Vergisting start niet

Gestart door RobinBakker, 07-11-2017 12:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinBakker

Hallo iedereen,

Afgelopen zaterdag heb ik een honingtripel geprobeerd te brouwen, dit ging na mijn idee wel redelijk volgens plan, gemaischt op 63 graden en daarna 1,5 uur gekookt waarbij de laatste 1 a 2 minuten met honing en koriander. De dichtheid na het koken was 1050 (wel te laag naar mijn mening).

Het vreemde is nu dat ik alles heb belucht en daarna de Wyeast belgian strong ale heb toegevoegd, hierna heb ik dit in het bijhok gezet waar het altijd wel rond de 21 graden celsius is. Er staan twee vaten 1 waarin 13 liter van het brouwsel in zit en de andere waar 20 liter in zit, degene waarin 20 liter zit vergist volgens mij wel goed (gezien de schuimlaag wat er op zit, waterslot zit er niet op aangezien het een vat van coopers is) maar het andere vat die heeft geen activiteit in het waterslot (deksel nagekeken op lekken, geen lek gevonden). Hoe kan het dat het ene vat wel vergist en de andere niet?

Robin

JanEric

Is alle gist toevallig in het ene vat terecht gekomen?

RobinBakker

Nee, ik heb twee zakjes van 125 ml (incl activator), voor elk gistvat 1 zakje aangezien 1 zak max voor 20 L is.

hansHalberstadt

Staat er schuim op? Een lek deksel of lek langs het waterslot zie je niet zo maar.

CeesM

De vat waar 13 liter in zit heeft wat meer headspace en duurt het vaak langer voor de koolzuur op druk is gekomen.
Bij mijn fastfermenter heb ik ook na een dag wat activiteit in mijn waterslot.

RobinBakker

Het kan inderdaad die headspace zijn, ik ga morgen even goed kijken als er geen lek is en er schuim op staat, kan het vanaf de buitenkant niet zien omdat het niet transparant is

pippakillinova

SG meten? Moet na 3 dagen wel gedaald zijn.

Jacques

Citaat van: RobinBakker op 07-11-2017  19:04 uHet kan inderdaad die headspace zijn, ik ga morgen even goed kijken als er geen lek is en er schuim op staat, kan het vanaf de buitenkant niet zien omdat het niet transparant is

Hoogst waarschijnlijk zie je dan een schuimlaag en is het gistvat lek. Dat komt veel voor.

Zeker omdat je in verhouding meer gist geënt hebt en de vergistingstemperatuur nagenoeg gelijk is, zal het wort in het vat met 13 liter eerder vergisten.

RobinBakker

Ik heb even gekeken de vergisting is wel gestart, ik het een begin SG van 1050 en nu is het 1010 ongeveer, er zit haast geen schuim meer op, hoe kan het dat de vergisting al zo snel 'klaar' is? Normaal staat er nog een boel schuim op na een kleine week, nu niks meer in beide vaten.

En dan nog een extra vraag, wat als ik er nu honing in gooi wat de bedoeling is wordt dan de vergisting verder ingezet en krijg ik dan dus een hoger alcohol percentage?

Jacques

Citaat van: RobinBakker op 09-11-2017  19:55 uIk heb even gekeken de vergisting is wel gestart, ik het een begin SG van 1050 en nu is het 1010 ongeveer, er zit haast geen schuim meer op, hoe kan het dat de vergisting al zo snel 'klaar' is? Normaal staat er nog een boel schuim op na een kleine week, nu niks meer in beide vaten.

En dan nog een extra vraag, wat als ik er nu honing in gooi wat de bedoeling is wordt dan de vergisting verder ingezet en krijg ik dan dus een hoger alcohol percentage?

Naar mate je meer gist ent des te sneller de vergisting verloopt. In verhouding is er bij deze batch meer gist geënt. Verder is de vitaliteit van de gist van groot belang voor de snelheid van de vergisting. "Jonge" gistcellen zorgen voor een snellere vergisting dan een verpakking die wat ouder is.

Of er een schuimkraag op je bier ligt is afhankelijk van de gebruikte gist en de vergistingstemperatauur.

Door honing toe te voegen krijgt de gist weer suikers die omgezet kunnen worden. De gist is niet dood (in ieder geval niet alle gistcellen) en je zult zien dat heel snel er weer vergisting is. Door de toegevoegde suikers stijgt inderdaad het alcoholgehalte.

RobinBakker

Het is zoal gelukt, de honing is toegevoegd en ik heb het afgelopen woensdag (3 dagen na toevoeging honing, vergistingstemperatuur was +/- 20 graden met Wyeast Belgian Strong Ale) naar een ander vat geheveld en in de kelder gezet. Nu ben ik benieuwd wat een ideale lagering tijd is in de kelder. De vorige keer had ik het 2 weken er neer gezet en zat er geen schuim op het bier.

Het bier heb ik na de vergisting ook nog even geproefd, de honing was niet erg te proeven maar de nasmaak had wel een honing smaakje. Ik had een idee om tijdens het bottelen een deel honing toe te voegen, is dit een goed idee om de honing smaak iets meer tot z'n recht te laten komen?


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.