Advies gevraagd: tegenstroomkoeler maken met pexfit?

Gestart door JamMasterJustin, 07-05-2018 18:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JamMasterJustin

Ik heb een aantal maanden geleden de start gemaakt met het maken van een tegenstroomkoeler op mijn eHerms. Ik ben er alleen niet zo heel be- en gedreven in geweest, waardoor het gros er nog ligt. Nu las ik op internet over pexfit (de kunststof leidingen die voedselveilig zijn). Zou je daarmee ook een tegenstroomkoeler kunnen maken? Geleidt het "snel" genoeg voor de warmtewisseling?

SanderH

Die pex pijp is een multipipe. Bestaande uit een laag PEx, dan een laag aluminium en als laatste een laag PEx. De thermische weerstand van dit soort buizen is te groot, plus dat ze boven de 70 graden te vloeibaar worden. Geen goed optie dus. Koper en RVS zijn echt de toegewezen materialen, koper dan vooral omdat het goed de warmte geleid, RVS omdat het nagenoeg inert is bij onze toepassingen.

SanderH

Als buitenste pijp zou het wel kunnen, maar dan mag deze niet te heet worden. Simpeler is een koperen of RVS pijp met daarom een tuinslang.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.