Bottelvragen

Gestart door Guidojp, 08-03-2018 19:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: CeesM op 11-02-2019  22:03 uMet Star San spoel ik mijn flessen, en daarna in een bakje waar ik de kroonkurken in doe. Dat hoef je ook niet na te spoelen.

Het desinfecteren van kroonkurken is niet nodig. Ik ben in heel veel professionele brouwerijen geweest en bij veruit de meeste daarvan worden kroonkurken niet gedesinfecteerd. Ik doe het al heel veel jaren niet en het heeft niet tot problemen geleid.

Maar als je ze wel desinfecteer heeft sulfiet de voorkeur, ondanks dat ik alles behalve een voorstander ben van het gebruik van dit middel. Star San is een veel beter desinfecteermiddel. Waarom dan toch bij het ontsmetten van kroonkurken de voorkeur uitspreken voor sulfiet vraag je je misschien af. Het antwoord op deze vraag is het feit dat sulfiet naast de desinfecterende werking ook een anti-oxidatieve werking heeft. Dat heeft Star San niet.
Nog beter is het kroonkurken te gebruiken met zuurstofabsorberende foam. Ik heb veel tests de laatste tijd gedaan de laatste tijd en steeds bleek dat de bieren die voorzien zijn van zuurstofabsorberende kroonkurken een net wat betere smaak hebben. De kroonkurken zijn wat duurder maar de extra kosten zijn de moeite waard. Brouwland verkoopt ze al een tijdje en daarmee ook de leveranciers die een verdeler zijn van Brouwland. Sinds kort heeft Van der Kooy/Unibrew ze ook in hun assortiment. https://www.unibrew-nederland.nl/kroonkurk-26-mm-licht-blauw-02-absorberend-1000-stuks.html

Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 12-02-2019  21:22 uHet desinfecteren van kroonkurken is niet nodig. Ik ben in heel veel professionele brouwerijen geweest en bij veruit de meeste daarvan worden kroonkurken niet gedesinfecteerd. Ik doe het al heel veel jaren niet en het heeft niet tot problemen geleid.

Maar als je ze wel desinfecteer heeft sulfiet de voorkeur, ondanks dat ik alles behalve een voorstander ben van het gebruik van dit middel. Star San is een veel beter desinfecteermiddel. Waarom dan toch bij het ontsmetten van kroonkurken de voorkeur uitspreken voor sulfiet vraag je je misschien af. Het antwoord op deze vraag is het feit dat sulfiet naast de desinfecterende werking ook een anti-oxidatieve werking heeft. Dat heeft Star San niet.
Nog beter is het kroonkurken te gebruiken met zuurstofabsorberende foam. Ik heb veel tests de laatste tijd gedaan de laatste tijd en steeds bleek dat de bieren die voorzien zijn van zuurstofabsorberende kroonkurken een net wat betere smaak hebben. De kroonkurken zijn wat duurder maar de extra kosten zijn de moeite waard. Brouwland verkoopt ze al een tijdje en daarmee ook de leveranciers die een verdeler zijn van Brouwland. Sinds kort heeft Van der Kooy/Unibrew ze ook in hun assortiment. https://www.unibrew-nederland.nl/kroonkurk-26-mm-licht-blauw-02-absorberend-1000-stuks.html

Gaf ook al aan dat je beter sulfiet kunt gebruiken.
Ik gebruik dit dus ook omdat ik van een oud brouwer een paar duizend doppen had gekregen die hij al een tijdje had liggen in een open verpakking.
Omdat ik dan niet het risico wil lopen op infectie ontsmet ik deze met sulfiet omdat een beetje sulfiet oplossing in de fles bij kan dragen aan een beter bier.
Zodra deze partij op is dan gaan de nieuwe verpakte doppen gewoon weer zonder ontsmetten op de fles

Jaap W

Ik snap niet waarom er nog niet in iedere kroonkurk (groen, geel, paars, zilver, blauw enz. enz.) zo'n o2 absorberende foam zit. :weetniet: :proost:

Jacques

Citaat van: Jaap W op 13-02-2019  09:24 uIk snap niet waarom er nog niet in iedere kroonkurk (groen, geel, paars, zilver, blauw enz. enz.) zo'n o2 absorberende foam zit. :weetniet: :proost:

Weet ik ook niet. Bij een aantal brouwsels heb ik 4 tot 6 flessen voorzien van deze kroonkurken om een vergelijk te kunnen doen. Steeds was het bier uit deze flessen net wat beter van smaak dan het bier dat gebotteld was met gewone kroonkurken.

Scorpionrose

Citaat van: Jaap W op 13-02-2019  09:24 uIk snap niet waarom er nog niet in iedere kroonkurk (groen, geel, paars, zilver, blauw enz. enz.) zo'n o2 absorberende foam zit. :weetniet: :proost:

Dit omdat wij in de EU wonen en ons aan de EU regels moeten houden.
In onderstaande link kun je dit alles lezen. Hierin hebben ze het dus ook over de kroonkurken die in Amerika dus al veelvuldig gebruikt worden (artikel is van 1997)
https://resource.wur.nl/nl/show/-Lustrumsymposium-Nicolas-Appert.htm

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 13-02-2019  21:21 uDit omdat wij in de EU wonen en ons aan de EU regels moeten houden.
In onderstaande link kun je dit alles lezen. Hierin hebben ze het dus ook over de kroonkurken die in Amerika dus al veelvuldig gebruikt worden (artikel is van 1997)
https://resource.wur.nl/nl/show/-Lustrumsymposium-Nicolas-Appert.htm

Een artikel van ruim 21 jaar geleden. Zolang duurt de aanpassing van Europese regels ook weer niet.

Naar mijn idee zijn de onbekendheid en de hogere prijs eerder de oorzaak dat we ze nog niet massaal gebruiken. Daarnaast wordt de werking door sommige betwijfeld. Dat was voor mij een reden van de doppen uitgebreid te testen.

Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 13-02-2019  22:30 uEen artikel van ruim 21 jaar geleden. Zolang duurt de aanpassing van Europese regels ook weer niet.

Naar mijn idee zijn de onbekendheid en de hogere prijs eerder de oorzaak dat we ze nog niet massaal gebruiken. Daarnaast wordt de werking door sommige betwijfeld. Dat was voor mij een reden van de doppen uitgebreid te testen.

Ik las in een reactie van je dat Van der kooy ze nu ook heeft. Zal ze daar deze week eens meenemen en ze ook eens proberen.

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 13-02-2019  22:42 uIk las in een reactie van je dat Van der kooy ze nu ook heeft. Zal ze daar deze week eens meenemen en ze ook eens proberen.

Ter lering en de vermaeck raad ik je aan om de helft van je brouwsel te voorzien van deze doppen en de andere helft met de traditionele doppen. Je hebt zo veel vergelijkingsmateriaal en kun je bier van verschillende leeftijden met elkaar vergelijken.

Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 13-02-2019  22:47 uTer lering en de vermaeck raad ik je aan om de helft van je brouwsel te voorzien van deze doppen en de andere helft met de traditionele doppen. Je hebt zo veel vergelijkingsmateriaal en kun je bier van verschillende leeftijden met elkaar vergelijken.

Ja ga een deel met gewone en een deel met absorberende doppen bottelen want anders weet ik het verschil nog niet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.