Hopoogst 2018

Gestart door Sjamp00, 17-02-2018 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Citaat van: Ronnie op 25-08-2018  18:22 uAmaai zeg, die foto's hierboven!

Poperinge in Holland!

Ha ha Ronnie... ik zal het maar eerlijk bekennen, ik ben vorig jaar op cursus geweest bij 't Hoppecruyt in Poperinge...  ;) nou ja cursus, het was een zeer leerzame rondleiding, en de zingende madam had vrij vlug door dat ik een hobbybrouwer was. Maar ik kreeg een perfecte uitleg en antwoord op al mijn vragen. Echt een aanrader om eens langs te gaan.

In ik woon in Zeeuws Vlaanderen, ook wel reserve belgie genoemd, misschien verzacht dat de pijn.  ^-^

Ronnie

Bij Joris moet je eens met je gilde op bezoek gaan, echt de moeite en het hommelbiertje staat altijd fris.
Wij zijn begin juni er geweest met onze gilde.
Ook allerlei dingen bezocht van wereldoorlog 14-18 die jullie (gelukkiglijk) niet meegemaakt hebben.

CeesM

Citaat van: Ronnie op 31-08-2018  18:13 uOok allerlei dingen bezocht van wereldoorlog 14-18 die jullie (gelukkiglijk) niet meegemaakt hebben.
U denk ik ook niet. ;)

BB-Moods

Citaat van: BB-Moods op 20-08-2018  23:58 uGrappig dit van hansHalberstadt te lezen. Als ik even zijn motto onder zijn profiel lees, staat er meten is weten!

Het een sluit het andere natuurlijk niet uit. Het is zo gemeten. Verse hop 4 x 30 sec in de magnetron en deze is helemaal droog om terug te meten.
Ik ga beide methoden straks als ik aan de oogst toe ben naast elkaar verifiëren.


Hierbij mijn update DS (droge stof gehalte) en waarneming:

Hop soortStandaard OogsttijdGem. Standaard DS% bij oogst Hop farmsDS% gemeten(2 sept.)Waarneming
Hallertauer Traditionmittelfrüh (E. Aug.)22.2%18.6%"Goede hop geur al aanwezig. Lupuline nog te licht geel. Buitenkant cones al iets papierachtig. Conclusie: nog niet volledig oogstrijp"
Cascadespät (A.-M. Sept.)22.0%nog bepalenZichtbaar nog niet rijp genoeg
Cometmittel (E. Aug. - A. Sept.)?nog bepalenZichtbaar nog niet rijp genoeg
Centennialmittelfrüh23.7%18.5%"Goede hop geur al aanwezig. Lupuline nog te licht geel. Buitenkant cones al iets papierachtig. Conclusie: nog niet volledig oogstrijp"
Chinook?23.4%17.4%"Goede hop geur al aanwezig. Lupuline nog te licht geel. Buitenkant cones al iets papierachtig. Conclusie: nog niet volledig oogstrijp"



hansHalberstadt

Goed dat je dit inderdaad hebt doorgezet en vergeleken met wat je waarneemt. Ben zeer benieuwd wat eruit komt als ze rijp zijn om te oogsten. Ben alleen wel benieuwd of dit systeem gevoelig is voor regenbuien en dauw. of is daar een procedure voor dat je alleen meet als het een dag niet heeft geregend en bv midden overdag als er geen dauw is?? 

SkullboyNL

Mijn wilde hopplant begint rode blaadjes te krijgen op de pluisjes. Ik ben gaan googlen welke soort dit kan zijn maar niks kunnen vinden. Heeft iemand hier een idee? Aan het begin van de groei waren de scheuten ook erg rood.



Foto is klikbaar voor grotere variant

Eric v B

Zondag de eerste hop geoogst. Het was de FirstGold. Deze dwerg-hop had dit jaar ook een dwerg-opbrengst. Slechts 159 gram nat (42 gram gedroogd). De plant groeit normaal tot een meter of 4 maar dit jaar kwam ze niet verder dan 2,5 meter en zoals gezegd erg weinig opbrengst.

De geur was goed, bellen knisperde als papier en de lupuline was donker geel.

Volgende week is waarschijnlijk de Centenial (1 ste jaar) aan de beurt. Lupuline is al donker maar de bellen knisperen nog niet.

brucero

Gisteren begonnen met de Saazer en de Fuggle te oogsten, iemand enig idee wanneer je twee verschillende hopsoorten boven of onder elkaar op het droogapparaat plaatst het ene het andere niet beïnvloed qua geur of ...

hansHalberstadt

Ik zie vaak dat aan mijn hopstruik de buitenste bellen eerder rijp zijn dan de meer aan de binnenkant liggende, die zijn dan meestal nog zacht en niet papierachtig. Zijn er mensen die de hop daarom in gedeeltes plukken? Dat een van de verschillen met hop op industriele schaal die je kunt benutten.

pincopallino

Ik heb een moestuin met 5 planten hop erop  (Magnum, Perle, Hallentau). Veel te veel voor mijn vriezer. Heeft iemand geprobeerd  de hop te malen om volume te besparen?

hansHalberstadt

Niet gemalen maar gewoon zoveel mogelijk in een klein glazen potje geperst en dan in de vriezer. Er past 70 g gedroogde hop in een potje van 200 ml. Het zit dan helemaal samengeperst zodat er praktisch geen lucht meer tussenzit, dus malen zou het volume dan ook niet verder kunnen reduceren.

pincopallino

Malen en persen. Ik twijfel of de smaak en aroma blijft behouden.

Drents Hopbier

Citaat van: pincopallino op 08-09-2018  15:33 uMalen en persen. Ik twijfel of de smaak en aroma blijft behouden.

Wat doen ze dan bij het maken van pellets?

Hopvier

brouwerwaldonk

Citaat van: pincopallino op 08-09-2018  14:35 uIk heb een moestuin met 5 planten hop erop  (Magnum, Perle, Hallentau). Veel te veel voor mijn vriezer. Heeft iemand geprobeerd  de hop te malen om volume te besparen?
Ik doe 100 gram gedroogde hopbellen in een diepvrieszakje van 1 liter. Dat zakje pers ik tussen de bankvijs tot een plankje van 1,5cm dik. Er zit dan geen lucht meer tussen de hopbellen. Dan wordt het zakje dichtgelast. Met een rubberband rond 5 tot 7 zakjes/plankjes neemt het weinig plaats in de vriezer.

Die witte blok gaat er helemaal in.


orangeloo

Hop drogen en dan vacumeren. 50 gram in een zakje...
Tijdens het vacumeren sla ik nog met de vuist op de zak om ze zak zo plat mogelijk te krijgen.
Het zakje is na vacumeren 20 x 30 cm en nog geen cm dik.

orangeloo

We zijn trouwens op de helft met plukken... ruim 5 kg hop. 1395 gram Hallertau, 2010 gram First Gold en 1780 gram Willamette


BB-Moods

Citaat van: Eric v B op 04-09-2018  12:40 u...Slechts 159 gram nat (42 gram gedroogd)...

Als je dit terug rekent, heb je dit tot ca 5% droge stof gedroogd. Houd hier rekening mee. Commercieel wordt tot ca 10% gedroogd!
Je hebt dus verhoudingsgewijze meer alfa/beta acids per gram.

breda82

Prachtige lange bellen! Nog niet helemaal rijp.


BB-Moods

Citaat van: breda82 op 08-09-2018  17:57 uPrachtige lange bellen! Nog niet helemaal rijp.



Welke soort?

hansHalberstadt

Citaat van: BB-Moods op 08-09-2018  17:49 uAls je dit terug rekent, heb je dit tot ca 5% droge stof gedroogd. Houd hier rekening mee. Commercieel wordt tot ca 10% gedroogd!
Je hebt dus verhoudingsgewijze meer alpha/beta acids per gram
Volgens dit bericht https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36084.msg563831.html#msg563831
zou rijpe hop ca 22% droge stof bevatten. dus 159 g natte hop bevat dan 0.78*159 = 124 g water en 35 g droge stof.
nu heeft hij 42g, dus dan zit er toch nog 42-35 = 7 gram water in op 35 g droge stof dus dat is dan toch 83% droge stofgehalte en 17% vochtgehalte? ik denk dat je drogestofgehalten en vochtgehalte omdraait, maar ook dan zit er nog steeds 17% vocht in dus nog niet zover gedroogd als commercieel.

breda82

Citaat van: BB-Moods op 08-09-2018  18:12 uWelke soort?

Cascade
Mijn andere Cascade heeft niet zulke mooie lange bellen maar die groeit in een moestuin ergens anders. Dit jaar echt hele mooie bellen bij beide.


SkullboyNL

Citaat van: Orangeloo op 08-09-2018  16:12 uWe zijn trouwens op de helft met plukken..... ruim 5 kg hop. 1395 gram Hallertau, 2010 gram First Gold en 1780 gram Willamette



Droog je het ook in de aardappelkistjes ?

orangeloo

Citaat van: SkullboyNL op 08-09-2018  19:10 uDroog je het ook in de aardappelkistjes ?

Ik weet eigenlijk niet wat voor kistjes dat zijn, of waar ze oorspronkelijk voor gebruikt worden.
Maar het zijn kistjes met een bodem van geweven staaldraad, gaas zeg maar.  :brouwen:
En ja daarin droog ik de hop. Afhankelijk van de temperatuur 1 a 2 weken.
Daarna vacumeer ik de hop en gaan ze in de vriezer.


hansHalberstadt

Ook dit jaar ga ik weer mijn airco inzetten om te drogen.

Drents Hopbier

Citaat van: Orangeloo op 08-09-2018  20:46 uIk weet eigenlijk niet wat voor kistjes dat zijn, of waar ze oorspronkelijk voor gebruikt worden.
Maar het zijn kistjes met een bodem van geweven staaldraad, gaas zeg maar.


Gezien de afkomst zijn het kistjes om bloembollen te drogen.

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.