Brouwblog: Reinheitsgenot?

Gestart door Wolter, 18-07-2018 08:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ansius

Citaat van: Wolter op 18-07-2018  08:52 uHoe ver gaan jullie als het gaat om toevoegen van andere zaken aan bier buiten water, mout, hop en gist?

Zo ja, wat doe je en hoe ver ga je daarmee?
 
Ik wil zelf ook altijd graag weten wat iemand in het bier heeft gedaan als ik het ga drinken.

Wil jij dat ook of laat jij je graag verrassen?

Met verstand kan er veel, persoonlijk niet zo een voorstander van.

Suikers gebruik ik wel vaak.
Heel soms fruit.
Drank ook wel eens.
Waterbehandeling zeer beperkt.

Zeer verstandige gedachte.

Verrassen is niet het juiste woord.
Vertrouwen in de brouwer is het meer.


Zooms

Citaat van: Haagse Wouter op 21-07-2018  00:21 uWaarom niet? Ik zie geen reden om de Duitse brouwers met zachte hand aan te pakken. Ik betwijfel dat ze onze hulp nodig hebben om het hoofd boven water te houden.
Maar sowieso is iets ouderwets of nationalistisch noemen toch niet zo hard?
Wanneer een deel van de traditie is dat andermans traditie kut is, dan is dat nationalistisch.
Maar zo zit het toch niet in elkaar. Duitsland is een groot land, waarbij bevolkingsdichtheid (op uitzondering van de grote steden met name in het westen) ten opzichte van Nederland laag is. Er bestaat in grote delen van het land gewoon geen buitenland. De regelgeving is dus ook niet nationalistisch ingegeven. De Duitser (generaliserend!) is gewoon extreem behoudend en zeer bureaucratisch. Als er ergens een regel over is dan zal men niet willen dat die veranderd. Je raakt dan al snel kwijt waarom die regel / wet / voorschrift er ook alweer was gekomen.

Daarbij is op het gebied van bier een duidelijke groep wél actief met veranderingen en kijkt wél over de schutting of er wat anders is. Het zal in Duitsland echter lang duren voordat dat mainstream is. Ik kwam laatst een groep mannen tegen die uit flesjes Heineken stonden te lurken... Ze krijgen binnenkort een brouwcursus. Waarom? Zij zijn de 'over-de schutting-kijkers'.

Heuvinger brouwerij

Ik zie dat Duitse Reinheitsgebot meer als een soort leidraad.
Citaat van: seed7 op 18-07-2018  11:19 uHistorisch gezien heeft men van alles in het bier gemikt, niets anders dan nu maar wel met een ander uitgangspunt. Kerstboom tsja, maar b.v. dennentakken of jeneverbestakken als filterbed was niet ongebruikelijk, net als een filterbed van hooi of stro. Allemaal voegen ze smaak toe. Ook is er zowel in Duitsland als Amerika met verse jongen dennetoppen gebrouwen. Het hars heeft net als hop en jeneverbes een licht onsmettende werking.
Dit zijn opzich geen vreemde dingen in bier, echter ik ga ze behalve misschien een keer jeneverbestakken, niet toepassen in mijn bieren.
Citaat van: seed7 op 18-07-2018  11:19 uEieren, kalverhoeven om het bier te klaren etc. Om broodbier te gebruiken om "pastry stouts" te verantwoorden wordt wat lastiger. Glitters in je bier ....?
Bier is naar mijn idee vegetarisch!
Toepassing van vlees, vis en zuivel, doe ik absoluut niet en ik ga dat soort bieren ook niet drinken.
Schuimkraagstabilisatoren en ascorbinezuur hoort ook niet in bier.

Dan is nog het gebruik van mais en derivaten.
Nee, want de kans is groot dat mais een gmo produkt is, genetisch gemodificeerd om roundup te kunnen gebruiken, ie Mosanto mais.
Glucosestroop is ook zo'n ding!
Als de glucosstroop van aardapelzetmeel gemaakt is, aardappels horen op je bord in de jus en niet in bier.
Glucose-fructosestroop wordt gemaakt van mais en bevat in sommige gevallen hoge concentraties kwik, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Glucose-fructosestroop.

Kortom mijn bieren worden gemaakt van:
water, mout, kandijsuiker, hop, melkzuur, gist en kruiden (oranjeschil).

Bier moet een eerlijk produkt zijn!


davyd

De term "eerlijk bier" is een op dit forum beladen term, en het gebruik ervan stoort mij. Omdat er niet echt een objectieve definitie van bestaat, en iedereen er dus een vrije invulling aan kan geven, is het vaak de uitdrukking van eenzijdige morele superioriteit waartegen geen verdediging mogelijk is. Wanneer je isinglass gebruikt maak je geen eerlijk bier. Wanneer je antioxidantia gebruikt maak je geen eerlijk bier. Wanneer je genetisch gemodificeerd graan gebruikt maak je geen eerlijk bier. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman.

RienP

Van mij mag je van alles in je bier gooien zolang je er maar eerlijk over bent. Al vind ik bieren met veel toegevoegde kunstmatige smaakstoffen weinig meer met bier te maken hebben.
Het is ook natuurlijk een cirkel waar we in rond draaien: veel bierliefhebbers zijn steeds op zoek naar wat anders => brouwers proberen steeds wat nieuws te verzinnen en proberen daar in uniek te zijn. Het gaat tenslotte ook om hun boterham. Al denk ik wel dat bieren met aparte toevoegingen leuk zijn voor een bierfestival, maar het in de winkel aanzienlijk minder doen. (uitzonderingen daar gelaten).

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een basis van mout, hop en gist met soms fruit, kruiden of thee. Ooit eens geëxperimenteerd met smaakstoffen.....vond ik geen succes.


Jacques

Leuke blog Wolter. Zelf ben ik geen liefhebber van het Reinheitsgebot. Aan het toevoegen van suikers of melkzuur is niet veel mis. Melkzuur uit een flesje mag niet maar zuurmout wel. Rare jongens die Duitsers...

Ansius

Citaat van: Jacques op 21-07-2018  23:50 uLeuke blog Wolter. Zelf ben ik geen liefhebber van het Reinheitsgebot. Aan het toevoegen van suikers of melkzuur is niet veel mis. Melkzuur uit een flesje mag niet maar zuurmout wel. Rare jongens die Duitsers...
Blijft de vraag hoe ver jij met toevoegingen gaat.


Vrij vertaald vraagt Wolter of men zo maar alles drinkt.
Daar aan zou ik toe willen voegen dat naast ingrediënten  het brouwen zelf zeker zo belangrijk is.
Ik bedoel voornamelijk het juist gebruik van chemicaliën, gebruikte apparatuur en de brouwmethode zelf.


Jacques

Citaat van: Ansius op 22-07-2018  07:54 uBlijft de vraag hoe ver jij met toevoegingen gaat.

Suiker, fruit, ongemoute granen, iers mos, brouwzouten en melkzuur zijn bij mij heel gewoon. En daar is ook niet veel mis mee.

Knobby

Citaat van: davyd op 21-07-2018  11:37 uDe term "eerlijk bier" is een op dit forum beladen term, en het gebruik ervan stoort mij. Omdat er niet echt een objectieve definitie van bestaat, en iedereen er dus een vrije invulling aan kan geven, is het vaak de uitdrukking van eenzijdige morele superioriteit waartegen geen verdediging mogelijk is. Wanneer je isinglass gebruikt maak je geen eerlijk bier. Wanneer je antioxidantia gebruikt maak je geen eerlijk bier. Wanneer je genetisch gemodificeerd graan gebruikt maak je geen eerlijk bier. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman.
Behalve dat eerlijk in deze context een nietszeggend woord is, want ongedefinieerd en hoogst subjectief, klinkt het ook gelijk alsof bier dat niet 'eerlijk' is fout of nog erger is. Er hangt meteen een waardeoordeel en een beschuldiging aan.
Daar komt bij dat veel mensen een hoogst irrationele angst hebben voor 'chemicaliën' die totaal ongefundeerd is, een onderbuik gevoel dat niet gehinderd wordt door enige kennis. Hier is een angstaanjagende revelatie: Alles maar ook echt alles om je heen is chemisch! Je lichaam ziet niet of melkzuur van een melkzuur bacterie komt of uit een flesje, of calciumsulfaat door de brouwer of het waterleidingbedrijf is toegevoegd of uit de grond in het water is opgelost, etc etc. Sterker nog, stoffen van 'niet natuurlijke bron' zijn exact dezelfde stof als die van wel natuurlijke origine, en vaak vele malen puurder!

Dan nog terzijde: Er zijn genoeg redenen om Monsanto te haten en/of te boycotten, ik ben ook zeker geen fan, maar GMO's zijn helemaal niet inherent slecht, en ook niet ongezonder dan de 'gewone' versies. Sterker nog, ik denk dat we in de toekomst niet zonder kunnen. Met verschuivend klimaat, toenemende droogte, toenemende bevolking, schaarser wordende grondstoffen enz, zouden we maar wat blij moeten zijn met gewassen die deze problemen kunnen oplossen of verminderen. Een concreet voorbeeld: gewassen die minder gevoelig zijn voor ziekten of vraat hebben minder of geen bestrijdingsmiddelen nodig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.