Drie uiteenlopende vragen

Gestart door Maran, 10-12-2017 09:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maran

Goedemorgen,

1)We brouwen nu al een tijd en zijn erg tevreden met de biertjes, maar het valt me op dat we de laatste tijd wat vaker last hebben van spuiters. Meestal verdelen we een batch van 50 L in 30 L en 20 L en voegen dan verschillende gisten toe..
Soms heeft een van de twee te veel druk terwijl de andere prima is. Voorheen hadden we hier eigenlijk nooit last van terwijl we ze nu langer laten uitgisten en gebruiken zelfs iets minder bottelsuiker. Ik dacht aan biersteen, we gebruiken onze flesjes al een tijdje... maar dan zou je het bij beide bieren verwachten. We lossen de suiker wel rechtstreeks op in het bier voor het bottelen en roeren dan heel goed zodat er geen suiker meer voelbaar is op de bodem.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
2) We hebben laatst een herfstbock gemaakt. Die smaakte prima, maar stel dat we hem zoeter zouden willen hebben, hoe doe je dat dan? Meer suiker toevoegen betekent volgens mij eerder meer alcohol.
3) We werken altijd met twee gistvaten. Een van 60 L en een van 30 L. Die van 60 L heeft duidelijk meer kop-ruimte dus. We hebben duidelijk de indruk dat die met de meeste kopruimte ook altijd het beste bier oplevert (wel vrijwel altijd verschillende gisten in de vaten). Dat kan toeval zijn maar ik ben benieuwd naar de invloed van de kopruimte in het gistvat op de vergisting. Heeft iemand informatie hierover?

Ben benieuwd naar de antwoorden... Groeten Maran

Jacques

Wel of niet koudhoppen is wel een factor die van invloed kan zijn. Je krijgt dan meer deeltjes in je bier die het vrijkomen van koolzuur bevorderen. Misschien is dit de oorzaak dat het ene bier wel meer snel koolzuur loslaat en het andere niet.

Voor een zoeter bier kun je het beste minder hop gebruiken, meer caramout in de stort en wat hoger vergisten.

Kopruimte van je gistvat maakt niet veel uit is mijn ervaring voor de kwaliteit van je bier.

Maran


Flogiston

Citaat van: Maran op 10-12-2017  09:51 uWe lossen de suiker wel rechtstreeks op in het bier voor het bottelen en roeren dan heel goed zodat er geen suiker meer voelbaar is op de bodem.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Zelf los ik de gewenste hoeveelheid suiker op in een pannetje met water, en laat de oplossing ook nog even doorkoken. Na afkoelen gaat het mijn bottelvat in, en is het direct goed gemengd. Mogelijk is het op het gevoel nagaan of suiker is opgelost een punt, en zijn kleine kristallen niet meer voelbaar, maar wel aanwezig.

Easywoods

Citaat van: Flogiston op 10-12-2017  17:54 uZelf los ik de gewenste hoeveelheid suiker op in een pannetje met water, en laat de oplossing ook nog even doorkoken. Na afkoelen gaat het mijn bottelvat in, en is het direct goed gemengd.

Zo doe ik het ook inderdaad, als je het jongbier over de suikeroplossing laat lopen bij het overhevelen naar het bottelvat hoef je niet te roeren  :biersmile:

Jacques

Citaat van: Maran op 10-12-2017  09:51 uWe lossen de suiker wel rechtstreeks op in het bier voor het bottelen en roeren dan heel goed zodat er geen suiker meer voelbaar is op de bodem.

Hmm, over deze passage van het eerste bericht heb ik overheen gelezen.
Rechtstreeks suiker toevoegen aan het bier en dan roeren om de suiker op te lossen is niet zo'n goed idee. Ten eerste krijg je zo meer oxidatie door het intens roeren daarnaast loop je het risico dat de suiker niet goed verdeeld is. Beter is de suiker eerst op te lossen met 2 tot 3 keer zo veel ml water dan het gewicht aan suiker dat je toevoegt. De suikeroplossing aan de kook brengen. Hierdoor lost de suikeroplossing beter op in het bier. Door voorzichtig te roeren kun je een goede vermenging krijgen.

Gossi

Naar aanleiding van het suiker gooien in je jongbier. Ik los de suiker op in 2 maal het volume warm water en giet dit onder in de bottelemmer en laat het bier hier op stromen.
De kristalsuiker is vanaf fabriek steriel en het water is super schoon.
Niks mis mee tot nu toe.

CeesM

1) De spuiters van verschillende flessen kan komen doordat een deel van je suiker op de bodem ligt dat nog niet opgelost was.
    Verschillende gisten kunnen een verschillende vergistinggraad hebben en daardoor meer of minder koolzuurgas maken.

2) Aan bier wat je iets zoeter wilt maken kan je lactose (melksuiker) toevoegen.

3) Is beantwoord.

Zelf bottel ik uit mijn fastfermenter en doe in elk flesje (33 cl.) een theelepeltje suiker (ca. 2,5 gram). Ik heb vrijwel in elk flesje evenveel koolzuurgas en nooit spuiters gehad.

Jacques

Citaat van: CeesM op 10-12-2017  22:04 u2) Aan bier wat je iets zoeter wilt maken kan je lactose (melksuiker) toevoegen.

Kan. Zelf ben ik daar geen liefhebber van. Geeft een wat afwijkende smaak.

Maran

Bedankt allemaal. We zullen de suiker volgende keer voor de zekerheid oplossen in gekookt water.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.