Methode van schoonmaken

Gestart door Brouwerijke, 22-11-2017 16:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerijke

Ik heb maar één vraag,

IK heb heel veel gelezen over het schoonmaken van bierflesjes op dit forum, maar dat bevestigt nog niet voor mij dat ik een juiste methode behandel.

Methode:
Na consumptie meteen die avond twee keer door spoelen en schudden zodat hij helemaal schoon blijft.
ik verzamel deze allemaal in een kratje en op een dag (wanneer ik tijd heb) en deze maak in dan schoon in grote aantallen in een 5 liter kuip.
Ik laat ze weken in warm water met puro oxi, dan maak ik ze extra schoon en laat ze uitdrogen. na uitdrogen zet ik ze in het kratje terug en bedek de flesjes met een doek zodat ze steriel blijven.
op de dag van bottelen doe ik niks meer.

Wat kan ik het beste toevoegen aan deze methode of wat kan ik beter niet doen? of is het helemaal goed?

Graag hoor ik verbeteringen betreft mijn methode!

Ik wil wel ander spul gebruiken dan pure oxi. Is puro san hiervoor een goede vervanger?

Aman

Eskil

Heb je veel of vaak infecties?

Peterrr

Na het omspoelen gooi ik al jaren een beetje puro korreltjes in en vul met warm water.
De volgende dag bij het volgende flesje.. gooi ik dit er weer uit en maak rond de rand de witte aankoek even schoon spoel weer uit en brandschoon op zijn kop in de krat tot de bottel periode.

Voor het bottelen: starsan oplossing in de avinatore na spoelen en dan vullen.

Werkt voor mij prima en snel.  :biersmile:
Grt Peter

Brouwerijke

Eskil,

Ik heb nog nooit te maken gehad met infecties. De zooi die onderop ligt spoel ik er helemaal uit. Als ik ze schoonmaak laat ik ze dik 10 minuten in een bad met water en pure oxi staan. dan schud ik ze schoon of ik gebruik de borstel, als er echt iets blijft zitten wat ik niet weg krijg. als ik het echt niet wegkrijg zelfs na schoonmaken dan lever ik ze in.


Aman

RobW


Jukkie

Je bewaart lege flesjes op de kop in de krat? Zeker aan te raden na het uitspoelen, kunnen ze mooi leegdruipen. Een klein laagje schoon water in een uitgespoeld flesje wordt al heel snel vies water

MarinusHolkema

Flesjes spoel ik na gebruik uit. Dan gaan ze in een badje (moutemmer) met een klein beetje natronloog. (tegen biersteen en het makkelijk losweken etiketten) Volgende dag afspoelen en in het rek. daarna gaan ze droog op de kop in het krat. Voor gebruik nog eens naspoelen met starsan

Heuvinger brouwerij

Mijn flesjes spoel ik altijd na het uitschenken.
Voor het bottelen dompel ik flesje zonder etiket in handwarm soda water.
Flesjes met etiket laat enige tijd weken inhandwarm sodawater, waarbij ik moet zeggen dat de etiketten van Gulpener het snelste er af gaan.
Na het soda badje op de kop wat drogen.
Circa 1 flesje per krat heeft iets meer druk dan verwacht (spuiter!), echter ben ik nooit ongewenste smaken tegen gekomen in mijn bier.
Ik gebruik alleen maar soda voor het schoonmaken.

Eigenlijk denk ik dat het gebruik van al die chemisch rotzooi onzin is, gewoon omspoelen en nieuw bier erin!

bjorri

De terugkerende discussie. Ik doe na drinken het beugelflesje weer dicht zodat het niet opdroogt. Binnen een paar dagen uitspoelen onder de kraan tot visueel schoon. Dan in de vaatwas op de hoogste temperatuur. Wat ik niet schoon krijg gaat naar statiegeld. Op de kop in het krat en dan zonder verdere behandeling vullen.

Mijn flessen zijn tot een keer of vijftien gebruikt. Biersteen heb ik tot mijn verbazing niet kunnen ontdekken. Straks komen van anderen de foto's weer met bruine vellen die uit flesjes komen maar dat heb ik bij mijn flessen niet kunnen reproduceren. Geen idee waarom ik er geen last van heb.

PaultjePils

Vroeger had ik wel wat inconsistente biersmaken per flesjes, daarom ben ik extra voorzichtig met het schoonmaken van bierflesjes. Ik hergebruik alleen flessen die ik na gebruik meteen om kan spoelen tot het visueel schoon is (soms een beetje zeep). Voor het bottelen doe ik voor zowel hergebruikte flessen als nieuw gekochte flessen een grote emmer met oxi puro. Na het badderen spoel ik de flessen na met water en gaan ze in het druiprek. Veel werk, zelfs voor nieuwe flessen. Ben daarom benieuwd of andere het nodig achten om nieuw gekochte flessen te sanitiseren? Voor de mensen die na spoelen met starsan, daarna nog spoelen met water? Of is de fles uit laten lekken in een druiprek voldoende?

Brouwerijke

@paultjepils

Ja, ik hoorde dus van een collega brouwer dat het puro oxi echt te gebruiken is voor reiniging maar niet voor steriliseren. maar dat je daarvoor dus nog puro san starsan of anders gelijkbaar spul voor moet gebruiken.

dus ( om even duidelijke te maken) drinken, omspoelen, schoonmaken puro oxi, water, drogen, puro san, water, drogen, bottelen, drinken enzovoort....

Lijkt me overbodig maar ook wel logisch wat hij zei, ben qua scheikunde/natuurkunde echt een sulletje :):):)


lier

Ik maak mijn flessen altijd schoon in de pure-oxi vlak voor bottelen, even naspoelen met water, nooit problemen gehad

Oscar

Citaat van: Brouwerijke op 22-11-2017  16:17 uIk heb maar één vraag,

IK heb heel veel gelezen over het schoonmaken van bierflesjes op dit forum, maar dat bevestigd nog niet voor mij dat ik een juiste methode behandel.

Als je geen last hebt van infecties dan doe je het op de juiste manier... Iets met Rome en meerdere wegen... De rest is niet belangrijk. ;)

Jacques

Citaat van: Brouwerijke op 22-11-2017  16:17 uIk heb maar één vraag,

IK heb heel veel gelezen over het schoonmaken van bierflesjes op dit forum, maar dat bevestigt nog niet voor mij dat ik een juiste methode behandel.

Methode:
Na consumptie meteen die avond twee keer door spoelen en schudden zodat hij helemaal schoon blijft.
ik verzamel deze allemaal in een kratje en op een dag (wanneer ik tijd heb) en deze maak in dan schoon in grote aantallen in een 5 liter kuip.
Ik laat ze weken in warm water met puro oxi, dan maak ik ze extra schoon en laat ze uitdrogen. na uitdrogen zet ik ze in het kratje terug en bedek de flesjes met een doek zodat ze steriel blijven.
op de dag van bottelen doe ik niks meer.

Wat kan ik het beste toevoegen aan deze methode of wat kan ik beter niet doen? of is het helemaal goed?

Graag hoor ik verbeteringen betreft mijn methode!

Ik wil wel ander spul gebruiken dan pure oxi. Is puro san hiervoor een goede vervanger?

Aman

Uitstekende methode. Wel raad ik aan om Chemipro Caustic te gebruiken. Dat verwijdert biersteen, iets wat oxi in veel mindere mate doet.


Voor anderen die gereageerd hebben: enkel spoelen is echt onvoldoende ook al heb je (tot nu toe) geen infecties gehad. Na verloop van tijd ontstaat er een bruine aanslag in je fles, dat is biersteen. Dat kan spuitende flessen geven en ook kunnen er infecties er zich in nestelen. Waarom alle moeite doen om een lekker bier te brouwen, maar niet de moeite nemen om je flessen schoon te maken.
Zo, dat is gezegd. En nu ga ik flessen schoonmaken... Ik wil vandaag gaan bottelen.

joenedu

Is Chemipro Caustic hetzelfde als de Puro Caustic bij die winkel in Almere?

Easywoods

Citaat van: joenedu op 23-11-2017  09:51 uIs Chemipro Caustic hetzelfde als de Puro Caustic bij die winkel in Almere?

Beide zijn werkzaam door bijtende soda en actief chloor, dus de werking is in ieder geval wel hetzelfde  ;)

joenedu

Citaat van: Easywoods op 23-11-2017  10:19 uBeide zijn werkzaam door bijtende soda en actief chloor, dus de werking is in ieder geval wel hetzelfde  ;)
Bedankt! Bestel ik die de volgende keer even mee.

brouwmus

Citaat van: joenedu op 23-11-2017  10:21 uBedankt! Bestel ik die de volgende keer even mee.

Ja, zeker doen! Ook ik heb mijn schoonmaakregime afgelopen jaar aangepast en een schoonmaakstap met Puro Caustic ingebouwd.

Ik doe het als volgt (nog een weg naar Rome dus):
- Na uitschenken, omspoelen met wat koud water en de bodem van de fles met een lang penseel schoonborstelen zodat er zeker geen bezinksel achterblijft
- Nogmaals omspoelen met koud water en op de kop laten uitlekken
- Bewaren in een krat met de opening naar boven
- Avond voor bottelen: schoonmaken met Puro Caustic. Je staat er versteld van wat er dan nog uit de flessen komt...
- Uit laten druipen op een flessenpaal
- Voor bottelen: nog een keer desinfecteren met een Avinatore met een Star San-oplossing

Ik ben het helemaal met Jacques eens als hij zegt dat het onlogisch is als je eerst heel veel moeite doet om een zo goed mogelijk bier te brouwen, om het daarna in mogelijk* vuile flessen te stoppen...

*Ik heb de schoonmaakstap met Puro Caustic geïntroduceerd omdat er bij de laatste brouwsels voordat ik dat deed, vaak meerdere gushers/spuiters/geklapte flessen waren. Sindsdien is dat over.

Maar, zoals met veel dingen: doe waar je jezelf goed bij voelt en geniet vooral van je zelfgebrouwen bier!  :brouwen:

Groet,
John

joenedu

Citaat van: brouwmus op 24-11-2017  08:16 uIk doe het als volgt (nog een weg naar Rome dus):
- Na uitschenken, omspoelen met wat koud water en de bodem van de fles met een lang penseel schoonborstelen zodat er zeker geen bezinksel achterblijft
- Nogmaals omspoelen met koud water en op de kop laten uitlekken
- Bewaren in een krat met de opening naar boven
- Avond voor bottelen: schoonmaken met Puro Caustic. Je staat er versteld van wat er dan nog uit de flessen komt...
- Uit laten druipen op een flessenpaal
- Voor bottelen: nog een keer desinfecteren met een Avinatore met een Star San-oplossing


Nu doe ik het ook zo, behalve de Puro Caustic stap, die komt er vanaf nu dus ook bij. Bedankt!

Knobby

Ik laat mijn flessen schoonmaken door de grote brouwerijen... Ik ben liever lui dan moe, dus al die intensieve schoonmaak handelingen doe ik liever niet.
Ik gebruik alleen pils flesjes. Omspoelen als ze leeg zijn, op de easyrack in de vaatwasser (let op, geen glansspoelmiddel!) dan ben je ook van de etiketten af. Op de kop in het krat en voor bottelen nog met starsan en de avinatore.
Flesjes waar in is hergist (speciaalbier en eigen brouwsels) gaan naar de super en dan mogen de grote jongens ze voor me reinigen.

beermenke

Na gebruik direct omspoelen. Enige tijd voor het bottelen in oxi pro en op zijn kop in krat
Dag van bottelen in sulfiet en citroenzuur( ja ja ik weet het) naspoelen en direct bottelen. Nog nooit (gelukkig) een infectie of vreemde smaken gehad. Ieder zijn werkwijze en pas als ik overtuigd ben van beter dan neem ik het pas over.

Jacques

Citaat van: beermenke op 26-11-2017  22:44 uIeder zijn werkwijze en pas als ik overtuigd ben van beter dan neem ik het pas over.

Kijk eens goed na de flessen. En vooral naar de flessen waarin wat langer bier gezeten heeft. Zie je een waas in de flessen?
Als dat het geval is, is er biersteen aanwezig. Dat krijg je met sulfiet niet weg.

hansHalberstadt

Zo ziet biersteen eruit:

en na schoonmaken met loog:

Je kunt het mooi zien als je met een zaklantaarn in een flesje schijnt.

Schoonmaken doe ik met gootsteenontstopper 3% oplossing van ca 80 ºC (= gevaarlijk, bril en handschoenen dragen) eens in de 5 keer bottelen oid. Voor het bottelen stoom ik de flesje uit snelkookkan of stoomcleaner met siliconenslang  slang hang je in een plastic krat bv van action waar een kratje inpast, dan kwartiertje stomen en alles is dood. 

Jaap W

Ik spoel mijn flesjes direct na gebruik uit met bijna kokend water uit de boiler. Daarna gaan ze op de kop in een scheef staand kratje zodat het water er goed uit loopt. Als het kratje recht staat kan er een druppel water aan het midden van de bodem van de fles blijven hangen en zoals al een keer is gememoreerd door een lid, kan ook water "kapot" gaan waardoor je misschien besmette flesjes kunt krijgen. Dag van het bottelen spoel ik nog een keer alle flesjes met Star San. Ook de "KROON" op het werk laat ik weken in de Star San.  :brouwen: :biersmile: :proost:

beermenke

Sulfiet werkt als ontsmetting en ik maak eerst alle flessen schoon met oxi pro en spoel na met sulfiet en citroen en daarna met schoon water en dan direct bottelen


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.