Nederlandse IPA's van de niet-thuisbrouwer

Gestart door ejet, 02-02-2018 20:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

(gebottelde/blikken) Nederlandse IPA's zijn

zelfs nog beter dan de USA counterparts
vergelijkbaar met verse USA IPA's
vaak ouder dan drie maanden en geen IPA meer
überhaupt niet vergelijkbaar met USA versies

ejet

Citaat van: Adbrouwt op 04-02-2018  13:28 uIn deze hebben de klant en de verkoper een ander belang. De klant wil een zo vers mogelijk product en de verkoper wil zijn oudste spullen uit het schap hebben (FIFO). Dus is het logisch dat dit niet altijd met elkaar te verenigen is.
Met een goed voorraadsysteem en goed inzicht zou je toch een vers product moeten kunnen verkopen én voldoende voorraad kunnen hebben. Dit is meestal in balans en hier zijn vast heel goede AI systemen voor tegenwoordig.
Terugkomend op een idee van mij: waarom halen de grotere bierspeciaalzaken hun bier niet direct bij de brouwerij? Scheelt een tussenpersoon (en dus €€€), het is vele malen verser, en je bent niet afhankelijk van opslag bij een derde partij. Okee, het kost tijd en €€€ maar als je het slim speelt met webshop en social media dan ben je er volgens mij. Of je vraagt €0,30 of zo per fles meer.
Of zorg ervoor dat meerdere brouwerijen in de buurt van elkaar een soort van bezorgservice opzetten naar de winkels toe. Dit gebeurt volgens mij ook in de USA.

DoubleW

Als je als brouwer bier wilt leveren aan een supermarkt of slijter dan wordt dat lastig omdat een supermarkt dat heeft ondergebracht bij een distributeur of omdat men administratief niet    100 leveranciers wil hebben. De tussenhandel gedijt hier goed bij, opslag van 15-25% is geen uitzondering en het product kan vanwege de veelheid in de portfolio ook nog eens niet goed worden begeleid. Een slijter wil nog wel eens uitzondering maken door zelf in te kopen maar loopt een risico als het bier niet goed is, veel start up brouwerijen lopen te leuren met ondermaatse brouwsels wat ook al niet goed is voor het consumenten vertrouwen. Als slijter wil je betrouwbaar zijn en geld verdienen als ondernemer, dus bier in je schap plaatsen met onduidelijk signatuur of herkenbaarheid voor de klant zit er niet in. Het is niet anders, de beergeek moet online bestellen of zelf brouwen, dat laatste lijkt mij trouwens het beste als we kijken naar de absurde prijs die er tegenwoordig voor bier wordt gevraagd!

ejet

Citaat van: DoubleW op 04-02-2018  20:46 u[...] veel start up brouwerijen lopen te leuren met ondermaatse brouwsels wat ook al niet goed is voor het consumenten vertrouwen [...]
Eens. Er wordt teveel ondermaats bier alsnog gebotteld en dat maakt weer dat je een slechte naam krijgt waardoor je weer minder verkoopt. Vicieuze cirkel, daar kan geen marketing tegenop. Conclusie: ondermaats bier moet door de gootsteen, al kost het geld. Het lijkt alsof dit niet wordt begrepen, en dit moet ook een onderdeel zijn van je balans: af en toe is een biertje gewoon niet zoals die moet zijn.

Sowieso is marketing tegenwoordig belangrijker dan het bier heb ik het idee. En als je als thuisbrouwer de stap zet om het groter aan te gaan pakken dan ben je meer tijd kwijt aan administratie, distributie en acquisitie dan met het brouwen zelf. Dat maakt het voor mij een stap die ik niet snel ga zetten.

Jacques

Citaat van: ejet op 04-02-2018  11:19 uIk maak een lijstje van de door jullie genoemde bieren en ik ga ze bij de lokale zaak proberen te bestellen.

Je kunt natuurlijk ook online de bieren kopen...
https://www.beerwulf.com/nl/c/bier/india-pale-ale/  Heel veel Nederlandse IPA's!

J-P.V.

Citaat van: ejet op 02-02-2018  20:56 uDag allen.

Ik ben al geruime tijd fan van US-style IPA's. Of dat nou de session variant is, black, white, New England, double, triple, IPL, noem maar op.
Nu zit ik vanavond aan de Kees West Coast style IPA met tht van 09-18 en ik merk dat ik me al maanden erger aan het feit dat er veel keuze is van IPA's in de schappen van grote en kleine bierspeciaalzaken en supermarkten maar amper verse keuze. De enige die hierin positief uitspringt is voor mij Mooie Nel van Jopen. Deze is vaak te krijgen binnen 1-2 maanden na bottelen (aangenomen dat de THT datum een jaar na bottelen ligt). De rest is 3 a 4+ maanden oud en niet meer hoppig en vaak afgevlakt in smaak. Laat staan de bieren UIT de US (Sierra Nevada, Anchor, etc), die zijn meestal 6+ maanden oud! De West Coast die ik nu drink is bovendien overgecarboniseerd en verder matig bitter en totaal onhoppig. Ik proef wel wat citra en simcoe/mosaic maar dit is echt zoeken. Naast dat ik zelf veel hoppig bier brouw (APA, IPA, NEIPA, etc) koop ik ook nog steeds erg veel om te proeven en te "eiken" naar waar ik sta t.o.v. van de profs. Nu durf ik te stellen dat na iets meer dan 3 jaar brouwervaring ik (veel) betere Amerikaanse stijl hoppige bieren kan brouwen dan 90% van wat ik proef van de Nederlandse brouwers (tap uitgezonderd voor de duidelijkheid, en ik bottel zelf ook).

Had laatst Wally van Rock City (NEIPA) geproefd, deze was echt top. Verder kom ik vaak in Scandinavië, daar kunnen ze het wel! Lervig, Brewski, Austmann, Nogne O, To Ol, noem maar op allemaal topklasse. En daar hebben ze ook blik uitgevonden net zoals in de USA, en de lokale monopolie drankhandel heeft al het topbier gewoon in de koeling staan! In sommige zelfs een grote walk in fridge. Take that Heineken!



Mijn vragen aan de profs:
- Waarom staat er nooit een gebotteld op datum op flessen?
- Waarom een tht van 1+ jaar op een IPA als deze dan na dat jaar totaal niet is wat je als brouwer gebrouwen hebt?
- En als je dan je bier uitbrengt, zorg dat de CO2 gehaltes kloppen, zo moeilijk is dat niet! Gushers zijn echt uit den boze.

En wat is jullie mening, en vooral, wat moet ik wél drinken?
Goedendag, ben ik nu in de war? Een IPA zou toch juist zijn beste smaak behoren te hebben na +5 maanden na het bottelen. Hiervoor is de IPA in elk geval ooit bedacht. Mocht je een "versere" IPA lekkerder van smaak vinden dan is het origineel waarschijnlijk niet jou bier.

Easywoods

 :) Klopt, de extra hop is (was?) bedoeld voor een langere houdbaarheid, maar of 'ie van lang bewaren nou beter werd?  :weetniet:

ejet

Citaat van: J-P.V. op 04-02-2018  23:54 uGoedendag, ben ik nu in de war? Een IPA zou toch juist zijn beste smaak behoren te hebben na +5 maanden na het bottelen. Hiervoor is de IPA in elk geval ooit bedacht. Mocht je een "versere" IPA lekkerder van smaak vinden dan is het origineel waarschijnlijk niet jou bier.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Dit is de klassieke Engelse IPA van eeuwen geleden. De moderne IPA's en dan vooral die uit de USA zijn hoe verser hoe beter. Zeker niet bewaren!!

Jacques

Citaat van: J-P.V. op 04-02-2018  23:54 uGoedendag, ben ik nu in de war? Een IPA zou toch juist zijn beste smaak behoren te hebben na +5 maanden na het bottelen. Hiervoor is de IPA in elk geval ooit bedacht. Mocht je een "versere" IPA lekkerder van smaak vinden dan is het origineel waarschijnlijk niet jou bier.

We hebben het hier niet over de klassieke IPA maar over de variant die in de VS is ontwikkeld. Deze versie kenmerkt zich door uitbundige hoparoma's. Die hoparoma's worden snel minder intensief naar mate het bier ouder wordt. Daarom dien je deze bieren zo vers mogelijk te drinken.

PDGRRR


ejet

Citaat van: PDGRRR op 19-02-2018  20:33 uZe lezen blijkbaar mee, daar in Haarlem & Amsterdam.

http://bit.ly/uiltje-bierenco
Kijk, daar word ik vrolijk van!
Heb recentelijk al wat bier van Uitje uit blik mogen drinken, erg lekker!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.