Zelf-afmetende bottelmachine met pomp

Gestart door Markiej87, 16-07-2018 21:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Opaslof op 21-03-2021  19:28 uHouden van de techniek [emoji3166]
Wat gemechaniseerd of geautomatiseerd kan worden, moet ook gemechaniseerd of geautomatiseerd worden.
Doch efficiëntie is ook heel belangrijk.
Nog belangrijker is de doorlooptijd, Maw hoe snel krijg ik de gistingflessen weer vol en wanneer kamer gebrouwen worden.
Tegenwoordig zelfs 3x in de week!

Jacques

Citaat van: MaartenM op 21-03-2021  16:11 uVandaag voor het eerst voor bierafvullen gebruikt: met 7.5 sec per fles gaat het super. Geen overmatig schuim, geen geknoei, allemaal even vol. Helemaal tevreden. In de vultijd kan ik precies de vorige fles doppen.




Lijkt mij handig om "een paar extra handen te hebben".
Kun je de vulsnelheid instellen? Dat kan handig zijn in verband met het schuimen van het bier.

MaartenM

Hoi Jaques, ja je kan de vulsnelheid en vultijd instellen, geen volume. Ik heb vooraf op 3 snelheden bepaald wat de vultijd was.

Jacques

Citaat van: MaartenM op 22-03-2021  23:09 uHoi Jaques, ja je kan de vulsnelheid en vultijd instellen, geen volume. Ik heb vooraf op 3 snelheden bepaald wat de vultijd was.

Dat je geen volume kunt instellen verbaast mij een beetje, maar het volume is natuurlijk wel een gevolg van de vulsnelheid en de vultijd. Door de vulsnelheid te verlagen kun je de schuimvorming beperken. Heb je hiermee gespeeld?

MaartenM

Ik heb er vooral met water naar gekeken wat bij verschillende snelheden de juiste vulling oplevert (je kan "programma's" programeren). Op basis van inschatting koos ik voor de snelheid die vulling in 7.5 sec gaf. Dit leverde een minieme hoeveelheid schuim (bleef in de fles). Mogelijk had ik 1 stand sneller kunnen doen, dat denk ik echter niet. Bovendien kon ik zo precies de vorige fles kroonkurken. Voor een bier met meer opgelost CO2 kan de snelheid nog naar beneden. (Uit mijn hoofd ca 2 sec langzamer per snelheidsstand).

Richard3

Jammer dat ze nu weer flink in prijs gestegen zijn.

beermenke

Citaat van: Richard3 op 23-03-2021  18:13 uJammer dat ze nu weer flink in prijs gestegen zijn.
Nee hoor, ze kosten ongeveer hetzelfde doch nu zit er 20 plus verzendkosten bij

hansHalberstadt

Ter info is deze link misschien ook nog wel leuk:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42525.msg640597.html#msg640597
Ook geen verzendkosten als je het zelf maakt.

edensan

Misschien is https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35619.0.html iets?
Echt super simpel zelf te maken (zelfs ik kan het..  :nut:)

Morgen ga ik 50 liter afvullen (kratje of acht) als ik me boos maak ben ik in een uurtje klaar inclusief schoonmaken..
Alles staat inmiddels online vuldop en Arduino software ook.


Heuvinger brouwerij

Citaat van: edensan op 04-04-2021  19:26 uMorgen ga ik 50 liter afvullen (kratje of acht) als ik me boos maak ben ik in een uurtje klaar inclusief schoonmaken.
Klinkt alsof het werk is!
Dat is niet goed!
Neem er gewoon de hele dag voor.
Heel belangrijk!
Drink tijdens het bottelen bier.

edensan

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 04-04-2021  21:54 uKlinkt alsof het werk is!
Dat is niet goed!
Neem er gewoon de hele dag voor.
Heel belangrijk!
Drink tijdens het bottelen bier.

Hahaha dat zou een optie  zijn inderdaad maarja mijn laatste brouwsel was september een jaar geleden en in januari mijn laatste biertje van opgedronken dus.. misschien de volgende brouwronde  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: edensan op 04-04-2021  19:26 uMisschien is https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35619.0.html iets?
Echt super simpel zelf te maken (zelfs ik kan het..  :nut:)

Morgen ga ik 50 liter afvullen (kratje of acht) als ik me boos maak ben ik in een uurtje klaar inclusief schoonmaken..
Alles staat inmiddels online vuldop en Arduino software ook.


Wat voor pompje gebruik je daar? Omdat je op tijd stuurt moet de flow van het pompje immers nauwkeurig zijn anders varieert de vulhoogte. Verder zou ik zelf kiezen voor een dun einde op de slang bv een RVS rietje zodat je het flesje voller kunt maken.

edensan

Citaat van: hansHalberstadt op 05-04-2021  14:14 uWat voor pompje gebruik je daar? Omdat je op tijd stuurt moet de flow van het pompje immers nauwkeurig zijn anders varieert de vulhoogte. Verder zou ik zelf kiezen voor een dun einde op de slang bv een RVS rietje zodat je het flesje voller kunt maken.
Membraampompje zie verderop in de post.. ;)

Ik heb nog een filmpje gemaakt van de antilucht vuldop.


edensan

Hier nog filmpje van zelf geknutselde vulapparaat

hansHalberstadt

Citaat van: edensan op 13-04-2021  16:44 ude antilucht vuldop.
Goed idee die antilucht vuldop. Alleen loopt nu alles langs de wanden via een groot contactoppervlak met veel beweging. Daardoor belucht je nu onnodig via de wanden vrees ik. dus ik zou de constructie nog iets veranderen met een dun pijpje tot vlak boven de bodem. Dan vult het mooi van onder naar boven zonder veel stroming.

edensan

Citaat van: hansHalberstadt op 25-04-2021  21:41 uGoed idee die antilucht vuldop. Alleen loopt nu alles langs de wanden via een groot contactoppervlak met veel beweging. Daardoor belucht je nu onnodig via de wanden vrees ik. dus ik zou de constructie nog iets veranderen met een dun pijpje tot vlak boven de bodem. Dan vult het mooi van onder naar boven zonder veel stroming.
Als je belucht komt er lucht in je jongbier en gaat het schuimen.
Als je naar het filmpje kijkt is het schuim in de kopruimte minimaal.
Dit is mijn gevoel in ieder geval ik heb ook vulpijpjes gehad etc die veroorzaakten vele malen meer schuim.


Rinus

Is het bottelsuiker eerst aan de fles toegevoegd of zit dat opgelost in het jongbier?
Het schijnt namelijk dat als je eerst suiker toevoegt dat je dan ook meer schuim krijgt... dan dat je dat achteraf doet (of oplossen in je bottelvat)
Ik heb de elektronica van deze oplossing inmiddels klaar voor de test, maar moet nog even op het pompje wachten...
De timer werkt in ieder geval (heb nog wel wat aanpassingen aan de software gedaan) komt binnenkort een nieuwe versie lijkt mij zo, als jullie willen kan ik deze (na de test) delen...

edensan

Voordat ik ga bottelen los ik 8 gram suiker per liter jongbier en 16 gram water om in op te lossen dus per liter komt er 24 gram bij (ik gebruik heet water uit de kraan) los daarin op en roer door jongbier (voorzichtig)
Voor mij werkt dit enorm goed (ben al wel aan tekenen met een andere dop die beter afsluit tijdens vullen) en voor meerdere flesdiameters geschikt is
Ik ben heel benieuwd naar aangepaste versie Rinus

Bram86

Ik kwam zojuist deze tegen. Flinke korting vanwege black friday en vanuit Europa verstuurd: https://nl.aliexpress.com/item/1005002865143526.html

edensan

Mooi ding!
Misschien zelfs wat TE uitgebreid..
Ben benieuwd naar je bevindingen

Bram86

Citaat van: edensan op 25-11-2021  15:48 uMooi ding!
Misschien zelfs wat TE uitgebreid..
Ben benieuwd naar je bevindingen

Ik twijfel nog om te bestellen. Wat is er te uitgebreid aan?

Jacques

Citaat van: edensan op 25-11-2021  15:48 uMooi ding!
Misschien zelfs wat TE uitgebreid..
Ben benieuwd naar je bevindingen

Ik heb een vergelijkbare. Het is handig dat je verschillende volumes kunt instellen voor 25, 30 en 33 cl flessen.

Bram86

Citaat van: Jacques op 25-11-2021  17:25 uIk heb een vergelijkbare. Het is handig dat je verschillende volumes kunt instellen voor 25, 30 en 33 cl flessen.

En van wat ik begrijp blijven deze in het geheugen staan toch?

Jacques

Citaat van: Bram86 op 25-11-2021  17:26 uEn van wat ik begrijp blijven deze in het geheugen staan toch?

Ja. Het instellen kost wel de nodige tijd omdat niet erg intuïtief werkt. Maar na wat proberen kom je er wel uit.

Bram86

Ik heb er een besteld. Ben benieuwd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.