BONK 2017 V1 en overall winaar - Kersenweizenbock

Gestart door Adrie, 31-05-2018 11:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Oh oh. Schaam, schaam. Het nieuwe BONK komt er alweer aan en ik heb mijn winnende recept van vorig jaar nog niet geplaatst. Bij deze dan.

Voor dit bier heb ik een recept van een donkere Weizenbock gebrouwen en aan 5 liter 1,7 kg zure kersen (morellen) van mijn eigen boom toegevoegd. Ik had deze kersen eerst ingevroren. Bij de lagering heb ik ze toegevoegd. Eerst laten ontdooien en laten opwarmen naar 20 graden en dan toegevoegd. Hieronder het recept (voor 5 liter).

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWP146b
Naam receptWeizenbock
Brouwdatum24-06-2017
BierstijlWeizen(doppel)bock
Volume25,0
Begin SG1,069 SG
Eind SG1,018 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,0%
Alcoholgehalte6,7 vol.%
Berekende kleur (Morey)48 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)16 IBU
Brouwzaalrendement71,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
4,70 lWater uit Zutphen
0,70 gCaCl2
0,60 mlMelkzuur
4,83 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
53 mg/l2 mg/l27 mg/l73 mg/l48 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,69 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC20,2 %
0,52 kgVienna moutWeyermann7 EBC15,3 %
0,19 kgTarwemout. donkerWeyermann17 EBC5,5 %
0,13 kgAroma 50Dingemans50 EBC3,9 %
0,13 kgcaramel tarwemoutWeyermann120 EBC3,9 %
0,04 kgBlackSwaen Chocolate WheatDe Swaen900 EBC1,1 %
1,70 kgKers (zuur: kriek. morel)Groentenboer0 EBC50,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.2,8 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.2,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
3,4 gMagnumbellen10,2%60 min.16,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
3,0 l starterWeihenstephan Weizen (3068)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting17,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,4 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,4 °C
Eind SG hoofdvergisting1,019 SG
Schijnbare vergistingsgraad73,2%
Start nagisting05-07-2017
Temp. nagisting20,0 °C
Start lagering07-07-2017
Temp. lagering10,0 °C

Dit heb ik erover genoteerd:

Na  hergisting op fles en een paar weken rijpen is dit bier voortreffelijk. Net vloeibare Schwartzwalder Kirshtaart. Mooie kersensmaak met amandel van de pitten, nog iets banaan merkbaar, chocoladeachtig in de achtergrond. Zeer complex van smaak. Licht zuur en zoet. Hmmm. Jammer dat ik maar 5 liter heb.

1e prijs vrije klasse bij BONK 2017 én winnaar BONK met 92 punten!

Wolter

Mooi recept Adrie. Alsnog gefeliciteerd!
Dank voor het delen.

Puck

CiteerNet vloeibare Schwartzwalder Kirshtaart.

Nog gefeliciteerd! En dit recept moet ik gewoon brouwen. Ben gek op Schwartzwalder Kirshtaart. Helemaal super, bedankt voor het delen!

Dund

Ik ben wel benieuwd of je de kersen eerst gewassen hebt of niet. Ik heb al redelijk vaak kersenbier gemaakt maar het ene wordt lekker zuur en de andere niet. Ik vermoed dat het komt omdat ik de kersen te goed heb gewassen. Waardoor wilde giststammen weg zijn.

Koen S

Citaat van: Dund op 31-05-2018  20:00 uIk ben wel benieuwd of je de kersen eerst gewassen hebt of niet. Ik heb al redelijk vaak kersenbier gemaakt maar het ene wordt lekker zuur en de andere niet. Ik vermoed dat het komt omdat ik de kersen te goed heb gewassen. Waardoor wilde giststammen weg zijn.
Het gaat hier niet om kersen maar krieken. Die zijn zuur en je bier dus ook, of je de krieken wast of niet. Ik raad wel aan ze even te wassen in een oplossing met sulfiet en citroenzuur, kwestie van schimmels of bacteriën te doden en je bier niet te infecteren.

Adrie

Citaat van: Dund op 31-05-2018  20:00 uIk ben wel benieuwd of je de kersen eerst gewassen hebt of niet. Ik heb al redelijk vaak kersenbier gemaakt maar het ene wordt lekker zuur en de andere niet. Ik vermoed dat het komt omdat ik de kersen te goed heb gewassen. Waardoor wilde giststammen weg zijn.

Ik heb ze niet gewassen of gedesinfecteerd. Wel ingevroren, dat doodt ook al veel af. Bovendien gaan de kersen er pas bij als het bier al zo'n 6% alcohol heeft, dus dat doodt de rest af. Het zuur komt uit de kersen, want die waren behoorlijk zuur. Maar ze geven wel de mooiste kersensmaak, veel intenser dan zoete kersen.

tieskewieske

Citaat van: Adrie op 31-05-2018  11:15 uOh oh. Schaam, schaam. Het nieuwe BONK komt er alweer aan en ik heb mijn winnende recept van vorig jaar nog niet geplaatst. Bij deze dan.

Voor dit bier heb ik een recept van een donkere Weizenbock gebrouwen en aan 5 liter 1,7 kg zure kersen (morellen) van mijn eigen boom toegevoegd. Ik had deze kersen eerst ingevroren. Bij de lagering heb ik ze toegevoegd. Eerst laten ontdooien en laten opwarmen naar 20 graden en dan toegevoegd. Hieronder het recept (voor 5 liter).
...
Dit heb ik erover genoteerd:

Na  hergisting op fles en een paar weken rijpen is dit bier voortreffelijk. Net vloeibare Schwartzwalder Kirshtaart. Mooie kersensmaak met amandel van de pitten, nog iets banaan merkbaar, chocoladeachtig in de achtergrond. Zeer complex van smaak. Licht zuur en zoet. Hmmm. Jammer dat ik maar 5 liter heb.

1e prijs vrije klasse bij BONK 2017 én winnaar BONK met 92 punten!


Beste Adrie,
Hoe lang duurde het lageren met de kersen? Zorgen de kersen niet voor meer suikers (die niet omgezet worden bij de lageringstemperatuur?) die zorgen voor bierbommen?
Mvg, Matthijs

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.