Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Derp

Citaat van: jhazenberg op 14-04-2021  20:33 uIk ook heb de Easybrew 30 besteld op 17 maart. Had de hoop snel een biertje te kunnen gaan brouwen.
1 keer gebeld met Braumarkt en vandaag weer een mailtje gestuurd. Ik hoop dat ik snel aan de gang kan met mijn ketel.
Heb eigenlijk nog niet anders gelezen dan soortgelijke berichten.. op één of andere manier is de voorraad easybrews blijkbaar altijd mager.

Een troost, het keteltje is je geduld naar mijn mening wel waard. Ik vind het een heel fijn ding.

Noffel

Tijdens het schoonmaken voorafgaand aan het brouwen merken we de laatste keren dat de pomp niet/nauwelijks werkt. Bij aan en uit zetten komt er een scheut water uit, maar daarna zakt het weg. De vorige keer hebben we de pomp helemaal uit elkaar gehaald, maar er zat niets verstopt en het was gewoon schoon. Daarna deed die het ook gewoon weer. Maar het probleem herhaald zich nu. Heeft iemand hier ervaring mee, of enig idee wat de oorzaak kan zijn?

lier

Heb je de pomp pers dicht staan tijdens het koken?

Noffel

Citaat van: lier op 17-04-2021  12:40 uHeb je de pomp pers dicht staan tijdens het koken?

Staat altijd aan, tijdens maischen en koken. Maar wordt altijd grondig schoongemaakt na gebruikt, dus er zitten geen hopresten in.

Derp

Je hebt de pomp altijd aanstaan? Dat ding is maar geschikt tot 80 graden, dus als je hem altijd laat pompen (waarom eigenlijk?) dan zou dit er wel eens mee te maken kunnen hebben.

CeesM

Citaat van: Derp op 17-04-2021  13:42 uJe hebt de pomp altijd aanstaan? Dat ding is maar geschikt tot 80 graden, dus als je hem altijd laat pompen (waarom eigenlijk?) dan zou dit er wel eens mee te maken kunnen hebben.
Tja, dat wordt dan een nieuwe pomp kopen. Valt zo niet onder de garantie.

Derp

Gisteren een tripel gebrouwen. Bij wijze van proef zeer fijn geschroot omdat ik her en der lees dat dit de efficientie ten goede komt. Ik kon dat helaas niet bevestigen. Integendeel.

- Stort, ~5.75 kg (4.4 pils en 1.33 tarwemout whiteswaen classic).
- Geschroot op mijn molen op de stand 0.05 (niet nagemeten maar ga er vanuit dat dit inches zijn en dus 1.27 mm is)
- maisch/spoelwaterverhouding ~1 kg /4 L
- pH binnen ~10 min bijgesteld naar net onder 5.5 met melkzuur

De doorloop was in het begin slecht en kwam na een tijdje wel redelijk op gang maar nog steeds matig. Ondanks dat we zelf zo nu en dan hebben bijgeroerd (bovenplaat er maar afgehouden) en dat ik 30 min extra heb gemaischt (totaal 90 minuten) werd het doel SG berekend op 70% efficiëntie bij lange na niet gehaald. Volgens BrouwHulp kwam ik nu op 58% uit. Ik hoef op zich niet mee te doen aan de verplaswedstrijd om een zo hoog mogelijk rendement te halen, maar 58% is wel erg laag of ligt dit aan mij?

Fractus

Heb je ook je schrootsel bekeken? Mijn ervaring is dat tarwemout kleinere korrels heeft, misschien zijn deze niet allemaal kapot gemaakt in je schrootmolen... Ik denk dat ik dezelfde schrootmolen heb, ik herken de 0.05. Ik zet hem tegenwoordig ergens tussen de 0.05 en 0.025, hiermee gaan ook de tarwekorrels kapot en heb ik nog wel kafjes om te filteren

CeesM


Heb je de suikerstort (dat normaliter bij een tripel zit) ook bij je SG gerekend?

Derp

Citaat van: Fractus op 18-04-2021  13:13 uHeb je ook je schrootsel bekeken? Mijn ervaring is dat tarwemout kleinere korrels heeft, misschien zijn deze niet allemaal kapot gemaakt in je schrootmolen... Ik denk dat ik dezelfde schrootmolen heb, ik herken de 0.05. Ik zet hem tegenwoordig ergens tussen de 0.05 en 0.025, hiermee gaan ook de tarwekorrels kapot en heb ik nog wel kafjes om te filteren
Ah, goeie. Heb het niet aandachtig bekeken. Dacht dat .05 al behoorlijk fijn was maar wellicht dus nog iets fijner gaan als ik jou zo hoor.

Citaat van: CeesM op 18-04-2021  15:36 uHeb je de suikerstort (dat normaliter bij een tripel zit) ook bij je SG gerekend?
Daar heb ik inderdaad rekening mee gehouden. Het doelgetal voor het koken werd niet behaald en dan zit de suiker er niet bij.

Die 58% is als ik de gebruikte volumes en grondstoffen invul en dan de efficiëntie in BrouwHulp naar beneden klik tot ik het daadwerkelijke SG in het gistvat bereikt heb.

mcvisser

Citaat van: Derp op 16-04-2021  11:02 uHeb eigenlijk nog niet anders gelezen dan soortgelijke berichten.. op één of andere manier is de voorraad easybrews blijkbaar altijd mager.

Een troost, het keteltje is je geduld naar mijn mening wel waard. Ik vind het een heel fijn ding.

Ik ben ook al tijdje op zoek geweest, maar had reactie van Braumarkt op mijn mail:
Beste Marcel,

Helaas hebben we nog geen bevestigde verscheping- en ontvangst datum bekend.

Voor mij toch reden geweest voor de Klarstein te gaan. Kost 80,00 meer, maar die is er over 3 dagen (hoop ik dan ::))
https://www.klarstein.nl/Grote-Huishoudelijke-Apparaten/Biertap-Drinken-dispenser/Zelf-bier-maken/Mundschenk-dompelkoeler-bierbrouwinstallatie-2500W-30l-304-rvs.html?utm_source=hatsa.com&utm_medium=social

Kokkebil

Citaat van: mcvisser op 20-04-2021  13:30 uIk ben ook al tijdje op zoek geweest, maar had reactie van Braumarkt op mijn mail:
Beste Marcel,

Helaas hebben we nog geen bevestigde verscheping- en ontvangst datum bekend.

Voor mij toch reden geweest voor de Klarstein te gaan. Kost 80,00 meer, maar die is er over 3 dagen (hoop ik dan ::))
https://www.klarstein.nl/Grote-Huishoudelijke-Apparaten/Biertap-Drinken-dispenser/Zelf-bier-maken/Mundschenk-dompelkoeler-bierbrouwinstallatie-2500W-30l-304-rvs.html?utm_source=hatsa.com&utm_medium=social

Precies dezelfde! Alleen andere naam!  ;D ;D ;D ;D ;D

mcvisser

Citaat van: Kokkebil op 21-04-2021  13:23 uPrecies dezelfde! Alleen andere naam!  ;D ;D ;D ;D ;D

Yes, I know! Maar voor 80 euro meer koop ik die onzekerheid wel af haha.

Even inhoudelijke vraag (sorry, heb geen 91 pagina's met reacties teruggelezen)
Is het mogelijk (relatief) kleinere batches te brouwen in deze ketel? 5, 10, 15 liter bv?


Hopfenfox

Kleiner dan 30 kan wel, maar geen 5 of 10. Je hebt namelijk een boel water onder de korf staan en die hoeveelheid heb je dus al minimaal nodig, wil het mout überhaupt met water in aanraking komen.

LAM

Citaat van: mcvisser op 22-04-2021  11:29 uIs het mogelijk (relatief) kleinere batches te brouwen in deze ketel? 5, 10, 15 liter bv?
5 liter is een wel heel kleine batch. Het kan wel, alleen omdat je zo'n klein volume hebt moet je er wel rekening mee houden dat wanneer je gaat koken, er relatief veel water verdampt. Je zou het sg na de kook kunnen meten en het aan kunnen passen met gekookt, afgekoeld water om zo de verwachte sg waarde te bereiken.
10 of 15 liter is al beter te doen. Maar ook dan moet je rekening houden met een te hoog sg.
Ik vraag me trouwens af of je met een 5 liter batch wel genoeg water hebt om tot ruim boven de onderste filterplaat uit te komen van de maischkorf (of hoe dat ding ook officieel heet). Dan zou je wellicht gewoon zo in de pan zelf moeten maischen en een hevelfilter moeten gebruiken. Maarja, waar koop je dan een brouwautomaat voor :o

Edit: Ik zie dat hopfenfox zojuist ook heeft gereageerd, met dezelfde boodschap ongeveer haha

Heuvinger brouwerij

Citaat van: mcvisser op 22-04-2021  11:29 uIs het mogelijk (relatief) kleinere batches te brouwen in deze ketel? 5, 10, 15 liter bv?
Je hebt onder moutkoker 5 a 6 water staan.
Het hoogste volumetrische rendement haal je als je de ketel helemaal vol steekt.
Dwz met een 30 L brouw maisch automaat tegen de 8 kg mout, 22 L water en 18 L spoelwater.
Met kleiner hoeveelheden haal je geen begin SG 1060 met een volume van 24 L.

thepsych

Citaat van: Derp op 18-04-2021  12:49 uGisteren een tripel gebrouwen. Bij wijze van proef zeer fijn geschroot omdat ik her en der lees dat dit de efficientie ten goede komt. Ik kon dat helaas niet bevestigen. Integendeel.

- Stort, ~5.75 kg (4.4 pils en 1.33 tarwemout whiteswaen classic).
- Geschroot op mijn molen op de stand 0.05 (niet nagemeten maar ga er vanuit dat dit inches zijn en dus 1.27 mm is)
- maisch/spoelwaterverhouding ~1 kg /4 L
- pH binnen ~10 min bijgesteld naar net onder 5.5 met melkzuur

De doorloop was in het begin slecht en kwam na een tijdje wel redelijk op gang maar nog steeds matig. Ondanks dat we zelf zo nu en dan hebben bijgeroerd (bovenplaat er maar afgehouden) en dat ik 30 min extra heb gemaischt (totaal 90 minuten) werd het doel SG berekend op 70% efficiëntie bij lange na niet gehaald. Volgens BrouwHulp kwam ik nu op 58% uit. Ik hoef op zich niet mee te doen aan de verplaswedstrijd om een zo hoog mogelijk rendement te halen, maar 58% is wel erg laag of ligt dit aan mij?

ik had ook gelezen dat fijner malen hoger rendement geeft. Ik had mijn MattMill op 1.15/1.2 mm ingesteld maar dan loopt het helemaal niet door (Grainfather). Nu op 1.45mm en een wereld van verschil. Inmiddels had ik ook gelezen dat tarwe lastig te malen is en dat maal ik nu met heel weinig korrels per minuut, anders loopt ie vast. Het rendement was na de aanpassing zeker 10% meer. Eerlijkheidshalve vermeld ik dat ik in het begin wel wat roer, 1x per 5-10 minuten

kubock

Citaat van: mcvisser op 22-04-2021  11:29 uEven inhoudelijke vraag (sorry, heb geen 91 pagina's met reacties teruggelezen)
Is het mogelijk (relatief) kleinere batches te brouwen in deze ketel? 5, 10, 15 liter bv?

Voor mij persoonlijk is 10 liter het minimum. Zoals eerder gezegd ga je problemen krijgen met de relatief grote ruimte tussen de moutkorf en de bodem. Met 10 liter gaat het net.

beermenke

Om flexibeler te zijn en meer het brouwgevoel ben ik terug naar aparte maischketel met hevel.
Kan tussen 5 en 25 liter brouwen waarbij 15 standaard en optimaal voor mij is.
1 pans is een prima systeem maar net niet ideaal voor mij helaas.

Derp

Citaat van: mcvisser op 22-04-2021  11:29 uYes, I know! Maar voor 80 euro meer koop ik die onzekerheid wel af haha.

Even inhoudelijke vraag (sorry, heb geen 91 pagina's met reacties teruggelezen)
Is het mogelijk (relatief) kleinere batches te brouwen in deze ketel? 5, 10, 15 liter bv?
5 L kan denk ik als je de moutkorf niet gebruikt en BIAB doet.

Derp

Citaat van: thepsych op 22-04-2021  14:57 uik had ook gelezen dat fijner malen hoger rendement geeft. Ik had mijn MattMill op 1.15/1.2 mm ingesteld maar dan loopt het helemaal niet door (Grainfather). Nu op 1.45 mm en een wereld van verschil. Inmiddels had ik ook gelezen dat tarwe lastig te malen is en dat maal ik nu met heel weinig korrels per minuut, anders loopt ie vast. Het rendement was na de aanpassing zeker 10% meer. Eerlijkheidshalve vermeld ik dat ik in het begin wel wat roer, 1x per 5-10 minuten
Ik zat dus al kleiner dan 1.45 en had een belabberd rendement...

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Derp op 22-04-2021  19:40 u5 L kan denk ik als je de moutkorf niet gebruikt en BIAB doet.
Dan kan er net zou goed in die weckketel met digitale thermostaat en MP15-r pomp gebrouwen worden.
De omlooppijp kan in hoogte aangepast worden.
Kan die brouw maischautomaat op zolder blijven staan!
Weer een stap terug!

Derp

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 22-04-2021  19:51 uDan kan er net zou goed in die weckketel met digitale thermostaat en MP15-r pomp gebrouwen worden.
De omlooppijp kan in hoogte aangepast worden.
Kan die brouw maischautomaat op zolder blijven staan!
Weer een stap terug!
Niet iedereen heeft die.

Kokkebil

Citaat van: LAM op 22-04-2021  11:42 u5 liter is een wel heel kleine batch. Het kan wel, alleen omdat je zo'n klein volume hebt moet je er wel rekening mee houden dat wanneer je gaat koken, er relatief veel water verdampt. Je zou het sg na de kook kunnen meten en het aan kunnen passen met gekookt, afgekoeld water om zo de verwachte sg waarde te bereiken.
10 of 15 liter is al beter te doen. Maar ook dan moet je rekening houden met een te hoog sg.
Ik vraag me trouwens af of je met een 5 liter batch wel genoeg water hebt om tot ruim boven de onderste filterplaat uit te komen van de maischkorf (of hoe dat ding ook officieel heet). Dan zou je wellicht gewoon zo in de pan zelf moeten maischen en een hevelfilter moeten gebruiken. Maarja, waar koop je dan een brouwautomaat voor :o

Edit: Ik zie dat hopfenfox zojuist ook heeft gereageerd, met dezelfde boodschap ongeveer haha

5 liter? ??? Die zijn in een avond op, zonde van al het werk!
 ;D ;D ;D

kubock

Citaat van: Derp op 22-04-2021  19:43 uIk zat dus al kleiner dan 1.45 en had een belabberd rendement...

Waarmee schroot je als ik vragen mag? Ik heb zo'n el cheapo Corona-molen en vind het erg lastig om daarmee een min of meer consistent schrootresultaat te halen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.