Hoe label jij je flesjes?

Gestart door Mark GA, 27-07-2018 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johnny Stardust

Citaat van: Oscar op 22-08-2018  21:10 u:nut: :nut: was dat 1 brouwsel ?  :weetniet:

Had nog eenkwart over van dat vorige brouwsel.... ;)

Johnny Stardust

Overigens..., zo zien de etiketten er uit:


hansHalberstadt

Meestal schrijf ik met viltstift een herkenbare afkorting op de dopjes. Voor speciale gelegenheden maak ik wel eens een etiket plakken met een kleverig goedje zoals mengsel van wat stroop en behangersplaksel.

Heisenberg

Heel leuk, zo´n prachtig etiket! Waar het om gaat is wat er in de fles zit. Voor mezelf hou ik dat nauwgezet bij. Op de kroonkurk plak ik een gekleurd stickertje dat overeenkomt met mijn gegevens. Bijvoorbeeld: Rood is IPA, geel is weissen. Of whatever.... Geef ik iemand een flesje mee, dan pak ik zo´n sticky note en schrijf daar op wat er in zit. En ik vraag ook altijd om het flesje na gebruik grondig uit te spoelen. En dat ik de flesjes graag terug wil na gebruik.

hopiebier

Ook alleen met ronde dop stickertjes. Is al werk genoeg. Gaat per slot van rekening om de inhoud.  :proost:

Ronnie

Wacht tot je enkele jaren brouwt!
Dan zult ge uw kostbare tijd in nuttiger dingen steken dan steeds weer dat geklooi van etiketten kleven en afweken...

Al sedert jaren: gewone rechthoekige etiketjes van het merk Apli, velletjes A5 met elk 110 stickertjes van 12 x 18 mm, 110 stickers per vel, nr 1860. Op dit etiketje kan je 3 regels schrijven, bovenste regel: de naam v/h bier middenste  = alc. vol% en onderste botteldatum.

Wil je iets ruimere  labeltjes dan heb je nog nr 1864 met 66 etiketjes per vel van 16 x 22 mm, daar kunnen 4 regeltjes tekst op. Eerder geschikt voor grote kroonkurken (schuimwijnflessen).

Ronnie

Maar als beginner wil je een etiket...  begrijpelijk.

Daarom: klooi niet met behanglijm of Pritt  of zo.
Giet beetje melk op tafel, dop het etiket er effe in en hoeps plak het op de fles en vrijf  het teveel er vanonder.

Heuvinger brouwerij

Dit soort discussies is het verleden ook al eens gevoerd!
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30451.0.html
Gewoon een rond stickertie op het doppie plakken.

Mark GA

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 23-08-2018  19:46 uGewoon een rond stickertie op het doppie plakken.
Nee dat wil ik niet.
Bovendien was de vraag hoe het proces versneld zou kunnen worden.

hansHalberstadt

Er zijn ook simpele stempeltjes te koop  zoals deze ooit bij de aldi gekocht:


MikeG

Ik label niet maar heb het geluk dat ik een hele grote "mancave" (onderhuis) heb waar ik al mijn brouwsels per batch op een andere plek kan bewaren. Hierdoor weet ik exact wat waar staat en pak ik gewoon het biertje waar ik op dat moment zin in heb. Staat nog heerlijk koel ook en altijd op een gelijkmatige temperatuur. En als ik 1 of 2 flesjes weggeef print ik meestal een etiket uit en geeft het flesje mee. Vinden de meeste mensen prachtig. Opmerkingen als ziet er profi uit etc :D

Mark GA

Zo'n stempel is natuurlijk fantastisch maar ik ben grafisch vormgever en wil gewoon een mooi etiket op m'n bieren.

hansHalberstadt

Citaat van: Mark GA op 23-08-2018  21:24 uZo'n stempel is natuurlijk fantastisch maar ik ben grafisch vormgever en wil gewoon een mooi etiket op m'n bieren.

Ok dus je wilt weten hoe je op de makkelijkste manier een etiketje op je fles je plakt? Stroop, behangelsplaksel of melk dus.

Rob.Erto

Precies zoals jij beschrijft, cupje met melk, kwastje en elk etiket insmeren en plakken. Het scheelt dat ik kleine brouwsels maak (1 gallon) en daarom per keer max 10 flesjes heb, dan blijft het leuk. Ik maak de etiketten met Photoshop.

hansHalberstadt

Citaat van: Mark GA op 27-07-2018  21:40 uDat moet sneller kunnen.
Hoe doen jullie dit? 
als ik je vraag goed begrijp ben je dus eigenlijk op zoek naar een slim en simpel idee voor een etiketteermachine voor een paar kratjes

Mark GA

Citaat van: hansHalberstadt op 24-08-2018  12:33 uals ik je vraag goed begrijp ben je dus eigenlijk op zoek naar een slim en simpel idee voor een etiketteermachine voor een paar kratjes
Ja misschien wel. Alleen ben ik 0% handig dus de zelfbouw devices die ik op YouTube vond gaan het niet worden voor mij.
Maar ook vroeg ik me af of mijn eigen (beschreven) proces wel optimaal was.
Of ik dát slimmer kon doen.
Maar volgens mij lukt dat niet.

Rob.Erto

Meer handjes? Mijn kinderen helpen me altijd graag en alhoewel dat mij minder werk kost, ben ik er volgens mij wel langer mee bezig.  ;D

Ronnie

Citaat van: Mark GA op 23-08-2018  21:24 u..maar ik ben grafisch vormgever en wil gewoon een mooi etiket op m'n bieren.   en ook nog:  Alleen ben ik 0% handig....

Had dat dan eerst gezegd he...

emiel1

Citaat van: Ronnie op 24-08-2018  14:19 uHad dat dan eerst gezegd he...
Hij vroeg toch alleen hoe anderen het doen? In de hoop dat het sneller kan. Lijkt me niet zijn fout te noemen dat er vervolgens allemaal mensen gaan vertellen over wat ze doen om hun flesjes te herkennen, de vraag was hoe we onze etiketten plakken

Edwin brouwt


Ik laat dus stickers maken in kleur, want heb zelf geen kleurenprinter. Een print de zwart/wit sticker op stickervellen die over  het logo heen geplakt worden.





hansHalberstadt

Citaat van: Mark GA op 24-08-2018  13:27 uJa misschien wel. Alleen ben ik 0% handig dus de zelfbouw devices die ik op YouTube vond gaan het niet worden voor mij.
Maar ook vroeg ik me af of mijn eigen (beschreven) proces wel optimaal was.
Of ik dát slimmer kon doen.
Maar volgens mij lukt dat niet.
Etiketteermachines gebruiken vaak een of ander rollertjes systeem. misschien werkt een verfroller ook wel. Daarmee kun je snel een etiket gelijkmatig insmeren met lijm en dan snel op het flesje plakken. 

CeesM

Ik ontwerp mijn etiketten met Paint Shop Pro. Heeft een basis achtergrond waar ik per brouwsel het type bier, Alc.%, THT datum en een verhaaltje kan veranderen. Deze print ik uit met mijn inkjetprinter op gekleurd A4 papier, 6 etiketten per vel. Voor elk brouwsel een ander kleurtje met een (beetje) bijkleurende kroonkurk. Snij de vellen op een papiersnijder, 7 sneden per vel. De etiketten smeer ik in met een keukensponje gedrengt in houdbare volle melk, en plak ze er recht mogelijk op de fles. Het blijft goed plakken en heb geen uitgevloeide inkt nadat het in de koelkast heeft gestaan.
Even losweken in water en ze zijn er zo weer af. Het insmeren en plakken doe ik in minder dan een minuut per fles.
Het printen en snijden kan ik mooi doen als mijn bier staat te hergisten op fles.

MarinusHolkema

Schoteltje volle melk, etiket drijvend op de melk leggen en plakken. Je kan nog een beetje schuiven. Nat doekje om melk resten weg te vegen.

Ooit bij gebrek aan melk geprobeerd of oploskoffiemelk ook werkt. Niet dus...

arend1989

Ik gebruik koffiemelk, dat leg ik op een schoteltje, labeltje leg ik op het laagje melk, schuif hem naar de zijkant, en plak 'm op de fles. Met keukenrol aandrukken en afvegen, en klaar!

Wildor

Het plakken gaat inderdaad prima met melk of behangplaksel. Bij het aanbrengen kun je nog prima schuiven om het etiket uit te lijnen op de naad van de fles en dan etiket om de fles draaien, nawrijven met een doekje om overtollige melk weg te drukken en klaar.

Met inktjet label uitkijken dat het niet te vochtig wordt, anders vlekt de inkt en is het resultaat minder mooi.

Als je de melk op een schoteltje legt en de schuift het etiket plat over de melk, dan krult de voorste rand iets op, die pak je voorzichtig vast en 'trekt' het etiket langs de rand van het schoteltje om de overtollige melk eraf te halen.

Proces overgenomen uit:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.