Proevers gezocht

Gestart door Stefan013, 17-03-2018 23:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan013

We hebben inmiddels verschillende bieren gebrouwen maar bij ieder bier (m.u.v. een stout) zit naar onze mening een ijzer/metaalsmaak in de afdronk. We letten goed op oxidatie, misschien dat het een andere smaak is hoor.

Behalve de stout die prima was, zijn alle andere bieren gebrouwen met korrelgist.

Wie wil een keer een bier proeven? Berkel-Enschot (gemeente Tilburg).

Underdike

Hoe lang laat je alles vergisten, op wat voor temperaturen (welk schema), en hevelen jullie tijdens de vergisting een keer over nast een schoon vat (na hoeveel dagen) ?

Stefan013

Vergisting op 20 graden, overhevelen na 1 week. Vervolgens nog een week op 20 graden.  Maar bij de laatste hebben we niet overgeheveld, 6 dagen op 20 graden, door het uitvallen van de lamp in de koelkast vervolgens 1 week op 13 graden.

Esterenbrouw

Stefan, als je nou eens gewoon lid gaat worden van De Roerstok in Tilburg, daar vind je iedere
2e vrijdag van de maand zeker 50 brouwers die jouw biertje willen proeven en beoordelen.
En hele goeie ook!

Stefan013

Daar heb ik inderdaad al eens eerder over nagedacht. Maar helaas werk ik bijna iedere vrijdag avond, het schiet niet op om eens in de 2 maanden aanwezig te zijn.

Brouwers

Citaat van: Stefan013 op 18-03-2018  12:23 uDaar heb ik inderdaad al eens eerder over nagedacht. Maar helaas werk ik bijna iedere vrijdag avond, het schiet niet op om eens in de 2 maanden aanwezig te zijn.
Als je op zaterdagavond wel tijd hebt en Eindhoven niet te ver is voor je kan je ook bij het peelsbierbrouwersgilde komen kijken. We komen 1x per 6 weken samen.

Jacques

Citaat van: Stefan013 op 17-03-2018  23:01 uWe hebben inmiddels verschillende bieren gebrouwen maar bij ieder bier (m.u.v. een stout) zit naar onze mening een ijzer/metaalsmaak in de afdronk. We letten goed op oxidatie, misschien dat het een andere smaak is hoor.

Behalve de stout die prima was, zijn alle andere bieren gebrouwen met korrelgist.

Wie wil een keer een bier proeven? Berkel-Enschot (gemeente Tilburg).

Ik wil best een keer je bieren proeven en heb veel ervaring in het herkennen van smaakafwijkingen. Geef daarin ook workshops. Ik woon in Loon op Zand.
En ben ook iedere clubavond bij De Roerstok aanwezig...
Overigens zijn er meer leden die niet in staat zijn om iedere clubavond te bezoeken maar wel heel regelmatig aanwezig zijn.
Via de noord-oost tangent ben je met de auto heel snel bij het clubgebouw dat op het industrieterrein Tilburg-noord staat.

Neetje

Citaat van: Stefan013 op 17-03-2018  23:01 uWe hebben inmiddels verschillende bieren gebrouwen maar bij ieder bier (m.u.v. een stout) zit naar onze mening een ijzer/metaalsmaak in de afdronk. We letten goed op oxidatie, misschien dat het een andere smaak is hoor.


Misschien proef je de gebrande mouten.

Doe de metaalsmaakproef: doop je vinger je bier, strijk ermee over de rug van je hand en ruik aan je hand. Dan ruik je de metaalgeur zeer sterk.

Jacques

Citaat van: Neetje op 19-03-2018  16:43 uMisschien proef je de gebrande mouten.

Ik denk niet aan gebrande mouten gelet op: "bij ieder bier (m.u.v. een stout) zit naar onze mening een ijzer/metaalsmaak in de afdronk".

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.