Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Terugslagklepje ipv waterslot toch niet zo'n goed idee  (gelezen 5399 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Terugslagklepje ipv waterslot toch niet zo'n goed idee
« Reactie #25 Gepost op: 20-04-2021 22:20 u »
Bij het bottelen mag er wel zuurstof bij het vat want tegen de tijd dat dat begin op te lossen in je bier zit het al in de fles.

Naast het oplossen van zuurstof in je bier is er ook sprake van het chemisch binden van zuurstof aan het jongbier...

Zie ook https://beerandbrewing.com/dictionary/iKSxvCoDdk/
"Some larger breweries have taken up partial bottle conditioning of a belief that the active yeast will remove oxygen from the beer and extend shelf-life, but this is only partially true. Yeast can remove small amounts of dissolved oxygen from beer, but very little from the bottle headspace air, which means these benefits will only attain to breweries using sophisticated brewing methods and very good packaging equipment. "

Het is een hardnekkig misverstand dat de gist alle zuurstof verbruikt door de hergisting op de fles.

Zie ook https://homebrewacademy.com/bottle-conditioning/
A great tip is to never bottle directly from the fermenter. The better option is to siphon your beer off the fermenter and into a temporary priming bucket or carboy. Be careful with the splashing, mainly because air can quickly oxidize your finished product.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #26 Gepost op: 20-04-2021 22:57 u »

"Some larger breweries have taken up partial bottle conditioning of a belief that the active yeast will remove oxygen from the beer and extend shelf-life, but this is only partially true. Yeast can remove small amounts of dissolved oxygen from beer, but very little from the bottle headspace air, which means these benefits will only attain to breweries using sophisticated brewing methods and very good packaging equipment. "

Het is een hardnekkig misverstand dat de gist alle zuurstof verbruikt door de hergisting op de fles.
Het ging in dit verband om zuurstof in je gistingsvat voorkomen tijdens het bottelen. jij hebt het nu over zuurstof in gebottelde flesjes. Dat is een ander topic.

Offline Rinus

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 21-04-2021 09:33 u »
Dus dan is het beter zo min mogelijk kop ruimte in de fles te hanteren?
En nog beter; als je er over beschikt een pufje CO2 toevoegen.
Ik heb ook wel ergens gelezen of in een filmpje gezien dat men een pufje CO2 onder druk in de fles spuit om zodoende bewust schuimvorming te creŽren, kroonkurk er snel op, wat het zuurstof in de fles verdringt

Roept bij mij weer de vraag op; is er dan wel voldoende zuurstof over voor de hergisting op de fles?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 21-04-2021 13:22 u »
Ik heb ook wel ergens gelezen of in een filmpje gezien dat men een pufje CO2 onder druk in de fles spuit om zodoende bewust schuimvorming te creŽren, kroonkurk er snel op, wat het zuurstof in de fles verdringt

Roept bij mij weer de vraag op; is er dan wel voldoende zuurstof over voor de hergisting op de fles?

je kunt gaan tot ca 1 cm kopruimte. nog minder kan problemen geven als je fles een keer heel warm wordt bv in de auto in de zon. Dan zet het bier nl meer dan 1 cm uit tov het glas en klapt het flesje. net zoiets als bevriezende waterleiding. 
Zelf doe ik inderdaad altijd 1 cm kopruimte. extra CO2 erbij kan ook nog.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 21-04-2021 20:19 u »
Het ging in dit verband om zuurstof in je gistingsvat voorkomen tijdens het bottelen. jij hebt het nu over zuurstof in gebottelde flesjes. Dat is een ander topic.

Wat ik duidelijk wil maken is dat je op moet passen met zuurstofopname vlak voor het bottelen. De zuurstof die in het bier komt wordt niet geheel verbruikt door de gist zoals door jou gesuggereerd wordt...
Bij het bottelen mag er wel zuurstof bij het vat want tegen de tijd dat dat begin op te lossen in je bier zit het al in de fles.

Overigens heb je niet mijn gehele bericht geciteerd. In het weggelaten deel van het bericht wordt gewaarschuwd voor zuurstofopname omdat dit leidt tot oxidatie van het bier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 21-04-2021 20:40 u »

De gist heeft geen zuurstof nodig voor de vergisting...
Beluchten zorgt voor de vorming van meer gistcellen, maar dat is iets wat je niet wilt bij de hergisting op de fles. Je wilt koolzuur in je bier en niet meer gistcellen.

Niet iedere hobbybrouwer heeft de mogelijkheid om een pufje koolzuur in een flesje te blazen. In de praktijk is dat niet zo'n probleem. Bier bevat ook antioxidanten. Om te zorgen dat je minder snel oxidatiesmaakjes krijgt kun je antioxidanten toevoegen zoals een mengsel van 46.8% kaliummetabisulfiet (sulfiet) 53.2% ascorbinezuur (vitamine C). Dosering: 0.2-0.4 g per 10 liter te bottelen bier.

Tags: oxidatie