Terugslagklepje ipv waterslot toch niet zo'n goed idee

Gestart door Jacques, 19-01-2018 23:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 20-04-2021  22:04 uBij het bottelen mag er wel zuurstof bij het vat want tegen de tijd dat dat begin op te lossen in je bier zit het al in de fles.

Naast het oplossen van zuurstof in je bier is er ook sprake van het chemisch binden van zuurstof aan het jongbier...

Zie ook https://beerandbrewing.com/dictionary/iKSxvCoDdk/
"Some larger breweries have taken up partial bottle conditioning of a belief that the active yeast will remove oxygen from the beer and extend shelf-life, but this is only partially true. Yeast can remove small amounts of dissolved oxygen from beer, but very little from the bottle headspace air, which means these benefits will only attain to breweries using sophisticated brewing methods and very good packaging equipment. "

Het is een hardnekkig misverstand dat de gist alle zuurstof verbruikt door de hergisting op de fles.

Zie ook https://homebrewacademy.com/bottle-conditioning/
A great tip is to never bottle directly from the fermenter. The better option is to siphon your beer off the fermenter and into a temporary priming bucket or carboy. Be careful with the splashing, mainly because air can quickly oxidize your finished product.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 20-04-2021  22:20 u"Some larger breweries have taken up partial bottle conditioning of a belief that the active yeast will remove oxygen from the beer and extend shelf-life, but this is only partially true. Yeast can remove small amounts of dissolved oxygen from beer, but very little from the bottle headspace air, which means these benefits will only attain to breweries using sophisticated brewing methods and very good packaging equipment. "

Het is een hardnekkig misverstand dat de gist alle zuurstof verbruikt door de hergisting op de fles.
Het ging in dit verband om zuurstof in je gistingsvat voorkomen tijdens het bottelen. jij hebt het nu over zuurstof in gebottelde flesjes. Dat is een ander topic.

Rinus

Citaat van: Jacques op 20-04-2021  22:20 uHet is een hardnekkig misverstand dat de gist alle zuurstof verbruikt door de hergisting op de fles.
Dus dan is het beter zo min mogelijk kop ruimte in de fles te hanteren?
En nog beter; als je er over beschikt een pufje CO2 toevoegen.
Ik heb ook wel ergens gelezen of in een filmpje gezien dat men een pufje CO2 onder druk in de fles spuit om zodoende bewust schuimvorming te creëren, kroonkurk er snel op, wat het zuurstof in de fles verdringt

Roept bij mij weer de vraag op; is er dan wel voldoende zuurstof over voor de hergisting op de fles?

hansHalberstadt

Citaat van: Rinus op 21-04-2021  09:33 uDus dan is het beter zo min mogelijk kop ruimte in de fles te hanteren?
En nog beter; als je er over beschikt een pufje CO2 toevoegen.
Ik heb ook wel ergens gelezen of in een filmpje gezien dat men een pufje CO2 onder druk in de fles spuit om zodoende bewust schuimvorming te creëren, kroonkurk er snel op, wat het zuurstof in de fles verdringt

Roept bij mij weer de vraag op; is er dan wel voldoende zuurstof over voor de hergisting op de fles?

je kunt gaan tot ca 1 cm kopruimte. nog minder kan problemen geven als je fles een keer heel warm wordt bv in de auto in de zon. Dan zet het bier nl meer dan 1 cm uit tov het glas en klapt het flesje. net zoiets als bevriezende waterleiding. 
Zelf doe ik inderdaad altijd 1 cm kopruimte. extra CO2 erbij kan ook nog.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 20-04-2021  22:57 uHet ging in dit verband om zuurstof in je gistingsvat voorkomen tijdens het bottelen. jij hebt het nu over zuurstof in gebottelde flesjes. Dat is een ander topic.

Wat ik duidelijk wil maken is dat je op moet passen met zuurstofopname vlak voor het bottelen. De zuurstof die in het bier komt wordt niet geheel verbruikt door de gist zoals door jou gesuggereerd wordt...
Citaat van: hansHalberstadt op 20-04-2021  22:04 uBij het bottelen mag er wel zuurstof bij het vat want tegen de tijd dat dat begin op te lossen in je bier zit het al in de fles.

Overigens heb je niet mijn gehele bericht geciteerd. In het weggelaten deel van het bericht wordt gewaarschuwd voor zuurstofopname omdat dit leidt tot oxidatie van het bier.

Jacques

Citaat van: Rinus op 21-04-2021  09:33 uDus dan is het beter zo min mogelijk kop ruimte in de fles te hanteren?
En nog beter; als je er over beschikt een pufje CO2 toevoegen.
Ik heb ook wel ergens gelezen of in een filmpje gezien dat men een pufje CO2 onder druk in de fles spuit om zodoende bewust schuimvorming te creëren, kroonkurk er snel op, wat het zuurstof in de fles verdringt

Roept bij mij weer de vraag op; is er dan wel voldoende zuurstof over voor de hergisting op de fles?

De gist heeft geen zuurstof nodig voor de vergisting...
Beluchten zorgt voor de vorming van meer gistcellen, maar dat is iets wat je niet wilt bij de hergisting op de fles. Je wilt koolzuur in je bier en niet meer gistcellen.

Niet iedere hobbybrouwer heeft de mogelijkheid om een pufje koolzuur in een flesje te blazen. In de praktijk is dat niet zo'n probleem. Bier bevat ook antioxidanten. Om te zorgen dat je minder snel oxidatiesmaakjes krijgt kun je antioxidanten toevoegen zoals een mengsel van 46.8% kaliummetabisulfiet (sulfiet) 53.2% ascorbinezuur (vitamine C). Dosering: 0.2-0.4 g per 10 liter te bottelen bier.

MaartenM

Beste Jacques, heb je een linkje naar je terugslagklepje? Je noemde in een andere post dat je hem van ali hebt...

Jacques

Citaat van: MaartenM op 19-06-2022  15:55 uBeste Jacques, heb je een linkje naar je terugslagklepje? Je noemde in een andere post dat je hem van ali hebt...

Zoek naar "one way valve air"

Ik heb een metalen versie.

hansHalberstadt

Toch ga ik persoonlijk liever voor het systeem wat de koolzuur gewoon aanvult. Een aantal typen gistingsvaten gaan ook gewoon lekken bij onderdruk.

Standaard 30 mbar reduceer opengezaagd en veer verwijderd.
gasreduceer.gif
 Ik heb er nu een haakje aangelijmd met een elastiekje als testje hieveel spankracht je nodig hebt voor 1 a 2 cm waterkolom . Met 40 gram spankracht kom ik op 2 cm waterkolom dus voldoende ok het waterslot niet te laten bluppen. elastiekje wordt in de eindoplossing vervangen door een veertje met de juiste spankracht. aanvoer komt uit CO2 cilinder afgesteld op 0.2-0.5 BAR

MaartenM

Dank je Jacques en Hans, ik ga eerst op de simpele manier beginnen  :D

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 20-06-2022  08:19 uEen aantal typen gistingsvaten gaan ook gewoon lekken bij onderdruk.

Mijn gistvat is zeer solide en kan zonder problemen zowel over- als onderdruk aan. Maar dat geldt niet voor alle gistvaten.

Overdruk kun je simpel creëren met koolzuurpatroontje in een CO2-pompje zoals die ook gebruikt worden voor het oppompen van fietsbanden. Natuurlijk moet je koolzuurpatronen gebruiken die levenmiddelenveilig zijn.
 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 20-06-2022  22:25 uMijn gistvat is zeer solide en kan zonder problemen zowel over- als onderdruk aan. Maar dat geldt niet voor alle gistvaten.

Overdruk kun je simpel creëren met koolzuurpatroontje in een CO2-pompje zoals die ook gebruikt worden voor het oppompen van fietsbanden. Natuurlijk moet je koolzuurpatronen gebruiken die levenmiddelenveilig zijn.
 
Het nadeel daarvan is dat je ineens alle koolzuur beschikbaar krijgt,  dus levert een vrij hoge overdruk op. Een koolzuurpatroon van 16g is 8 liter koolzuur, dus met een kopruimte van bv 8 liter in je gistingsvat heb je dan al snel 1 BAR druk.  Grote kans dat je deksel er dan af vliegt. (1 BAR op een deksel van 30 cm diameter is een kracht van 700kg !!!!) 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 21-06-2022  01:11 uHet nadeel daarvan is dat je ineens alle koolzuur beschikbaar krijgt,  dus levert een vrij hoge overdruk op. Een koolzuurpatroon van 16g is 8 liter koolzuur, dus met een kopruimte van bv 8 liter in je gistingsvat heb je dan al snel 1 BAR druk.  Grote kans dat je deksel er dan af vliegt. (1 BAR op een deksel van 30 cm diameter is een kracht van 700kg !!!!) 

Je kunt ook een klein pufje geven. In ieder geval kan dat met het pompje dat ik heb. Deze heb ik bij Brouwstore gekocht maar ik dit artikel niet meer terugvinden op hun website. Ook niet op de website van Brouwland waar dit apparaatje ook verkocht werd.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 21-06-2022  21:00 uJe kunt ook een klein pufje geven.
Ja dat kan, maar als je eenmaal iets geprobeerd hebt wat automatisch werkt wil je waarschijnlijk niets anders meer.
Staat nu in serie met het waterslot en aangesloten op 0.4 BAR koolzuur en levert 2 mBAR aan het waterslot. Het waterslot staat nu nog te borrelen omdat het nog gist, maar morgen of overmorgen zal dat naar verwachting stoppen en kan de temperatuur omlaag. Dan gaat de 2e reduceer van 0.5 BAR naar 2 mBAR zijn werk doen en het tekort aanvullen.   

eindresultaat.gif

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 21-06-2022  01:11 uHet nadeel daarvan is dat je ineens alle koolzuur beschikbaar krijgt,  dus levert een vrij hoge overdruk op. Een koolzuurpatroon van 16g is 8 liter koolzuur, dus met een kopruimte van bv 8 liter in je gistingsvat heb je dan al snel 1 BAR druk.  Grote kans dat je deksel er dan af vliegt. (1 BAR op een deksel van 30 cm diameter is een kracht van 700kg !!!!) 
Wat een geluk dat de luchtdruk buiten het vat ook ca. 1 BAR is. Dus de deksel blijft wel zitten. ;)

Oeps! Mijn 1.500e bijdrage.
Ik hoop dat ik toch wel wat goede bijdragen heb geleverd. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 22-06-2022  11:19 uIk hoop dat ik toch wel wat goede bijdragen heb geleverd. ;)
Misschien moet je even aan Jacques vragen of hij 2 tellers kan maken, waarvan 1 voor goede bijdragen?
Ik denk deze bijdrage niet want wat is het punt dat je wilt maken? De hele reden dat ik een extra reduceer maak is namelijk om te voorkomen dat het deksel eraf vliegt of er CO2 gaat lekken door overdruk.   

Eric v B

Citaat van: CeesM op 22-06-2022  11:19 uWat een geluk dat de luchtdruk buiten het vat ook ca. 1 BAR is. Dus de deksel blijft wel zitten. ;)

Oeps! Mijn 1.500e bijdrage.
Ik hoop dat ik toch wel wat goede bijdragen heb geleverd. ;)

Het betreft 1 Bar OVERDRUK!. Jammer dat dit nu net je 1500ste bijdrage is.............

guest16554

Bij simpelere toepassing kun je gewoon simpel ballonnen gebruiken. Eventueel met speldenprikje in het topje, maar zonder gegarandeerd luchtdicht.


Jacques

Citaat van: tuk op 01-07-2022  11:50 uBij simpelere toepassing kun je gewoon simpel ballonnen gebruiken. Eventueel met speldenprikje in het topje, maar zonder gegarandeerd luchtdicht.



Niet zo'n goed idee...

* Een ballon betekent druk op de vloeistof, dat remt de vergisting...
* Een ballon heeft een veel te kleine inhoud voor een goede vergisting.
* Een gaatje in een ballon is vragen om oxidatie.

hansHalberstadt

Citaat van: tuk op 01-07-2022  11:50 uspeldenprikje in het topje, maar zonder gegarandeerd luchtdicht.


De wand van een ballon laat heel gemakkelijk koolzuur door en andere gassen. 

guest16554

Citaat van: Jacques op 01-07-2022  20:44 u* De wand van een ballon laat heel gemakkelijk koolzuur door en andere gassen. 

Alleen onder druk. En dat is er niet door het gaatje. Werkt als filter met ontluchting, en dat is de bedoeling (net als werking waterslot. Wel uit, niet in).
De blazende fermentatie (tegendruk) draagt er aan bij dat er niets terug in kan. Vult en blaast uit.

Citaat van: Jacques op 01-07-2022  20:44 u* Een ballon betekent druk op de vloeistof, dat remt de vergisting...

Geen druk. Speldenprikje.

Citaat van: Jacques op 01-07-2022  20:44 u* Een gaatje in een ballon is vragen om oxidatie.
Noop. Fermentatie tegendruk, en de rubber sluit het gaatje meteen weer na ontluchting.
Precies hoe een laskap op druk en een fietsventiel werken.
Door het ontluchtings gaatje werkt het zo als een filter.

Voor simpele (test) toepassingen werkt dit prima.
Maar als je er geen vertrouwen in hebt dan gewoon niet doen. ;D

Jacques

Citaat van: tuk op 02-07-2022  12:58 uNoop. Fermentatie tegendruk, en de rubber sluit het gaatje meteen weer na ontluchting.

Een hele klein gaatje in de afsluiting van een gistvat kan al een vervelende oxidatiesmaak geven is gebleken...

Tegenwoordig zien steeds meer hobbybrouwers in dat oxidatie van bier zorgt voor een minder smakend bier en voor een een donkere kleur. In mede zit geen hop, dat kan maken dat die drank, net als wijn..., minder gevoelig is voor oxidatie.
 

guest16554

Ik zou het ook zeker niet doen op een serieuze grote batch ;D ...

Citaat van: tuk op 02-07-2022  12:58 uVoor simpele (test) toepassingen werkt dit prima.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 21-06-2022  21:33 uJa dat kan, maar als je eenmaal iets geprobeerd hebt wat automatisch werkt wil je waarschijnlijk niets anders meer.
Staat nu in serie met het waterslot en aangesloten op 0.4 BAR koolzuur en levert 2 mBAR aan het waterslot.
Als je niet beschikt over een koolzuurcilinder dan kun je ook koolzuur aansluiten vanuit een andere bron, bv een leeg fust waar nog 1 BAR koolzuur inzit.
Image1.gif
Je zie hier mooi het waterslot ca 2 cm de goede kant opstaan, terwijl zonder koolzuur het waterslot bijna lucht aanging zuigen vanwege een naderend hogedrukgebied. (dat kan zomaar 10 of 20 mbar verschil geven in luchtdruk dus drukt het waterslot zo de verkeerde kant op als je bier is uitgegist)

PDGRRR

Citaat van: hansHalberstadt op 08-07-2022  10:14 uJe zie hier mooi het waterslot ca 2 cm de goede kant opstaan, terwijl zonder koolzuur het waterslot bijna lucht aanging zuigen vanwege een naderend hogedrukgebied. (dat kan zomaar 10 of 20 mbar verschil geven in luchtdruk dus drukt het waterslot zo de verkeerde kant op als je bier is uitgegist)

Leuk weetje om te lezen. Ik brouw heel het jaar door en heb nog nooit een leeggezogen waterslot gehad, dat komt wellicht omdat mijn gistkast (lees: koelkast) behoorlijk goed afsluit. Soms als ik die opentrek -nadat de heftigste vergisting al lang achter de rug- is borrelt het waterslot een beetje, (vermoedelijk) omdat de druk in het vat ongeveer net zo hoog als de druk in de kast kast.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.