Welke goede gist voor fruitbieren

Gestart door jan le mercier, 09-07-2018 11:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jan le mercier

Ik vroeg me af welke gist ik het best kan gebruiken voor mijn fruitbieren, want binnenkort is het weer zo ver. Vroeger gebruikte ik altijd de WB 06, maar ik vroeg me af of de BE 134 ook geschikt is. Die zou goed zijn voor saisonbieren.

Weet iemand dat?

Alvast bedankt, Jan.

jaapz

Wat voor stijl gebruik je als basis voor je bier? Ik zou gewoon de gist gebruiken die bij die stijl hoort. Als je een weizenbasis hebt, kan je Danstar Munich Classic gebruiken. K-97 werkt ook mooi in blonde bieren, maar die heb ik met fruit nog nooit geprobeerd.

jan le mercier

Jaapz,

Als basis gebruikt ik een tarwerbier: 1800 gram tarwe en 3200 gram Maris Otter. Dit op 20 liter bier.

Jan.

Dund

US-05 maar zeker ook K-97 die laatste is een aanrader.

Jacques

Citaat van: jan le mercier op 09-07-2018  11:07 uIk vroeg me af welke gist ik het best kan gebruiken voor mijn fruitbieren, want binnenkort is het weer zo ver. Vroeger gebruikte ik altijd de WB 06, maar ik vroeg me af of de BE 134 ook geschikt is. Die zou goed zijn voor saisonbieren.

Weet iemand dat?

Alvast bedankt, Jan.

Naar mijn idee kun je elke saisongist gebruiken. Alle saisongisten geven veel esters.
Maar je zou ook een neutralere gist kunnen gebruiken zoals de Dantar Nottingham. Echter op een of andere manier ben ik niet zo'n liefhebber van deze gist.

Koen S

Het hangt er allemaal van af welk soort fruitbier je wil: droog en stringent of  meer body en zachter. Een saison is in het eerste geval een goede keuze, anders zou ik kiezen voor een gist voor witbier met een lage vergistingsgraad., bv. De M21 Belgian Wit.

Koen S

Roeselare blend is ook een mooie, maar dan moet je veel geduld hebben: je bier een half tot een heel jaar vergeten en dan pas bottelen.

hobbybob

Deze laatste is er niet echt geschikt voor.

Wat dacht je van kveik? Onder-enten heb je ook alvast citrus.


Het beste bier brouw jezelf


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.