Maximaal koolzuur

Gestart door JOhtheo, 14-12-2017 19:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JOhtheo

Hoi,

Hoe krijg je maximaal koolzuur uit je suikertoevoeging in je fles.

Benieuwd, groet, Johan

stiaanke

Suiker die je toevoegt vergist volledig tot koolzuur en alcohol.

Chris71

Afstemmen op biertype...

Oscar

Citaat van: JOhtheo op 14-12-2017  19:53 uHoe krijg je maximaal koolzuur uit je suikertoevoeging in je fles.

Dat krijg je vrijwel altijd!  :brouwen:

JOhtheo

Ha, ha
Dank je mannen,

Nee, ik dacht dat jullie wel aan een half woord genoeg zouden hebben,
maar ik bedoel dat ik met 1 en hetzelfde recept de ene keer meer koolzuur in mijn bier heb dan een andere.
Kan ik met mijn vergistingstemp. ook nog iets er aan beinvloeden?

Ook lijken de zware bieren los van genoemd effect fijner koolzuur te hebben als de minder zware

Hej, en als jullie het gewoon niet weten, is dat ook ok,

BrouwMark

De heren hebben gelijk! Het kan wel zijn dat de ene keer je bier nog niet helemaal uitgegist was en de andere keer wel. Dan heb je de ene keer meer koolzuur dan de andere keer, want meer suikers voor de hergisting.
Ook de temperatuur waarop je bottelt scheelt, koud bier bevat meer opgelost koolzuur dan warmer bier, en heeft dus alvast een 'voorsprong' qua prik.

Verder heb ik het idee dat hoe 'dikker' het bier is, hoe langzamer de belletjes opstijgen en zo minder prikkeling geven. Maar dat is mijn perceptie....

 :biersmile:

Mark.

Kristof.Anthonis

Aansluitend bij dit topic..

Net zoals zovelen onder jullie ben ik onlangs begonnen met brouwen samen met een aantal vrienden.
Over ons eerste brouwsel zijn we qua smaak tevreden maar het is erg flets, niet genoeg koolzuur dus.

We hebben het 2 weken op kamertemperatuur laten hergisten en vervolgens kouder gezet (ong. 5°C), nu een drietal weken.
Wat zouden de oorzaak/oorzaken hiervan kunnen zijn? Kwestie dat we dit kunnen vermijden want flets bier presenteert natuurlijk niet..

Alvast bedankt voor de reacties ;-)

TeVeHa

Eén van de meest gestelde vragen, eerst even dit, identiek hetzelfde recept na brouwen dient onder identiek dezelfde omstandigheden te gebeuren, niet evident voor een hobbybrouwer, wij kennen het recept noch de omstandigheden niet maar oorzaken van weinig koolzuur kunnen oa zijn, te weinig bottelsuiker, te weinig gist of een verstokte vergisting, een deel van de benodigde info kan je zelf bekomen door een SG meting.
mvg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.