Blikbrouwen: temp lang te hoog kan ik dit nog redden?

Gestart door Snotje, 25-05-2018 00:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snotje

Ik heb 28 uur geleden een blik met tarwebier van Brewferm geprepareerd. Deze zit nu in een gistemmer. Na het afsluiten van het vergistingsvat heb ik 20 uur gewacht maar er gebeurde niets. De temp was te hoog... ongeveer 25 a 26 graden. Dit ben ik na 20 uur gaan koelen met natte handdoek eromheen en ijsklontjes. De temp is nu 23 graden.... is dit nog te redden? Kan dit gist nog wat gaan doen?

Ik ga nog een vergistingskast maken die temp gestuurd is maar dit was.mijn eerste probeersel. Alles was schoon en steriel gemaakt.

foz

De temperaturen die je noemt zullen in ieder geval de gist niet doden. Zo te lezen gewoon een langzame starter. Nog even wat geduld hebben.

Wolter

Geduld is een belangrijk aspect van het brouwen. Die temperatuur is niet optimaal maar nog geen reden dat er nu geen activiteit is. De gist vind deze temperatuur niet vervelend namelijk. Het bier wordt er in de meeste gevallen alleen niet beter van.
Er kan dus een andere reden zijn dat er geen activiteit is.
Ga een paar zaken goed na :
- gist toegevoegd? En op welke temperatuur?
- kijk in het gistvat of je tekenen van activiteit ziet. (schuim, belletjes, vergisting aroma)
- is het gistvat goed afgesloten? Je zal de eerste niet zijn met een lek in het vat.

Snotje

Zover ik kan beoordelen is het vat goed afgesloten. Als ik op de deksel druk gaat het water omhoog in de waterslot en zolang ik druk op de deksel uitoefen blijft het water hoog staan in het slot. Dus de lucht ontsnapt niet.

Ik heb de gist er met lauw water er in gedaan. Net even de deksel eraf gehaald er is een hoop witte schuim met bruine vlekken maar ik zie het niet echt bewegen en borrelen. Is mijn bier misschien geïnfecteerd? Het ruikt verder wel goed...

Heisenberg

Citaat van: Snotje op 25-05-2018  08:25 uZover ik kan beoordelen is het vat goed afgesloten. Als ik op de deksel druk gaat het water omhoog in de waterslot en zolang ik druk op de deksel uitoefen blijft het water hoog staan in het slot. Dus de lucht ontsnapt niet.

Ik heb de gist er met lauw water er in gedaan. Net even de deksel eraf gehaald er is een hoop witte schuim met bruine vlekken maar ik zie het niet echt bewegen en borrelen. Is mijn bier misschien geïnfecteerd? Het ruikt verder wel goed...

Geduld hebben. Gewoon laten staan. Komt goed! En het deksel er beter niet meer afhalen de eerste dagen.

Easywoods

Citaat van: Snotje op 25-05-2018  08:25 uNet even de deksel eraf gehaald er is een hoop witte schuim met bruine vlekken maar ik zie het niet echt bewegen en borrelen.

Dat klink als een normale vergisting, blijkbaar is je gistingsvat toch niet dicht genoeg om je waterslot in beweging te krijgen  ;)

Eelke

Citaat van: Snotje op 25-05-2018  08:25 uZover ik kan beoordelen is het vat goed afgesloten. Als ik op de deksel druk gaat het water omhoog in de waterslot en zolang ik druk op de deksel uitoefen blijft het water hoog staan in het slot. Dus de lucht ontsnapt niet.

Ik heb de gist er met lauw water er in gedaan. Net even de deksel eraf gehaald er is een hoop witte schuim met bruine vlekken maar ik zie het niet echt bewegen en borrelen. Is mijn bier misschien geïnfecteerd? Het ruikt verder wel goed...

Maar wat is lauw? Heb je de temperatuur gemeten?

Brouwerke94

Als je een sg meter hebt of een brixmeter een keer checken of de suikers vergist worden. Ik heb ook regelmatig last van een lekkende emmer, waadoor het lijkt of er niks gebeurd. Mijn sg zakt wel, dus er is een actieve vergisting.

ciesvandekwis

Er zeker een anderhalve week NIET naar kijken. Kijken is enorm slecht voor de schuimkraag. Bezorgd kijken bezorgt je bier met gratis hoofdpijn.
Na die bijna twee weken de hele meuk nog eens 2 weken koel zetten, en je bent er bijna.

Snotje

Ik had de temp niet gemeten van het water wat ik vermengde met de gist voordat ik het in de emmer heb gegooid, ik had geen goede thermometer dat staat op de lijst ...check!

ok ik laat het ff dichtzitten 10 dagen en daarna kijk ik wel verder!

brouwerwaldonk

Wat ook kan is dat uw gist overdatum is of te warm is bewaard geweest. Kijk eens op het zakje "te gebruiken tot". 

Eelke


Jacques

Citaat van: Snotje op 25-05-2018  08:25 uNet even de deksel eraf gehaald er is een hoop witte schuim met bruine vlekken maar ik zie het niet echt bewegen en borrelen. Is mijn bier misschien geïnfecteerd? Het ruikt verder wel goed...

Je gistvat is duidelijk niet luchtdicht. Heel wat hobbybrouwers hebben dit meegemaakt. Je hoeft maar een heel klein lekje te hebben waardoor het waterslot niet meer werkt.
Dat het niveau in je waterslot wat beweegt als je deksel naar beneden drukt komt doordat dat het lekje niet zo heel groot is.

Het beste is morgen het bier over te hevelen naar een mandfles met een stop en waterslot. Op die manier kun je oxidatie van je bier voorkomen. Let op de hoge vergistingstemperatuur is mijn inschatting dat de hoofdgisting voorbij is.

Heisenberg

Je had toch 2 emmers? De tweede emmer goed testen of ie dicht is en het geheel overhevelen naar de tweede emmer. Of draai eens wat plakband rond je waterslot  daar waar je hem in het gat van de deksel duwt.

Succes!

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 26-05-2018  22:04 uJe had toch 2 emmers? De tweede emmer goed testen of ie dicht is en het geheel overhevelen naar de tweede emmer. Of draai eens wat plakband rond je waterslot  daar waar je hem in het gat van de deksel duwt.

Succes!

Beter is het een mandfles te gebruiken met een rubberen stop en waterslot. Dan weet je zeker dat er geen zuurstof bij kan.

Heisenberg

Citaat van: Jacques op 26-05-2018  22:53 uBeter is het een mandfles te gebruiken met een rubberen stop en waterslot. Dan weet je zeker dat er geen zuurstof bij kan.
Ja klopt Jacques maar die heeft ie niet.

Heisenberg

Ik denk dat 90 procent van ons is begonnen met die emmers. Ik gebruik ze nu nog steeds, zonder problemen. Heb inmiddels een emmer met een schroefdeksel en een fermentasaurus aangeschaft. Maar ben wel ruim een half jaar verder. Zo´n mandfles is super maar worden niet verzonden. Voor mij geen probleem, ik woon vijf minuutjes van de Brouwstore.

Heisenberg

@Snotje

Heb je een update hoe het er nu voorstaat? Zet eens een zaklamp op het deksel (naar beden gericht) en plaats eens een foto!

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 27-05-2018  10:10 uJa klopt Jacques maar die heeft ie niet.

Misschien een reden om die eentje aan te schaffen...


Het alternatief is een jerrycan van voedselveilig plastic. De dop kan vervangen worden door een grote rubberen stop met een gat voor het waterslot. Na de vergisting eerst spoelen en daarna verder schoonmaken met PBW, EnzyBrew of Chemipro Caustic. Als je dat een half uur tot een uur laat inwerken is borstelen niet nodig.

Bij kampeerwinkels kun je geschikte jerrycans kopen. Maar je zou ook kunnen kijken bij de keuken van groot bedrijfsrestaurant een instelling. Daar houden ze regelmatig grote jerrycans over.

Heisenberg

Citaat van: Jacques op 27-05-2018  10:50 uMisschien een reden om die eentje aan te schaffen...


Het alternatief is een jerrycan van voedselveilig plastic. De dop kan vervangen worden door een grote rubberen stop met een gat voor het waterslot. Na de vergisting eerst spoelen en daarna verder schoonmaken met PBW, EnzyBrew of Chemipro Caustic. Als je dat een half uur tot een uur laat inwerken is borstelen niet nodig.

Bij kampeerwinkels kun je geschikte jerrycans kopen. Maar je zou ook kunnen kijken bij de keuken van groot bedrijfsrestaurant een instelling. Daar houden ze regelmatig grote jerrycans over.

Dat is inderdaad ook een optie. Maar laat Snotje eerst maar eens reageren hoe het er nu bij staat.

CeesM

Bij plastic emmers/vaten duurt het vaak 1-2 dagen voor het waterslot gaat pruttelen. Zeker met korrelgist.

Jacques

Citaat van: CeesM op 27-05-2018  17:23 uBij plastic emmers/vaten duurt het vaak 1-2 dagen voor het waterslot gaat pruttelen. Zeker met korrelgist.

Nee. Als er voldoende gist is geënt gaat ook bij een plastic emmer na 6 tot 12 uur het waterslot werken.
Indien dat niet het geval is, is dat een teken dat je vat niet gasdicht is. Je kunt dat eenvoudig controleren door in het vat te kijken. Als er schuim op het jongbier staat is er vergisting en dus ook koolzuurontwikkeling.

BrouwMark

Citaat van: Snotje op 25-05-2018  08:25 uZover ik kan beoordelen is het vat goed afgesloten. Als ik op de deksel druk gaat het water omhoog in de waterslot en zolang ik druk op de deksel uitoefen blijft het water hoog staan in het slot. Dus de lucht ontsnapt niet.

Als het vat straks weer leeg is, probeer eens het volgende: deksel erop, waterslot aansluiten zoals je gewoonlijk doet. Zet dan je mond op het waterslot en blaas het vat flink vol tot je niet meer verder kunt blazen. Waarschijnlijk begint op een gegeven moment de lucht onder het deksel door te gaan. Is dat niet zo, en kun je er een stevige druk op houden, dan heb je een echt luchtdicht vat. Ik vermoed echter dat dat niet het geval is. Let wel op: haal je dan je mond weer van het waterslot, krijg je een flinke storm in je gezicht  :)

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 27-05-2018  23:35 uAls het vat straks weer leeg is, probeer eens het volgende: deksel erop, waterslot aansluiten zoals je gewoonlijk doet. Zet dan je mond op het waterslot en blaas het vat flink vol tot je niet meer verder kunt blazen. Waarschijnlijk begint op een gegeven moment de lucht onder het deksel door te gaan. Is dat niet zo, en kun je er een stevige druk op houden, dan heb je een echt luchtdicht vat. Ik vermoed echter dat dat niet het geval is. Let wel op: haal je dan je mond weer van het waterslot, krijg je een flinke storm in je gezicht  :)

Om te zien dat er inderdaad het vat niet gasdicht is kun je de plekken waar mogelijk een lek zit inspuiten met een Star San oplossing. Aan de schuimvorming kun je zien waar het lek zit als je druk zet op het vat.

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 25-05-2018  23:10 uHet beste is morgen het bier over te hevelen naar een mandfles met een stop en waterslot. Op die manier kun je oxidatie van je bier voorkomen.
Ik zou niet aan een mandfles beginnen maar een goed plastic vergistingsvat kopen zoals die van Speidel. In elk geval iets met een rubber ring. Glas is lastiger en gevaarlijker.
Groet,
Hans

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.