Tips gevraagd: High gravity citra pale ale

Gestart door Thomas97, 05-05-2018 20:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thomas97

Ik ben gevraagd om 50 L bier te brouwen. Met mijn huidige "brouwinstallatie" kan ik slechts 22 L aan. Daarom wil ik het concept High Gravity Brewing eens gaan uitproberen. Hier heb ik echter totaal geen ervaring mee.
De hoeveelheden heb ik met BrouwVisie uitgerekend. De bedoeling is dat het een lekker fruitig blond biertje wordt waarin Citra goed naar boven komt.
Het water om de wordt mee te verdunnen na het koken, zou ik een dag van tevoren een kwartier lang koken en afgesloten in een gistvat laten afkoelen.
Het spoelwater zou ik in twee keer moeten opwarmen tot 78 graden. Kan het (in de praktijk) kwaad om dit niet een kwartier lang te koken en weer te laten afkoelen?
Gaat het op deze manier lukken, zijn er dingen die ik beter kan aanpassen, of is 50L gewoon veel te hoog gegrepen?


Basis
OmschrijvingWaarde
BierstijlPale Ale (American)
Volume50,0 l
High Gravity SG1,114SG
Begin SG1,048 SG
Eind SG1,009 SG
Alcoholgehalte5,0 vol.%
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)40 IBU
Kooktijd60 min.


Water
Al het water is Eindhovens leidingwater
Maischwater
20L
Spoelwater15L
Water om te verdunnen29L


Vergistbare ingrediënten   
Hoeveelheid
Naam
Mouterij
Kleur
%
10,0 kgPale moutThe Swaen7 EBC87,0 %
1,35 kgKristalsuiker-0 EBC13,0 %


Maischschema
Omschrijving
Temperatuur
Rust tijd
Beta-amylaserust63,0 °C30 min.
Alfa-amylaserust72,0 °C30 min.
Uitmaischen78,0 °C10 min.


Hop   
Hoeveelheid
Naam
Type
% alfazuur
Kooktijd/toevoeging
IBU
20,0 gGalenaPellets9,1%60 min.23 IBU
20,0 gCascadePellets5.6%10 min.5 IBU
20,0 gCascadePellets5.6%5 min.3 IBU
20,0 gCitraPellets12.7%5 min.6 IBU
20,0 gCitraPellets12.7%1 min.1 IBU
60,0 gCitraPellets12.7%Koudhoppen0 IBU


Gist
Hoeveelheid
Naam
Type
34,5 gSafale American (US-05)bovengist




EBC


Thomas97

Nee, dat niet. Dat zou me te veel belastingtechnisch gedoe opleveren.
Het is voor een feestje en zou samen gebrouwen worden. Hij heeft alleen zelf helemaal geen brouwinstallatie dus vroeg aan mij om te helpen.

EBC

Citaat van: Thomas97 op 05-05-2018  20:46 uNee, dat niet. Dat zou me te veel belastingtechnisch gedoe opleveren.
Het is voor een feestje en zou samen gebrouwen worden. Hij heeft alleen zelf helemaal geen brouwinstallatie dus vroeg aan mij om te helpen.
`
Dus toch  ;D

Thomas97

Het ontgaat mij echt wat hieraan verkopen is hoor :P. Hij koopt mout, hop en gist, we verwerken dat bij mij tot bier en hij neemt dat weer mee, zodat hij zijn gasten een heerlijk zelfgebrouwen biertje kan voorschotelen.
Maar... dan moet het dus wel lekker zijn en ik vraag me af of dat op de manier zoals in bovenstaand recept staat beschreven, gaat lukken ;)

breda82

Lijkt me weinig hop voor 50 liter of kijk ik met een ipa bril op.

Jacques

Citaat van: Thomas97 op 05-05-2018  23:02 uHet ontgaat mij echt wat hieraan verkopen is hoor :P. Hij koopt mout, hop en gist, we verwerken dat bij mij tot bier en hij neemt dat weer mee, zodat hij zijn gasten een heerlijk zelfgebrouwen biertje kan voorschotelen.
Maar... dan moet het dus wel lekker zijn en ik vraag me af of dat op de manier zoals in bovenstaand recept staat beschreven, gaat lukken ;)

Zelfgebrouwen bier is belastingtechnisch alleen vrij van accijns wanneer je het zelf of je huisgenoten opdrinkt in het huis waar het gebrouwen is. Daarvan is in dit geval geen sprake...


Ik raad je aan om te koudhoppen. Op die manier kun je een mooie hopsmaak in bier krijgen.
Het probleem met high gravity brouwen is dat je de hopsmaak verdunt.

Fermon

Je gaat dus 10 kilo mout in 20 liter water maischen?!

Esterenbrouw

Los van het feit dat je een ontzettend dikke maischverhouding krijgt, loop je de kans dat
je maischketel te klein is om het water en de mout in te krijgen.

BrouwMark

Op zich denk ik dat het wel gaat, maar er zitten wel wat nadelen aan. Zo maisch je inderdaad erg dik, wat problemen kan geven met verbranden, je rendement en met je omzetting (2x 30 minuten lijkt me te kort). Of de boel in je ketel past is ook de vraag.

Koudhoppen is denk ik wel een goed idee voor een echt fruitige hopsmaak.

Aangezien je nu al met zo veel potten en pannen bezig bent; is het niet handiger om gewoon twee keer (net iets te zwaar) te brouwen, en deze brouwsels lichtjes te verdunnen om aan de 50 liter te komen?

seed7

Ik weet niet hoe je installatie er uit ziet, maar ik zou voor twee brouwsels achter elkaar gaan. Terwijl het eerste kookt kun je het tweede inmaischen. Heeft als bijkomend voordeel als er iets is dat je aan het eerste deel niet bevalt je dat in het tweede deel kunt compenseren.

Bij high gravity zoals je het nu in je recept hebt, vergeet niet dat je efficiency bij hoge SG's terug gaat lopen Als je bij je volume voor koken zit heb je nog lang niet alle suiker uit je mout gespoeld. Door het beperkte (kook)volume kun je niet dieper uitspoelen tenzij je een tweede kookketel hebt.

Ingo

Etn82

Citaat van: seed7 op 06-05-2018  10:49 uIk weet niet hoe je installatie er uit ziet, maar ik zou voor twee brouwsels achter elkaar gaan. Terwijl het eerste kookt kun je het tweede inmaischen. Heeft als bijkomend voordeel als er iets is dat je aan het eerste deel niet bevalt je dat in het tweede deel kunt compenseren.

Bij high gravity zoals je het nu in je recept hebt, vergeet niet dat je efficiency bij hoge SG's terug gaat lopen Als je bij je volume voor koken zit heb je nog lang niet alle suiker uit je mout gespoeld. Door het beperkte (kook)volume kun je niet dieper uitspoelen tenzij je een tweede kookketel hebt.

Je zou ook kunnen overwegen, om één keer te maischen en te spoelen met het volledige volume. Maar je wort in twee keer te koken. Dus eerste de eerste helft van een hoger SG en daarna de tweede helft van een lager SG. Je haalt dan een betere rendement uit je mout en je loopt minder risico dat je uiteindelijke bier dunner wordt doordat je veel water hebt moeten gebruiken.

Bij een licht bier als dit, zou ik persoonlijk nooit suiker gebruiken. Zeker niet als je ook nog High Gravity gaat brouwen. Dit gaat beide ten koste van je body.


seed7

Citaat van: Etn82 op 06-05-2018  10:55 uJe zou ook kunnen overwegen, om één keer te maischen en te spoelen met het volledige volume. Maar je wort in twee keer te koken.

Ja, wel tijdig stoppen met spoelen (SG ~1010) en eventueel met water aanvullen voor het koken.

Ingo

Thomas97

Citaat van: seed7 op 06-05-2018  10:49 uIk weet niet hoe je installatie er uit ziet, maar ik zou voor twee brouwsels achter elkaar gaan. Terwijl het eerste kookt kun je het tweede inmaischen. Heeft als bijkomend voordeel als er iets is dat je aan het eerste deel niet bevalt je dat in het tweede deel kunt compenseren.

Bij high gravity zoals je het nu in je recept hebt, vergeet niet dat je efficiency bij hoge SG's terug gaat lopen Als je bij je volume voor koken zit heb je nog lang niet alle suiker uit je mout gespoeld. Door het beperkte (kook)volume kun je niet dieper uitspoelen tenzij je een tweede kookketel hebt.

Ingo

Hier heb ik zelf nog niet aan gedacht. Gezien het beperkte maisch/kookvolume dat ik heb, klinkt dit wel als een beter idee. Nog wel een vraagje hierover: hoe kan ik de twee batches wort het beste bij elkaar gooien? Is het verstandig om de eerste batch eerst af te koelen of juist zo lang mogelijk op hoge temperatuur te houden?

Citaat van: Etn82 op 06-05-2018  10:55 uBij een licht bier als dit, zou ik persoonlijk nooit suiker gebruiken. Zeker niet als je ook nog High Gravity gaat brouwen. Dit gaat beide ten koste van je body.

Dan zou ik meteen dit probleem niet meer hebben. De toevoeging van suiker was vooral bedoeld om de maisch niet nog dikker te maken, maar dat is natuurlijk eigenlijk de verkeerde manier van redeneren ;)

seed7

Citaat van: Thomas97 op 06-05-2018  11:22 uNog wel een vraagje hierover: hoe kan ik de twee batches wort het beste bij elkaar gooien? Is het verstandig om de eerste batch eerst af te koelen of juist zo lang mogelijk op hoge temperatuur te houden?

Eerste batch afkoelen, in het gistvat en gist er bij, tweede koelen en op de eerste.

Het brouwen van een dubbele batches is iets dat best veel gedaan wordt in kleinere brouwerijen,

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.