Huurbrouwerij

Gestart door Abrink88, 26-05-2018 11:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RienP

Citaat van: Ronald_ op 20-06-2018  07:55 uZijn opmerkingen over bierstijlen ben ik niet met hem eens - brouw dan in je eigen brouwerij wat jij vet vindt, niet wat de consument om de hoek wil. 

Daar sluit ik me volledig bij aan. Brouw altijd bier waar je volledig achterstaat en leuk vind om te brouwen. En of dat nu een RIS is met chillipepers of een "simpel" blond bier dat maakt dan niet uit. 

ciesvandekwis

Ik kreeg trouwens de vraag van een bevriend cafébaas: wat zou de courante prijs zijn van een huurbrouwsel. Pakweg 200 - 500 liter toegankelijk blond bier all in per liter?

Thamerdal

Citaat van: ciesvandekwis op 20-06-2018  11:43 uIk kreeg trouwens de vraag van een bevriend cafébaas: wat zou de courante prijs zijn van een huurbrouwsel. Pakweg 200 - 500 liter toegankelijk blond bier all in per liter?

2,10 EUR tot 15 plato per liter. Ex fles, kroonkurk en etiket, ex levering.
Prijs inclusief accijnzen, exclusief btw.

Zoiets.

Johan_vL

Dat is een zeer goed gedicht Ronald! Is het ook mogelijk om jullie nieuwe brouwerij in Overvecht te bezoeken als hobbybrouwer? Of is het een idee om voor hobbybrouwen.nl leden een dag te organiseren (is dat een idee @Jacques?) ik ben eigenlijk reuze benieuwd en als Utrechter ook een beetje trots op de mooie bieren die jullie produceren :proost:

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 27-06-2018  08:07 uDat is een zeer goed gedicht Ronald! Is het ook mogelijk om jullie nieuwe brouwerij in Overvecht te bezoeken als hobbybrouwer? Of is het een idee om voor hobbybrouwen.nl leden een dag te organiseren (is dat een idee @Jacques?) ik ben eigenlijk reuze benieuwd en als Utrechter ook een beetje trots op de mooie bieren die jullie produceren :proost:

Als Ronald dat goed vindt kan er van alles geregeld worden. Zelf kan ik op dit moment niet iets organiseren. Iets te druk met andere zaken.

Etn82

Citaat van: Johan_vL op 27-06-2018  08:07 uOf is het een idee om voor hobbybrouwen.nl leden een dag te organiseren (is dat een idee @Jacques?)

Citaat van: Jacques op 27-06-2018  17:04 uAls Ronald dat goed vindt kan er van alles geregeld worden. Zelf kan ik op dit moment niet iets organiseren. Iets te druk met andere zaken.

Tevens hebben we vrij onlangs nog een dergelijke dag georganiseerd door dit forum bij Brouwerij Noordt.

Markiej87

Citaat van: Abrink88 op 26-05-2018  11:32 uDesalniettemin: ga ik er toch voor. Met 0 ervaring in verkoop of brouwen op grote schaal.
Het enige dat ik heb is een idee en een droom. En aangezien niemand het eeuwige leven heeft dacht ik: fuck it! Ik ga ervoor. We zien waar het schip strand. Liever geprobeerd en gefaald dan niet geprobeerd en gebaald. In het ergste geval ben je wat geld kwijt. Kom ik wel weer over heen.
Alleen al om deze reden zeg ik, zeker doen. Veel te weinig mensen in deze wereld die gewoon doen wat ze graag willen doen, veel teveel mensen die vasthouden aan zekerheden. Doen dus!

Neetje

Citaat van: Markiej87 op 27-06-2018  23:57 uAlleen al om deze reden zeg ik, zeker doen. Veel te weinig mensen in deze wereld die gewoon doen wat ze graag willen doen, veel teveel mensen die vasthouden aan zekerheden. Doen dus!

Ben het met je eens, maar wel eerst leren zwemmen voor je in het diepe springt.

Hay

Ik zeg niet doen je blijft met een hele berg bier zitten waar geen mens meer op zit te wachten.
Je wilt toch niet zo'n ik vertrek type worden die daarna in de misere zitten omdat ze per se hun droom na moesten jagen.

tdp

Citaat van: Hay op 28-06-2018  19:56 uIk zeg niet doen je blijft met een hele berg bier zitten waar geen mens meer op zit te wachten.
Je wilt toch niet zo'n ik vertrek type worden die daarna in de misere zitten omdat ze per se hun droom na moesten jagen.

En toch...
Beter spijt van de dingen die je gedaan hebt, dan van de dingen die je hebt gelaten.

Johan_vL

Er zijn altijd meningen en mensen die ambitie in de weg zitten of afraden, over datgene wat je voor ogen hebt. Je weet alleen of het een succes wordt als je het gaat doen!
Zo goed mogelijk voorbereiden is wel belangrijk en ik heb best wel een paar goede tips voorbij zien komen hier.
Je zou eerst zelf een kleine batch kunnen brouwen van 50 Ltr of zo en dan in de dichtsbijzijnde bierwinkel je partijtje verkopen, je zal de marktbehoefte keren kennen, voordat je een bak centjes verbrand.

bierinjisp

Citaat van: Johan_vL op 29-06-2018  13:44 uZo goed mogelijk voorbereiden is wel belangrijk en ik heb best wel een paar goede tips voorbij zien komen hier.
Je zou eerst zelf een kleine batch kunnen brouwen van 50 Ltr of zo en dan in de dichtsbijzijnde bierwinkel je partijtje verkopen, je zal de marktbehoefte keren kennen, voordat je een bak centjes verbrand.

En dit is dan weer een slechte tip ivm accijns HACCP etc. etc.
want ook met de intentie om commercieel te gaan mag je nog steeds geen bier verkopen

Erick

En u rijdt zeker ook nooit te hard?

Wolter

Citaat van: Erick op 29-06-2018  15:38 uEn u rijdt zeker ook nooit te hard?

Dan krijg je een boete. Denk alleen dat een overtreding van die accijnswetgeving een iets grotere boete zal opleveren dan voor te hard rijden.
Daarnaast ben ik benieuwd of je daarna als commerciële (huur) brouwer niet extra in de gaten gehouden zal worden na zo'n vergrijp.
Verder ook niet echt aardig naar de con collegas die wel netjes hun accijns afdragen.

RienP

Citaat van: Wolter op 29-06-2018  15:43 uDaarnaast ben ik benieuwd of je daarna als commerciële (huur) brouwer niet extra in de gaten gehouden zal worden na zo'n vergrijp.

Jazeker. Zelfs al bij het niet goed op orde hebben van je administratie wordt er al fors extra gecontroleerd of je het e.e.a. (structureel) verbetert.

jaapz

Citaat van: Erick op 29-06-2018  15:38 uEn u rijdt zeker ook nooit te hard?

Als ik de accijnswet er even bijpak (waar ik niet veel van snap) wordt er wel heel veel gestrooid met gevangenisstraffen van maximaal 4 jaar en geldboetes van de derde tot de vijfde categorie (€ 8.200 tot € 82.000), of (als dat meer is) het bedrag aan niet-betaalde accijnzen.

Als het om belastingontwijking en andere geldzaken gaat moet je niet verwachten dat de overheid je met zachte hand gaat behandelen

Voor de mensen die er wel verstand van hebben: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005251/2018-04-01

Anekdotisch weet ik een verhaal van iemand hier uit de buurt die zelf drank stookte en die (zonder accijns te betalen) een aantal jaar doorverkocht aan een lokale cafehouder. Toen die stoker dood was is de belastingdienst er achter gekomen en zijn ze dus achter de familie aangegegaan om de missende accijnzen toch nog ergens vandaan te halen. Aldus de lokale legende

SanderH

Citaat van: Wolter op 29-06-2018  15:43 uDan krijg je een boete. Denk alleen dat een overtreding van die accijnswetgeving een iets grotere boete zal opleveren dan voor te hard rijden.
Daarnaast ben ik benieuwd of je daarna als commerciële (huur) brouwer niet extra in de gaten gehouden zal worden na zo'n vergrijp.
Verder ook niet echt aardig naar de con collegas die wel netjes hun accijns afdragen.

Ik rij structureel te hard op de snelweg, binnen de bebouwde kom nooit. Het vergelijk gaat niet op in vergelijking van een verkeersovertreding of het afdragen van accijns.

Accijns, btw, belastingen etc. zijn gewoon de wet in Nederland, dat is maximum snelheid ook en als je je daar aan houdt is er niets aan de hand. Het verschil zit hem in dat een snelheidsovertreding als verkapt belasting maatregel wordt gebruikt en de andere het gewoon zo zijn.

Als je iemand niet te hard wil laten rijden moet je ze niet afstraffen als ze het eens doen, maar belonen als ze het nooit doen. Positief gedrag kun je alleen verkrijgen door juist dat te belonen. Negatief gedrag afstraffen is niet voldoende effectief. Een hond leer je niets door heem/haar te straffen, mijns inziens kinderen ook niet, maar dat is een andere discussie. Het geven van een boete als je te hard rijdt en zeggen dat het voor de verkeersveiligheid is, is gewoon onzin. Veiligheid moet je zelf zien. 140 rijden op een lege snelweg is niet per definitie onveilig, maar als je er maar 80 mag wel strafbaar.

Verplaats het naar kletsen of waar dan ook, ben niet zo gevoelig. (was geen uitlokking tot!)

Zelf ben ik bezig met het opzetten van een kleine brouwerij in mijn woonplaats. Dat heeft de nodige "voeten in de aarde". Maar met inmiddels zo een 18,5 miljoen mensen in een relatief klein land is daar niet aan te ontkomen. Accijns, btw, omzetbelasting, vergunningen, etc., je noemt het maar, het hoort erbij en als je het niet doet kun je soms een waarschuwing krijgen, als je het niet te bont maakt. Net als een verkeersboete voor te hard rijden pleeg je een misdrijf, maar willens en wetens de belasting ontduiken is wel wat anders dan 140 rijden waar je 130 mag. (En dat gaat ook discussie opleveren  ;) )

Als laatste, als iedereen die commercieel bier wil verkopen, zelf geproduceerd, laten produceren of een combi ervan, zich gewoon netjes aan de regels houden dan blijft de hobby ook in het leven gehouden  en zal de regering niets willen veranderen. Als iedereen de regels aan zijn laars gaat lappen, het meer gaat kosten dan het aan boetes oplevert voor de staat, dan kan onze fijne regering zomaar eens besluiten om thuis gebrouwen bier toch maar eens te gaan belasten of niet meer toe te staan. Als nu nog hobbymatig brouwer en hopelijk snel deeltijd beroepsmatig zit ik daar niet op te wachten.

Dit was mijn "plasje". Hoop dat die niet te veel spetterde.

Johan_vL

Naja voor 1 Ltr, 100 Ltr. of 1000 hLtr. als het om 1 partij gaat is de moeite hetzelfde om accijnzen te betalen. Wellicht is de opbrengst misschien klein in EURO ten opzichte van de inspanning bij een kleine partij.
Toch als je de markt wilt verkennen op je produkt, lijkt het mij de moeite waard. Met nadruk op moeite, want je lijdt dan geen onnodige geldelijke verliezen alleen wat inspanning.

Of die inspanning dan klein of groot is hangt gewoon af van hoe je ertegenaan kijkt en hoe graag je iets wilt bereiken  :brouwen:

Jacques

Citaat van: SanderH op 29-06-2018  16:22 uIk rij structureel te hard op de snelweg, binnen de bebouwde kom nooit.

Moet je op bepaalde wegen niet doen. Dat is gegarandeerd boete moeten betalen.
Aan de controle op verkeerssnelheid zit weldegelijk een element van verkeersveiligheid, ook op de snelweg. Het is een stuk veiliger als de verschillen qua snelheid niet al te groot is. Daarnaast zit er een milieuaspect aan. Controle op maximale snelheid is zo gek niet meer, hoewel het mij wel de nodige boetes heeft opgeleverd...

Geen accijns betalen op goederen waarop accijns wordt geheven is puur belastingontduiking. Dat wordt streng bestraft.

hansHalberstadt

Citaat van: SanderH op 29-06-2018  16:22 u...dan kan onze fijne regering zomaar eens besluiten om thuis gebrouwen bier toch maar eens te gaan belasten of niet meer toe te staan.
Voordeel is dat er misschien wel 50000 hobbybrouwers zijn. Dat gaan controleren en regelen lijkt me nogal een uitdaging, net zoals het ook een uitdaging voor de politie lijkt te zijn om de kleine criminaliteit te beheersen. 

Mark GA

Er zit wel een verschil in tussen kleine criminaliteit bestrijden (beheersen?) en gratis geld innen bij hobbybrouwers die een keer een kratje aan een café onder de toonbank verkopen. Die laatste groep is weliswaar tegenwettelijk bezig maar om het nu crimineel te noemen? Het levert in ieder geval meer op dan brandje blussen. Waarom denk je dat die eenstrepers zo graag met een lasergun in de bosjes staan? Halen ze hun quotum mee. Ga je drie kilometer te hard? Bam! Bekeuring. Met het opsporen van een inbreker die lachend het politiebureau weer uitloopt na een uurtje schiet niemand wat op, dat is alleen maar extra papierwerk voor ze.

seed7

... en voor je het weet zit je als gevolg van een politieke reflex hier met de zelfde situatie als in Duitsland, 200l vrij brouwen en over de rest accijns afdragen met jaarlijkse aangiften en vooraanslagen. Ze mogen het dan nog steeds niet verkopen omdat er meer is dan accijns.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: Mark GA op 30-06-2018  08:05 uEr zit wel een verschil in tussen kleine criminaliteit bestrijden (beheersen?) en gratis geld innen bij hobbybrouwers die een keer een kratje aan een café onder de toonbank verkopen. Die laatste groep is weliswaar tegenwettelijk bezig maar om het nu crimineel te noemen? Het levert in ieder geval meer op dan brandje blussen. Waarom denk je dat die eenstrepers zo graag met een lasergun in de bosjes staan? Halen ze hun quotum mee. Ga je drie kilometer te hard? Bam! Bekeuring. Met het opsporen van een inbreker die lachend het politiebureau weer uitloopt na een uurtje schiet niemand wat op, dat is alleen maar extra papierwerk voor ze.
De politie lijkt voorzichtig gezegd vooral gevoelig voor zaken die hen geld opleveren. Een mooi voorbeeld daarvan is een collega van mij wiens vrouw een kledingzaak heeft. Er wordt kleding gestolen, er zijn camerabeelden, aangifte, zelf een naam en huisadres van de dader en nog wordt de dader niet gearresteerd en krijgt de eigenaar zijn schadevergoeding dus niet. Zou denk ik anders zijn als de dader  de kosten moet betalen die de politie voor het behandelen van dit geval maakt. Dan levert het de politie meer op dan men moet investeren. Dat probleem los je volgens mij alleen maar op door de wetgeving te veranderen waardoor daders de schade moeten betalen en gemaakte kosten, desnoods ervoor werken. Is ook een stuk eerlijker naar de belastingbetaler. 

Kortom het mag beide niet (kleine criminaliteit en accijnse ontduiken) maar mbt handhaving kijkt men voorals of de geinvesteerde moeite meer oplevert dan de geinvesteerde tijd. Dus ga zelf maar na in geval van dat kratje bier. Soms werkt het tegen je en soms mee.   

Jacques

We raken zo zoetjes aan van een politie in een politieke discussie.

Ter herinnering: graag geen politiek op dit forum!

Abrink88

Dit zijn goede tips Ronald! Bedankt daarvoor. De reden dat ik de graag hier neer gelegd heb is eigenlijk omdat hier veel mensen zijn die het geprobeerd hebben. Sommigen met succes, sommigen zonder succes. Ik ben benieuwd naar hun ervaringen maar vooral de bottlenecks in dit proces.
En door het plaatsen van dit bericht ben ik heel wat wijzer geworden. Maar je hebt gelijk, je moet de vragen stellen bij de afnemers. En dit heb ik ook gedaan de laatste tijd. En ik moet zeggen, de conclusie is verrassend. Mijn idee over de markt klopte van geen kant. Ik ben altijd uitgegaan van mensen die bier drinken (speciaal bier) net als de rest van de mensen op dit forum. Bij elke slok ontleden wij het bier, wat ruik ik, wat zie ik, hoe is de schuimkraag, mondgevoel,  klopt de kleur, wat voor ingredienten etc. Maar wat blijkt: niet iedereen doet dit ;)
Er zijn tegenwoordig heel veel brouwerijen huur of niet, die goede bieren brouwen en verkopen. Maar mijn conclusie is dat het brouwen van goed bier 40% van dit proces beslaat. De overige 60% zit hem in de marketing. Hoe bied je het aan. Hoe is je etiket. Wat voor imago wil je uitstralen.
Dit zijn allemaal dingen die ik nu aan het uitzoeken ben.

Ik heb wel nog een vraag over de brouwerij, ik hoop dat iemand daarop lan antwoorden:
Ik ga volgende week op bezoek bij een brouwerij waarvan ik denk dat ze mijn bier moeten brouwen.
Ik heb daar een afspraak en ik vind het lastig om de juiste vragen te bedenken.
Wat zijn de belangrijke punten bij het uitzoeken van een geschikte brouwerij?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.