Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Snelbier op 19-02-2021  16:45 uVolgende brouwsel gaat de thermometer in de maischkorf.
Ik heb vandaag voor het eerst gemaischt met een analoge thermometer in de omloopleiding.
De thermometer gaf iedere keer toch een lagere stand aan dan de ketel aangaf.

Snelbier

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 19-02-2021  17:08 uIk heb vandaag voor het eerst gemaischt met een analoge thermometer in de omloopleiding.
De thermometer gaf iedere keer toch een lagere stand aan dan de ketel aangaf.
Dan zitten we op hetzelfde spoor.. Ketel meet BODEM vóór de pomp, dus alles erna is kouder.
De vraag blijft wat de maisch-temperatuur werkelijk is tov ketel(bodem)-temperatuur.

Toevoeging:  als je meet in de omloopleiding zou je eigenlijk bodem temperatuur moeten zien, dus wat de ketel aangeeft. Met een minimale afwijking naar beneden..
Volgende vraag wordt dan hoe nauwkeurig jouw meter is, en natuurlijk die van de ketel.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Snelbier op 19-02-2021  17:31 uVolgende vraag wordt dan hoe nauwkeurig jouw meter is, en natuurlijk die van de ketel.
Die analoge meter geeft in de huiskamer een graad lager aan dan de kamerthermostaat.
Ik heb niet idee dat die analoge meter nauwkeurig is, voor mij meer een soort indicatie.
Ik heb in het verleden eens een ketel geregeld met een STC-1000 met de sensor op de omlooppleiding.
Zolang er rond gepompt wordt werkt dat goed.
Dan leer je het echt wel af om van die solarpompjes op 12 V te gebruiken, want die stopten regelmatig met pompen.

Hay

Ik heb dat wel is gemeten met zo'n thermometer met een kabel aan en daaraan een staaf en die kan je in de maisch steken.
En die temperatuur was heel constant en bleef op de ingestelde temperatuur.

Hay

Citaat van: Kokkebil op 19-02-2021  17:07 uVol vermogen en pomp helemaal open.

Dan heb je niet veel van je vorige debacles geleerd en je van de adviezen die je heb gehad niks aangetrokken.

Snelbier

Citaat van: Hay op 19-02-2021  17:50 uIk heb dat wel is gemeten met zo'n thermometer met een kabel aan en daaraan een staaf en die kan je in de maisch steken.
En die temperatuur was heel constant en bleef op de ingestelde temperatuur.
Hay, verrassend resultaat.  Vooral dat de maisch ook op keteltemperatuur blijft.
Reden dat ik nooit zelf heb gemeten is dat het systeem gewoon werkte (min of meer), bij miskleunen (laag BZR etc) was er altijd een andere verdachte.
Toch bij volgende brouw de thermometer uit het vet halen.  Proost, Snelbier

Hay

Citaat van: Snelbier op 19-02-2021  18:04 uHay, verrassend resultaat.  Vooral dat de maisch ook op keteltemperatuur blijft.
Reden dat ik nooit zelf heb gemeten is dat het systeem gewoon werkte (min of meer), bij miskleunen (laag BZR etc) was er altijd een andere verdachte.
Toch bij volgende brouw de thermometer uit het vet halen.  Proost, Snelbier

Heb dit ook maar een keer gedaan helemaal in het begin.
Als je ketel ingesteld staat op 67 graden dan gaat je verwarmingselement aan bij 65 graden.
En warmt hij op in korte stoten aan uit enz. tot 67 graden.
Maar je maisch fluctueert veel minder tenminste wat ik toen gemeten heb.
Reden dat ik het niet meer meet is omdat het perfect werkt dus waarom je er druk over maken.

Edsalute

Heeft iemand al ervaring met de Easybrew 30 en 30 PLUS whirlpoolarm upgrade?

Hay

Citaat van: Snelbier op 19-02-2021  18:04 uHay, verrassend resultaat.  Vooral dat de maisch ook op keteltemperatuur blijft.
Reden dat ik nooit zelf heb gemeten is dat het systeem gewoon werkte (min of meer), bij miskleunen (laag BZR etc) was er altijd een andere verdachte.
Toch bij volgende brouw de thermometer uit het vet halen.  Proost, Snelbier

Ben nu aan het brouwen, ingestelde temperatuur is 65 graden en zoals ik al aangaf bij 63 graden springt het verwarmingselement aan.
Heb toen de temperatuur boven in de maisch gemeten en die was 64.6 graden.
Lager is de temperatuur niet geweest en ik heb ook gemeten bij 65 graden.
De temperatuur was toen 65.3 graden.
Dus al met al prima waarden.
En alweer een storm in een glas water.

CeesM

Citaat van: Edsalute op 27-02-2021  23:08 uHeeft iemand al ervaring met de Easybrew 30 en 30 PLUS whirlpoolarm upgrade?
Geen ervaring mee, maar met logisch nadenken mezelf ervan weerhouden er een aan te schaffen. Reden hiervoor is dat de pomp niet in staat is een draaikolk te maken.
Ik maak een goede draaikolk met een verfmenger van 2 euro uit de bouwmarkt.

NoLimits

Citaat van: Edsalute op 27-02-2021  23:08 uHeeft iemand al ervaring met de Easybrew 30 en 30 PLUS whirlpoolarm upgrade?

Ik heb de Easybrew 30 en sinds kort de whirlpoolarm.
Ik heb de uitvoer wat samen geknepen voor betere werking. (Gezien hier op het forum)
Voor mij werkt hij goed genoeg, zelfde effect als de whirlpool met de hand.
Alles netjes in het midden op een hoop.

Ik gebruik een dompelkoeler in mijn Easybrew, zodra het koelen onder de 80 graden zit doe ik de pomp aan met whirlpoolarm.
Hierdoor gaat het koelen veel sneller.

Bij juiste temp dompel koeler eruit en dan de whirlpool laten komen.
Pomp uit en wachten tot het stil staat.


kubock

Citaat van: CeesM op 28-02-2021  15:50 uReden hiervoor is dat de pomp niet in staat is een draaikolk te maken.

Hoe bedoel je precies? Is de pomp te zwak? Ik doe een whirlpool overigens ook gewoon door stevig te roeren. Werkt dorogaans prima. Geen moeilijke hulpstukken voor nodig.

Ik heb altijd begrepen dat je moet whirlpoolen op het moment dat de kook voorbij is, dus bij vlamuit. Op dat moment is het wort nog honderd graden celsius, terwijl de pomp met maximaal 80 graden gebruikt mag worden. In die zin lijkt een whirlpoolarm me een slecht idee met de standaard pomp.

Jan de Graaff

Citaat van: kubock op 28-02-2021  18:49 uIk heb altijd begrepen dat je moet whirlpoolen op het moment dat de kook voorbij is, dus bij vlamuit. Op dat moment is het wort nog honderd graden celsius, terwijl de pomp met maximaal 80 graden gebruikt mag worden. In die zin lijkt een whirlpoolarm me een slecht idee met de standaard pomp.
Ik heb juist altijd begrepen dat hete wort gevoeliger is voor oxidatie dan koelere wort. Dat zou dan weer verklaren waarom je de whirlpool bij lagere temperaturen dan 100ºC zou doen.

Jacques

Citaat van: kubock op 28-02-2021  18:49 uIk heb altijd begrepen dat je moet whirlpoolen op het moment dat de kook voorbij is, dus bij vlamuit. Op dat moment is het wort nog honderd graden Celsius, terwijl de pomp met maximaal 80 graden gebruikt mag worden. In die zin lijkt een whirlpoolarm me een slecht idee met de standaard pomp.

Je kunt ook whirlpoolen als het wort is afgekoeld. Het idee van een whirlpool is dat je trub achter laat in je brouwketel en niet meeneemt naar je gistvat. Overigens voeren veel commerciële brouwerijen in een aparte kuip een whirlpool uit bij 80 ºC.

kubock

Citaat van: JanDeGraaff op 28-02-2021  20:43 uIk heb juist altijd begrepen dat hete wort gevoeliger is voor oxidatie dan koelere wort. Dat zou dan weer verklaren waarom je de whirlpool bij lagere temperaturen dan 100ºC zou doen.

Klinkt logsch.

CiteerJe kunt ook whirlpoolen als het wort is afgekoeld.

Misschien ga ik dat een volgende keer proberen.

Derp

Gebruiken jullie de easybrew niet met dompelkoeler? Mijn bieren zijn doorgaans niet zo helder (ze smaken er niet minder om overigens) en zou daar wel wat aan willen proberen te doen, maar whirlpool met een dompelkoeler erin lijkt me niet mogelijk?

Jacques

Citaat van: Derp op 01-03-2021  20:44 uGebruiken jullie de easybrew niet met dompelkoeler? Mijn bieren zijn doorgaans niet zo helder (ze smaken er niet minder om overigens) en zou daar wel wat aan willen proberen te doen, maar whirlpool met een dompelkoeler erin lijkt me niet mogelijk?

Kraakheldere bieren smaken inderdaad niet beter dan bieren met een lichte troebeling...
Dat we graag helder bier willen is een gevolg van een jarenlange reclamecampagne van een bekend biermerk.

Als je eerst koelt en daarna de dompelkoeler verwijdert kun je zonder problemen een whirlpool uitvoeren. Zuurstofinslag is bij afgekoelde wort geen probleem. Wel moet je oppassen voor het infectieduiveltje...

Theo Mol

Citaat van: Jacques op 01-03-2021  22:03 uKraakheldere bieren smaken inderdaad niet beter dan bieren met een lichte troebeling...
Dat we graag helder bier willen is een gevolg van een jarenlange reclamecampagne van een bekend biermerk.

Ja, en dan komt een collega/concurrent/dochter met ongefilterde pils om authentiek te doen.
Pff, de geschiedenis hóéft zich niet te herhalen als het aan mij ligt.

Citaat van: Jacques op 01-03-2021  22:03 uAls je eerst koelt en daarna de dompelkoeler verwijdert kun je zonder problemen een whirlpool uitvoeren. Zuurstofinslag is bij afgekoelde wort geen probleem. Wel moet je oppassen voor het infectieduiveltje...

Deze week, als de postbode mijn spulletjes heeft gebracht, ga ik brouwen en dan ben ik het precies zo van plan.
Dus. Na het koken de whirlpoolarm erop, koelen tot 80 ºC en dan de pomp aan, en bij 25 ºC de spiraal eruit en nog een aantal minuten laten pompen.
Voor het aftappen een half uurtje wachten zodat de draaikolk zijn werk kan doen.

Ik ga ervan uit dat de whirlpoolarm op deze manier genoeg gesteriliseerd wordt. Iemand nog iets aan of af te raden?

beermenke

Citaat van: Jacques op 01-03-2021  22:03 uKraakheldere bieren smaken inderdaad niet beter dan bieren met een lichte troebeling...
Dat we graag helder bier willen is een gevolg van een jarenlange reclamecampagne van een bekend biermerk.

Als je eerst koelt en daarna de dompelkoeler verwijdert kun je zonder problemen een whirlpool uitvoeren. Zuurstofinslag is bij afgekoelde wort geen probleem. Wel moet je oppassen voor het infectieduiveltje...
Toch zie ik bieren voorbij komen behalve witbier en weizen die niet helder zijn. Die nodigen mij minder uit. Een ingeschonken glas bier moet bij mij helder zo niet kraakhelder zijn. Tsja ieder z'n ding.

Jeroen76

Whirlpoolen tijdens het koelen versnelt het koelproces dus win-win?

Gr. Jeroen


Snelbier

Citaat van: Jeroen76 op 02-03-2021  12:22 uWhirlpoolen tijdens het koelen versnelt het koelproces dus win-win?
Koelt inderdaad veel sneller, maar de dompelkoeler zal de whirlpool verstoren zodat er alsnog veel trub blijft zweven.
Koeler eruit, en nog één keer extra whirlpoolen voor beste resultaat.

Jacques

Citaat van: beermenke op 02-03-2021  11:42 uToch zie ik bieren voorbij komen behalve witbier en weizen die niet helder zijn. Die nodigen mij minder uit. Een ingeschonken glas bier moet bij mij helder zo niet kraakhelder zijn. Tsja ieder z'n ding.

Na het drinken van heel veel heerlijke licht troebele bieren zoals IPA's en NEIPA's hoeven bieren van mij niet meer kraakhelder te zijn. Heerlijk helder gaat voor mij niet op. Hoewel ik niets tegen dat biermerk heb...  :)

Derp

Citaat van: Jacques op 01-03-2021  22:03 uKraakheldere bieren smaken inderdaad niet beter dan bieren met een lichte troebeling...
Dat we graag helder bier willen is een gevolg van een jarenlange reclamecampagne van een bekend biermerk.

Als je eerst koelt en daarna de dompelkoeler verwijdert kun je zonder problemen een whirlpool uitvoeren. Zuurstofinslag is bij afgekoelde wort geen probleem. Wel moet je oppassen voor het infectieduiveltje...
Ah, zo. Ik probeer het bier altijd ter voorkoming van infectie zsm in het gistvat te krijgen en had er eigenlijk nog niet eens aan gedacht om nog iets met koud wort te doen.

Derp

Citaat van: Theo Mol op 02-03-2021  11:02 uJa, en dan komt een collega/concurrent/dochter met ongefilterde pils om authentiek te doen.
Pff, de geschiedenis hóéft zich niet te herhalen als het aan mij ligt.

Deze week, als de postbode mijn spulletjes heeft gebracht, ga ik brouwen en dan ben ik het precies zo van plan.
Dus. Na het koken de whirlpoolarm erop, koelen tot 80 ºC en dan de pomp aan, en bij 25 ºC de spiraal eruit en nog een aantal minuten laten pompen.
Voor het aftappen een half uurtje wachten zodat de draaikolk zijn werk kan doen.

Ik ga ervan uit dat de whirlpoolarm op deze manier genoeg gesteriliseerd wordt. Iemand nog iets aan of af te raden?
Bij hoeveel graden gaan bacteriën eigenlijk dood?

Robert1968

Waarom zou dit topic over Easybrew-30 nu zo lang zijn? :weetniet: ;D


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.