Leuk topic. Er worden verschillende zaken genoemd die hout snijden.
Ik brouw nu zo'n 5 jaar met een Braumeister. Een apparaat dat behoorlijk aan de prijs was. Destijds waren er nog geen alternatieven. Die zijn er nu wel en deze apparaten ontwikkelen zich steeds verder.
Ze hebben hun voor- en nadelen. Voordeel is dat je niet op tijden en temperaturen hoeft te letten. Dat doet het apparaat voor je. Bij een traditionele ketel kun je het makkelijk maken met een timer en een thermometer met een alarm als de temperatuur buiten een ingesteld bereik komt. Het voordeel is dus wat dit betreft niet zo heel groot.
Je hoef niet continu te roeren, maar zo om de 10 à 15 minuten het beslag doorroeren bij een automaat zorgt wel voor een flinke verhoging van het brouwzaalrendement. Bij een traditionele pan kun je met een roerder werken die aangedreven wordt met een ruitenwissermotor. Moet je wel even knutselen.
Het grote verschil zit hem in het filteren. Bij een traditioneel systeem kun je met een hevelfilter zo goed als zuurstofvrij filteren, iets wat met een automaat niet gaat omdat de moutkorf omhoog getrokken wordt en het wort naar beneden klettert. De enige manier om dit op te vangen is een takel gebruiken zodat de korf in kleine stapjes omhooggehaald kan worden. Maar dat betekent een extra investering en een takel is niet het mooiste om tegenaan te kijken. Door de korf langzaam omhoog te takelen kun je ook de spoelsnelheid regelen. Met een hevelfilter voorzien van een krantje kun je de spoelsnelheid veel eenvoudiger regelen.
Niets tegen automaten op zich, maar als je wilt beginnen met brouwen lijkt het me niet de eerste keuze. Met twee grote pannen en een gistingsvat kun je al aan de slag. Brouw minstens 5x en kijk of je het echt leuk vind, dan kun je altijd nog aan de automaat.
Ben ik niet met je eens. Als je gaat rekenen wat twee grote pannen, brander, timer, thermometer, hevelfilter, slangen en dergelijke kosten zit je dicht bij de prijs die een automaat kost...