15-4-2018 Programma forumtreffen Brouwerij Noordt Rotterdam

Gestart door Jacques, 11-03-2018 16:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Zondag 15 april zien we elkaar tijdens het forumtreffen in Rotterdam.

De locatie van dit gebeuren is
Brouwerij Noordt
Zaagmolenkade 46
3035 KA Rotterdam

Je kunt al wandelend van het Centraal station naar de brouwerij.
Maar er is ook een goede tramverbinding van het station naar een tramhalte vlakbij. Tramlijn 7, platform D, richting Woudestein, halte Zaagmolenbrug. Handig voor als je wat mee te nemen hebt.

Het programma
13:30 uur Start forumtreffen
14:30 uur Presentaties meegebrachte handigheidjes brouwen
15:00 uur Uiterst tijdstip voor inleveren formulier wedstrijd
15:30 uur Grote uitruil zelfgebrouwen bieren
16:30 uur Prijsuitreiking van de forumwedstrijd
18:00 uur Einde forumtreffen

In het programma is geen vaste tijd opgenomen voor een kijkje in de brouwerij, maar dit hoort wel tot de mogelijkheden.

De hele middag kan er volop geproefd worden. Natuurlijk van de lekkere biertjes van brouwerij Noordt, maar ook van de vergelijkingsbieren die speciaal door leden van het forum voor het forumtreffen gebrouwen zijn. Hiervan is echter maar een beperkte hoeveelheid beschikbaar. Elk half uur zal een andere vergelijkingsbier te proeven zijn.
Verder is er hopthee van heel wat hopsoorten. Deze hopsoorten zijn beschikbaar gesteld door Van der Kooy Jubbenga. Deze leverancier heeft ook diverse hopsoorten in kleine verpakking van 10 g gesponsord voor de bezoekers van de het forumtreffen.
Ook kan gekauwd worden op allerlei moutsoorten die door Brouwstore ter beschikking gesteld worden. Op die manier kunnen hobbybrouwers voor hen onbekende moutsoorten leren kennen.
Zelf breng ik houtsnippers mee die al een tijdje op alcohol staan. Er kan hieraan geroken worden en er kan een heel klein beetje geproefd worden om een idee te krijgen van de smaken die deze snippers geven.
Er valt dus het een en ander te leren op het gebied van grondstoffen en smaak van bier.
Als je handigheidjes hebt die je wilt laten zien kan dat ook. Graag even melden in dit topic zodat we weten wat we mogen verwachten.

Tijdens de middag zijn helpende handen gewenst voor het inschenken van bieren en het in goede banen leiden van de proeverijen. Als iedereen een uurtje helpt is het voor ons allemaal gezellig en vliegt de middag voorbij.
Nadat we met zijn allen opruimen kan de stad Rotterdam ingegaan worden. Er zijn diverse biercafés die de moeite van het bezoeken waard zijn. Het proeflokaal van de Kaapse Brouwers sluit om 23:00 uur. Jammer dat het de volgende dag weer maandag is...

Jacques

Citaat van: Jacques op 11-03-2018  16:47 uTijdens de middag zijn helpende handen gewenst voor het inschenken van bieren en het in goede banen leiden van de proeverijen. Als iedereen een uurtje helpt is het voor ons allemaal gezellig en vliegt de middag voorbij.

Het zou fijn zijn als er een aantal leden zijn (3 à 4) die als vrijwilliger wat meer willen doen om het forumtreffen te laten slagen.
Denk daarbij aan het uitgeven van de T-shirts, het innemen van de prints voor de forumwedstrijd en het toezien bij hopthee, mout kauwen en houtsnippers.
Door dat te doen kom je gratis in het bezit van het nieuwe T-shirt.
Graag je hier aanmelden met de maat van het gewenste T-shirt.

Wolter

Citaat van: Jacques op 24-03-2018  14:02 uHet zou fijn zijn als er een aantal leden zijn (3 à 4) die als vrijwilliger wat meer willen doen om het forumtreffen te laten slagen.
Denk daarbij aan het uitgeven van de T-shirts, het innemen van de prints voor de forumwedstrijd en het toezien bij hopthee, mout kauwen en houtsnippers.
Door dat te doen kom je gratis in het bezit van het nieuwe T-shirt.
Graag je hier aanmelden met de maat van het gewenste T-shirt.

Schrijf mij maar op hoor. Heb al een shirt besteld dus die je voor mij in gedachte hebt mag naar de winnaar van de wedstrijd wat mij betreft.   ;D

Jacques

Citaat van: Wolter op 24-03-2018  21:57 uSchrijf mij maar op hoor. Heb al een shirt besteld dus die mag naar de winnaar van de westrijd.   ;D

Dan moet die dezelfde maat hebben...

Misschien kun je je bestelling annuleren. Maar je kunt natuurlijk ook een extra shirt hebben. Dan is het niet erg dat er af en toe gewassen moet worden.  :)
Je heb niet aangegeven welke maat je wilt hebben.

emiel1

Is dat treffen iets waar je je voor had aan moeten melden? Anders wil ik ook wel helpen. Met name met het uitreiken van de shirts natuurlijk ;) maar andere dingen vind ik ook leuk

Jacques

Citaat van: emiel1 op 24-03-2018  22:11 uIs dat treffen iets waar je je voor had aan moeten melden? Anders wil ik ook wel helpen. Met name met het uitreiken van de shirts natuurlijk ;) maar andere dingen vind ik ook leuk

Nee. Je hoef je niet aan te melden. Wat het ook een beetje spannend maakt omdat we niet weten hoeveel leden komen.

Heel fijn dat je als vrijwilliger wilt helpen. Heb je meteen een T-shirt  :). Naast het uitreiken van de shirts zijn er ook andere dingen te doen zoals het begeleiden van de proeverijen.

emiel1

Wolter

Citaat van: Jacques op 24-03-2018  22:05 uDan moet die dezelfde maat hebben...

Misschien kun je je bestelling annuleren. Maar je kunt natuurlijk ook een extra shirt hebben. Dan is het niet erg dat er af en toe gewassen moet worden.  :)
Je hebt niet aangegeven welke maat je wilt hebben.

Mijn maat is xl.

davyd

Citaat van: Wolter op 25-03-2018  10:02 uMijn maat is xl.
Volgens mij gaan er op dat forumtreffen veel blote bierbuiken te zien zijn.

Wolter

Citaat van: davyd op 25-03-2018  13:45 uVolgens mij gaan er op dat forumtreffen veel blote bierbuiken te zien zijn.

Is volgens mij ook de dress code die aan de deur gehanteerd zal worden.  >:D

Jacques

Nog even melden dat het forumtreffen ook gesponsord wordt door Van der Kooy Jubbega.
Deze leverancier heeft een grote hoeveelheid verschillende hopsoorten beschikbaar gesteld voor de bezoekers van het forum. Het gaat om in totaal 49 soorten waarbij een aantal experimentele soorten.
Daarvan zal hopthee gezet worden. Dit levert een unieke hoparomatheek op. De kans om te ontdekken welk hoparoma het beste past bij jouw volgend brouwsel.

Maar zijn ook veel kleine verpakkingen die verloot zullen worden onder de bezoekers. Een extra reden om naar het forumtreffen te komen.

O ja, als je graag een T-shirt wilt hebben met het nieuwe logo vergeet dan niet om die op tijd te bestellen.

Mark GA

Citaat van: Jacques op 30-03-2018  15:52 uNog even melden dat het forumtreffen ook gesponsord wordt door Van der Kooy Jubbenga.
Deze leverancier heeft een grote hoeveelheid verschillende hopsoorten beschikbaar gesteld voor de bezoekers van het forum. Het gaat om in totaal 49 soorten waarbij een aantal experimentele soorten.
Daarvan zal hopthee gezet worden. Dit levert een unieke hoparomatheek op. De kans om te ontdekken welk hoparoma het beste past bij jouw volgend brouwsel.

Maar zijn ook veel kleine verpakkingen die verloot zullen worden onder de bezoekers. Een extra reden om naar het forumtreffen te komen.

O ja, als je graag een T-shirt wilt hebben met het nieuwe logo vergeet dan niet om die op tijd te bestellen.
Ik heb een shirt besteld vorige week maar kreeg vrijwel meteen een mail met de boodschap dat men nog niet kon vertellen wanneer het geleverd zou kunnen worden.

Hoe zit dat met hopthee eigenlijk?
Hoe verhoudt zich dat tot je biersmaak? Valt dat te bepalen met hopthee?

Jacques

Citaat van: Mark Green Anchor op 30-03-2018  21:56 uIk heb een shirt besteld vorige week maar kreeg vrijwel meteen een mail met de boodschap dat men nog niet kon vertellen wanneer het geleverd zou kunnen worden.

Hoe zit dat met hopthee eigenlijk?
Hoe verhoudt zich dat tot je biersmaak? Valt dat te bepalen met hopthee?

De shirts zullen beschikbaar zijn bij het forumtreffen. Als je niet naar het forumtreffen komt dan wordt je shirt na het forumtreffen verzonden heb ik begrepen.

Door middel van hopthee krijg je een indruk van het aroma dat een hop geeft. Dat geldt zeker voor het geval je koudhopt. Het aroma in bier is anders omdat ook de vergisting invloed heeft op het hoparoma in bier. Maar de voornaamste karakteristieken komen wel overeen. Zo wordt een kruidige hop niet ineens bloemig door de vergisting.
Kortom je krijgt een aardig idee van wat een hop doet in je bier als je hopthee maakt. Het voordeel van hopthee is dat je ze ook kunt vermengen om te kijken wat een mix doet.

Jacques

Een andere sponsor van het forumtreffen is BrouwStore.

Zij hebben diverse mouten beschikbaar gesteld waarop gekauwd kan worden. Ook hierdoor krijg je een goede indruk van de smaak die een mout geeft. Ook kun je een combinatie maken van  verschillende mouten.

Er is zo veel te leren over de smaak van onze grondstoffen. En uiteraard kunnen ervaringen worden uitgewisseld.

Jacques

Sinds gisteren is er nog een sponsor van het forumtreffen: Brouwmarkt.

Brouwmarkt stelt extra prijzen beschikbaar voor de winnaars. Te weten € 100, € 50 en en € 20.

Maar ook als je niet meedoet aan de wedstrijd is het interessant om te komen. Er wordt het een en ander weggegeven door middel van een loterij. Het gaat om hop en zakjes gist. De hop is afkomstig van Van der Kooy en de gist van Brouwmarkt. Daarnaast heeft Brouwstore mout gesponsord om te proeven.

Uiteraard is het gezellig om de hele middag over de hobby te praten onder het genot van een biertje en mee te maken wie de wedstrijd gewonnen heeft.

Voldoende reden dus om te komen.

Jacques

In de berichten hiervoor heb ik jullie gewezen op het feit dat er meerdere sponsors zijn.

Ook ik persoonlijk sponsor het forumtreffen. Al een tijd heb ik verschillende soorten houtsnippers op wodka gezet. Je kunnen hieraan ruiken en ook een beetje van proeven.
Tussen de verschillende houtsnippers zit een behoorlijk verschil in smaak. Het is interessant om dit te ontdekken. Via houtsnippers kun je de smaak van je bier flink beïnvloeden.

Kom dus naar het forumtreffen. Neem ruilbieren mee en reserveer nog wat ruimte in je rugzak. Grote kans dan je meer naar huis gaat dan waarmee je gekomen bent...

Jacques

Tijdens het forumtreffen zal Brouwvereniging Rotterdam zich ook presenteren. Ze hebben een aantal bieren gebrouwen speciaal voor het forumtreffen. Met hetzelfde wort zijn 5 of 6 bieren vergist. Ook die kunnen worden geproefd.
Er is dus echt heel veel te proeven komende zondag.

Thamerdal

Citaat van: Jacques op 11-04-2018  21:04 uTijdens het forumtreffen zal Brouwvereniging Rotterdam zich ook presenteren. Ze hebben een aantal bieren gebrouwen speciaal voor het forumtreffen. Met hetzelfde wort zijn 5 of 6 bieren vergist. Ook die kunnen worden geproefd.
Er is dus echt heel veel te proeven komende zondag.
Misschien toch maar met de trein dan  :proost:

Jacques

Citaat van: Thamerdal op 11-04-2018  21:31 uMisschien toch maar met de trein dan  :proost:

Goed plan. Brouwerij Noordt is uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer. Het is niet zo heel ver lopen vanaf het NS station maar je kunt ook met tramlijn 7 van het station bij Noordt komen, zie het eerste bericht van dit topic voor details.

Vergeet je rugzak niet...

Jacques

Goed nieuws voor degenen die naar het forumtreffen gaan en nog geen T-shirt besteld hebben.
Tijdens het forumtreffen zijn T-shirts in verschillende maten te koop voor € 15 per stuk. Deze dienen contant afgerekend te worden.

De vele lekkere bieren van brouwerij Noordt moeten overigens met je PIN-pas betaald worden. Zie ook http://www.brouwerijnoordt.nl/taproom/

Verder is vermeldenswaardig dat vlakbij de brouwerij ook een bierwinkel met diverse bijzondere Nederlandse bieren. Zie https://www.hop-in.nl/winkel/
Voor de kookgekken onder ons: Kookpunt, een super grote kookwinkel (ik denk de grootste van Nederland) is ook om de hoek. Zie https://www.kookpunt.nl/

tdp

Jacques

Citaat van: tdp op 12-04-2018  08:58 uHeb er zin in!

Ik ook. Hopelijk veel anderen ook. Er is in ieder geval er aan gewerkt om er iets leuks van te maken.

Bij mijn weten is er nog nooit eerder in Nederland een evenement geweest waarbij zo veel verschillende soorten hop met elkaar vergeleken kunnen worden. Maar liefst 49 stuks. Met dank aan Van der Kooy!
Ook veel dank aan Brouwstore voor de 21 mouten die geproefd kunnen worden.
Brouwmarkt heeft meerdere Bulldog gisten beschikbaar gesteld.

Maar de meest bijzondere van deze bijeenkomst is dat je medeleden van dit forum in levende lijve kunt ontmoeten.
Plak daarom een sticker op je kleding met de forumnaam je bent zo herkenbaar voor de andere leden.

emiel1

Wordt er nog wat van de vrijwilligers verwacht? Eerder aanwezig zijn wellicht?

Jacques

Citaat van: emiel1 op 13-04-2018  10:51 uWordt er nog wat van de vrijwilligers verwacht? Eerder aanwezig zijn wellicht?

Iets eerder aanwezig zijn voor wat uitleg en dingen klaarzetten is wel handig. Ik stuur je overigens nog een persoonlijk bericht.

BrouwMark

Het lijkt mij heel leuk worden morgen, ik heb alleen echt ernstig liquide middelen tekort op dit moment... Ik denk dus niet dat ik er ben, maar wie weet. Veel plezier aan ieder die gaat!  :biersmile:

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 14-04-2018  22:12 uHet lijkt mij heel leuk worden morgen, ik heb alleen echt ernstig liquide middelen tekort op dit moment... Ik denk dus niet dat ik er ben, maar wie weet. Veel plezier aan ieder die gaat!  :biersmile:

Je kunt het zo duur maken als je wilt. De entree is gratis.
Maar als je wat verder woont kunnen de reiskosten oplopen. Daar zijn meerdere oplossingen vor. Zelf heb ik een kortingskaart van de NS om goedkoper naar festivals te gaan.

CeesM

Hoe zit het met het glaswerk voor de zelfgebrouwen proefbiertjes? Is dat aanwezig? Ik kan pas rond een uur of drie aankomen. Moet nog even naar een verjaardagfeestje.

Mark GA

Er is glaswerk genoeg. Bier ook. Nu de forumleden nog.

tommyg

Owjee wat jammer zeg, lees dit net pas...zit ik in Almere bij me schoonmoeder :s
Niet dat erg is, want kon gelijk ff bij Brouwmarkt langs :)

Maar wanneer is er weer een treffen?

Ansius

Jedoka

Zit nu in de trein naar huis (arnhem) met mijn zwager. Leuke dag gehad, lekkere bieren geproefd.  Biertjes geruild met mede forumleden als tdp, dugraph, Ceesm en de experimenten van Bart en Tymon geproefd. Brouwerij Noordt is een super locatie, kijk nu al uit naar het volgende forumtreffen.
Leuke brouwvereniging ook in Rotjeknor!

Jelle[emoji117]

Ps. Complimenten voor de organisatie!

tdp

Citaat van: Jedoka op 15-04-2018  19:04 uZit nu in de trein naar huis (arnhem) met mijn zwager. Leuke dag gehad, lekkere bieren geproefd.  Biertjes geruild met mede forumleden als tdp, dugraph, Ceesm en de experimenten van Bart en Tymon geproefd. Brouwerij Noordt is een super locatie, kijk nu al uit naar het volgende forum treffen.
Leuke brouwvereniging ook in Rotjeknor!

Jelle[emoji117]

Ps. Complimenten voor de organisatie!

Was inderdaad erg gezellig! Lekker bijgekletst, mooie bieren gedronken! Voor de Weizen van Herman was erg geslaagd!

Ook namens mij de complimenten!

Brouwers

Top dag, tas vol met hop, gist en bier. Zit nog in de trein maar ondertussen vast een ruilbier geproefd. Jacques, Etienne en de rest jullie hebben er een mooie dag van gemaakt.

Jedoka

Oh Ja, het lotje met de hopsoorten en zakje gist  voor 2,- was geniaal!
Papa's got a bag full of goodies[emoji16]

Mario72

Voor degene met een ruilbier met op de dop de letter H dan is hierbij het etiket wat bij dit bier hoort.

Jacques

Net klaar met alles weer op zijn plaats zetten en opruimen thuis.

Moe, maar voldaan. Wel jammer dat er niet meer forumleden aanwezig waren. Ze hebben een bijzondere middag gemist. De sponsors hebben goed uitgepakt, vooral Van der Kooy. Nogmaals heel veel dank voor de hop. De bezoekers hebben dankbaar geroken aan de hopthee en kunnen thuis nog een keer hop zetten van de hoppen. Of een gedeelte van een volgend brouwsel voorzien van de hop.

Chilobrachys

Had er wel graag bij willen zijn maar ik vond 6 uur OV of 350 km auto echt teveel van het goede. Rotterdam ligt niet erg centraal, denk dat dat voor meer leden mee zal spelen.

Jacques

Jacques

Citaat van: Chilobrachys op 15-04-2018  22:52 uHad er wel graag bij willen zijn maar ik vond 6 uur OV of 350 km auto echt teveel van het goede. Rotterdam ligt niet erg centraal, denk dat dat voor meer leden mee zal spelen.

Rotterdam ligt anders behoorlijk centraal voor heel veel forumleden. De locatie was uitstekend te bereiken met het openbaar vervoer. Bij heel wat andere brouwerijen is dat niet het geval.

Herman

Utrecht is centraler, laten we wel wezen. Amersfoort idem. Maar goed, ik had er graag bij willen wezen. Helaas was de bieragenda afgelopen weekend een beetje overbezet.

Chilobrachys

Citaat van: Jacques op 15-04-2018  23:06 uRotterdam ligt anders behoorlijk centraal voor heel veel forumleden. De locatie was uitstekend te bereiken met het openbaar vervoer. Bij heel wat andere brouwerijen is dat niet het geval.

Als het overgrote deel van de leden uit het westen komt, helemaal prima. Vanuit het oosten, zuiden en noorden is het een behoorlijke tocht en zit je enkele reis 2-3 uur in de trein. Dat er een trein heen gaat snap ik maar die gaat ook naar Amersfoort.
Mijn reactie zonder positief geluid voor het initiatief klinkt misschien wat onnodig negatief, zo is het niet bedoeld.

Willem, gefeliciteerd met de gewonnen prijs :)

tommyg

Als ik beter opgelet had, had ik het eerder geweten en was ik zeker gekomen. Rotterdam is voor mij lekker dichtbij een een afsluiter bij de Kaapse Brouwers sta ik ook zeker niet af :)

Maar in juni is er het onk2018 in Nijmegen, dat ligt weer centraler voor de oosterlingen ;)

tdp

Citaat van: Mario72 op 15-04-2018  21:09 uVoor degene met een ruilbier met op de dop de letter H dan is hierbij het etiket wat bij dit bier hoort.

Mooi, je krijgt een proefnotitie van me!

Mark GA

Die afsluiter bij Kaapse Brouwers is er niet meer van gekomen volgens mij?
Ik vond het een toffe middag. Onze brouwvereniging was prima vertegenwoordigd, met een paar hele mooie biertjes die gebrouwen waren in het kader van het wort-2-Go actie van een tijd terug. Zat er een van 10% bij die er stevig inhakte.

Leuk om Underdike de hand te kunnen schudden, ooit mijn onbekende redder in nood.

Brouwerij Noordt was een uitstekende locatie, met een hele mooie brouwerij en nog mooiere tapbieren, zeker de moeite waard om deze zomer een paar middagjes door te brengen op het terras; een verborgen schatje in mijn stadje.

De goodie-bag (€2 met 2 x (5 x 10gr) hop en een zakje gist) was geweldig. Blij mee.

De hopthee heb ik snel aan me voorbij laten gaan. Ik kan er niks mee. Vond het eigenlijk maar vies ruiken. Misschien dat een kenner er wel enthousiast van werd, ik niet.

De organisatie heeft zich echt uit de naad gewerkt om er een geslaagde dag van te maken en dat is goed gelukt. Maar...
...natuurlijk moet er ook een kritische noot geleverd worden. Een paar dingen zouden m.i. zeker anders kunnen:
  • Zo had ik wel een officiële opening verwacht, met een kort inleidend praatje. Het gebruik van een microfoon zou in dat geval ook een pluspunt geweest zijn.
  • Er was weliswaar een programma maar heel duidelijk was dat in de praktijk niet.
    Waarom niet op gezette tijden de activiteiten uitvoeren? Een tour door de brouwerij om 15 uur bijvoorbeeld? En dan een half uur later hopthee proeven? Weer een half uur later de bier-proeftest? En dan weer een half uur later bier-uitruil?
  • De opkomst was teleurstellend laag. Ik begrijp dat 350km reizen voor zo'n dag misschien teveel van het goede is. 6 uur in de trein is geen pretje.
    Maar er zijn in de regio West/Midden Nederland & Brabant echt wel genoeg forumleden die deze middag vrij hadden kunnen maken. Wellicht dat het werken met een inschrijving voorkomt dat mensen alsnog afzeggen?
  • De brouwwedstrijd: ik had graag geproefd van deze winnende bieren. Dit had misschien georganiseerd kunnen worden door de deelnemers 10 flesjes extra te laten leveren zodat alle aanwezigen konden proeven? Wederom had een microfoon een pluspunt geweest want Jacques was slecht te verstaan, vooral omdat de niet forumleden/gewone klanten van Brouwerij Noordt er na 5 minuten doorheen begonnen te praten. Ergens nog terecht ook want waarom zouden zij stil moeten zijn natuurlijk...
  • Ik miste wat te snacken op de tafels, om de smaakpapillen tot rust te laten komen: crackers en kannen water
Dit zijn slechts wat puntjes ter verbetering. Lijkt wel een juryrapport.  :biersmile:
En voordat mensen gaan roepen "organiseer jij het dan volgende keer zelf!": wil ik best doen, zodra ik zelf vind dat ik genoeg weet van de materie. Ik ben pas begonnen met brouwen en heb nog een hoop te leren.

btw: wie was Emiel, de prijswinnaar van de Tshirtwedstrijd?

Enne: bedankt mensen! was leuk!

emiel1

Citaat van: Mark Green Anchor op 16-04-2018  15:46 ubtw: wie was Emiel, de prijswinnaar van de Tshirtwedstrijd?
Ehhh, ik? ;)

Ik heb nog even met je staan praten bij de wodka met houtsnippers

Mark GA

Citaat van: emiel1 op 16-04-2018  15:57 uEhhh, ik? [emoji6]

Ik heb nog even met je staan praten bij de wodka met houtsnippers
Oh dat was jij! Haha! Dikke boks man.

CeesM

Citaat van: Mark Green Anchor op 16-04-2018  15:59 uOh dat was jij! Haha! Dikke boks man.
Vandaar veel T-shirts in de XXXL en XXL maten. ;)

Ik vond het een goede zondagmiddag besteding. Na een miezelbuitje toch de rest van de dag droog en zonnig.
Helaas schonk Brouwerij Noordt geen proefplankjes zodat ik minimaal 6 van hun bieren had kunnen proeven.
Ik had 6 flesjes Saison meegenomen om het door een paar deskundigen te laten proeven, maar heb het met 6 andere brouwers geruild.
Misschien krijg ik daar nog feedback van. Aan het eind van die gezellige middag nog even bij Jaques een T-shirt maat XL ;) gekocht, en kreeg er tot mijn verbazing 3 zakken met hop en gist mee.
Ik zou zeggen:"Tot de volgende Forumtreffen."

emiel1

Citaat van: Mark Green Anchor op 16-04-2018  15:59 uOh dat was jij! Haha! Dikke boks man.

Hahaha, top man, hard aan het werk ook zie ik ;) :proost:

Mark GA

Citaat van: emiel1 op 16-04-2018  16:25 uHahaha, top man, hard aan het werk ook zie ik ;) :proost:
Forum op 30" en youtube op 17". Ik kom de dag goed door.

tdp

Citaat van: CeesM op 16-04-2018  16:16 u...
Ik had 6 flesjes Saison meegenomen om het door een paar deskundigen te laten proeven, maar heb het met 6 andere brouwers geruild.
Misschien krijg ik daar nog feedback van...
Komt goed!

Jacques

Citaat van: Herman op 15-04-2018  23:15 uUtrecht is centraler, laten we wel wezen. Amersfoort idem.

Nederland is niet zo heel groot dat elk evenement centraal in Nederland gehouden hoeft te worden. Doordat er overal wat te doen is kom je nog eens ergens.
In dit geval Rotterdam, een stad die veel meer te bieden heeft dan menigeen in de gaten heeft. Het was leuk dat zo veel bezoekers verrast waren door brouwerij Noordt. Is ook een hele mooie moderne brouwerij op een leuke plek niet al te ver van het centrum. Ik kom er graag.
Over een tijdje komt er pal in het centrum nog een brouwerij bij. De Kaapse en de Pelgrim zijn ook leuk om te bezoeken. Kortom het is geen straf om naar Rotterdam te gaan.

Jacques

Citaat van: Chilobrachys op 15-04-2018  23:16 uAls het overgrote deel van de leden uit het westen komt, helemaal prima. Vanuit het oosten, zuiden en noorden is het een behoorlijke tocht en zit je enkele reis 2-3 uur in de trein. Dat er een trein heen gaat snap ik maar die gaat ook naar Amersfoort.

Als je naar de ledenkaart kijkt dan zie je dat er heel veel leden zijn in de Randstad en Brabant. Er is een rechtstreekse treinverbinding met Brabant. Binnen het uur ben je in Rotterdam. Vanuit Breda zelfs binnen een half uur.

Thamerdal

Citaat van: Jacques op 16-04-2018  21:49 uAls je naar de ledenkaart kijkt dan zie je dat er heel veel leden zijn in de Randstad en Brabant. Er is een rechtstreekse treinverbinding met Brabant. Binnen het uur ben je in Rotterdam. Vanuit Breda zelfs binnen een half uur.
Ik woon vlakbij Schiphol en ben sneller op Rotterdam Centraal dan op Amsterdam Centraal, vreemd genoeg...  ???

Jacques

Citaat van: Mark Green Anchor op 16-04-2018  15:46 uDe organisatie heeft zich echt uit de naad gewerkt om er een geslaagde dag van te maken en dat is goed gelukt. Maar...
...natuurlijk moet er ook een kritische noot geleverd worden. Een paar dingen zouden m.i. zeker anders kunnen:
  • Zo had ik wel een officiële opening verwacht, met een kort inleidend praatje. Het gebruik van een microfoon zou in dat geval ook een pluspunt geweest zijn.
  • Er was weliswaar een programma maar heel duidelijk was dat in de praktijk niet.
    Waarom niet op gezette tijden de activiteiten uitvoeren? Een tour door de brouwerij om 15 uur bijvoorbeeld? En dan een half uur later hopthee proeven? Weer een half uur later de bier-proeftest? En dan weer een half uur later bier-uitruil?
  • De opkomst was teleurstellend laag. Ik begrijp dat 350km reizen voor zo'n dag misschien teveel van het goede is. 6 uur in de trein is geen pretje.
    Maar er zijn in de regio West/Midden Nederland & Brabant echt wel genoeg forumleden die deze middag vrij hadden kunnen maken. Wellicht dat het werken met een inschrijving voorkomt dat mensen alsnog afzeggen?
  • De brouwwedstrijd: ik had graag geproefd van deze winnende bieren. Dit had misschien georganiseerd kunnen worden door de deelnemers 10 flesjes extra te laten leveren zodat alle aanwezigen konden proeven? Wederom had een microfoon een pluspunt geweest want Jacques was slecht te verstaan, vooral omdat de niet forumleden/gewone klanten van Brouwerij Noordt er na 5 minuten doorheen begonnen te praten. Ergens nog terecht ook want waarom zouden zij stil moeten zijn natuurlijk...
  • Ik miste wat te snacken op de tafels, om de smaakpapillen tot rust te laten komen: crackers en kannen water
Dit zijn slechts wat puntjes ter verbetering. Lijkt wel een juryrapport.  :biersmile:
En voordat mensen gaan roepen "organiseer jij het dan volgende keer zelf!": wil ik best doen, zodra ik zelf vind dat ik genoeg weet van de materie. Ik ben pas begonnen met brouwen en heb nog een hoop te leren.

Als er een geluidsinstallatie was geweest met een microfoon was die zeker gebruikt. Maar die was er niet. Begrijpelijk ook want de brouwerij is ingeklemd tussen de bebouwing. Gelet daarop is er ook geen installatie door mij gehuurd.

Er is hard gewerkt om zo veel mogelijk zaken op tijd uit te voeren. Maar de organisatie bestond niet uit een hele grote groep mensen. Alles wat in het programma stond is uitgevoerd. Met een groter budget en meer beschikbare tijd had het allemaal stakker uitgevoerd kunnen worden.
De prijsuitreiking was keurig op tijd. In het verleden heb ik heel wat keren meegemaakt dat dit niet het geval was.

Mark GA

Citaat van: Jacques op 16-04-2018  22:06 uAls er een geluidsinstallatie was geweest met een microfoon was die zeker gebruikt. Maar die was er niet. Begrijpelijk ook want de brouwerij is ingeklemd tussen de bebouwing. Gelet daarop is er ook geen installatie door mij gehuurd.

Er is hard gewerkt om zo veel mogelijk zaken op tijd uit te voeren. Maar de organisatie bestond niet uit een hele grote groep mensen. Alles wat in het programma stond is uitgevoerd. Met een groter budget en meer beschikbare tijd had het allemaal stakker uitgevoerd kunnen worden.
De prijsuitreiking was keurig op tijd. In het verleden heb ik heel wat keren meegemaakt dat dit niet het geval was.
Begrijp me niet verkeerd ook alsjeblieft, ik waardeer dit enorm, hoe je dit op poten hebt gezet.
Het zijn slechts verbeterpuntjes, toch? Iets om een volgende keer misschien iets mee te doen. Daarom zei ik al: het is net een juryrapport en zo'n dag opzetten is net brouwen. Gaandeweg leer je...
Als je volgende keer weer in Rotterdam organiseert meld ik me nu al aan om als vrijwilliger mee te helpen.

Jacques

Citaat van: Mark Green Anchor op 16-04-2018  22:18 uBegrijp me niet verkeerd ook alsjeblieft, ik waardeer dit enorm, hoe je dit op poten hebt gezet.
Het zijn slechts verbeterpuntjes, toch? Iets om een volgende keer misschien iets mee te doen. Daarom zei ik al: het is net een juryrapport en zo'n dag opzetten is net brouwen. Gaandeweg leer je...
Als je volgende keer weer in Rotterdam organiseert meld ik me nu al aan om als vrijwilliger mee te helpen.

Of er snel een volgende keer komt is maar de vraag. De organisatie was een redelijke inspanning. Met meer mensen in de organisatie is dat natuurlijk minder. Maar de opkomst was echt laag. Zeker als je kijkt naar wat er geboden is.
Het programma precies op tijd uitvoeren maakt dan niet anders. En ja, het kan altijd beter. Echter er zijn meer dingen te doen. Het bijhouden van het forum, het geven van lezingen en het schrijven van een boek...

Mark GA

Citaat van: Jacques op 16-04-2018  22:32 uOf er snel een volgende keer komt is maar de vraag. De organisatie was een redelijke inspanning. Met meer mensen in de organisatie is dat natuurlijk minder. Maar de opkomst was echt laag. Zeker als je kijkt naar wat er geboden is.
Het programma precies op tijd uitvoeren maakt dan niet anders. En ja, het kan altijd beter. Echter er zijn meer dingen te doen. Het bijhouden van het forum, het geven van lezingen en het schrijven van een boek...
Een boek over bier?

Eric v B

Citaat van: Jacques op 16-04-2018  21:49 uAls je naar de ledenkaart kijkt dan zie je dat er heel veel leden zijn in de Randstad en Brabant. Er is een rechtstreekse treinverbinding met Brabant. Binnen het uur ben je in Rotterdam. Vanuit Breda zelfs binnen een half uur.
Ik had graag willen komen maar was helaas ziek maar met de trein was ik vanaf Venlo (deur tot deur), 3 uur onderweg geweest. Volgende keer zal het wel meer in "onze" richting zijn  ;)

Jacques

freelive

Ach mensen als je geweest ben prima niet geweest ook prima leuke middag geweest
maar asjeblieft geen 20 pagina's waarom je er niet was soms keuzes soms overmacht maakt niet uit
En Jacques goed gedaan en bedankt voor de energie die je er ingestoken hebt met of zonde mic
Wat ook geldt voor de sponsoren

gr C

Etn82

Citaat van: Jacques op 16-04-2018  21:44 uIn dit geval Rotterdam, een stad die veel meer te bieden heeft dan menigeen in de gaten heeft. (...) Kortom het is geen straf om naar Rotterdam te gaan.

Sssst,... We proberen dat nog een beetje onder de pet te houden in Rotterdam. We voelen namelijk niet zo'n behoefte net zo'n toeristenval te worden als Amsterdam  ;)

tdp

Citaat van: Etn82 op 17-04-2018  06:14 uSssst,... We proberen dat nog een beetje onder de pet te houden in Rotterdam. We voelen namelijk niet zo'n behoefte net zo'n toeristenval te worden als Amsterdam  ;)

Daar heeft de Lonely Planet toch al wel voor gezorgd?

Etn82

Citaat van: tdp op 17-04-2018  09:02 uDaar heeft de Lonely Planet toch al wel voor gezorgd?

Hoopte dat dat inmiddels een beetje overgewaaid zou zijn,..  ;)

tdp

Citaat van: Etn82 op 17-04-2018  09:48 uHoopte dat dat inmiddels een beetje overgewaaid zou zijn,..  ;)

Haha, laten er vanaf nu Utrecht promoten!

Mark GA

Ansius

Citaat van: Jacques op 16-04-2018  22:32 uOf er snel een volgende keer komt is maar de vraag. De organisatie was een redelijke inspanning. Met meer mensen in de organisatie is dat natuurlijk minder. Maar de opkomst was echt laag. Zeker als je kijkt naar wat er geboden is.

De vraag mag dan ook zijn waarom de opkomst zo laag was.

Mark GA

Citaat van: Ansius op 17-04-2018  13:11 uDe vraag mag dan ook zijn waarom de opkomst zo laag was.
Daarmee geef je aan een vermoeden te hebben waarom dat is?

Eric v B

Citaat van: Ansius op 17-04-2018  13:11 uDe vraag mag dan ook zijn waarom de opkomst zo laag was.
Misschien een poll opstellen: "Waarom was je niet bij het forumtreffen?"
Leer je doelgroep kennen. Waar is behoefte aan?
Wellicht heeft het grootste deel van de forumleden helemaal geen behoefte om elkaars lelijke tronies te ontmoeten. Maar misschien zijn er ook andere redenen waar de organisatie op ik kan spelen om het bezoekersaantal omhoog te krijgen.

Underdike

Wat mij betreft is de nr.1 gelegenheid om anderen te ontmoeten het ONK... daar komt ook beduidend meer mensen... zelfs vorige keer in een van god verlaten uithoek van Nederland (Zeeland) was er beduidend meer volk dan eergisteren in Rotterdam.

tommyg

Citaat van: Underdike op 17-04-2018  13:58 uWat mij betreft is de nr.1 gelegenheid om anderen te ontmoeten het ONK... daar komt ook beduidend meer mensen... zelfs vorige keer in een van god verlaten uithoek van Nederland (Zeeland) was er beduidend meer volk dan eergisteren in Rotterdam.
Dan ligt het in ieder geval niet aan de afstand...

Eric v B

Citaat van: tommyg op 17-04-2018  14:12 uDan ligt het in ieder geval niet aan de afstand...
Voor Underdike niet maar of hij een afspiegeling is van de gemiddelde forumgebruiker kunnen we alleen te weten komen als je aan de overige leden vraagt of zij de afstand/reistijd een issue vinden om een forumtreffen te bezoeken.

Mark GA

Ik kom uit Rotterdam. Ik bemoei niet. 8)

Ik zou niet naar een Forumdag in Groningen gaan in ieder geval.
Ook niet in Amsterdam maar dat heeft een andere reden.  :degroeten:

Thamerdal

Citaat van: Mark Green Anchor op 17-04-2018  16:03 uOok niet in Amsterdam maar dat heeft een andere reden.  :degroeten:
Kom je een biertje bieren bij De Bierkaai? Lijkt me gezellig, dat was het zondag ook  :proost:
https://debierkaai.net/

EBC

Citaat van: Underdike op 17-04-2018  13:58 uWat mij betreft is de nr.1 gelegenheid om anderen te ontmoeten het ONK... daar komt ook beduidend meer mensen... zelfs vorige keer in een van god verlaten uithoek van Nederland (Zeeland) was er beduidend meer volk dan essergisteren in Rotterdam.

Als er nu één uithoek is waar God prominent aanwezig is ...

Mark GA

Zondag was zeker gezellig. Gebroederlijk ook.
Het kán wel.

Maar ik kom nog steeds niet naar Amsterdam (dat ik het tegenwoordig weer met een hoofdletter schrijf zegt al heel wat) hahaha!
Ik heb drie jaar geleden weer een poging gedaan en wist binnen een kwartier weer waaróm ik dat niet moet doen...
Tegelijkertijd zijn jullie met die Bierkaai lekker bezig hoor. Mooi shirt ook!

tdp

muldereric

Potverdorie, ik wist dat ik de datum op had moeten schrijven....nu heb ik hem gemist [emoji20].
Had er erg graag bij geweest maar ben in de drukte thuis hem vergeten te noteren. Volgende keer beter!
Waar en wanneer is het ONK?

Wolter

Citaat van: muldereric op 17-04-2018  17:06 uPotverdorie, ik wist dat ik de datum op had moeten schrijven....nu heb ik hem gemist [emoji20].
Had er erg graag bij geweest maar ben in de drukte thuis hem vergeten te noteren. Volgende keer beter!
Waar en wanneer is het ONK?

http://www.onk2018.nl/

Ansius

Ik heb geen last van 010, 020, Belgen of iets buitenaards.

Het idee achter de wedstrijd vind ik top.

De uitvoering met alle geheimhouding en in mijn ogen nodeloos ingewikkelde procedure op zeker moment niet.

William

Ik was er ook niet vanwege ziekte anders was ik zeker samen met Henielma gekomen. Had het heel leuk gevonden om wat nieuwe forumleden van gezicht te leren kennen.

Waarom er zo weinig mensen komen?

Mogelijk één van de redenen dat het forum is getransformeerd van een brede groep van vaste gebruikers (oerleden) naar een kleine groep vaste gebruikers en een veel grotere groep die af en toe even meedoet en daarna weer weg is. De oerleden kenden elkaar redelijk goed van de verschillende wedstrijden / campingovernachtingen met bbq en excursies. Al die contactmomenten zijn nagenoeg verdwenen en hiermee ook het groepsgevoel. De oerleden zie je vrijwel niet meer. Als een wat minder frequent gebruiker moet je al wel erg enthousiast zijn om naar zo'n evenement te gaan. Het echte forumgevoel is er niet meer. Er zijn andere plekken waar je ook terecht kunt. Het zal ook een teken van deze tijd zijn.

Je ziet het ook aan allerlei acties dat het steeds moeilijker word om mensen ergens enthousiast voor te krijgen (bv de brouwshirts).

Aan de andere kant zie je dat het clubleven wel enorm aantrekt. Daar zie je dat startende brouwers elkaar wel graag willen ontmoeten. Maar dat is lekker in de buurt.

Maar waardering voor de moeite en tijd die je er alsmaar weer in stopt Jacques. Ook weer in dit event.

Mark GA

@Underdike:
Proost Paul! Hij smaakt uitstekend. Heerlijk bij de Thaise maaltijd hier.
Deze blonde is een lekkere frisse doordrinker van ???%.
Daar zou ik wel een kratje van op voorraad willen.

Easywoods

Citaat van: William op 17-04-2018  18:56 uWaarom er zo weinig mensen komen?

Mogelijk één van de redenen dat het forum is getransformeerd van een brede groep van vaste gebruikers (oerleden) naar een kleine groep vaste gebruikers en een veel grotere groep die af en toe even meedoet en daarna weer weg is. De oerleden kenden elkaar redelijk goed van de verschillende wedstrijden / campingovernachtingen met bbq en excursies. Al die contactmomenten zijn nagenoeg verdwenen en hiermee ook het groepsgevoel. De oerleden zie je vrijwel niet meer. Als een wat minder frequent gebruiker moet je al wel erg enthousiast zijn om naar zo'n evenement te gaan. Het echte forumgevoel is er niet meer. Er zijn andere plekken waar je ook terecht kunt. Het zal ook een teken van deze tijd zijn.

Je ziet het ook aan allerlei acties dat het steeds moeilijker word om mensen ergens enthousiast voor te krijgen (bv de brouwshirts).

Aan de andere kant zie je dat het clubleven wel enorm aantrekt. Daar zie je dat startende brouwers elkaar wel graag willen ontmoeten. Maar dat is lekker in de buurt.

Maar waardering voor de moeite en tijd die je er alsmaar weer in stopt Jacques. Ook weer in dit event.

Dat en er is een groep mensen, waaronder ikzelf, die er graag bij hadden willen zijn maar domweg het niet voor elkaar kunnen krijgen die betreffende zondagmiddag vrij te plannen. "onmisbaar zijn" op je werk heeft (ook) een minder aantrekkelijke kant  :biersmile:   

Thamerdal

Citaat van: Mario72 op 15-04-2018  21:09 uVoor degene met een ruilbier met op de dop de letter H dan is hierbij het etiket wat bij dit bier hoort.

Ik print hem ff uit Mario  ;)

Underdike

Citaat van: Mark Green Anchor op 17-04-2018  19:26 u
@Underdike:
Deze blonde is een lekkere frisse doordrinker van ???%.
Daar zou ik wel een kratje van op voorraad willen.
Thanks voor de feedback Mark, blij dat je 'm lekker vond :degroeten:
Hij was 5%, en daar willen we 'm ook zo'n beetje houden... binnenkort maar weer opnieuw brouwen 👍

Drents Hopbier

Citaat van: Mark Green Anchor op 17-04-2018  19:26 u@Underdike:

Wat ik mij van een Thaise maaltijd kan herinneren is dat het eten erg heet (gepeperd) was. Dat is geen ideale omstandigheid om een bier te beoordelen.
Misschien dat koud water ook uitstekend gesmaakt zou hebben.

Hopbier

Mark GA

Citaat van: Drents Hopbier op 18-04-2018  14:50 uWat ik mij van een Thaise maaltijd kan herinneren is dat het eten erg heet (gepeperd) was. Dat is geen ideale omstandigheid om een bier te beoordelen.

Hopbier
Haha! Ik had daarvoor al een ander bier op. Pauls blondje kwam pas bij de laatste happen.
Bovendien is mijn vrouw Surinaamse dus ik ben wel gewend aan peper. En als je altijd bier bij je eten drinkt kun je dus ook prima vergelijken met andere bieren. Zelfde omstandigheden dus.

Etn82

Citaat van: Drents Hopbier op 18-04-2018  14:50 uWat ik mij van een Thaise maaltijd kan herinneren is dat het eten erg heet (gepeperd) was. Dat is geen ideale omstandigheid om een bier te beoordelen.

Hopbier

Als je van pittigheid houd, kan een fris hoppig bier dit juist naar voren brengen. Ben je minder getraind in het eten van pittig eten, dan kan een moutig bier juist wat verzachtend werken. Bier heeft een enorm breed palet aan mogelijk smaken, waardoor er bij elke maaltijd, en voor ieders persoonlijke smaak wel een mooie combi mogelijk is. In ieder geval eentje die wat smakelijker is dan onbehandeld bier (water).

Mark GA

Ik kan Brew Dogs' Punk IPA echt van harte aanraden bij een groene curry en pad thai!

Jacques

Citaat van: Underdike op 17-04-2018  13:58 uWat mij betreft is de nr.1 gelegenheid om anderen te ontmoeten het ONK... daar komt ook beduidend meer mensen... zelfs vorige keer in een van god verlaten uithoek van Nederland (Zeeland) was er beduidend meer volk dan eergisteren in Rotterdam.

Bij het ONK wordt soms gedaan alsof het forum niet bestaat. Zo heb ik in ieder geval het ONK 2016 in Amersfoort ervaren. Alleen al je lid ben van een brouwgilde telde je mee, terwijl er zo veel leden zijn op dit forum die niet aangesloten zijn bij een vereniging.

Underdike

Citaat van: Jacques op 18-04-2018  22:42 uBij het ONK wordt soms gedaan alsof het forum niet bestaat. Zo heb ik in ieder geval het ONK 2016 in Amersfoort ervaren. Alleen al je lid ben van een brouwgilde telde je mee, terwijl er zo veel leden zijn op dit forum die niet aangesloten zijn bij een vereniging.
In America kan je je voor wedstrijden opgeven als een brouwer van het Brulosophy-forum.
Msschien moeten we dat dus doen... inschrijven als brouwers van het Hobbybrouw-forum Gilde, en erheen met shirts aan van Emiel 😉

Jacques

Citaat van: Underdike op 18-04-2018  23:57 uIn America kan je je voor wedstrijden opgeven als een brouwer van het Brulosophy-forum.
Msschien moeten we dat dus doen... inschrijven als brouwers van het Hobbybrouw-forum Gilde, en erheen met shirts aan van Emiel 😉

Goed idee. Nu wordt vaak ingevuld niet aangesloten bij een vereniging voor zelfbrouwers.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.