Ontwerp HERMS en wat vragen

Gestart door Avdakker, 28-11-2017 08:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Avdakker

Ik zal de eerste niet zijn en zo ook de laatste niet zijn.
Samen met een vriend van mij brouwen we al een poosje met de "pre fabricaten uit blik" om wat biertjes te produceren. Gezien we al best langer een HERMS willen en eens echt willen gaan brouwen ben ik de persoon die de HERMS moet bouwen.
Ik heb tevens een mooie blokhut in de tuin waarin we 3 fase beschikbaar hebben, Airco beschikbaar hebben en een keukentje met boiler.
De boiler heeft een voorraad van circa 150 ltr met een temperatuur van max 65 graden. Het fijne hiervan is dat we dit gewoon kunnen gebruiken in het brouwproces. Ik wil echter de verdere temperatuur ook elektrisch gaan verwarmen en ben op zoek naar de juiste manier.
Ik moet nog een tekening maken van het ontwerp, maar ik heb nu in beeld dat we de volgende elementen moeten gaan zoeken:
3  lege fusten hebben we al
2 pompen waarvan 1 krachtigere pomp gezien ik hier vaak lees dat er problemen zijn om door een warmtewisselaar te komen.
1 tegenstroom wisselaar (platen wisselaar is blijkbaar beter?) voor in de HLT
1 tegenstroom wisselaar (platen wisselaar) als koeler (koelwater middels pomp over de wisselaar of via kraanwater)
Elektrische elementen (ik wil er 2 toepassen om in stappen te kunnen werken indien nodig)
https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-AC220V-2500W-Stainless-Steel-Electric-Water-Heating-Element-Tube-Heater-Head/2028979224.html?spm=2114.search0104.3.65.ar9bzZ&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_1_10152_10065_10151_10344_10068_10345_10342_10343_10340_10341_10541_10562_10084_10083_10304_10307_10301_5080011_10539_10312_10059_10313_10314_10534_10533_100031_10604_10603_10103_10594_10557_10596_10595_10142_10107,searchweb201603_2,ppcSwitch_5&algo_expid=37e9b74e-f4a6-4823-b43f-f97abdb5c4fe-8&algo_pvid=37e9b74e-f4a6-4823-b43f-f97abdb5c4fe&rmStoreLevelAB=2
Een goed bodemfilter met de juiste maaswijdte (nog tips?)
3 stuks deksel die passen op de fusten
3 stuks tapkranen voor op de vaten in rvs (reeds besteld bij Ali)
3 stuks vloeistofkolom meters voor aan de buitenkant van de fusten om de inhoud af te kunnen lezen (nog tips?)
Diverse RVS kogelkranen voor in het systeem (de 3 delige zijn blijkbaar beter?)
Digitale temperatuur meters
Ik wil eigenlijk het leidingwerk liever vast maken aan de vaten met koppelingen om deze te kunnen reinigen. Dat lijkt mij fijner met een vaste HERMS als met slangen.
Nog wat vergeten? Ik denk als ik mijn ontwerp af heb dat we dan al meer gaan zien wat er mocht ontbreken.

Robbert

Wat kleine dingen:
Citeer1 tegenstroomwisselaar (platenwisselaar is blijkbaar beter?) voor in de HLT
Platenwarmtewisselaar en tegenstroomwisselaar (niet echt een type warmtewisselaar, meer een manier van gebruik)
zijn beiden gebaseerd op een principe van twee vloeistofstromen, waarbij je dus vloeistof uit beide ketels pompt en door je warmtewisselaar stuurt.

Ik zelf ben gegaan voor een RVS spiraal die IN mijn HLT hangt, waardoor ik nog maar 1 pomp voor dit proces gebruik.

CiteerEen goed bodemfilter met de juiste maaswijdte (nog tips?)

Ik gebruik  https://store.brewpi.com/mashing/filtering/brewpi-mattmill-lauterhexe-kit-bsp.

CiteerIk wil eigenlijk het leidingwerk liever vast maken aan de vaten met koppelingen om deze te kunnen reinigen. Dat lijkt mij fijner met een vaste HERMS als met slangen.

Een mooie tussenoplossing is een leidingnetwerk, waaraan korte siliconen slangen zitten, waarmee je de ketels aansluit, dan houd je de flexibiliteit in je ketelplaatsing, en is de kans op schade wanneer de ketel verschuift tijdens bv het schoonmaken of roeren kleiner.

Verder heeft Brewpi sowieso wel mooi spul  ^-^
En: een Herms is niet goedkoop/ ruimte efficient en je kan ook heel goed bier maken met een van de grainfather modellen. De overige ruimte/geld zou je dan in vergisting kunnen steken.
Bouw een HERMS omdat je het bouwen leuk vindt, en het knutselen en prutsen waardeert. niet omdat je een goedkoop maar toch goed systeem wilt. maar dat is mijn ervaring :)

Succes

Avdakker

Platenwisselaar is normaliter altijd een tegenstroom wisselaar. Tenminste wel in mijn vakgebied (ben een WTB engineer).
Ik denk zelf ook dat een spiraal in het vat meer geleid als een platenwisselaar (als het anders is hoor ik het graag). Maar ik heb ook begrepen dat het water sneller opwarmt als we het rondpompen over de HLT.
Er zijn dan altijd 2 pompen nodig, pomp1 voor de HLT en pomp 2 tussen de MLT en HLT spiraal. Of we moeten het rondpompen over de HLT laten vervallen.

Dank voor de tips van Brewpi, daar ga ik ook eens even rondstruinen.

Betreffende de kosten, we gaan dit in fasen doen en kopen gewoon dat wat nodig is om de installatie op een goede manier te maken. Ik houd van een mooie installatie (is immers mijn beroep) dus ja, het plezier in het bouwen staat nu voorop.
Ik hoor ook liever of iets goed is of niet. Ali bied immers ook veel rommel maar her en der zit er ook wel eens goed spul tussen.
Dank voor de tips nogmaals.  :groots:

Avdakker

En we hebben een schema waarop geschoten kan worden.


Robbert

CiteerPlatenwisselaar is normaliter altijd een tegenstroom wisselaar. Tenminste wel in mijn vakgebied (ben een WTB engineer).
Ik denk zelf ook dat een spiraal in het vat meer geleid als een platenwisselaar (als het anders is hoor ik het graag). Maar ik heb ook begrepen dat het water sneller opwarmt als we het rondpompen over de HLT.
Er zijn dan altijd 2 pompen nodig, pomp1 voor de HLT en pomp 2 tussen de MLT en HLT spiraal. Of we moeten het rondpompen over de HLT laten vervallen.

Je hebt gelijk, meestal wordt een platenwisselaar in tegenstroom gebruikt. Echter niet altijd, maar dat is voornamelijk voor onderzoeken. In tegenstroom is de WW gewoon efficiënter.
Het sneller opwarmen bij flow in de HLT berust op de verversing van warm water dicht op de spiraal. Dit doel is te bereiken door rond te pompen of een roerwerk. welke keuze daarin gemaakt wordt is aan jullie  :weetniet:

Puntje van aandacht als je een mooie installatie wilt maken: denk aan afzuiging boven de Bk :)
Zelf gebruik ik Craftbeerpi om mijn elementen en thermometer en zo te sturen. wellicht komen er in de nabije toekomst ook nog automatische kranen bij op een aantal dingen. waar ik vooral een regeling mis is de flow van heet wort door mijn platenkoeler, die wil ik nog gaan sturen door een knijpklep op de pomp.

Succes :)

Avdakker

Ik denk dat ik een pomp prefereer boven een roerwerk. De pomp stuwt het water mits goed geplaatst als een whirlpool rond in het vat wat er voor zorgt dat de boel goed gemengd word. Ik wil de wisselaar ook zoveel mogelijk boven in het water houden gezien daar de temperatuur het hoogste gaat zijn. Keuzes ja, maar dat blijft.

De afzuiging komt er zeer zeker. Ik maak een mooi afzuig systeempje van luchtkanalen die ik nog over heb van de bouw van mijn huis. Alles in kunststof dus dat is ook mooi bestand tegen roest etc.

Automatisch maken we de boel nog niet. Dat volgt wellicht weer in een later stadium. Ik ben ook niet zo een programmeur moet ik zeggen. Wellicht dat er leden uit de omgeving Eindhoven zijn met een HERMS waar we eens op bezoek kunnen komen om het proces te bekijken?

Betreffende het regelen van de flow naar je warmtewisselaar, tja dat doen wij normaliter met een regelkraan in ons vak. Maar die zijn niet direct geschikt voor voedsel etc. En daar een RVS variant is natuurlijk weer onbetaalbaar voor de hobby-ist.

Avdakker

Enfin, toch maar alvast onderdelen aan het bestellen aan de andere kant van deze aardkloot. Rvs is daar voordeliger.....

3 weg kranen rvs besteld (L type voorkomt ophoping bacteriën etc.)
https://nl.aliexpress.com/item/High-quality-stainless-steel-switch-ball-valve-1-2-inch-BSP-female-DN15-SS304-L-type/32813565339.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.9OHCSw
2 weg kranen rvs besteld
https://nl.aliexpress.com/item/GOGO-High-quality-Type-three-stainless-steel-switch-ball-valve-1-2-inch-BSP-female-thread/32500654989.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.9OHCSw
Pompen 2 stuks besteld
https://nl.aliexpress.com/item/Magnetic-Drive-Pump-15R-With-Stainless-Steel-Head-homebrew-with-European-Plug/32793278508.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.9OHCSw
aftapkranen rvs besteld
https://nl.aliexpress.com/item/1Pc-Stainless-Steel-Faucet-Tap-Home-Brew-Draft-Beer-Faucet-Barrel-Fermenter-Beer-Wine-Fridge-Kegs/32807103382.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.9OHCSw

3 fusten hadden we al en de fermenteer vaten hadden we ook al.
Van de week eens op zoek naar het heksenfilter en die ook bestellen.

Blokhut ben ik inmiddels op aan het ruimen en 1 ruimte leeg aan het maken voor het brouwen. Dan kan ik alvast afvoer en waterleidingen die kant in gaan brengen binnen kort.
Dan nog een mooi werkblad maken en als voorgaande middelen binnen zijn het leiding tracé maken tussen de vaten in.
Een vriend van me heeft nog een tig las apparaat dus dan kunnen we ook de verbindingen op de vaten lassen (las sokken).
Het gaat nog even duren en als er wat meer zichtbaar word dan plaats ik wat foto's. Blijft toch wel leuk die voorpret...... Het uitgeven helaas wat minder maar das de andere tak van de sport ;-)

Onderlinge verbinding tussen koper en rvs kan wel (galvanische spanning is minimaal) maar ik begrijp hier dat er toch wel wat mensen zijn die zien dat het koper aangetast word in de vaten. Is dit ook zo?

iloveoxytocin

Ik vraag me trouwens af, houd je ook rekening met de vertraging tussen het overbrengen van warmte van je HLT naar je MLT? Als je HLT er .2 uur over doet, om een bepaalde temperatuur te bereiken, hoelang duurt het dan tot de MLT diezelfde temperatuur heeft bereikt? Of is dat allemaal makkelijk te modelleren met de craftbeerpi?

Avdakker

Ik bereken de vermogens en tijdsintervallen met formules zoals ik ze in mijn werk ook gebruik. Deze zijn inderdaad gericht op de vaten die een temperatuur moeten bereiken waardoor de tijdsintervallen niet toepasbaar zijn op de maischketel.
Er moet nog een wisselaar besteld worden om indirect de warmte over te kunnen brengen naar de maischketel. Als ik daar het rendement van weet kan ik berekenen hoe lang het duurt om de maischketel op temperatuur te krijgen.
De verwarmingselementen zijn wat groter als noodzakelijk is waardoor het behalen van een ietwat warmere temperatuur niet veel langer duurt. Ik heb bij diverse leden hier gelezen dat het maar een paar graden verschil vereist om de maischketel op de gewenste temperatuur te krijgen indien de warmtewisselaar met pomp afdoende is uitgevoerd. Met andere woorden, als ik alle onderdelen heb zullen we het moeten uitproberen, maar ik ben er niet zo bang voor dat het niet gaat lukken. Dat was voor mij ook de reden om met 2 pompen te gaan werken.
Ik ga immers de temperatuur al warm invoegen vanuit een boiler. Het restant aan warmte is dan minimaal zoals in mijn berekening terug te zien is.

Avdakker

Zo, weer wat spullen besteld en al ontvangen.
Platenwisselaar 30 plaats voor het wort te koelen
Platenwisselaar 20 plaats voor in de HLT (we gaan de installatie dus wat aanpassen)
Filterheks voor in de MLT
Elektrische elementen 3kw per stuk
Maximaal thermostaat voorzien van dompelvoeler met touchscreen om de elektrische elementen te sturen (2 stuks)
Pompen zijn ook besteld

Kosten lopen al aardig op, maar dan hebben we straks ook een mooi permanent iets. We doen het met 2 man dus de kosten kunnen we weer delen, dat is dan weer fijn.
Als we gaan opbouwen zal ik foto's plaatsen. Ik verwacht begin januari genoeg binnen te hebben aan spullen zodat we kunnen gaan opbouwen.

Avdakker

Zoals onder apparatuur ook geplaatst zijn we nu zo ver:



Alle aansluitingen op de vaten zijn keurig met formeergas gelast zodat er geen verbranding plaats vond. Alle kranen zijn ook al van RVS.
Momenteel nog wel wat koperwerk maar dat zal te zijner tijd ook veranderen naar RVS als er weer wat budget voor is.
Er zitten 2 magneetpompen in met RVS binnenwerk, en in de HLT zit een platenwisselaar van RVS. In de MLT zit een heksenfilter van RVS.
Alle vaten zijn middels 3 weg kogelafsluiters onderling te verbinden zodat het schoonspoelen (vaste afvoer komt er nog bij) makkelijker gaat.
De 2 pompen zijn om het water rond te pompen over de platenwisselaar in de HLT en om het water uit de MLT rond te pompen over de HLT.
Isolatie zijn slaapmatjes welke bij de Decathlon vandaan komen. Staat mooi en is functioneel.
De aansturing van de elektrische verwarmers voor de HLT en de BK (elk 3kW) gebeurt middels een oventhermostaat van Aliexpress. Een externe voeler in dompelbuis garandeert dat deze tijdig stopt en weer inschakelt en zo de boel op temperatuur houd.
De pompen zitten beide aangesloten op een vijverschakelaar welke het debiet van de pompen kan op of aftoeren.

Wat ik nog moet doen:
Vaste aansluiting vanuit de warmwater boiler maken naar de brouwinstallatie toe. Dit water is al op temperatuur en bespaart weer in opwarmtijd HLT.
Een douchekop maken op voorgaande leiding zodat de installatie ook schoon te spoelen is van bovenaf.
Afvoer tot onder de brouwtafel
Platenwisselaar ergens op vast maken en een leiding maken zodat het wort er mee te koelen is
Filter voorafgaande aan de wortkoeler, die moet ik nog bestellen/zoeken
Leidingwerk isoleren
Analoge temperatuurmeter op ieder vat monteren
Sproeikop MLT maken en monteren

Reeds ben ik ook begonnen aan een vergistingkast welke ik op aan het bouwen ben uit het volgende:
Geïsoleerde kast met een koelelement uit een koelkast (gratis tafelkoelkast uit elkaar gesloopt) en element hang ik boven in de vergistingkast.
Compressor kan dan onder de kast en het warmte element zet ik achter een dubbele wand weg zodat de warmte niet in de kast komt.
De aansturing middels een thermostaat in de kast.
Verwarming middels industriële verwarmer met ventilator er onder ook aangestuurd door een thermostaat.
Door tussen beide thermostaten een dode zone in te stellen van 1 graden celcius lopen ze elkaar niet in de weg.
Moet ik alleen nog even kijken naar condensvorming en afvoer hiervan in de kast. Eerst eens kijken wat het condenseert.

Jacques

Ziet er indrukwekkend uit. Met de vele automaten die tegenwoordig te koop zijn er minder hobbybrouwers die zo uitgebreid zelf nog knutselen. Ik heb altijd respect voor hobbybrouwers die een installatie als deze in elkaar weten te steken.

lier

Dat ziet er wel netjes uit WOW

Avdakker

Dank voor de lovende reacties. Ik ben zelf installatiemonteur geweest en hedendaags ben ik engineer in de installatie techniek. Dat maakt het wellicht wat eenvoudiger voor mij.
En ik ben van mening dat als je iets koopt, dat je er veel minder plezier aan beleeft als dat je het maakt. De waarde van installatie is dan persoonlijk ook hoger voor de maker.

Gisteren nog even gekeken bij de Hornybach of ze wat hadden voor mijn vergistingkast aan isolatieplaten. Koel element heb ik inmiddels ingebouwd en de spullen voor aansturing alsmede verwarmen zitten nog op de boot vanuit China ;-)
Ik ga de kast voorzien van isolatieplaten van 2 cm dik welke tegen vocht kunnen. Ik kit daarna alle naden volledig af zodat het geheel waterdicht is. Enkel bij de deur van de kast kan het gaan lekken dan. Mocht het dermate veel condenseren maak ik daar een gootje met afvoer.
Siliconen slangen bestemd tegen hogere temperatuur zijn nog onderweg. Dus de wortkoeler afmaken kan ook pas als ik die spullen binnen heb. Heb de wortkoeler wel al aangesloten op het geheel dat er nu staat.
Binnenkort ook de wateraansluiting eens door leggen naar de vaten zodat we niet met slangen hoeven te zeulen. Afvoer richting wortkoeler idem dito.

Mochten er nog tips zijn verneem ik die graag. Iemand een advies voor eerste reiniging van de installatie?
We hebben nu deze nog op voorraad staan:
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/reinigen/reinigingsmiddelen/d/chemipro-oxi-1-kg-fles

Nog een ander vraagje trouwens, in de MLT plaatsen de meeste brouwers een soort van sproeier boven in de ketel waarin de maisch terug komt. Echter, is dit geen probleem met het stukje zuurstof toevoegen wat ik elders heb gelezen hier? Ik zeg niet dat ik van oxidatie een HOAX wil maken maar anders laat ik liever de sproei installatie weg en zorg ik dat het tegen de zijkant van het vat weer ingebracht wordt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.