalen. Wat overigens niet inhield dat er niet gecontroleerd wordt (dat zei hij dus nog wel :) ). Verder gaf hij wel wat andere handige tips om problemen te voorkomen. 1 ervan is dat er veel mensen met een nano-brouwerij ook nog steeds als hobby brouwen en de nano-brouwerij dan ook als hobby in gaan zetten. Dit is dus vragen om problemen. De apparatuur welke je aanmeldt mag dus alleen voor professionele doeleinden worden gebruikt in het betreffende gebouw/lokaal. Verder mag je geen zaken onttrekken aan de brouwerij zonder dit te administreren of te melden middels een aangifte (verlies etc.) Verder gaf hij aan dat het de voorkeur geniet van de douane dat de brouwer de software van de belastingdienst gebruikt en geen eigen software voor de aangifte. Administratie is niet een erg ingewikkeld verhaal vond ik zelf sprak grotendeels voor zich. Wel moet er minimaal 1 persoon eindverantwoording afleggen. Er mag dus geen groep mensen verantwoordelijk zijn voor de gang van zaken. Dit zou dus in de statuten goed moeten worden geregeld.

Qua milieu wetgeving heb ik in mijn omgeving wat navraag gedaan en dat zal met een maximale brouwcapaciteit van een hobbybrouwer geen problemen geven omdat de milieu effecten/schade bij calamiteiten niet noemenswaardig zijn. Ontheffingen voor een vergunning is meestal ook geen enkel probleem zolang het bij de kleine volumes blijft.

Voor wat betreft hygiene moet ik nog verder onderzoek doen. Zover ik nu heb begrepen heb je daar geen vergunning of papieren voor nodig (alleen als je gaat schenken) maar zal er bij calamiteiten pas ingegrepen worden door de keuringsdienst van waarde (het NVWA tegenwoordig) of steekproefsgewijs gecontroleerd worden waar er bij onrechtmatigheden eerst gewaarschuwd worden en eventueel boetes worden uitgedeeld wanneer er echte wangedrag van toepassing is. Wel zijn er bepaalde richtlijnen waar een nano-brouwerij qua hygiëne aan moet voldoen.

Tot zover.


Rob.Erto

Citaat van: MikeG op 20-08-2018  20:38 uZover ik nu heb begrepen heb je daar geen vergunning of papieren voor nodig (alleen als je gaat schenken) maar zal er bij calamiteiten pas ingegrepen worden door de keuringsdienst van waarde (het NVWA tegenwoordig)

Het was de Keuringsdienst van Waren. Keuringsdienst van Waarde is een zeer vermakelijk tv programma.

Jacques

Citaat van: MikeG op 20-08-2018  20:38 uQua milieu wetgeving heb ik in mijn omgeving wat navraag gedaan en dat zal met een maximale brouwcapaciteit van een hobbybrouwer geen problemen geven omdat de milieu effecten/schade bij calamiteiten niet noemenswaardig zijn. Ontheffingen voor een vergunning is meestal ook geen enkel probleem zolang het bij de kleine volumes blijft.

Voor wat betreft hygiene moet ik nog verder onderzoek doen. Zover ik nu heb begrepen heb je daar geen vergunning of papieren voor nodig (alleen als je gaat schenken) maar zal er bij calamiteiten pas ingegrepen worden door de keuringsdienst van waarde (het NVWA tegenwoordig) of steekproefsgewijs gecontroleerd worden waar er bij onrechtmatigheden eerst gewaarschuwd worden en eventueel boetes worden uitgedeeld wanneer er echte wangedrag van toepassing is. Wel zijn er bepaalde richtlijnen waar een nano-brouwerij qua hygiëne aan moet voldoen.

Qua milieu moet wel een officiële vergunning worden verleend. Het gaat hierbij om een omgevingsvergunning beperkte milieutoets. Naast het aanvragen van een dergelijke vergunning moet ook een melding worden gedaan in het kader van het Activiteitenbesluit. De consequentie daarvan is dat voldaan moet worden aan de regels van het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling. Zie verder https://www.infomil.nl/onderwerpen/integrale/activiteitenbesluit/omgevingsvergunning/obm-categorien/voedingsmiddelen/bierbrouwerijen/

Een ander punt is het ter plaatse geldende bestemmingsplan. Het vervelende is dat ook hele kleine brouwerijen gezien worden als milieuhinderlijke bedrijven (milieucategorie 4) en in een woonwijk niet zijn toegestaan. Vaak wordt ontheffing verleend via een zogenaamde buitenplanse afwijking. Soms ook niet zoals in het geval waar deze uitspraak van de Raad van State over gaat https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RVS:2018:2125

Qua hygiëne moet voldaan worden aan de HCCP-richtlijn. Zie https://www.nederlandsebrouwers.nl/biersector/publicaties/haccp-code/. In dat kader moet ook het een ander worden vastgelegd en moet duidelijk zijn wie verantwoordelijk is voor de naleving van deze Europese hygiëne richtlijn.

seed7

Citaat van: Jacques op 20-08-2018  21:21 uVaak wordt ontheffing verleend via een zogenaamde buitenplanse afwijking.

Voor mijn brouwerij, in mijn inpandige garage, midden in een woonwijk is dat gedaan. Op die 35 m2 zit een zgn postzegelbestemming en een apart huisnummer en aparte nutsaansluitingen.

Ingo

CeesM

Citaat van: seed7 op 20-08-2018  22:55 uVoor mijn brouwerij, in mijn inpandige garage, midden in een woonwijk is dat gedaan. Op die 35 m2 zit een zgn postzegelbestemming en een apart huisnummer en aparte nutsaansluitingen.

Ingo
Ook een aparte toegangsdeur met bel?

Jacques

Citaat van: seed7 op 20-08-2018  22:55 uVoor mijn brouwerij, in mijn inpandige garage, midden in een woonwijk is dat gedaan. Op die 35 m2 zit een zgn postzegelbestemming en een apart huisnummer en aparte nutsaansluitingen.

Ingo

Een postzegelplan is ook een mogelijkheid. Dan wordt een volwaardige bestemmingsplanprocedure doorlopen.
Wat eenvoudiger is een omgevingsvergunning op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) voor het afwijken van het ter plaatse geldend bestemmingsplan.
Nagenoeg alle bestemmingsplannen voor woonwijken sluiten de vestiging van een brouwerij uit. De gemeente heeft de verplichting om hiertegen handhavend op te treden. Indien de gemeente dat achterwege laat kunnen buren de gemeente hiertoe dwingen.

seed7

Citaat van: CeesM op 20-08-2018  23:03 uOok een aparte toegangsdeur met bel?

Deur wel, bel niet.

@Jacques,
Bij de aanvraag kreeg ik sterk het gevoel dat de gemeente hier de voorkeur aan een postzegel plan gaf. Wabo is maar een keer ter sprake gekomen en was ook meteen weer van tafel, waarom weet ik eigenlijk niet meer.

Ingo

tdp

Iets met tafellaken en servet, Ingo?

haicoterbeek

Citaat van: MikeG op 20-08-2018  20:38 uDank voor alle reacties. Ik ben ondertussen met de douane in de weer geweest om eea op te vragen en uit te zoeken. Wat ik nu heb begrepen maakt het de fiscus niet zo heel veel uit hoeveel of hoe weinig een brouwerij brouwt zolang de regels maar gevolgd worden. Zolang het brouwlokaal en de opslag vanaf de openbare ruimte toegankelijk zijn en gescheiden zijn van een woning mag dit ook in een schuur of garage zijn. Ook de apparatuur maakt niet uit voor de fiscus. Mag met een klein keteltje op een gasfornuis aldus de douane
Wel gaf de beambte aan dat er bij een nano-brouwerij (zo noemde hij het) wel iets minder vaak gecontroleerd wordt omdat de "omzet" vaak zo weinig is dat er niet veel eer aan valt te behalen. Wat overigens niet inhield dat er niet gecontroleerd wordt (dat zei hij dus nog wel :) ). Verder gaf hij wel wat andere handige tips om problemen te voorkomen. 1 ervan is dat er veel mensen met een nano-brouwerij ook nog steeds als hobby brouwen en de nano-brouwerij dan ook als hobby in gaan zetten. Dit is dus vragen om problemen. De apparatuur welke je aanmeldt mag dus alleen voor professionele doeleinden worden gebruikt in het betreffende gebouw/lokaal. Verder mag je geen zaken onttrekken aan de brouwerij zonder dit te administreren of te melden middels een aangifte (verlies etc.) Verder gaf hij aan dat het de voorkeur geniet van de douane dat de brouwer de software van de belastingdienst gebruikt en geen eigen software voor de aangifte. Administratie is niet een erg ingewikkeld verhaal vond ik zelf sprak grotendeels voor zich. Wel moet er minimaal 1 persoon eindverantwoording afleggen. Er mag dus geen groep mensen verantwoordelijk zijn voor de gang van zaken. Dit zou dus in de statuten goed moeten worden geregeld.

Qua milieu wetgeving heb ik in mijn omgeving wat navraag gedaan en dat zal met een maximale brouwcapaciteit van een hobbybrouwer geen problemen geven omdat de milieu effecten/schade bij calamiteiten niet noemenswaardig zijn. Ontheffingen voor een vergunning is meestal ook geen enkel probleem zolang het bij de kleine volumes blijft.

Voor wat betreft hygiene moet ik nog verder onderzoek doen. Zover ik nu heb begrepen heb je daar geen vergunning of papieren voor nodig (alleen als je gaat schenken) maar zal er bij calamiteiten pas ingegrepen worden door de keuringsdienst van waarde (het NVWA tegenwoordig) of steekproefsgewijs gecontroleerd worden waar er bij onrechtmatigheden eerst gewaarschuwd worden en eventueel boetes worden uitgedeeld wanneer er echte wangedrag van toepassing is. Wel zijn er bepaalde richtlijnen waar een nano-brouwerij qua hygiëne aan moet voldoen.

Tot zover.



Het begint al op een bedrijfsplan te lijken. Goed bezig! Ik ben benieuwd naar de vorderingen.

RGeraads

Citaat van: Jacques op 20-08-2018  21:21 uEen ander punt is het ter plaatse geldende bestemmingsplan. Het vervelende is dat ook hele kleine brouwerijen gezien worden als milieuhinderlijke bedrijven (milieucategorie 4) en in een woonwijk niet zijn toegestaan. Vaak wordt ontheffing verleend via een zogenaamde buitenplanse afwijking. Soms ook niet zoals in het geval waar deze uitspraak van de Raad van State over gaat

Het is grappig dat je dit zegt Jacques. Wij hebben in 2015 een goedkeuring ontvangen van de gemeente om de schuur achter ons woonhuis om te bouwen tot brouwerij, omgevingsdienst en douane waren ook akkoord. Nu willen we onze activiteiten verplaatsen (nog niet eens uitbreiden) naar een bedrijfsverzamelgebouw en krijgen we van de gemeente (nog) geen goedkeuring. Daar waar we de minste problemen verwachtten van de gemeente, is dat nu juist de grootste horde op ons pad.

MikeG

Citaat van: RGeraads op 21-08-2018  14:40 uHet is grappig dat je dit zegt Jacques. Wij hebben in 2015 een goedkeuring ontvangen van de gemeente om de schuur achter ons woonhuis om te bouwen tot brouwerij, omgevingsdienst en douane waren ook akkoord. Nu willen we onze activiteiten verplaatsen (nog niet eens uitbreiden) naar een bedrijfsverzamelgebouw en krijgen we van de gemeente (nog) geen goedkeuring. Daar waar we de minste problemen verwachtten van de gemeente, is dat nu juist de grootste horde op ons pad.

Wat ik al meldde (en te horen kreeg hier lokaal) is het een minder groot probleem wanneer je op de grootte van een hobbybrouwer "commercieel" gaat omdat er amper risico en/of overlast zal ontstaan. Groter wordt inderdaad een dingetje met milieuwetgeving en omgevingsvergunning.

seed7

Op een industrieterrein milieu categorie 3 krijg je hoogstwaarschijnlijk ook geen brouwerij voor elkaar omdat het een categorie 4 activiteit is. Op dat soort locaties worden veel minder snel uitzonderingen gemaakt omdat anders het hek van de dam is. Schaal van de brouwerij is dan niet maar van belang. Bij een bedrijfsgebouw kan ik me die insteek door de gemeente ook voorstellen (succes Raimond, met rust en een heel goed verhaal kom je vaak een heel eind).

Met veel uitzoekwerk ben ik destijds tot de conclusie gekomen dat tot ca. 300 l met bestemmingsplanwijziging in een woonwijk makkelijker haalbaar is dan bovenstaande en de gemeente heeft me daar gelijk in gegeven. Met 500l was het denk ik niet gelukt, in deze situatie is schaal denk ik wel van belang.

Verder verschillen de inzichten natuurlijk per gemeente, hier is men wel voor wat meer leven in de wijken.

Ingo

RGeraads

Tot nu toe proberen we in te zetten op een verhuizing van onze huidige brouwerij (50 liter Speidel) met 2 a 3 (dubbele) brouwdagen in de maand. Overlast wordt hiermee ook beperkt. We hebben aangegeven dat ook voor de geuroverlast eventuele oplossingen zijn. Na ons gesprek vorige week is de gemeentelijk ambtenaar anders naar onze brouwerij gaan kijken en gaan ze het opnieuw bespreken. Zoals je al zei, Ingo, vooral geduldig blijven en met een goed voorbereid businessplan kom je een heel eind, maar of het genoeg is hangt echt van de ambtenaar van dienst af.

seed7

Citaat van: RGeraads op 21-08-2018  16:45 uZoals je al zei, Ingo, vooral geduldig blijven en met een goed voorbereid businessplan kom je een heel eind, maar of het genoeg is hangt echt van de ambtenaar van dienst af.

Voor de officiele aanvraag omgevingsvergunning heb ik een vooronderzoek laten doen. Hierbij doorloopt de hele aanvraag de molen alsof die voor het eggie is. Als de raad toestemt is de rest een formaliteit. Als ze niet toestemmen moet er een motivatie komen waarmee je mogelijk e.a. kunt bijstellen. Vaak kun je aan de toonzetting van zo'n stuk al aflezen of het zin heeft om een tweede poging te wagen.

Ingo

CeesM

Even kort samengevat is het plan van de topicstarter niet mogelijk.
Een vereniging is gewoon een clubje hobbybrouwers die op een locatie samenkomen en met apparatuur van de vereniging of van henzelf bierbrouwen.
Ze mogen net als de thuisbrouwer geen bier verkopen. Het bier mag zelfs de brouwlocatie niet verlaten.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.