Fastferment vergistingsvat

Gestart door Kristof.Anthonis, 31-03-2018 17:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: EBC op 28-09-2019  23:26 uFastFerment brengt toch meerwaarde tov een platbodem vat.

Het grote voordeel van een FastFerment is dat je gist kunt aftappen. Daar heb je de bol niet voor nodig. Een beetje verlies komt de kwaliteit van je bier ten goede...

Biertje1985

Citaat van: EBC op 28-09-2019  23:35 uSuper!

Wanneer de meeste gist in de bol is gezakt zou ik inderdaad de kraan sluiten. Wanneer er nog extra gist zakt, dan draai je de kraan nog eens open om die gist ook in de bol te laten zakken. Op deze manier hou je het contact tussen de gist en het bier beperkt, wat risico op autolysesmaakjes voorkomt. Niks mis met de bol dus. Het is gewoon uitgesteld aftappen. En direct tappen zoals Jacques doet, is ook ok, maar resulteert in meer verlies van bier. Aan jou de keuze.

Nou heb ik de fastferment (en Fermentasautus) ook staan, maar dat dichtdraaien van die kraan doe ik niet, als er toch nog CO2 drukopbouw zou komen door te vroeg dichtzetten of een nagisting/brettje? var.Diastacus ect.ect... dat zou dan wel eens een rotzooi kunnen veroorzaken.

Gistaflaten bij de fastferment gaat trouwens beter als de Fermentasaurus, de fastferment laat de gist makkelijker afvloeien.

Je kan ook gewoon de gist aflaten, bottelen en de laatste slurry opvangen in de bal na het verwijderen van het bier. Dat is makkelijk en kan erg steriel gebeuren.

EBC

Citaat van: Jacques op 29-09-2019  00:04 uHet grote voordeel van een FastFerment is dat je gist kunt aftappen. Daar heb je de bol niet voor nodig. Een beetje verlies komt de kwaliteit van je bier ten goede...

Ik dacht dat het boek bierbrouwen voor dummies alle nivo's van hobbyisten vertegenwoordigde. Met de fastferment blijf je hameren op die bol. Fastferment is ook voor dummies. Die bol is dan super.

EBC

Citaat van: Biertje1985 op 29-09-2019  00:15 uNou heb ik de fastferment (en Fermentasautus) ook staan, maar dat dichtdraaien van die kraan doe ik niet, als er toch nog CO2 drukopbouw zou komen door te vroeg dichtzetten of een nagisting/brettje? var.Diastacus ect.ect... dat zou dan wel eens een rotzooi kunnen veroorzaken.

Dat is waar, elke dag even open en gelijk weer dicht. Opgelost.

SVB

Ik mis vast de logica... maar het contact met je bier waar het hier omgaat is een contact oppervlak van 1 cm of zo he.

hansHalberstadt

Citaat van: Dirtbag op 31-03-2018  22:13 uAltijd werken met teflon tape met de fastferment. Op elk schroefdraad behalve het deksel en de moer moet je teflon tape gebruiken. Let ook op de wikkelrichting van de teflontape op het schroefdraad.  50 % k ans dat je het de verkeerde kant op wikkelt. ;)

Let ook dat je de rubber ring onderaan goed plaatst.

En zorg dat je een aantal rolletjes teflon tape op voorraad hebt. :)

db
Lijkt voor mij vooral op een niet goed uitontwikkeld design. Om het te kunnen gebruiken moet je allerlei pleisters gaan plakken. 

SVB

Ik zie het verschil niet met andere vaten waar je twee afdichtingsrubbers moet gebruiken om een kraan dicht te krijgen. Hier schroef je de kraan direct op het vat (schroefdraad in het vat) en daar doe je teflon tape omheen.  Beide is eenzelfde soort 'pleister'. Zorgen dat iets dicht is.

beermenke

Ik ben uiterst tevreden over mijn fastferment
Ik heb er een andere kraan opgezet. Zo kan ik de kraan gemakkelijk verwijderen en schoonmaken
Het is een kraan met 2 wartels. 1 wartel op de bol en 1 op de conus. De kraan zit er dus los tussen
Alles 1 x goed afgedicht met teflon en luchtdicht getaped. Na gebruik gaan de wartels met bevestiging in oxi pro. Tientallen brouwels en nog nooit infectie.
Brouw ca 20 liter is is dus te overzien

Jacques

Citaat van: EBC op 29-09-2019  00:27 uIk dacht dat het boek bierbrouwen voor dummies alle nivo's van hobbyisten vertegenwoordigde. Met de fastferment blijf je hameren op die bol. Fastferment is ook voor dummies. Die bol is dan super.

Ook voor een dummy heeft de bol geen meerwaarde...

Jacques

Citaat van: SVB op 29-09-2019  08:10 uIk mis vast de logica... maar het contact met je bier waar het hier omgaat is een contactoppervlak van 1 cm of zo he.

De autolyse vindt niet alleen plaats op het scheidingsoppervlak. Door diffusie komen de autolyseproducten uit de bol vrij en verspreiden ze zich door het bier.

Brouwerij Mennekes

Citaat van: beermenke op 29-09-2019  14:44 uIk ben uiterst tevreden over mijn fastferment
Ik heb er een andere kraan opgezet. Zo kan ik de kraan gemakkelijk verwijderen en schoonmaken
Het is een kraan met 2 wartels. 1 wartel op de bol en 1 op de conus. De kraan zit er dus los tussen
Alles 1 x goed afgedicht met teflon en luchtdicht getaped. Na gebruik gaan de wartels met bevestiging in oxi pro. Tientallen brouwels en nog nooit infectie.
Brouw ca 20 liter is is dus te overzien

Heb je een foto of iets? Ik wil een fastferment aanschaffen (met kraan)

Snotje

Citaat van: Jacques op 29-09-2019  15:06 uDe autolyse vindt niet alleen plaats op het scheidingsoppervlak. Door diffusie komen de autolyseproducten uit de bol vrij en verspreiden ze zich door het bier.

Ik denk niet dat dit zo werkt Jacques. Diffusie moet je meer zien als wanneer er in een grote bak, een grote concentratie moleculen op 1 plek zit deze evenredig door de vloeistof of gas worden verspreid. Zoals een inktpatroon in een glas water gooien en na een tijd is het water overal blauw. Maar die opvangbol heeft zo'n klein scheidingsoppervlak dat diffusie wordt tegengehouden. Als er diffusie zou plaats vinden met de inhoud van de bol dan zou de gist na verloop van tijd allemaal verspreid zijn in de tank. En dat is niet zo. Dus op de scheiding van gist met de vloeistof vind misschien wel diffusie plaats maar met de rest van de gist in de bol niet. Die moleculen bewegen zich echt niet zomaar door de tank. Maar de vloeistof boven de bol beweegt wel raakt het gist. Dus de grootte van het scheidingsoppervlak het belangrijkst. We weten ook het diffusiecoëfficiënt niet van de moleculen. Dus het is sowieso de vraag of diffusie een probleem is aangezien we de grootte en de viscositeit van de moleculen niet weten. Levend gist beweegt door de vloeistof maar dat is geen diffusie.

Jacques

Citaat van: Snotje op 30-09-2019  01:14 uIk denk niet dat dit zo werkt Jacques. Diffusie moet je meer zien als wanneer er in een grote bak, een grote concentratie moleculen op 1 plek zit deze evenredig door de vloeistof of gas worden verspreid. Zoals een inktpatroon in een glas water gooien en na een tijd is het water overal blauw. Maar die opvangbol heeft zo'n klein scheidingsoppervlak dat diffusie wordt tegengehouden. Als er diffusie zou plaats vinden met de inhoud van de bol dan zou de gist na verloop van tijd allemaal verspreid zijn in de tank. En dat is niet zo. Dus op de scheiding van gist met de vloeistof vind misschien wel diffusie plaats maar met de rest van de gist in de bol niet. Die moleculen bewegen zich echt niet zomaar door de tank. Maar de vloeistof boven de bol beweegt wel raakt het gist. Dus de grootte van het scheidingsoppervlak het belangrijkst. We weten ook het diffusiecoëfficiënt niet van de moleculen. Dus het is sowieso de vraag of diffusie een probleem is aangezien we de grootte en de viscositeit van de moleculen niet weten. Levend gist beweegt door de vloeistof maar dat is geen diffusie.

Het is niet zo dat de gist in de bol niet meer werkt. Heel wat keren heb ik gezien bij mijn tests dat er koolzuur ontsnapte uit het gistdepot. Dit gebeurt ook met de gist in de bol. Er is beweging en daarmee ook diffusie. Een gistdepot is niet minder statisch dan wel eens gedacht wordt.
In feite maakt het contactoppervlak niet zo veel uit, de autolyseproducten komen toch wel in het bier.

Snotje

@Jacques zoals ik al zei is er natuurlijk beweging van het gist omdat het leeft ook in de depot maar dit noem je geen diffusie. Neemt niet weg dat je  wanneer het mogelijk is je de kraan naar het depot beter dicht kan draaien en tussendoor beter kan aftappen.

SVB

Het feit dat jij, Jacques, de bol niet nuttig vind, maakt de bol niet nutteloos.

Ik vind je erg stellig voor iets wat je nog nooit hebt gebruikt.

TeVeHa

Eerlijk? Ik heb het nut van die bol nooit begrepen, wil je gist aftappen, zet er een emmer onder, toch? Wat doe je als de gist in de bol zit? Je draait 'm los en maakt 'm leeg? Hoe onnozel kan je zijn?

Snotje

Aftappen in een klimaatkast lijkt me met een bol makkelijker te gaan dan met een emmer wat spettert. Dus in dat opzicht snap ik de bol voor de hobbybrouwer die geen waterkoeling op zijn fermenter heeft en dus een koelkast gebruikt. Maar uiteindelijk heb je een bol niet nodig als je dat niet wil, het aftappen kan net zo makkelijk. Alleen met een fastferment kan je niet zien hoeveel gist er is verzameld zoals bij een fermentasaurus. Dus af en toe bolletjes leeggooien lijkt me een kleine moeite.

Jacques

Citaat van: Snotje op 30-09-2019  23:34 u@Jacques zoals ik al zei is er natuurlijk beweging van het gist omdat het leeft ook in de depot maar dit noem je geen diffusie. Neemt niet weg dat je  wanneer het mogelijk is je de kraan naar het depot beter dicht kan draaien en tussendoor beter kan aftappen.

Door het vrijkomen van koolzuurbelletjes worden autolyseproducten mee omhoog genomen, deze verspreiden zich verder door diffusie.
Je kunt de kraan dichtdraaien maar als er nog koolzuur gevormd wordt kun je veel rommel krijgen bij het losdraaien.

CeesM

Citaat van: Snotje op 01-10-2019  19:28 uAlleen met een fastferment kan je niet zien hoeveel gist er is verzameld zoals bij een fermentasaurus. Dus af en toe bolletjes leeggooien lijkt me een kleine moeite.
Ik heb een Fastferment gehad en kon duidelijk zien hoeveel gistdepot er in mijn bol zat. ;)

beermenke

Citaat van: Snotje op 01-10-2019  19:28 u. Alleen met een fastferment kan je niet zien hoeveel gist er is verzameld zoals bij een fermentasaurus. Dus af en toe bolletjes leeggooien lijkt me een kleine moeite.
Nou ik kan best t verschil zien hoor
Meestal zit de bol halfvol met bezinksel en dat kun je best zien

Jacques

Citaat van: SVB op 01-10-2019  17:33 uHet feit dat jij, Jacques, de bol niet nuttig vind, maakt de bol niet nutteloos.

Ik vind je erg stellig voor iets wat je nog nooit hebt gebruikt.

Ik kom tot mijn oordeel doordat ik al jarenlang CCT's in gebruik heb. Je hebt de bol niet nodig. Dat vinden de constructeurs van de professionele CCT's ook niet.

Maar als jij het wel handig vindt mag dat. Kennelijk vinden dat meer hobbybrouwers.
Waar het mij om gaat is dat je ook bewust bent van de nadelen van een dergelijke bol en dat deze een belangrijk voordeel van een CCT (het aflaten van gist) teniet doet.
Als het je te doen is om het oogsten van gist heb je de bol niet nodig. Gist dat aflaat kun je in een gedesinfecteerde pot bewaren in de koelkast.

Snotje

Citaat van: beermenke op 01-10-2019  22:25 uNou ik kan best het verschil zien hoor
Meestal zit de bol halfvol met bezinksel en dat kun je best zien

Ok excuses dat nam ik aan ik ken ze alleen van de plaatjes.

tdp

Citaat van: Jacques op 01-10-2019  22:26 uIk kom tot mijn oordeel doordat ik al jarenlang CCT's in gebruik heb. Je hebt de bol niet nodig. Dat vinden de constructeurs van de professionele CCT's ook niet.

Maar als jij het wel handig vindt mag dat. Kennelijk vinden dat meer hobbybrouwers.
Waar het mij om gaat is dat je ook bewust bent van de nadelen van een dergelijke bol en dat deze een belangrijk voordeel van een CCT (het aflaten van gist) teniet doet.
Als het je te doen is om het oogsten van gist heb je de bol niet nodig. Gist dat aflaat kun je in een gedesinfecteerde pot bewaren in de koelkast.

Om goed bier te brouwen als hobbybrouwer heb je überhaupt geen CCT, brouwautomaat of andere 'bling bling' nodig.
Sowieso hoeven wij niet altijd alles te vergelijken met 'de professionals'; hoe groot wou je de bol maken voor een CCT van 1000(0) liter (+)?

Jacques

Citaat van: tdp op 02-10-2019  08:08 uOm goed bier te brouwen als hobbybrouwer heb je überhaupt geen CCT, brouwautomaat of andere 'bling bling' nodig.

Klopt helemaal, maar goede apparatuur maakt wel dat je het een en ander beter kunt sturen.
Hoever je gaat in je hobby moet ieder voor zich uitmaken, net als de wijze waarop je je spullen gebruikt.

Erwin Warners

Heb hier goeie ervaring mee zo goed dat ik er een tweede heb aangeschaft.
Wanneer je de teflontape goed aanbrengt lekt hij niet, echter moet er wel rekening mee gehouden worden dat wanneer je het kraantje terug draait teflontape wel kan gaan lekken op het schroefdraad. Teflontape mag in princiepe niet terug gedraaid worden. Verder vind ik alles prima sluiten en ook de gistbol is een uitkomst. Geen gedoe met hevelen meer en ook bottelen gaat een stuk eenvoudiger. Het deksel moet je wel goed aandraaien en dat gaat iets minder makkelijk maar al met al een prima ding.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.