Caramout schroten?

Gestart door Nomar, 12-03-2018 12:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nomar

Volgende week wil ik een dunkelweizen gaan brouwen. (uiteindelijk wil ik tot iets gaan komen dat op Texels Skuumkoppe lijkt)
Nu heb ik een recept waar een kleine hoeveelheid caramouten gebruikt wordt:
- Cara-amber;
- Cara-aroma;
- Carafa special III.

Ik vraag mij nu af of ik deze nog moet schroten of ongeschroot moet/kan gebruiken?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Haagse Wouter

Jup, gewoon meeschroten.

Maar waarom zit een dikke roost mout in een Skuumkoppe kloon?

jaapz

Citaat van: Haagse Wouter op 12-03-2018  12:25 uJup, gewoon meeschroten.

Maar waarom zit een dikke roost mout in een Skuumkoppe kloon?

Een heel klein beetje zwarte mout kan je gebruiken om de kleur nog wat donkerder te maken
Denk dat het in een dunkelweizen niet per se nodig is als je genoeg donkere caramouten hebt
Er zijn ook IPA brouwers die weinig caramouten willen en dan hun kleur wat donkerder maken door er wat Carafa in te mikken

EBC

Als losse opmerking:

Carafa is geen caramelmout maar een geroosterde mout.

jaapz

Citaat van: EBC op 12-03-2018  12:53 uAls losse opmerking:

Carafa is geen caramelmout maar een geroosterde mout.

Ja die naam heeft Weyermann weer mooi bedacht.

Mark GA


Nomar

Allen bedankt voor de antwoorden,

Ik twijfelde vooral over de carafa omdat die nogal klein en broos is. Maar ik ga gewoon alles schroten.
Het recept dat ik ga brouwen komt uit BrouwHulp en is geen skuumkoppe kloon. Eerst ga ik deze dunkelweizen proberen en daarna een skuumkoppe kloon.
De gebruikte donkere mouten is overigens maar een heel klein deel van de totale moutstort in totaal 5% cara mouten en 1 % carafa.

Bedankt voor het skuumkoppe recept. Wat mij wel opvalt is dat bij de gistsoort 'default' genoemd wordt. Is dit dan een standaard weizengist  (bijv Wyeast weihenstephan 3068?) Of wordt daar iets ander mee bedoeld?

Groeten Ramon

jaapz

Citaat van: Nomar op 12-03-2018  15:50 uBedankt voor het skuumkoppe recept. Wat mij wel opvalt is dat bij de gistsoort 'default' genoemd wordt. Is dit dan een standaard weizengist  (bijv Wyeast weihenstephan 3068?) Of wordt daar iets ander mee bedoeld?

Lijkt er op dat er gewoon geen gistsoort geselecteerd is.
Maar Wyeast Weihenstephan 3068 is een prima keus, droge versie daarvan schijnt Danstar Munich Classic te zijn waar ik zelf ook goed ervaringen mee heb.

Underdike

Citaat van: jaapz op 12-03-2018  16:32 uLijkt er op dat er gewoon geen gistsoort geselecteerd is.
Maar Wyeast Weihenstephan 3068 is een prima keus, droge versie daarvan schijnt Danstar Munich Classic te zijn waar ik zelf ook goed ervaringen mee heb.

Als Weihenstephan 3068 een goede keuze is... dat is hetzelfde als W34/70 droge korrelgist  :degroeten:

Juindorper

Citaat van: Underdike op 12-03-2018  18:44 uAls Weihenstephan 3068 een goede keuze is... dat is hetzelfde als W34/70 droge korrelgist  :degroeten:
*Kuch* W34/70 is geen Weizen maar een lagergist. Is dezelfde als 2124 Bohemian lager.
Stiekem toch wel belangrijk detail.

jaapz

Citaat van: Underdike op 12-03-2018  18:44 uAls Weihenstephan 3068 een goede keuze is... dat is hetzelfde als W34/70 droge korrelgist  :degroeten:

3086 is een weizengist, w34/70 een lagergist dus dat is niet hetzelfde. Danstar Munich Classic is wel een weizengist en schijnt ook dezelfde stam te zijn als 3086. Mijn ervaringen met Munich Classic en 3086 bevestigen ook dat het in ieder geval heel erg gelijkwaardige gisten zijn

Nomar

Citaat van: jaapz op 13-03-2018  10:52 u3086 is een weizengist, w34/70 een lagergist dus dat is niet hetzelfde. Danstar Munich Classic is wel een weizengist en schijnt ook dezelfde stam te zijn als 3086. Mijn ervaringen met Munich Classic en 3086 bevestigen ook dat het in ieder geval heel erg gelijkwaardige gisten zijn
De Wyeast 3068 is uitverkocht dus ga het nu proberen met de Danstar Munich Classic. Ben benieuwd naar de resultaten.

groet Ramon


jaapz

Citaat van: Nomar op 13-03-2018  11:26 uDe Wyeast 3068 is uitverkocht dus ga het nu proberen met de Danstar Munich Classic. Ben benieuwd naar de resultaten.

groet Ramon

Pas wel op dat je een goede hoeveelheid kopruimte overhoud in je vergistingsfles, of dat je een blow-off tube gebruikt! Munich Classic (en 3068) schuimt zoals je het nog nooit gezien hebt

Nomar

Citaat van: jaapz op 13-03-2018  13:55 uPas wel op dat je een goede hoeveelheid kopruimte overhoud in je vergistingsfles, of dat je een blow-off tube gebruikt! Munich Classic (en 3068) schuimt zoals je het nog nooit gezien hebt
Bedankt voor de waarschuwing. 
10 l wort in een 15 liter vat mag toch geen probleem zijn?

groet Ramon


jaapz

Dat lijkt me wel genoeg, maar ik zou het wel even in de gaten houden de eerste paar dagen van de vergisting. Het is echt een monster!

Nomar

Citaat van: jaapz op 13-03-2018  15:11 uDat lijkt me wel genoeg, maar ik zou het wel even in de gaten houden de eerste paar dagen van de vergisting. Het is echt een monster!
De kopruimte was inderdaad niet overbodig. Maandag gebrouwen en hij staat kekker te pruttelen

groet Ramon


Nomar

Citaat van: Nomar op 21-03-2018  08:22 uDe kopruimte was inderdaad niet overbodig. Maandag gebrouwen en hij staat kekker te pruttelen

groet Ramon
En visueel

groet Ramon


Nomar

Al een dag geen activiteit meer in het waterslot en vandaag heb ik het SG gemeten. Dit is 1018 het start SG was 1060.

Gistingstemp hoofdgisting (3 dagen op 17 graden)
                    nagisting     (2 dagen op 20 graden)

Is het normaal dat het bier in 5 dagen tijd uitgegist is en het beoogde SG haalt?

Kan ik nu het beste nog lageren of kan ik meteen gaan bottelen?

Brouwers

Ik neem aan dat je 1 zakje gist op 10l hebt gebruikt, dan is zo'n snelle gisting niet vreemd. Ik zou zeker niet gaan bottelen, het waterslot mag dan wel stilstaan maar dat betekent niet dat de gist klaar is. Het zal nog wat afvalstoffen opruimen en misschien stiekem nog wat suiker vergisten. Dus heb geduld en laat het gewoon een goeie week staan. Geeft de gist tijd om uit te zakken. Je kan dit lageren noemen.

Nomar

Citaat van: Brouwers op 25-03-2018  17:35 uIk neem aan dat je 1 zakje gist op 10l hebt gebruikt, dan is zo'n snelle gisting niet vreemd. Ik zou zeker niet gaan bottelen, het waterslot mag dan wel stilstaan maar dat betekent niet dat de gist klaar is. Het zal nog wat afvalstoffen opruimen en misschien stiekem nog wat suiker vergisten. Dus heb geduld en laat het gewoon een goeie week staan. Geeft de gist tijd om uit te zakken. Je kan dit lageren noemen.

Bedankt voor je advies.
Ik heb inderdaad 1 zakje gist op 10 liter gebruikt. Is dat teveel?
Vanavond heb ik de 10 liter overgeheveld naar een 10 liter fles, en nu lijkt de gisting weer voorzichtig door te gaan.
Ik ga nu minimaal een week wachten en zien wat de gisting doet voordat ik ga bottelen.

jaapz

Citaat van: Nomar op 25-03-2018  21:44 uBedankt voor je advies.
Ik heb inderdaad 1 zakje gist op 10 liter gebruikt. Is dat teveel?
Vanavond heb ik de 10 liter overgeheveld naar een 10 liter fles, en nu lijkt de gisting weer voorzichtig door te gaan.
Ik ga nu minimaal een week wachten en zien wat de gisting doet voordat ik ga bottelen.

Een goede manier om extra smaakstoffen te persen uit een weizengist is om het flink te onder-enten, dus "te weinig" gist toe te voegen. Voor mijn 10 liter batches gebruik ik meestal ongeveer 3 gram van Danstar Munich, waar volgens de pitch-rate calculators 5 gram nodig zou zijn. Dit zorgt voor iets meer banaan, omdat dat voornamelijk in de groeifase word geproduceerd. Ik heb echter geen verschil gemerkt in vergistingssnelheid. Deze gist is bij mij altijd binnen 4 a 5 dagen volledig uitgegist, bij weizens tussen de 1.040 en 1.050.

10 gram op 10 liter is wel veel (2x aanbevolen hoeveelheid), maar je zal het voornamelijk merken doordat hij wat "schoner" vergist zal hebben, dus met weinig bananensmaak. Verder zal je er denk ik niet veel aan merken. Bij andere ale gisten merk ik dat het wat langer "gistig" smaakt, maar dat is bij weizen juist de bedoeling, dus dat maakt nu niet zoveel uit.

Niet vergeten bij het uitschenken van je eerste flesje: ook de gist die onderaan vastgeplakt zit meeschenken in het glas!

Trouwens, overhevelen naar een tweede vergistingsfles voor "nagisting" is niet echt nodig. Je kan voor de meeste bieren gewoon "nagisten" in de fles waar ook de hoofdgisting is gedaan. Dat hij nu weer wat actiever lijkt komt waarschijnlijk omdat er nog koolzuur in oplossing zat wat nu door het overhevelen uit oplossing aan het gaan is.

Nomar

Citaat van: jaapz op 26-03-2018  09:56 uEen goede manier om extra smaakstoffen te persen uit een weizengist is om het flink te onder-enten, dus "te weinig" gist toe te voegen. Voor mijn 10 liter batches gebruik ik meestal ongeveer 3 gram van Danstar Munich, waar volgens de pitch-rate calculators 5 gram nodig zou zijn. Dit zorgt voor iets meer banaan, omdat dat voornamelijk in de groeifase word geproduceerd. Ik heb echter geen verschil gemerkt in vergistingssnelheid. Deze gist is bij mij altijd binnen 4 a 5 dagen volledig uitgegist, bij weizens tussen de 1.040 en 1.050.

10 gram op 10 liter is wel veel (2x aanbevolen hoeveelheid), maar je zal het voornamelijk merken doordat hij wat "schoner" vergist zal hebben, dus met weinig bananensmaak. Verder zal je er denk ik niet veel aan merken. Bij andere ale gisten merk ik dat het wat langer "gistig" smaakt, maar dat is bij weizen juist de bedoeling, dus dat maakt nu niet zoveel uit.

Niet vergeten bij het uitschenken van je eerste flesje: ook de gist die onderaan vastgeplakt zit meeschenken in het glas!

Trouwens, overhevelen naar een tweede vergistingsfles voor "nagisting" is niet echt nodig. Je kan voor de meeste bieren gewoon "nagisten" in de fles waar ook de hoofdgisting is gedaan. Dat hij nu weer wat actiever lijkt komt waarschijnlijk omdat er nog koolzuur in oplossing zat wat nu door het overhevelen uit oplossing aan het gaan is.

Bedankt voor je tips. Ik ga er de volgende keer rekening mee houden.
Bij het overhevelen heb ik geproefd en rook en proefde weinig bananensmaak inderdaad.
Overigens is de activiteit nu weer gestopt, dus waarschijnlijk zat er nog wat koolzuur wat nu weg is.
Ik wacht een weekje en ga dan bottelen.

jaapz

Yes, je kan ook flink wat bottelsuiker gebruiken, ik gebruik deze calculator altijd. Bij weizen schrik ik altijd weer even een beetje van de hoeveelheid suiker die er in gaat  :nut: Ik richt met weizens altijd op 4.0-4.2 volumes. Deze gist zorgt er ook altijd voor dat je flesje al binnen een week op druk zijn, dus je kan ze al mooi vers gaan drinken!

Jacques

Citaat van: jaapz op 26-03-2018  09:56 uTrouwens, overhevelen naar een tweede vergistingsfles voor "nagisting" is niet echt nodig. Je kan voor de meeste bieren gewoon "nagisten" in de fles waar ook de hoofdgisting is gedaan. Dat hij nu weer wat actiever lijkt komt waarschijnlijk omdat er nog koolzuur in oplossing zat wat nu door het overhevelen uit oplossing aan het gaan is.

Waarom schrijf je nagisten tussen aanhaaltekens? Nagisting is de afloop van de hoofdgisting. Voor de gisting op de fles wordt vaak de term nagisting gebruikt. Dit is echter niet geheel juist. Veel beter is daarvoor de term hergisting te gebruiken, dat geeft minder verwarring.
Overigens spreken we over lagering als er geen koolzuur meer wordt gevormd.

Over het nut en noodzaak van het overhevelen tijdens de vergisting is al heel veel geschreven hier op het forum en de meningen lopen daarover uiteen.

Door het bier op de gist te laten staan kunnen er smaakjes aan je bier komen. Daar staat weer tegenover dat als je overhevelt terwijl de vergisting afgerond is je bier kan oxideren door over te hevelen.
Bij veel starterspakketten zitten goedkope vergistingsemmers die niet allemaal luchtdicht zijn. Een klein lekje zorgt gegarandeerd voor oxidatie van je bier. Om dit te voorkomen moet je overhevelen naar een goed sluitend gistvat of naar een mandfles. Als je zeker weet dat je gistvat luchtdicht is kun je het bier in het vat laten. Om geen smaakjes vanuit de gist in je bier te krijgen doe je er dan goed aan niet te lang te wachten met bottelen.

jaapz

Citaat van: Jacques op 26-03-2018  22:13 uWaarom schrijf je nagisten tussen aanhaaltekens? Nagisting is de afloop van de hoofdgisting. Voor de gisting op de fles wordt vaak de term nagisting gebruikt. Dit is echter niet geheel juist. Veel beter is daarvoor de term hergisting te gebruiken, dat geeft minder verwarring.
Overigens spreken we over lagering als er geen koolzuur meer wordt gevormd.

Omdat de termen "nagisting", "hergisting" en "secondary" op het internet door iedereen door elkaar gebruikt wordt en niet iedereen er hetzelfde mee bedoeld.

Hergisting is een verwarrende term omdat er door overhevelen an sich niks opnieuw gaat gisten, alleen als je bijvoorbeeld overheveld op wat fruit.

Maar goed het was niet mijn bedoeling om hier een discussie op te rakelen over het nut van overhevelen. Daar zijn genoeg topics over geschreven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.