Arduino vloeistof vuller

Gestart door edensan, 14-12-2017 09:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen76

Citaat van: ray81 op 30-07-2020  22:59 uInmiddels een complete beschrijving gemaakt van dit project. Van onderdelen bestellen tot hoe je dit gebruikt.
https://github.com/rasperen/bottle-filler
Helemaal geweldig, ga er eens goed naar kijken. Totaal geen ervaring met het zelf knutselen maar alles is te leren lijkt mij en anders maar wat hulpbronnen inschakelen.

Super bedankt in ieder geval

Gr. Jeroen


Tom den Hollander

Kan je ook een actie filmpje plaatsen?

Jeroen76

Is er misschien iemand die de Arduino sketch van Edensan nog heeft? Hij is zelf helaas al ruim een jaar niet meer actief hier. Daarnaast krijg ik het idee dat de diverse vragen of hij deze sketch wilde delen niet hier zijn beantwoord maar wellicht wel via PB.



Gr. Jeroen


edensan

Citaat van: Jeroen76 op 19-09-2020  22:05 uIs er misschien iemand die de Arduino sketch van Edensan nog heeft? Hij is zelf helaas al ruim een jaar niet meer actief hier. Daarnaast krijg ik het idee dat de diverse vragen of hij deze sketch wilde delen niet hier zijn beantwoord maar wellicht wel via PB.



Gr. Jeroen

https://mega.nz/file/PgNXUaLC#m09P64kO23CJgxwUo9fl_4mQRTnmzzcdOhL3l91W_24
sorry dat zolang duurde  :weetniet:

Jeroen76

Citaat van: edensan op 13-12-2020  23:28 uhttps://mega.nz/file/PgNXUaLC#m09P64kO23CJgxwUo9fl_4mQRTnmzzcdOhL3l91W_24
sorry dat zolang duurde  :weetniet:
Yes thanks! Heb nu de Wemos D1 versie van Raymond bijna klaar en ga er dan nog 1 maken met de arduinosketch en het grote scherm. Alles nog op voorraad alleen even de behuizing bijbestellen en 2 knopjes. Lockdownklusje

Gr. Jeroen

lier

Al met al een mooi project :biersmile: bedankt voor het delen, dat wordt mijn volgende klus denk ik

edensan

Citaat van: edensan op 19-08-2019  19:49 uEen afstandsbediening is inmiddels klaar ook aan testen met antioxidatie vuldop



Video zegt misschien meer...

Rinus

Dit principe lijkt veel op die van de Enolmatic. Losse nozzles kan je eventueel ook bij onze bekende winkels kopen.

p.s. een terugslag klepje zou ook wel handig zijn, minder lekkage en het vul volume is dan constanter

edensan

Citaat van: Rinus op 13-04-2021  20:50 uDit principe lijkt veel op die van de Enolmatic. Losse nozzles kan je eventueel ook bij onze bekende winkels kopen.

p.s. een terugslag klepje zou ook wel handig zijn, minder lekkage en het vul volume is dan constanter

Supergoed idee ga ik bestellen!!  ;D

Ik heb zelf een nozzle ontworpen die via de wand van de fles vuld zodat er veel minder luchtinslag (oxidatie) ontstaat
de 3d files staat verderop in deze post wel.

Endolmatic is volgens mij het principe met druk / vacuüm dit is gewoon simpel membraampomp op tijd.

Rinus

Citaat van: edensan op 13-04-2021  21:05 uEndolmatic is volgens mij het principe met druk / vacuum dit is gewoon simpel membraampomp op tijd.
Dat klopt helemaal; het werkt met een vacuüm in de fles waardoor het bier erin gezogen wordt, zodra het flesje vol is gaat het naar een surplus vat.
Ik heb zelf zo'n apparaat, dat werkt echt wel goed hoor, het grote nadeel is dat surplus vat, ongeveer 1:30 liter gooi je weg... en ik vind het nog altijd veel schuimen, maar dat kan komen door mijn bottel temperatuur (ca 20C)
Of het komt doordat ik suikerklontjes in de lege flesjes toevoeg waar het bier dan bovenop komt, daarom volg ik ook met veel belangstelling het topic over het toevoegen van een suiker oplossing met een injectie spuit.
Door het vele schuim heb je ook meer afval, dus wellicht dat de suiker injectie voor mij al een verbetering is.

Maar ik sta altijd open voor andere ontwikkelingen, ga daarom ook zeker met deze timer aan de slag, is niet zo moeilijk om te maken (heb de pompjes al besteld). Arduino's genoeg in huis, alleen dat display niet (maar Amazon.nl heeft ze ook)..


edensan

Citaat van: Rinus op 13-04-2021  21:18 uDat klopt helemaal; het werkt met een vacuum in de fles waardoor het bier erin gezogen wordt, zodra het flesje vol is gaat het naar een surplus vat.
Ik heb zelf zo'n apparaat, dat werkt echt wel goed hoor, het grote nadeel is dat surplus vat, ongeveer 1:30 liter gooi je weg... en ik vind het nog altijd veel schuimen, maar dat kan komen door mijn bottel temperatuur (ca 20C)
Of het komt doordat ik suikerklontjes in de lege flesjes toevoeg waar het bier dan bovenop komt, daarom volg ik ook met veel belangstelling het topic over het toevoegen van een suiker oplossing met een injectie spuit.
Door het vele schuim heb je ook meer afval, dus wellicht dat de suiker injectie voor mij al een verbetering is.

Maar ik sta altijd open voor andere ontwikkelingen, ga daarom ook zeker met deze timer aan de slag, is niet zo moeilijk om te maken (heb de pompjes al besteld). Arduino's genoeg in huis, alleen dat display niet (maar Amazon.nl heeft ze ook)..
Ik heb die vacuümmachine ook nagebouwd maar was geen succes heel omslachtig.,. en gesmeer van niks.
Nu met pompje, fluitje van een cent en hoegenaamd geen gesmeer meer... 
En met terugslagklep zal het helemaal over zijn, dat puntje op de i miste nog  :groots:

Ik brouw inmiddels vijf en half jaar. Ik heb een mbo4/hbo bakkerijopleiding gedaan en ik vul altijd als volgt:

Ik haal mijn klaringsvat uit de koelkast (week geklaard op 5 tot 8 graden.)

Ik hevel een emmer af waar ongeveer 25 liter in gaat.

Dan doe ik 8 gram suiker per liter in een pannetje  dus 25 liter x 8 gram = 2 ons hierbij doe ik 2 x zoveel water dus 4 ons heet water uit de kraan (zo heet mogelijk) dit roer ik goed door in het pannentje totdat de suiker volledig is opgelost (niet koken)

Deze oplossing roer ik voorzichtig door de geklaarde bier

Dan pak ik mijn schone flesjes (als ik biertje op heb maak ik fles meteen schoon en zet ondersteboven in krat) dat flesje spoel ik nog keer om met heet water zodat de bier al beetje op temperatuur komt, en ik vul ze met de pomp af. Ik ontsmet niets. Na elk kratje roer ik voorzichtig nog wel 1 x om.

Ik weet dat heel veel brouwers nu zich achter de oren krabben en niet met me eens zijn en alles ontsmetten .. prima maar de vloeistof die je in het flesje doet (in dit geval de bier ) heeft op zichzelf al een ontsmettende werking (daarom werd er vroeger nl veel bier gedronken zelfs door kinderen)
Je hoeft het niet met me eens te zijn maar ik heb nog nooit 1 flesje weggedaan omdat hij zuur was oid of geoxideerd.
Iedereen doet op zijn wijze die bij hem past daarom maken we verschillend bier en deze manier van werken past bij mij.

Jacques

Citaat van: edensan op 13-04-2021  21:42 u...
Ik weet dat heel veel brouwers nu zich achter de oren krabben en niet met me eens zijn en alles ontsmetten .. prima maar de vloeistof die je in het flesje doet (in dit geval de bier ) heeft op zichzelf al een ontsmettende werking (daarom werd er vroeger nl veel bier gedronken zelfs door kinderen)
Je hoeft het niet met me eens te zijn maar ik heb nog nooit 1 flesje weggedaan omdat hij zuur was oid of geoxideerd.
Iedereen doet op zijn wijze die bij hem past daarom brouwen we verschillend bier en deze manier van werken past bij mij.

Iedereen is vrij om te werken zoals hij wilt. Maar wees je bewust van dat bier wel geïnfecteerd kan worden door melkzuur- en azijnzuurbacteriën. Het is het koken van het wort dat bier in vroegere tijden veiliger maakte dan grachtwater.
Dat je nog niet meegemaakt hebt dat je bier verzuurde na verloop van tijd wil nog niet zeggen dat dit niet kan gebeuren. Als je bouwvakker bent is de kans dat je iets op je hoofd krijgt heel klein. Het dragen van een helm is niet nodig in jouw filosofie...

tdp

Citaat van: Jacques op 13-04-2021  23:15 uIedereen is vrij om te werken zoals hij wilt. Maar wees je bewust van dat bier wel geïnfecteerd kan worden door melkzuur- en azijnzuurbacteriën. Het is het koken van het wort dat bier in vroegere tijden veiliger maakte dan grachtwater.
Dat je nog niet meegemaakt hebt dat je bier verzuurde na verloop van tijd wil nog niet zeggen dat dit niet kan gebeuren. Als je bouwvakker bent is de kans dat je iets op je hoofd krijgt heel klein. Het dragen van een helm is niet nodig in jouw filosofie...

Als je jou vergelijking omdraait, zou je als metselaar op het steiger vastgesjord moeten zitten met een valtuigje, aan een in beton gegoten steiger, met een valhelm op en een parachute op de rug. Je kan namelijk niet vertrouwen op de valkussens die rond het steiger zijn neergelegd.

Moeten dan alleen nog wat verzinnen voor de situatie dat de hemel naar beneden valt... Dan zijn namelijk alle bonenstokken krom...

edensan

In die 5 en half jaar heb ik ongeveer dik 4000 flessen bier gebrouwen als er dan een keer 160 mislukken heb ik dat er wel voor over het weegt niet op tegen de hoeveelheid spoelwerk die je hebt en dan nog misschien dezelfde kans op besmetting hebt... maar nogmaals iedereen heeft zn eigen manier en dat is prima!

tdp

Citaat van: edensan op 14-04-2021  09:51 uIn die 5 en half jaar heb ik ongeveer dik 4000 flessen bier gebrouwen als er dan een keer 160 mislukken heb ik dat er wel voor over het weegt niet op tegen de hoeveelheid spoelwerk die je hebt en dan nog misschien dezelfde kans op besmetting hebt... maar nogmaals iedereen heeft zn eigen manier en dat is prima!

Dat is het ook, je hebt een eigen werkwijze, die past bij je. Ik gebruik zelf wel StarSan, maar wanneer je het hele proces onder controle hebt, dan is het meer gevoelsmatig dan dat het wat toevoegt.

Vaak bu-j te bange, en anders bel je Gert en Carina* ;).


*Erg leuke en vriendelijke mensen, was mijn laatste brouwerijbezoek vorig jaar, de zondag dat alles dichtging (15-03-2020).

edensan

Citaat van: tdp op 14-04-2021  10:28 uVaak bu-j te bange, en anders bel je Gert en Carina* ;).


*Erg leuke en vriendelijke mensen, was mijn laatste brouwerijbezoek vorig jaar, de zondag dat alles dichtging (15-03-2020).

Ik denk 1 van de beste commerciele brouwers van ons land (getuige yokohama 2015 nr 1 en 2..)
https://www.bierista.nl/biernieuws/actueel/drie-Nederlandse-brouwers-in-de-prijzen-in-yokohama-in-japan/
Niet alleen Mommerite maar ook Maallust

En Gert en Carina zitten hier om de hoek dus ben wel beetje bevooroordeeld   ;) Als ik wat heb is Gert altijd bereid me te helpen.
Zeer vriendelijke toegankelijke hard werkende mensen.

edensan

ik heb mijn vuller uit elkaar gehaald om te fotograferen voor jullie (1 kabeltje losgeraakt maar weer gefikst)
Ik hoop dat het wat duidelijker wordt

Laatste 2 foto's zijn van de vuldop die langs de wand van de fles vult.
(prototype) maar idee is zelfde en 3d bestand staat verder op in de post.
 
Het is dus een arduino Uno met een lcd shield.
https://nl.aliexpress.com/item/32840828389.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.24c118b29y6LgS&algo_pvid=f8c87dc1-1cc0-4eb1-a95b-97327936091d&algo_expid=f8c87dc1-1cc0-4eb1-a95b-97327936091d-0&btsid=0b0a187b16183338283218334e486b&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_









Rinus

Bedankt voor de foto's, niet helemaal helder denk ik voor iedereen, zeker niet kwa aansluitingen. Maar...
Uit de software (int Pump1 = 2;) maak ik op dat de pomp (dus dat printje met het relais erop) wordt aangestuurd door pin 2 van de Arduino Uno. En dat Relais schakelt vervolgens de pomp in of uit.
Voor mij is het duidelijk, ik ga er een bouwen en kom terug met mijn ervaringen.

p.s. wie is de originele auteur van deze sketch?

Jacques

Citaat van: tdp op 14-04-2021  09:27 uAls je jou vergelijking omdraait, zou je als metselaar op het steiger vastgesjord moeten zitten met een valtuigje, aan een in beton gegoten steiger, met een valhelm op en een parachute op de rug. Je kan namelijk niet vertrouwen op de valkussens die rond het steiger zijn neergelegd.

Moeten dan alleen nog wat verzinnen voor de situatie dat de hemel naar beneden valt... Dan zijn namelijk alle bonenstokken krom...

Tja, als je zo redeneert kunnen we het verplicht dragen van helmen op bouwplaatsen en het dragen van gordels in auto's afschaffen...

Gelukkig is het risico op overlijden door een geïnfecteerd bier nihil, maar het is toch wel jammer wanneer je een flesje weggegeven hebt je achteraf te horen krijgt dat je bier uit de fles spoot en onaangenaam van smaak was. Het is te hopen dat dit niet het geval was bij een flesje dat je ingezonden had voor een wedstrijd...
Als je echt elk flesje dat je bottelt zelf opdrinkt maakt het natuurlijk niet uit.

Jacques

Citaat van: edensan op 14-04-2021  10:54 uZeer vriendelijke toegankelijke hard werkende mensen.

Helemaal mee eens. Altijd leuk om langs te gaan.

lier

Citaat van: Jacques op 13-04-2021  23:15 uIedereen is vrij om te werken zoals hij wilt. Maar wees je bewust van dat bier wel geïnfecteerd kan worden door melkzuur- en azijnzuurbacteriën. Het is het koken van het wort dat bier in vroegere tijden veiliger maakte dan grachtwater.
Dat je nog niet meegemaakt hebt dat je bier verzuurde na verloop van tijd wil nog niet zeggen dat dit niet kan gebeuren. Als je bouwvakker bent is de kans dat je iets op je hoofd krijgt heel klein. Het dragen van een helm is niet nodig in jouw filosofie...

En daarom spoel ik mijn Grainfather ook voor het brouwen, even terug kijkend naar een andere discussie.

edensan

Citaat van: Rinus op 14-04-2021  21:41 up.s. wie is de originele auteur van deze sketch?

Het leeuwendeel is geprogrammeerd in India na een enorrrme zoektocht contact gehad met hem en ik mocht het hebben dus ik heb m naar eigen wens aangepast.

Het liefst zou ik nog een rotaryencoder ipv druktoetsen gebruiken maar ik kom er stomweg niet aan toe...

Maar ik (zei de gek) ben de half auteur en hele eigenaar. ;D

Jacques

Citaat van: lier op 14-04-2021  22:16 uEn daarom spoel ik mijn Grainfather ook voor het brouwen, even terug kijkend naar een andere discussie.

Voor het koken hoort alles huishoudelijk schoon te zijn. Pas na het koelen van het wort ligt het infectieduiveltje op de loer...

edensan

Citaat van: Jacques op 14-04-2021  22:27 uVoor het koken hoort alles huishoudelijk schoon te zijn. Pas na het koelen van het wort ligt het infectieduiveltje op de loer...

Ja en als je dus je flesjes direct schoonmaakt na leeggedronken te hebben... hetzelfde geldt natuurlijk voor apparatuur..

Jacques

Citaat van: edensan op 14-04-2021  22:52 uJa en als je dus je flesjes direct schoonmaakt na leeggedronken te hebben... hetzelfde geldt natuurlijk voor apparatuur..

Nee daar zit verschil in. Brouwapparatuur hoeft niet gedesinfecteerd te worden. Door het koken van het wort wordt alles steriel. Na de vergisting komt geen stap meer waardoor alles steriel wordt. Vandaar dat flesjes en ook bottelapparatuur gedesinfecteerd moeten worden als je het risico op infectie wilt uitsluiten.
Gelukkig is bier minder gevoelig voor infecties dan wort. Het kan een beetje leiden. Neemt niet weg dat je mogelijk letsel kunt voorkomen zoals bij het dragen van een helm. Vroeg of laat valt er wat naar beneden... Of stoot je stomweg je hoofd.  ;D
Zeker een vuller hoort gedesinfecteerd te worden. Hierin kunnen zich ongewenste micro-organismen gaan nestelen. Als dat gebeurt bottel je keer op keer bier met een infectie...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.