Blog: zuinig maar niet goedkoop

Gestart door Adrie, 22-12-2017 14:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Wederom een nieuwe brouwblog: http://www.brouwstore.nl/blog/zuinig-maar-niet-goedkoop/

Veel leesplezier en fijne feestdagen!

chthon

Ik brouw in batches van max. 24 flesjes. Dit levert mij flink veel besparing op in ruimte. Hop kan bij mij in de gewone diepvries, dus geen extra energie bovenop hetgeen ik toch reeds nodig heb.

Ik koop geen moutextract. Ofwel maak ik eens op een avondje wat starterwort van 1.040, voldoende voor 5 keer 200 ml, ofwel maak ik wat meer wort, tap het af voor het koken en vries dit in. Met deze starters geef ik gehydrateerde droge gist een boost in het geval van zware bieren, of als ik wat oudere gist gebruik.

Filteremmer, bottelemmer en gistvat heb ik gemaakt van voedingsemmers met deksel gehaald bij de frituur, dingen die ze toch moesten weggooien.

Ik kijk ook graag op de rommelmarkt en op ikgeefweg (Facebook). Dat heeft me een fles van 10 l opgeleverd, en 2 DJ's van 10 liter. Ook Duitse halve liter flesjes met kantelstoppen voor minder dan de leeggoedprijs. En paletten waarmee ik bierbakken maak.

Aan de andere kant heb ik wel geïnvesteerd in een walsenmolen, een pH meter, een koelspiraal en een draagbare inductiekookplaat van IKEA.

Voor de rest kijk ik uit naar wat ik in korting kan kopen, en inderdaad, geen zakjes van 1 kg voor basismouten, maar emmers van 5 kg (maar 25 kg is dan wel iets te veel voor mij).

Ik brouw elektrisch, maar ik vermoed dat ik op een brouwavond max 2kWh verbruik, en ik brouw maar om de drie à vier weken, dit verbruik zie ik niet op de afrekening.

pippakillinova

Mooie blog, goed geschreven. Jij ook fijne dagen!

Ik ga in ieder geval deze week nog wat water in bier veranderen ;-).

Jacques

Leuke blog.

Jouw laatste alinea is voor mij aanleiding geweest om een Braumeister 20 liter te kopen. Was wel een flinke investering maar het maakt wel dat ik nu kleinere hoeveelheden brouw.
Met mijn Braumeister brouw ik zeker geen betere bieren dan met mijn oude installatie die in feite niets anders was dan een grote ketel met een hevelfilter. Een brouwautomaat heb je niet nodig, maar maakt het brouwen wel wat makkelijker.

orangeloo

Hmmm. Zeeuwen zijn zuinig zeggen ze. Maar niet gierig zeg ik er altijd achteraan...  ^-^
Nee ik kijk daar dus nooit naar. En eerlijk gezegd boeit mij dat helemaal niet. Moet ik nu sorry zeggen  8)
Ik weet zeker dat ik meer geld heb uitgegeven aan mijn hobby, dan dat het heeft opgeleverd.
HERMS, Tcontrol, goeie pH meter, RVS gistvaten, goede magneetroerder, allemaal zaken die niet direct noodzakelijk zijn, maar wel leuk voor de hobby.
Als je bij een voetbalclub zit en ieder jaar een paar nieuwe schoenen en kleding koopt ben je ook geld kwijt.
Als je dan na de wedstrijd nog de "derde helft" in ga weet je zeker dat je geld ga uit geven.
Ik ben niet gaan brouwen om er aan over te houden, maar om een mooie hobby te hebben en daar heb ik dan wel wat voor over. Maar dat het met minder ook kan daar ben ik mij wel van bewust.

dirk

Citaat van: chthon op 22-12-2017  16:14 uIk koop geen moutextract. Ofwel maak ik eens op een avondje wat starterwort van 1.040, voldoende voor 5 keer 200 ml, ofwel maak ik wat meer wort, tap het af voor het koken en vries dit in.

Tijd- en diepvriesruimteverspilling.

Ik laat de uitgespoelde bostel(korf) na het brouwen uitlekken in een bak, voeg dit samen met het restant dat achterblijft in de kookketel en maatcylinder (voor SG meting) zuur dit aan tot pH4,5 kook dit even op, en verpak ik in voorverwarmde HAK potten. Wort is dan praktisch gepasteuriseerd, en prima buiten koelkast houdbaar. Met de Grainfather hou ik vaak een litertje over... Heb eigenlijk een wort overschot  ^-^

beermenke

Ik vul op einde koken een 2 tal champagneflessen en doe er een plastic kap op. Trekt vacuum en is jarenlang houdbaar. Uitgelekt wort uit bostel kook ik en bewaar ik op dezelfde manier maar die gaat bij volgend kooksel of in de maisch. Veel wordt er niet verspild. Dit is een hobby waarbij de kosten reuze meevallen.

tdp

Goedkoop? Absoluut niet! Zuinig? Nee maar ik geef niet graag onnodig geld uit aan zaken dit ik toch niet gebruik.
Ik investeer liever in goede grondstoffen bij mijn lokale verdeler, dan dat ik een volautomatische ketel heb van €1500,-.

Gooi ik veel bier weg? Mwah, valt mee, maar bier wat niet goed is, gaat uiteindelijk wel in de pompbak.

En ook mijn andere hobby's kosten geld, zit bij een dweilorkest, bij de voetbal en bij een radiostation... Daar gaat ook meer dan genoeg geld aan op!

CeesM

Nou, speciaalbiertjes zelf brouwen voor 20-30 cent per flesje is echt niet duur. Na 5x brouwen heb ik mijn automatische brouwketel er al uit (vergeleken met speciaalbiertjes uit de slijterij of horeca). ;)
Tot nu toe is bierbrouwen mijn goedkoopste hobby.

orangeloo

Citaat van: tdp op 23-12-2017  11:45 uEn ook mijn andere hobby's kosten geld, zit bij een dweilorkest, bij de voetbal en bij een radiostation... Daar gaat ook meer dan genoeg geld aan op!

Vertel mij wat... ook ik zit in een dweilband, ben Prins Carnaval bij onze plaatselijke Raad van 11, bezit nog 2 oldtimers en vind het leuk om vanalles van hout te maken zoals steigerhouten tuinset en buitenkeuken, kastjes, kippenkot en sauna  ;D Hobby's genoeg dus  :nut:

seed7

Terug kijkend, mijn beste aanschaf was een zeer zware en dik geemailleerde merkloze Duitse weckketel. Heeft een dikke vlakke ijzeren bodem en werkt op gas, gewone kookplaten, inductieplaten en houtvuur. Het ding gaat al bijna 40 jaar mee in mijn brouwerij. Heeft me toen aardig wat gekost, ergens tussen de 50 en 75 DM als ik het me goed herinner.
Heeft gediend om in te maischen, om in te gisten en om in te koken (niet alleen wort, goulash) en dient nog steeds voor dat laatste. Het emaille begint aan de binnenkant wel wat mat te worden. Uiteindelijk is het een 'spotgoedkope' ketel gebleken. "waardevast" is misschien een betere uitdrukking, vanuit gebruiksoogpunt.

Ingo


hansHalberstadt

Ik gebruik CO2 hophars voor de bitterheid. Dat spul is relatief goedkoper dan gewone hop en kun je na herverpakken (blik verwarmen tot een graad of 60 en dan overgieten) in bv kleine mini jampotjes vrijwel onbeperkt bewaren op kamertemperatuur. Alleen jammer dat de grote brouwshops het nog niet ontdekt hebben dus niet even zo'n blik bestellen bij Brouwmarkt bijvoorbeeld (hint) afwegen gaat heel simpel, gewoon het potje op de weegschaal zetten en nullen, dan met een theelepeltje de juiste hoeveelheid eruit scheppen. Dat theelepeltje even in je hete/kokende wort houden en lost meteen op.

Verder comprimeer ik mijn eigen koolzuur wat uit het bier vrijkomt voor de tap. scheelt weer een hoop geld aan CO2 kopen.

En inderdaad grootverpakkingen kopen.

en dan is er nog een factor, namelijk tijd in combinatie met gezin. Dat geeft een extra afweging om tijd te besparen in ruil voor wat extra kosten, dus komt iets duurder uit. Daarbij ben je als snel bezig om compromissen te sluiten die slecht zijn voor de bierkwaliteit, bv als je op het punt dat je actie moet nemen in het proces dan toch eerst met je gezin iets moet gaan ondernemen bv. Dat vraagt dus om betere organisatie. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.