Te hoge begin SG

Gestart door Stephan Franken, 17-12-2017 22:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stephan Franken

Hallo,

Vandaag mijn tweede brouwsel gebrouwen. Een moutpakket van Brewferm. Een Tripel.

Ik vrees dat ik een rekenfout heb gemaakt met het spoelwater. Volgens de verpakking moet ik uitkomen op 20 liter wort met een begin sg van 1070. Ik heb nu 16 liter met sg van 1088. Lijkt me wel een heel heftig biertje worden :o.
Met mijn boeren-beginnersverstand zou ik zeggen "doe er vier liter (gekoot) water bij".

Is dat een optie of is het een slecht idee, omdat...!?
Of gewoon zien wat het gaat worden?

Fermon

Citaat van: Stephan Franken op 17-12-2017  22:06 uHallo,

Vandaag mijn tweede brouwsel gebrouwen. Een moutpakket van Brewferm. Een Tripel.

Ik vrees dat ik een rekenfout heb gemaakt met het spoelwater. Volgens de verpakking moet ik uitkomen op 20 liter wort met een begin sg van 1070. Ik heb nu 16 liter met sg van 1088. Lijkt me wel een heel heftig biertje worden :o.
Met mijn boeren-beginnersverstand zou ik zeggen "doe er vier liter (gekoot) water bij".

Is dat een optie of is het een slecht idee, omdat...!?
Of gewoon zien wat het gaat worden?

Of te veel water verdampt. Je kan inderdaad afgekookt water toevoegen. Je kan het ook zo laten en zien wat het wordt.

BrouwMark

Precies, óf water erbij (gewoon uit de kraan), óf kijken hoe het bier wordt op deze manier (in ieder geval wel meer alcohol 😀).

Mark.


Herman

Simpele rekensom: (16*1.088 + 4*1.000)/20=1.070.

Gewoon 4 liter water toevoegen, gekookt hoeft niet. Wel in/vanuit een goed schone maatbeker het water opvangen en toevoegen.

Stephan Franken

HELP!

Zondagavond was het brouwsel heftig aan het gisten. Gisteravond heb ik 4 liter water toegevoegd. Water temperatuur was 25 ºC.
Nu doet het 'bier' niets meer...  :(

Is mijn tweede brouwsel mislukt of kan ik het nog redden?
Mijn eerste idee is om gist opnieuw toe te voegen. Helaas heb ik dat niet op voorrraad. Ik kan dus pas over twee/drie dagen gist toevoegen.
Is er nog iets te redden of alles terug schenken aan moeder natuur?

jaapz

ik zou even wachten en kijken wat het bier gaat doen.

Ligt er nog een laag schuim op het bier of is dat weg?

Vergist je in een emmer? Die kunnen nog wel eens slecht sluiten waardoor het lijkt alsof er niks gebeurt.

Doe eens een SG-meting, het kan natuurlijk ook zijn dat je gist gewoon de tijd van zijn leven heeft gehad en al uitgegist is.

Jeukstaardt

Citaat van: jaapz op 19-12-2017  10:47 uDoe eens een SG-meting, het kan natuurlijk ook zijn dat je gist gewoon de tijd van zijn leven heeft gehad en al uitgegist is

Dat denk ik ook

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.