Litermarkering graveren in pan

Gestart door Booz, 02-06-2018 22:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Booz

Mijn brouwpan heeft een inhoud van 15 liter, maar ik kan niet zien hoeveel vloeistof erin zit.

Nu heb ik de beschikking over een elektrisch graveerapparaat (het is een soort lasapparaat, maar dan ienieminie).
Hiermee kan ik prima op rvs schrijven.

Maar dan de hamvraag:
Is dit schadelijk voor het brouwproces of maakt het niet uit omdat er toch gekookt wordt?
Of zijn er nog andere nadelen?

Op de foto een proefstukje op een stofzuigerstang. Links staat het apparaat op standje Mittel en rechts staat ie op Fein.

Heisenberg

Leuk idee! Volgens mij kan dat niet zoveel kwaad hoor.

hansHalberstadt

Kan denk ik prima maar misschien wel handig om je in te lezen mbt passiveren bijvoorbeeld
https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/487/

Jaap W

Je creëert wel allemaal kleine "beschadigingen" aan de binnenkant van je ketel, waar zich dan weer bacteriën kunnen gaan vestigen. Je gaat nog wel koken, maar toch, ik zou zeggen hoe gladder hoe beter.
Het lijkt me wel makkelijk, maar ik zou er zelf niet voor kiezen.
Succes. :biersmile: :proost: :nut:

hansHalberstadt

Zelf gebruik ik een simpele beukenhouten maatstok met maatverdeling daarop.

seed7


dirk

Of gewoon een geëtste RVS rei kopen, heb er zelf één van Helios Preisser, 500 mm lang op amazon voor ca. 12 euro.


Booz

Bedankt voor de reacties.

Het passiveren vind ik nog wel een tikkie spannend.

Dat etsen ziet er niet al te moeilijk uit.
Wel leuk om te proberen. En een mooie marking als resultaat.

Als dat niet lukt ga ik mogelijk toch naar een meetstok.

Deze pan was niet al te duur en ik kan er prima mee aanklooien.
Wat uiteindelijk het beste/mooiste resultaat geeft wil ik toepassen in mijn gamel(len).

Wisdom

Citaat van: seed7 op 03-06-2018  13:02 uEtsen is een andere optie,

Ingo

Etsen is niet zo moeilijk en leuk te doen. Staat inderdaad op het forum via de gegeven link. Dit is het resultaat:

tdp

Netjes Wisdom, ziet er erg goed uit!

Haagse Wouter

Citaat van: Wisdom op 04-06-2018  23:25 uEtsen is niet zo moeilijk en leuk te doen. Staat inderdaad op het forum via de gegeven link. Dit is het resultaat:

Wow die is echt heel mooi.
Hoe heb je dat resultaat gekregen? Is dat een sjabloon wat makkelijk te maken is of heb je gewoon geweldige uitsnijskills?

brouwerwaldonk

Vermits je voldoende moet beluchten vóór het begin van de gisting zal er op het oppervlak een laag schuim staan, waardoor je niet kan aflezen hoever de pan gevuld is. Met mijn systeem kan je altijd correct aflezen hoeveel vloeistof in de pan zit.

Ik leg een min of meer stevige metalen lat op de rand van de pan. In die metalen lat is een gaatje met daaronder een stukje buis gelast met binnendoormeter hetzelfde als het gaatje.

Dan heb ik een filmroldoosje waarin een heel dun en smal metalen latje zit, wat geplooid is als een heel lange L. De onderkant van L zit op de bodem van het doosje met daarboven een blokje isomo en in het deksel is een gaatje zodat het L latje er door steekt en rechtop blijft staan in het doosje.

Op het L latje zet je merkstreepjes per liter of zoiets. Je steekt het filmdoosje doorheen het buisje en de metalen lat die op de rand van de pan ligt en laat het filmdoosje drijven op het wort. Het buisje onder de stevige lat zorgt ervoor dat het doosje rechtop blijft drijven want het zwaartepunt ligt helemaal van boven.

Daar waar het L latje boven de stevige metalen lat uit steekt staan je merktekens en zie perfect hoeveel liter in je pan zit schuim of geen schuim.
Het calibreren van de streepjes doe met correct afgewogen liters water.

Hier zie je zo een filmdoosje, maar het mag ook een ander klein plastiek doosje zijn met een stevig vastzittend deksel wat je na elke brouwbeurt goed kan reinigen en ontsmetten.
   

Jaap W

Ik hang gewoon een blokje hout (uiteraard gereinigd en ontsmet) over de rand van mijn ketel. Het blokje hout heeft een specifieke lengte die overeenkomt met de hoeveelheid vloeistof die ik in de ketel wil hebben. Bovenkant van het blokje gelijk met de bovenkant van de ketel en dan vloeistof erin laten lopen tot de vloeistof de onderkant van het blokje raakt en ik heb precies de hoeveelheid die ik wil hebben in mijn ketel. Blokje eruit en klaar. Simpel, eenvoudig en makkelijk. Als je een goede inhoudstabel van je ketels hebt gemaakt, kun je de blokjes per liter op maakt maken. Ik heb er een voor 32 ltr en 42 ltr., maar kan er binnen een paar minuten een maken voor een andere hoeveelheid. :biersmile: :proost: :nut:

Wisdom

Citaat van: Haagse Wouter op 05-06-2018  09:51 uWow die is echt heel mooi.
Hoe heb je dat resultaat gekregen? Is dat een sjabloon wat makkelijk te maken is of heb je gewoon geweldige uitsnijskills?

Inderdaad sjabloontjes voor de cijfers en gewoon tape voor de streepjes.

Haagse Wouter

Citaat van: Wisdom op 05-06-2018  13:50 uInderdaad sjabloontjes voor de cijfers en gewoon tape voor de streepjes.

Maar dat is een soort van sticker die je kunt kopen? Of is het gewoon printen van cijfers en die handmatig uitsnijden?

Wisdom

Heb sjabloontjes gekocht en met lijm spray (aan 1 kant) op de binnenkant geplakt en daarna geëtst.

Hier wat foto's. Heb geen foto's van het etsen met sjablonen. Heb wel zelf een sjabloon gemaakt voor de dwars streepjes.

En je moet het goed aandrukken want anders word het randje wat rafelig






Jacques

Citaat van: Wisdom op 04-06-2018  23:25 uEtsen is niet zo moeilijk en leuk te doen. Staat inderdaad op het forum via de gegeven link. Dit is het resultaat:


Mooi stukje huisvlijt. Netjes gedaan!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.