Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

CeesM

Citaat van: Peterrr op 09-05-2018  12:45 uVolgende keer bodempje azijn....
Los en weg  in 5 minuten.
hardnekkig ? even de ketel naar 30 graden  ;)

Grt peter
Ik leg er een velletje keukenpapier op wat ik doordrenkt met azijn. Na 5 minuten kan je het gelijk met dat keukenpapiertje schoonpoetsen.

JoepH

Citaat van: Peterrr op 09-05-2018  12:45 uVolgende keer bodempje azijn....
Los en weg  in 5 minuten.
hardnekkig ? even de ketel naar 30 graden  ;)

Grt peter

Voorkomen is beter dan genezen. Zet de Easybrew 30 voor alle maischstappen op 1300 Watt. De kookstap op 2200 Watt. Voor de  Easybrew 50 zou je 1300 Watt en de kookstap op 2600 Watt kunnen proberen.
Opwarmen en doorverwarmen doen de Easybrew ketels op vol vermogen. Enkele graden voor de doelstap begint de Controller dan te schakelen. Uit ervaring kies ik met de EB30 net zoals enkele vrienden van me met dezelfde ketels voor de 1300/2200 manier. De Easybrew 50 zal wat meer vermogen vragen. Begin eens met 1300/2600. Geen aangebrande ketel meer op deze manier.
Tijdens de kook met de spatel elk kwartier eens over de bodem gaan helpt ook. Met beide tips hou je de ketel mooi schoon.

Mark GA

Ik doe dat zelf ook; 1300/2200 maar eigenlijk alleen omdat ik dat hier las.
En dat werkt prima. Al had ik de laatste keer wel een caramel-achtige bruine aanslag in het midden van de ketel, die ik er met zachte hand en schuurspons makkelijk uit kreeg.
Niet echt aangebrand maar toch...

Sander00

Citaat van: @ op 21-04-2018  16:29 uDat is inderdaad wel een goed idee. Ik ga eens op jacht naar zo'n koppeling en je idee kopieren.
Volgens de manual kan de pomp geen kokende vloeistof aan. Whirpool je na het koelen?

Dit is inderdaad een slimme manier om de pomp te gebruiken bij het koelen (<80 graden)
Is er wellicht ook een link naar een dergelijke koppeling?
zelf wil ik er ook eentje maken. Zeker gezien de laatste ervaringen met koelen (waterverbruik en wachten  ;D )


CeesM

Citaat van: Sander00 op 16-05-2018 &nbsp;21:50 uDit is inderdaad een slimme manier om de pomp te gebruiken bij het koelen (<80 graden)
Is er wellicht ook een link naar een dergelijke koppeling?
zelf wil ik er ook eentje maken. Zeker gezien de laatste ervaringen met koelen (waterverbruik en wachten  ;D )
Ik zou die manier afraden. Doordat je het wort onder aanzuigt en onder er in laat stromen koelt enkel de onderkant van het wort af.
Zo kan je en temperatuurverschil van 10 ºC hebben tussen de onder en bovenkant van je wort.
Bij 80  ºC laat ik ook het pompje draaien, maar laat het wort boven uit het pijpje lopen. 

Sander00

Citaat van: CeesM op 16-05-2018 &nbsp;23:19 uIk zou die manier afraden. Doordat je het wort onder aanzuigt en onder er in laat stromen koelt enkel de onderkant van het wort af.
Zo kan je en temperatuurverschil van 10 ºC hebben tussen de onder en bovenkant van je wort.
Bij 80  ºC laat ik ook het pompje draaien, maar laat het wort boven uit het pijpje lopen.

Hmm dat is wel een groot verschil inderdaad. Dat had ik niet verwacht.
Een andere optie kunnen zijn halverwege of net onder de vloeistofspiegel terug te laten stromen. Koude vloeistof zakt immers naar de bodem.

Laat je dan het wort uit het "standaard" pijpje zo in je wort stromen/kletteren. Geeft dit niet veel zuurstofinslag?


Mark GA

Citaat van: Sander00 op 17-05-2018 &nbsp;10:17 uHmm dat is wel een groot verschil inderdaad. Dat had ik niet verwacht.
Een andere optie kunnen zijn halverwege of net onder de vloeistofspiegel terug te laten stromen. Koude vloeistof zakt immers naar de bodem.

Laat je dan het wort uit het "standaard" pijpje zo in je wort stromen/kletteren. Geeft dit niet veel zuurstofinslag?

Wort moet toch juist extra belucht worden?

Sander00

Citaat van: Mark GA op 17-05-2018 &nbsp;10:28 uWort moet toch juist extra belucht worden?

Ja klopt,

Ik laat het wort ook wel in het gistvat kletteren i.v.m. toevoegen gist.
En ik weet dat sommige mensen ook beluchten met een pomp en filter.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je een 25 minuten lang je wort zo bloot stelt aan
de lucht tijdens het afkoelen dit wellicht riskant is. (gebaseerd op gevoel hoor  :D  )

KC

Uit nieuw onderzoek zou blijken dat extra beluchten niet positief werkt. Door het rondpompen en laten kletteren heb je al zuurstof genoeg. Whirpolen gewoon na het koelen.

Hier het filmpje waarin ik hoorde over het nieuwe gistonderzoek.


CeesM

Citaat van: Sander00 op 17-05-2018 &nbsp;10:17 uLaat je dan het wort uit het "standaard" pijpje zo in je wort stromen/kletteren. Geeft dit niet veel zuurstofinslag?
Ja. Ik hou dan wel de deksel er op.
Ik ben niet zo bang voor de oxidatiespook. ;)

Sander00

Citaat van: BLUB op 29-10-2017 &nbsp;11:30 uIk gebruik sinds kort een hopspider en pomp bij het koelen, wirlpoelen en dan via de pomp en een platenkoeler terug in de ketel.
Bij begin pompen is het wort ongeveer 90 graden.
Ik vind deze methode wel relaxt, je zet het spul aan, gaat een lekker bakkie drinken en als je terug komt is het wort ongeveer 20 graden  :brouwen:


 :degroeten:

BLUB


Is dit een externe pomp?
Zelf heb ik ook een Easybrew 30 maar ik twijfel er voer om de pomp aan te zetten bij het koelen (<80 graden).
Volgens mij is dat niet helemaal steriel, alles wat er nog in zit als gevolg van het maischen.

KC

Nooit een probleem gehad. Heb nu de easy 30 voorheen losse pomp. Desnoods zet je de pomp aan bij 90 graden. Je maakt alles toch ook goed schoon achteraf? Ik spoel de pomp twee kanten op en ik werk met PBW.

Sander00

Citaat van: KC op 20-05-2018 &nbsp;22:56 uNooit een probleem gehad. Heb nu de easy 30 voorheen losse pomp. Desnoods zet je de pomp aan bij 90 graden. Je maakt alles toch ook goed schoon achteraf? Ik spoel de pomp twee kanten op en ik werk met PBW.

Oke dus dat gaat goed, weer wat geleerd. Ik maak alles goed schoon achteraf. Dan volgende keer maar eens proberen.  :duimop:

De pomp twee kanten op spoelen? Ik blaas tijdens het schoonmaken in de buis (staat de pomp uit) en dan komt er nog wel eens wat troep uit.


Mark GA

Gooi. Die. Meegeleverde. Filterhex. Weg.
edit: bazookafilter!

Ik was ervoor gewaarschuwd en heb probleemloos zonder dat ding 3x gebrouwen.
Vandaag er toch eens op gezet en ja hoor: meteen verstopt.
Tot aan je ellebogen in het wort met een schroevendraaier en hopen dat de schade meevalt...

Wat. Een. Ellende.

KC

Je bedoelt dat bazookafilter?

ErikV

Citaat van: Mark GA op 20-05-2018 &nbsp;23:05 uGooi. Die. Meegeleverde. Filterhex. Weg.


Ik was ervoor gewaarschuwd en heb probleemloos zonder dat ding 3x gebrouwen.
Vandaag er toch eens op gezet en ja hoor: meteen verstopt.
Tot aan je ellebogen in het wort met een schroevendraaier en hopen dat de schade meevalt...

Wat. Een. Ellende.

Kookte je de hop of hoppellets los mee?
Of gebruikte je een hopspider?
Of gebruikte je een hopzak?

M'n eerste brouwsel met de Easybrew ga ik komend weekend maken. Met een hopzak of -spider verwacht ik geen verstopping van het bazookafilter. Of zit ik er helemaal naast?

Sander00

Citaat van: Mark GA op 20-05-2018 &nbsp;23:05 uGooi. Die. Meegeleverde. Filterhex. Weg.


Ik was ervoor gewaarschuwd en heb probleemloos zonder dat ding 3x gebrouwen.
Vandaag er toch eens op gezet en ja hoor: meteen verstopt.
Tot aan je ellebogen in het wort met een schroevendraaier en hopen dat de schade meevalt...

Wat. Een. Ellende.


Zelf nu drie brouwsels gemaakt met de Easybrew 30.
Het apparaat werkt super alleen gisteren een weizen gemaakt en het filter (bazooka) sloeg compleet dicht toen ik het in het gistvat wilde laten lopen. Komt dit door de tarwemout??

Zelfs met redelijk wat druk erachter (15 liter) nauwelijks doorstroming. Ik heb het al vaker voor bij zien komen maar binnenkort maar even een filterheks installeren.

Mark GA

Sorry mensen, bazookafilter inderdaad. Ik was moe.

Citaat van: ErikV op 21-05-2018 &nbsp;08:49 uKookte je de hop of hoppellets los mee?
Of gebruikte je een hopspider?
Of gebruikte je een hopzak?

M'n eerste brouwsel met de Easybrew ga ik komend weekend maken. Met een hopzak of -spider verwacht ik geen verstopping van het bazookafilter. Of zit ik er helemaal naast?
Twee keer hopspider gebruikt maar gisteren hopzak, vanwege kleinere batch. Daar zat het 'm niet in.
De bazookafilter is een onding.
Je krijgt namelijk je whirlpool ook niet goed, waardoor de troep niet neerslaat.

Bazookafilter er af laten, mooie whirlpool maken en bij het hevelen je kraan niet voluit zetten zodat de neerslag niet meegezogen wordt.
Zo was het me geleerd en dat werkt.
Niets dan ellende krijg je door dat bazookafilter.

KC

Ik heb zojuist het op maat gemaakte 'jasje' binnen gekregen. Er staat alleen een andere naam op, maar die is op zich wel leuk :)

Jas uit:



Jas aan:



Het lukt me niet de tweede foto recht te krijgen. Excuses.

Binnenkort leverbaar:



whirpoolarm

Mark GA

Citaat van: KC op 23-05-2018 &nbsp;12:55 u[...]
Waar gebruik je dat jasje voor dan?

KC


Nero1978

Citaat van: Mark GA op 23-05-2018 &nbsp;13:02 uWaar gebruik je dat jasje voor dan?
Minder energieverlies en minder fluctuatie in de temperaturen.

Hoe bevestig je deze mantel? Klittenband of zo?

neRo


KC

Klopt, klittenband.

Mark GA

Mankeert er wat aan de temperatuursensor van de machine dan?
Die stelt zichzelf toch continu bij?
Zie er het nut niet zo van in.
Die whirlpoolstang ben ik dan wel erg geïnteresseerd in.
Laat maar weten waar en wanneer je die kan bestellen!

emiel1

Energiebesparing = kostenbesparing.

En ik zie dat de easybrew 2500 Watt is, op een koude plek in de winter kan dat met 30 liter nog best wel eens te krap zijn om een mooie kook te krijgen, dus dan is het ook een uitkomst.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.