Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Derp

Citaat van: kubock op 23-04-2021  07:24 uWaarmee schroot je als ik vragen mag? Ik heb zo'n el cheapo Corona-molen en vind het erg lastig om daarmee een min of meer consistent schrootresultaat te halen.
Heb een mooie walsenmolen, zou het niet aan mogen liggen

Mattijs

Vandaag de Brewmonk (=Easybrew) voorzien van 3-delige kogelkraan.
Deze is beter schoon te maken dan de standaardkraan.



Mocht je deze mod ook willen doen, dit heb je nodig:

1/2" 3-delige kogelkraan van RVS paleis https://www.rvspaleis.nl/fittingen/kogelkranen/352g-4-1[_]2_1
1/2" slangpilaar van RVS paleis https://www.rvspaleis.nl/fittingen/slangpilaar/337-4-1[_]2_1
1/2" doorvoerset van Brouwland: https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/bottelen/kranen-en-toebehoren/toebehoren/d/lasvrije-doorvoerkit-1-2?gaCategory=search

De rode ring van de doorvoer, aan de binnenkant heb ik niet gebruikt, de originele kraan gebruikt ook geen afdichtring aan de binnenkant.

Aan de binnenkant van de ketel blijft nog net genoeg schroefdraad over om de bazooka filter te monteren, als je die al wil gebruiken.

De draadverbindingen moet je wel voorzien van teflon tape.

De URL's van RVS paleis moet je even handmatig knippen en plakken. Het laatste deel valt weg uit de link als ik deze in het bericht opsla. Komt vast door de (ongebruikelijke) brackets aan het einde van deze urls.

Derp

Erg mooi. Misschien ook wat voor de SS brew bucket

Mattijs

Citaat van: Derp op 23-04-2021  14:23 uErg mooi. Misschien ook wat voor de SS brew bucket
Die ga ik ook doen. De bucket is nog in gebruik. Over enkele dagen zal ik de aanpassing op de bucket ook posten.

thepsych

ik neem aan dat de draadverbindingen met teflon niet los hoeven om te reinigen? Want dat zou erg onhandig zijn. Er zijn volgens mij ook draadsoorten die wel afdichten zonder teflon. Op de grainfather zit nergens teflon. Welk type draad je nodig hebt weet ik ook niet.

Mattijs

Citaat van: thepsych op 23-04-2021  16:25 uik neem aan dat de draadverbindingen met teflon niet los hoeven om te reinigen? Want dat zou erg onhandig zijn. Er zijn volgens mij ook draadsoorten die wel afdichten zonder teflon. Op de grainfather zit nergens teflon. Welk type draad je nodig hebt weet ik ook niet.
ik haal iedere keer alles uit elkaar.

Hay

Citaat van: Mattijs op 23-04-2021  13:34 uVandaag de Brewmonk (=Easybrew) voorzien van 3-delige kogelkraan.
Deze is beter schoon te maken dan de standaardkraan.



Mocht je deze mod ook willen doen, dit heb je nodig:

1/2" 3-delige kogelkraan van RVS paleis https://www.rvspaleis.nl/fittingen/kogelkranen/352g-4-1[_]2_1
1/2" slangpilaar van RVS paleis https://www.rvspaleis.nl/fittingen/slangpilaar/337-4-1[_]2_1
1/2" doorvoerset van Brouwland: https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/bottelen/kranen-en-toebehoren/toebehoren/d/lasvrije-doorvoerkit-1-2?gaCategory=search

De rode ring van de doorvoer, aan de binnenkant heb ik niet gebruikt, de originele kraan gebruikt ook geen afdichtring aan de binnenkant.

Aan de binnenkant van de ketel blijft nog net genoeg schroefdraad over om de bazooka filter te monteren, als je die al wil gebruiken.

De draadverbindingen moet je wel voorzien van teflon tape.

De URL's van RVS paleis moet je even handmatig knippen en plakken. Het laatste deel valt weg uit de link als ik deze in het bericht opsla. Komt vast door de (ongebruikelijke) brackets aan het einde van deze urls.

De standaardkogelkraan kan ook helemaal uit mekaar dus ik zie het voordeel niet.

jacob b

Citaat van: Hay op 23-04-2021  17:29 uDe standaardkogelkraan kan ook helemaal uit mekaar dus ik zie het voordeel niet.
`

Heb je daar foto's van hoe dat moet?

Hay

Nee heb ik niet.
Maar op pagina 90 heb ik wel beschreven hoe het moet.
Tenminste als jij dezelfde kraan hebt als ik met mijn klarstein.

Jacques

Citaat van: Mattijs op 23-04-2021  13:34 uVandaag de Brewmonk (=Easybrew) voorzien van 3-delige kogelkraan.
Deze is beter schoon te maken dan de standaardkraan.



Mocht je deze mod ook willen doen, dit heb je nodig:

1/2" 3-delige kogelkraan van RVS paleis https://www.rvspaleis.nl/fittingen/kogelkranen/352g-4-1[_]2_1
1/2" slangpilaar van RVS paleis https://www.rvspaleis.nl/fittingen/slangpilaar/337-4-1[_]2_1
1/2" doorvoerset van Brouwland: https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/bottelen/kranen-en-toebehoren/toebehoren/d/lasvrije-doorvoerkit-1-2?gaCategory=search

De rode ring van de doorvoer, aan de binnenkant heb ik niet gebruikt, de originele kraan gebruikt ook geen afdichtring aan de binnenkant.

Aan de binnenkant van de ketel blijft nog net genoeg schroefdraad over om de bazooka filter te monteren, als je die al wil gebruiken.

De draadverbindingen moet je wel voorzien van teflon tape.

De URL's van RVS paleis moet je even handmatig knippen en plakken. Het laatste deel valt weg uit de link als ik deze in het bericht opsla. Komt vast door de (ongebruikelijke) brackets aan het einde van deze urls.

Ziet er goed uit.  ;)

jacob b

Citaat van: Hay op 23-04-2021  18:32 uNee heb ik niet.
Maar op pagina 90 heb ik wel beschreven hoe het moet.
Tenminste als jij dezelfde kraan hebt als ik met mijn klarstein.

Dank!

CeesM

Citaat van: Mattijs op 23-04-2021  13:34 uVandaag de Brewmonk (=Easybrew) voorzien van 3-delige kogelkraan.
Deze is beter schoon te maken dan de standaardkraan.

In al die jaren dat ik mijn Easybrew gebruik heb ik nog nooit de kraan gedemonteerd. Schoonmaken gaat net als bij mijn vaatwas. Een sopje erdoor laten stromen. ::)

Jacques

Citaat van: CeesM op 24-04-2021  16:58 uIn al die jaren dat ik mijn Easybrew gebruik heb ik nog nooit de kraan gedemonteerd. Schoonmaken gaat net als bij mijn vaatwas. Een sopje erdoor laten stromen. ::)

Mattijs heeft last van een hardnekkige infecties van zijn bieren. Alles wordt goed schoongemaakt en gedesinfecteerd heb ik begrepen...

kubock

Citaat van: CeesM op 24-04-2021  16:58 uIn al die jaren dat ik mijn Easybrew gebruik heb ik nog nooit de kraan gedemonteerd. Schoonmaken gaat net als bij mijn vaatwas. Een sopje erdoor laten stromen. ::)

Ik heb recent mijn bolkraan gedemonteerd en schrok een beetje van de rotzooi die erin achter was gebleven, zelfs na uitgebreid schoonmaken. Mijn eerste infectie moet ik nog krijgen, maar ik demonteer de kraan nu wat vaker om die van binnen ook goed schoon te maken. Iets met voorkomen en genezen.

Jan de Graaff

In principe wordt die kraan gedurende de kook van 60 minuten alleen al ruim voldoende heet om zelfs wanneer je er geen kokende wort doorheen spoelt alles wat erin zou leven thermisch te doden. Als je er hete wort van boven de 65ºC doorheen spoelt wordt reeds het overgrote deel van de levende organismes gedood. En alles wat erin blijft zitten spoelt er ook niet zo makkelijk weer uit.

Ergo: ik zou mij niet al teveel zorgen maken. Maar eens in de zoveel tijd schoonmaken is een hele goede gewoonte. Er zijn ook thermofiele bacteriën die door hoge temperaturen niet gedood worden. Maar om die op te lopen moet je wel je best doen; die komen niet zomaar overal voor.

LAM

En vergeet vooral de sporen niet! Die zijn pas hardnekkig. Die overleven zonder moeite hoge temperaturen en hoge alcoholpercentages. De exacte theorie er achter heb ik zo snel niet meer paraat, maar die sporen groeien in de juiste condities weer uit tot bepaalde microorganismen.

Kokkebil

Slang erop met heet water ( 80 graden spoelwater) en flink doorspoelen.
Nooit last van infecties gehad.

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 25-04-2021  08:41 uIn principe wordt die kraan gedurende de kook van 60 minuten alleen al ruim voldoende heet om zelfs wanneer je er geen kokende wort doorheen spoelt alles wat erin zou leven thermisch te doden. Als je er hete wort van boven de 65ºC doorheen spoelt wordt reeds het overgrote deel van de levende organismes gedood. En alles wat erin blijft zitten spoelt er ook niet zo makkelijk weer uit.

Ergo: ik zou mij niet al teveel zorgen maken. Maar eens in de zoveel tijd schoonmaken is een hele goede gewoonte. Er zijn ook thermofiele bacteriën die door hoge temperaturen niet gedood worden. Maar om die op te lopen moet je wel je best doen; die komen niet zomaar overal voor.

Bij de zoektocht naar de oorzaak van de infectie waar Mattijs last van had zijn we uiteindelijk toch bij de kraan uitgekomen.

Overigens had een door mij niet nader te noemen Nederlandse brouwerij ook een hele tijd een infectieprobleem gehad. Ook deze is verholpen door een andere kraan te installeren.


Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik de kraan van mijn Braumeister nog nooit uit elkaar heb gehaald. Er was tot nu toe daar geen aanleiding voor omdat ik geen last heb van infectie. Maar ik heb dan ook nog nooit een kettle souring uitgevoerd in mijn Braumeister. Zou ik dat wel hebben gedaan dan had ik de kraan gedemonteerd...

Mijn CCT is voorzien van vlinderkleppen. Daar blijft geen rommel achter.
De 3-delige kraan van mijn bottelemmer wordt wel regelmatig uit elkaar gehaald.

Erny

Onlangs mijn bolkraan van de Easybrew 30 uit elkaar gehaald. Ik had in 3 jaar tijd een tweede infectie. Heel lang nagedacht over wat het kon zijn. Ik werk altijd zeer schoon. Uiteindelijk bedacht dat het dan toch de kraan moest zijn.
De kraan was brandschoon van binnen. De grap was dat er een hoop troep onder het moertje zat waarmee de kraan op de ketel is geschroefd.
Ik vind het logisch klinken dat dit niets mag uit maken omdat alle bacteriën dood moeten gaan tijdens de kook.
Echter ik heb geen infectie meer gehad. Ben er blij mee.

Ps. de kraan is eenvoudig uit elkaar te halen en in elkaar te zetten. Eigenlijk kun je niets fout doen.

Jan de Graaff

Citaat van: JanDeGraaff op 25-04-2021  08:41 uMaar eens in de zoveel tijd schoonmaken is een hele goede gewoonte.
Dat dus.

mcvisser

Citaat van: kubock op 22-04-2021  15:16 uVoor mij persoonlijk is 10 liter het minimum. Zoals eerder gezegd ga je problemen krijgen met de relatief grote ruimte tussen de moutkorf en de bodem. Met 10 liter gaat het net.

Thanks voor je antwoord.
Ook de anderen bedankt!

Heb de ketel inmiddels geleverd gekregen bij de buren. Heb een aantal kleinere batches gebrouwen met Brouwbroeders, BrewMonk etc pakketjes.. Vond de stap van allerlei pannen aanschaffen etc om handmatig te brouwen en een elektrische ketel qua geld niet zo super spannend. Wellicht een van de meest beginnende brouwers met een ketel haha.

Nogmaals dank!

wvdbroek

Ok vandaag voor het eerst gebrouwen met mijn nieuwe ketel (Klarstein Mundschenk) .

Liep tegen de volgende zaken aan tijdens en na het brouwen.

Recept was deze https://www.debrouwkeuken.nl/recepten/tripel-karmeliet-kloon/

Mout geschroot in walsenmolen op 2 pinpassen dikte (1,6 mm volgens schuifmaat)

Heb dit recept ingevoerd in BrouwVisie en geschaald naar 15 liter.
Dit kwam neer op 17,5 liter maisch water, +/- 4.5 kilo mout en dus een beslag van 3.82 l/kg

maish schema
63C 40 min
72C 25 min
78C 5 min

Om het kwartier de topplaat eraf en stevig geroerd.

Vergeten om de jodiumtest te doen en kwam erachter dat na de uitmaischstap van 78 graden de SG (1042 waar 1052 in het recept stond) veel te laag was. Maar goed de suiker moest er nog bij bij het koken dus vol goede moed verder gebrouwen.

Na het koelen (platenkoeler), wat ook niet vlekkeloos verliep ging het wort met 33 graden het gistvat in, deze eerst in klimaatkast gezet om terug te koelen naar 21 graden alvorens de gist erin te strooien.

Alleen was de SG nu nog steeds veel te laag, 1065 waar 1075 in recept gevraagd werd.
Wat wort afgetapt en daarin 400 gram suiker opgelost om nu met 1073 te gaan vergisten.

Volgens BrouwVisie was mijn brouwzaal rendement 59% wat natuurlijk wel erg laag is  :o.
 
Wat mij wel opviel dat er heel veel trub op de bodem van de ketel was!

Wat had ik beter moeten doen, fijner schroten met het risico van aanbranden. Meer water om het beslag dunner te maken?

En door alle consternatie ben ik vergeten om de vloeistof hoogtes in de brouwpan te meten om het aantal liters in gistvat te kunnen uitrekenen. Ik heb nu wel nog de vloeistof hoogte gemeten in mijn rvs BrewMonk 30 liter gistvat. Weet iemand hoe je daar het aantal liters kunt berekenen ? (ivm met de conische verloop)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden
grt Willem

Hay

Ik heb geen walsenmolen dus weet niet of 2 mm grof of fijn is.
Verder zolang je niet weet hoeveel liter je in je gistvat hebt kun je je brouwzaal rendement ook niet uitrekenen.
Hoeveel liter spoelwater had je?

Gossi

In ieder geval staat vast dat je veel te grof hebt geschroot. 1.2 mm of net iets minder is de juiste globale maat.
Ook het maischschema is ouderwets. Eerste stap 64 of 65 graden.
Roeren is aardig maar zorg er voor dat je het laatste halfuur niet meer roert om een goede filterbodem te hebben.
De rest is wennen aan de ketel en het proces. Pitchen bij 25 graden is niet erg als je daarna terugkoelt.
Brouw ze.

wvdbroek

Citaat van: Hay op 11-05-2021  17:28 uIk heb geen walsenmolen dus weet niet of 2mm grof of fijn is.
Verder zolang je niet weet hoeveel liter je in je gistvat hebt kun je je brouwzaal rendement ook niet uitrekenen.
Hoeveel liter spoelwater had je?

Ongeveer 8 liter, volgens recept gedaan.

Inhoud gistvat ben ik inmiddels achter de BrewMonk zou volgens de verschillende sites 7,9 kilo wegen, mijn nu gevulde gistvat weegt 21.2 dus . 21,2 - 7,9 = 13.3 / 1.073 sg is 12.4 liter in vat wat mijn brouwzaal rendement verlaagt naar 51,6 procent. Dramatisch, volgende keer beter opletten en niet de jodiumtest vergeten en dan maar wat langer door maischen  ;)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.