Lijnzaad

Gestart door Ronnie, 17-05-2018 17:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Er is een nieuw bier op komst uit Wallonië:

Linette Blonde van 5,5 vol%, het is een probeersel van een kleinzoon van een bruine-zeep fabrikant uit de Waalse Enclave Komen (Commines) en Moeskroen, die gemeenten liggen tussen West-Vlaanderen en de Franse grens.

Die kleinzoon is hobbybrouwer en zou een bier gebrouwen hebben met lijnzaad als bijkomend ingrediënt naast de klassieke gerstemout (en de rest...)

Wat ik me afvraag: in lijnzaad zit toch lijnzaadolie? Dat is een vettige grondstof en werkt dan toch schuimnegatief?

Anderzijds is iets dat een zeepgrondstof bevat dan ook schuimopwekkend, of niet?   ::)

Die kleinzoon is nu zich aan het voorbereiden om zelfs het bier op de markt te brengen.

Als het zo ver is zal ie het etiket wel meertalig moeten maken, dat is immers verplicht in ons landje.

Hopelijk zal z'n bier niet naar zeep smaken,
Of zie ne keer dat we kunnen belletjes blazen als we daar een pint van gedronken hebben :ziek: :nut:

Enfin hier alvast een etiket van die kastaar:



TeVeHa

Kleinzoon van een 'bruine - zeep fabrikant' die bier gaat brouwen? ...Da 's gevaarlijk  ;) maar ik heb altijd geweten dat je van lijnzaadolie goed naar de toilet kunt gaan, dat is dus weer meegenomen  ;)

seed7

Olie hoeft niet schuimnegatief te zijn als de gist er iets mee kan. Denk bv aan haverbier, haver bevat ook meer vetten.

Om er 'zeep' van te maken zal niet lukken, daar is de pH van bier te laag voor

Ingo

Jacques

Vorig jaar heb ik een sesamzaadbier gebrouwen. Dat is geen succes geworden. Door het hoge vetgehalte sist het schuim heel snel weg. Het hoge vetgehalte heeft ook voor een snelle oxidatie gezorgd.
Het gebeurd bij mij niet zo snel maar dit bier is recent door de gootsteen gegaan op een aantal flessen na om de ontwikkeling te volgen.
Overigens zat er een groot verschil in smaak tussen de flessen die gebotteld waren met zuurstofabsorberende kroonkurken en gewone kroonkurken. Het bier in de flessen met zuurstofabsorberende kroonkurken was duidelijk minder geoxideerd.

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 17-05-2018  23:02 uOverigens zat er een groot verschil in smaak tussen de flessen die gebotteld waren met zuurstofabsorberende kroonkurken en gewone kroonkurken. Het bier in de flessen met zuurstofabsorberende kroonkurken was duidelijk minder geoxideerd.

Dat vind ik op zich wel vreemd. Had je een slechte hergisting met dit bier? De zuurstof zou door de hergisting toch gauw verdwenen moeten zijn? Hebben de vetzuren uit de sesam voor zo'n versnelde oxidatie gezorgd dan?

Overigens op onderwerp: wat zou de smaak van lijnzaad moeten toevoegen aan een bier? Daar ben ik wel benieuwd naar.

bierinjisp

Citaat van: Ronnie op 17-05-2018  17:36 u
Als het zo ver is zal ie het etiket wel meertalig moeten maken, dat is immers verplicht in ons landje.

Naast de taal dienen er wel meer zaken op het etiket aangepast te worden om aan de verplichtingen te kunnen voldoen om het formeel op de markt te kunnen zetten :)

Serge VL

Citaat van: BrouwMark op 18-05-2018  00:34 uDat vind ik op zich wel vreemd. Had je een slechte hergisting met dit bier? De zuurstof zou door de hergisting toch gauw verdwenen moeten zijn? Hebben de vetzuren uit de sesam voor zo'n versnelde oxidatie gezorgd dan?
De oorzaak moet je zoeken na de vergisting op fles en het natuurlijk effect om de partiële druk verhouding tussen de atmosfeer binnen en buiten het flesje gelijk te krijgen ondanks de verschillende druk. Daar dienen immers deze kroonkurkjes voornamelijk voor.

Ronnie

Citaat van: bierinjisp op 18-05-2018  08:25 uNaast de taal dienen er wel meer zaken op het etiket aangepast te worden om aan de verplichtingen te kunnen voldoen om het formeel op de markt te kunnen zetten :)
Ja inderdaad, de klassieke wettelijke verplichtingen moeten ook op dat etiket natuurlijk.

b.t.w.: Uit BE kreeg ik een mailtje waar ik dat etiket dan vandaan gehaald heb:

- heb dat gisteren gekregen van de schilder die hier in huis bezig is, die heeft tijdje geleden schilderwerken aangenomen voor die grootvader.
die schilder weet dat ik hobbybrouwer ben omdat ie hier bakken heeft zien staan, volle en lege, zo simpel is dat...

Ik heb es gegoogled en op de naam van het bier niets direct op gevonden, wel op de site van de Franstalige amateurbrouwers heb ik iets gevonden over lijnzaad, maar niets dat in verband staat met die brouwer:
https://www.brassageamateur.com/forum/ftopic12305.html

deze tekst:
1/ risques de pb de mousse (cas général des corps gras)
2/ l'huile de lin est TRES sensible à l'oxydation (bourré de doubles et triples liaisons). T'as déjà dû gouter des noix ou de l'huile de noix rance, le lin c'est encore plus sensible, risques d'odeur de peinture ou de mastic (qui dans le temps étaient souvent préparés avec cette huile très siccative).
nb : avec des graines de chanvre ce serait un peu le même pb
perso je ne dis rarement non à des essais et découvertes, mais vaut mieux savoir à quoi on s'expose.
Eviter absolument les phases avec O2 à partir de l'introduction de tes graines.
tiens nous au courant...

vrij vertaald:
Citeer1/ risico op verlies van schuimcapaciteit
2/ lijnolie is uiterst gevoelig voor oxidatie. Als je es een slokje notenolie geproefd hebt krijg je een rinse smaak, wel, bij lijnolie is dat nog veel meer uitgesproken,  met geuren van verf of stopverf (die toendertijd vaak werden bereid met deze zeer drogende olie).
nb: met hennepzaden zou het een beetje hetzelfde zijn
Persoonlijk zeg ik zelden nee tegen testjes en nieuwe experimenten, maar het is beter om te weten waaraan je jezelf blootstelt.
Vermijd absoluut oxidatie-fasen bij het behandelen van je zaden.
laat het ons weten ...

Ronnie

Kleinzoon en Zaakvoerder Henry Vandeputte zit blijkbaar toch niet stil,

Zie z'n website: http://www.lineo.com

Mayonaise, Vinaigrette, Chocopasta... allemaal op basis van lijnolie!

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 18-05-2018  00:34 uDat vind ik op zich wel vreemd. Had je een slechte hergisting met dit bier? De zuurstof zou door de hergisting toch gauw verdwenen moeten zijn? Hebben de vetzuren uit de sesam voor zo'n versnelde oxidatie gezorgd dan?

Ik heb een goede hergisting gehad met dit bier. Al na een paar dagen had dit bier volop koolzuur. Het feit dat gist zuurstof gebruikt wil niet zeggen dat er geen oxidatie kan plaatsvinden door de zuurstof die in de fles aanwezig is. Het oxideren van een bier gaat snel.

Vetzuren zorgen voor oxidatie via Lox-enzymen. Het blijkt dat ook in gistcellen Lox-enzymen aanwezig zijn. Hoe het mechanisme precies in elkaar zit weet ik niet. Maar ik proef een duidelijk verschil tussen beide bieren. Bij het bier met de gewone kroonkurken proef ik meer oxidatiesmaken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.