Gedestilleerd water kopen

Gestart door jaapz, 16-02-2018 14:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaapz

Om mijn keiharde water wat zachter te krijgen was ik van plan in mijn volgende recept 1/3 demiwater/gedestilleerd water te gebruiken.
Nou vind ik bijvoorbeeld zulke flesjes bij het kruidvat https://www.kruidvat.nl/kruidvat-gedemineraliseerd-water/p/549549
En de albert heijn schijnt deze ook te hebben

Maar overal staat op "niet voor menselijke consumptie geschikt".

Kan ik dit spul wel gebruiken om mee te brouwen, of kan ik ergens anders goed water kopen, zo ja waar dan?

Ventus

Zoek even op reverse osmose water kopen.
Dat wordt veel door glazenwassers gebruikt om streepvrij te wassen en is op vele plekken verkrijgbaar. Hier in de buurt 2,40 voor 100 liter.
Demi water uit flessen is niet voor menselijke consumptie geschikt, enerzijds omdat het dus demi water is (bij drinken daarvan zal door osmotische werking er ionen uit je lichaam het water in gaan, wat voor problemen kan zorgen) en anderzijds omdat de plastic verpakkingen waarschijnlijk geen food grade plastic is.

jaapz

Bedankt, dat levert al een stuk meer resultaten op, al kan ik nog niet echt vinden waar tappunten zitten in Groningen zitten, maar dat komt vast goed.
Is er bij zo'n tappunt ook de mogelijkheid minder dan 100 liter mee te nemen? Om nou gelijk 100 liter in opslag te hebben is ook zo overdreven voor mijn 10 liter batches :)


tdp

Zijn zat brouwers die 'mengen' met demiwater en gewoon leidingwater. Je zou ook alleen demiwater kunnen gebruiken en dan zelf de brouwzouten toe voegen.

Pieter1954

Citaat van: Ventus op 16-02-2018  14:41 uZoek even op reverse osmose water kopen.
Dat wordt veel door glazenwassers gebruikt om streepvrij te wassen en is op vele plekken verkrijgbaar. Hier in de buurt 2,40 voor 100 liter.
Demi water uit flessen is niet voor menselijke consumptie geschikt, enerzijds omdat het dus demi water is (bij drinken daarvan zal door osmotische werking er ionen uit je lichaam het water in gaan, wat voor problemen kan zorgen) en anderzijds omdat de plastic verpakkingen waarschijnlijk geen food grade plastic is.

Als je hier op zoekt krijg je alleen maar sites van aanbieders van apparatuur.
Waar is 'bij jou in de buurt'? 2,40 voor 100 liter is wel heel erg interessant.

davyd

Citaat van: Ventus op 16-02-2018  14:41 uDemi water uit flessen is niet voor menselijke consumptie geschikt, enerzijds omdat het dus demi water is (bij drinken daarvan zal door osmotische werking er ionen uit je lichaam het water in gaan, wat voor problemen kan zorgen) en anderzijds omdat de plastic verpakkingen waarschijnlijk geen food grade plastic is.

Er zijn tientallen miljoenen mensen die dagelijks ro-water gebruiken als drinkwater. Ik zie die toch niet vallen als vliegen?
5 L Demi-water bussen zijn gemaakt van HDPE. Wat is daar niet goed aan?

SanderH

Citaat van: davyd op 16-02-2018  17:48 uEr zijn tientallen miljoenen mensen die dagelijks ro-water gebruiken als drinkwater. Ik zie die toch niet vallen als vliegen?
5L Demi-water bussen zijn gemaakt van HDPE. Wat is daar niet goed aan?

Er is RO water en er is RO water.  Tijdens mijn afstudeer project heb ik een RO installatie getest die water uit een haven in A'dam geschikt moest maken voor de koeltorens en de stoomketel. Dat werd het niet, dat water was dusdanig zuiver dat het agressief werd voor bijna elk materiaal.
Het verlagen van de druk van de pomp zorgde ervoor dat niet alle zouten en mineralen eruit kwamen en het met wat aanvulling van mineralen zo de koeltorens en de stoom ketel in kon. Dat laatste was ook drinkbaar, de eerdere echt niet, daar droogde je bijna direct van uit.

Corrigeer me maar als ik het fout heb, maar ik ken geen RO installaties voor huiselijk gebruik die het water dusdanig zuiveren dat het niet meer drinkbaar is.

Demi en gedestilleerd water zijn niet geschikt voor consumptie, oftewel je moet het niet direct drinken of limo voor de kinderen mee maken. Gemengd met leiding water en aangevuld met brouwzouten kan het geen kwaad.

jaapz

Citaat van: tdp op 16-02-2018  16:19 uZijn zat brouwers die 'mengen' met demiwater en gewoon leidingwater. Je zou ook alleen demiwater kunnen gebruiken en dan zelf de brouwzouten toe voegen.

Bedoel je hiermee de 1 liter flesjes die ik bij kruidvat kan kopen? Dat ik demiwater kan gebruiken weet ik wel, maar ik vraag me af waar ik het kan aanschaffen.

Oscar

Citaat van: jaapz op 16-02-2018  14:34 uMaar overal staat op "niet voor menselijke consumptie geschikt".

Klopt. Maar het is gewoon water, niet giftig. Dus je kunt het prima gebruiken voor het bereiden van voedsel, dus ook voor bier. De waarschuwing duidt op het gevaar dat mensen het gaan drinken als drinkwater en daarmee zouten uit het lichaam drijven en als gevolg daarvan uitdroog verschijnselen krijgen... Maar het drinken van een kleine hoeveelheid demiwater zal je niet schaden... ;)

Consumenten zijn "dom" en moeten voor alles gewaarschuwd worden... ;)

jaapz

Citaat van: Oscar op 16-02-2018  19:07 uKlopt. Maar het is gewoon water, niet giftig. Dus je kunt het prima gebruiken voor het bereiden van voedsel, dus ook voor bier. De waarschuwing duidt op het gevaar dat mensen het gaan drinken als drinkwater en daarmee zouten uit het lichaam drijven en als gevolg daarvan uitdroog verschijnselen krijgen... Maar het drinken van een kleine hoeveelheid demiwater zal je niet schaden... ;)

Consumenten zijn "dom" en moeten voor alles gewaarschuwd worden... ;)

Kan het zijn dat de flessen waar het in zit niet food safe zijn? Geen zin om weekmakers in mijn bier te hebben...

Oscar

Citaat van: jaapz op 16-02-2018  19:19 uKan het zijn dat de flessen waar het in zit niet food safe zijn?

Nee...


Haagse Wouter

Citaat van: Oscar op 16-02-2018  19:07 uKlopt. Maar het is gewoon water, niet giftig. Dus je kunt het prima gebruiken voor het bereiden van voedsel, dus ook voor bier. De waarschuwing duidt op het gevaar dat mensen het gaan drinken als drinkwater en daarmee zouten uit het lichaam drijven en als gevolg daarvan uitdroog verschijnselen krijgen... Maar het drinken van een kleine hoeveelheid demiwater zal je niet schaden... ;)

Consumenten zijn "dom" en moeten voor alles gewaarschuwd worden... ;)

En waarschijnlijk zoiets dat de flessen niet officieel gebruikt mogen worden voor voedsel.

Oscar

Citaat van: Haagse Wouter op 16-02-2018  21:46 uEn waarschijnlijk zoiets dat de flessen niet officieel gebruikt mogen worden voor voedsel.

Nee. Het is puur dat gedemineraliseerd water je uitdroogt als je er te veel van inneemt. En als producent moet je de consument er dan voor waarschuwen. Verder kun je het veilig voor alles gebruiken wat jij maar wilt. ;)

Maar dat hoef je niet te geloven hoor. ;)

Underdike

Citaat van: Oscar op 16-02-2018  19:07 uKlopt. Maar het is gewoon water, niet giftig. Dus je kunt het prima gebruiken voor het bereiden van voedsel, dus ook voor bier. De waarschuwing duidt op het gevaar dat mensen het gaan drinken als drinkwater en daarmee zouten uit het lichaam drijven en als gevolg daarvan uitdroog verschijnselen krijgen... Maar het drinken van een kleine hoeveelheid demiwater zal je niet schaden... ;)

Consumenten zijn "dom" en moeten voor alles gewaarschuwd worden... ;)

OK, wie heeft het ouderwetse Binas tabellenboek nog liggen? Dan stel ik voor dat je eens gaat kijken bij het lijstje vergif... om daar gedestilleerd water hoog op de lijst te zien staan.
Als je daar liters van drinkt kan het wel degelijk fout gaan, omdat je lichaam al dat water naar binnen trekt ivm een veel hoger zout/mineraal-gehalte in je cellen dan in dat gedestilleerde water...
Theoretisch kan het kwaad, dus de waarschuwing lijkt me terecht. Ga je dood van een glaasje, nee dat ook weer niet.

Dan, over dat gedestilleerd water in recepten:
Ik durf te stellen dat als je daar gewoon kraanwater voor gebruikt, niemand het verschil gaat proeven! In de hoeveelheden die wij brouwen, met vergistingen die ongeveer goed lopen maar nooit 100% (temperatuur-ontwikkeling inhe't vat moeilijk te onderdrukken), en de variabelen in je ingrediënten (klopt alles op de gram precies, zitten de alfa-waarden goed in de hops, is deze batch graan misschien niet 100% dezelfde als vorige keer, heb ik 1 of 1,5 liter afgekookt, etc. etc.) ... al die variabelen leveren ongetwijfeld véél meer verschil op dan kraanwater, demi-water of osmose-water.

Koen S

Doe de test en je zal zien dat er wel degelijk een enorm verschil is. Brouw 2 keer hetzelfde recept, de ene keer met leidingwater en de andere keer met demiwater en brouwzouten. Hou de variabelen zo veel mogelijk gelijk, een goede hobbybrouwer kan dat! Je zal verschieten als je beide bieren naast elkaar proeft.

tdp

Citaat van: Koen S op 17-02-2018  08:22 uDoe de test en je zal zien dat er wel degelijk een enorm verschil is. Brouw 2 keer hetzelfde recept, de ene keer met leidingwater en de andere keer met demiwater en brouwzouten. Hou de variabelen zo veel mogelijk gelijk, een goede hobbybrouwer kan dat! Je zal verschieten als je beide bieren naast elkaar proeft.

Ben bezig met deze proef, het eerste brouwsel gaat vanmiddag waarschijnlijk op fles, met alleen kraanwater, brouwsel 2 met aangepast demiwater staat voor volgende week op de planning om te brouwen

jaapz

Misschien had ik in de beginpost moeten zetten dat mijn bedoeling niet was om te vragen of het zin heeft om demiwater te grbruiken. De vraag was enkel waar ik demiwater kan aanschaffen

tdp

Citaat van: jaapz op 17-02-2018  09:21 uMisschien had ik in de beginpost moeten zetten dat mijn bedoeling niet was om te vragen of het zin heeft om demiwater te grbruiken. De vraag was enkel waar ik demiwater kan aanschaffen

Ik heb in België gekocht, 5 liter voor 80 cent ongeveer. De AH heeft dezelfde prijzen volgens mij

jaapz

Citaat van: tdp op 17-02-2018  09:23 uIk heb in België gekocht, 5 liter voor 80 cent ongeveer. De AH heeft dezelfde prijzen volgens mij
En dat zijn gewoon die flesjes die bedoelt zijn voor strijkijzers en zo?

Koen S

Citaat van: tdp op 17-02-2018  09:20 uBen bezig met deze proef, het eerste brouwsel gaat vanmiddag waarschijnlijk op fles, met alleen kraanwater, brouwsel 2 met aangepast demiwater staat voor volgende week op de planning om te brouwen
Top!

Koen S

Citaat van: jaapz op 17-02-2018  09:25 uEn dat zijn gewoon die flesjes die bedoelt zijn voor strijkijzers en zo?
Ja, plastic bussen van 5 liter, 79 cent bij Colruyt.

goom

Citaat van: Oscar op 16-02-2018  19:07 uKlopt. Maar het is gewoon water, niet giftig. Dus je kunt het prima gebruiken voor het bereiden van voedsel, dus ook voor bier. De waarschuwing duidt op het gevaar dat mensen het gaan drinken als drinkwater en daarmee zouten uit het lichaam drijven en als gevolg daarvan uitdroog verschijnselen krijgen... Maar het drinken van een kleine hoeveelheid demiwater zal je niet schaden... ;)

Consumenten zijn "dom" en moeten voor alles gewaarschuwd worden... ;)
Goed  gezegd

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 17-02-2018  08:22 uDoe de test en je zal zien dat er wel degelijk een enorm verschil is. Brouw 2 keer hetzelfde recept, de ene keer met leidingwater en de andere keer met demiwater en brouwzouten. Hou de variabelen zo veel mogelijk gelijk, een goede hobbybrouwer kan dat! Je zal verschieten als je beide bieren naast elkaar proeft.
Ik denk niet dat je dat zo algemeen kunt stellen. Voor Pils en lichte hoog gegiste is dit misschien waar, maar voor zware bieren en vooral donkere bieren moet ik met mijn zachte water feitelijk carbonaat toevoegen om de juiste pH te krijgen tijdens het maischen. en ik voeg altijd al calcium toe. Dus welke zouten heb je specifiek last van waar je in alle gevallen vanaf wilt ?

Pieter1954

Citaat van: hansHalberstadt op 17-02-2018  10:01 uIk denk niet dat je dat zo algemeen kunt stellen. Voor Pils en lichte hoog gegiste is dit misschien waar, maar voor zware bieren en vooral donkere bieren moet ik met mijn zachte water feitelijk carbonaat toevoegen om de juiste pH te krijgen tijdens het maischen. en ik voeg altijd al calcium toe. Dus welke zouten heb je specifiek last van waar je in alle gevallen vanaf wilt ?

In mijn geval heb ik te maken met IJsselmeerwater met hoge NaCl waarden.

Na: 129 mg/l
Cl: 175 mg/l

hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 17-02-2018  11:16 uIn mijn geval heb ik te maken met IJsselmeerwater met hoge NaCl waarden.

Na: 129 mg/l
Cl: 175 mg/l
Ik weet niet precies wat de smaakdrempel is, maar zolang het daaronder zit merk je er niets van.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.